Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • Item type:Item,
    Витрати в системі планування маркетингу на підприємстві
    (ЦНТУ, 2020) Корінєв, В. Л.; Романчук, C. А.; Бойко, С. В.; Korinyev, V.; Romanchuk, S.; Boiko, S.; Коринев, В. Л.
    Визначено проблему планування маркетингової діяльності вітчизняних підприємств та досліджено її особливості. Запропоновано алгоритм процесу планування маркетингової діяльності згідно результатів цього дослідження. Уточнено роль витрат з позиції ціноутворення при маркетинговому плануванні. Обґрунтовано рекомендації по підвищенню ефективності маркетингової діяльності підприємства з урахуванням особливостей формування витрат на виробництво та реалізацію продукції. The problem of planning of marketing activity of domestic enterprises is defined and its features are investigated. An algorithm for the process of planning marketing activities according to the results of this study is proposed. The role of costs from the point of view of pricing at marketing planning is specified. It is established that the key to the success of the enterprise in modern conditions is the planning of its marketing activities, taking into account the peculiarities of the micro and macro environment. It is important for the company to pay attention to reducing marketing risks by reducing the uncertainty of operating conditions and concentration of resources in the most promising areas. Therefore, the company tries to reduce the level of risk in both long-term and short-term, developing and implementing strategic and tactical planning measures.Considerable attention should be paid to the level of costs for production and sales. This will achieve the goals set by the company and will improve the sales of the company's products and increase its profits. It is advisable to conduct a SWOT-analysis of the strengths and weaknesses of the enterprise and apply a matrix of varieties of its strategic business units. In all areas and at all levels of planning the marketing activities of the enterprise requires the preparation and streamlining of decisions about the goals, means and measures that should ensure the production and sale of products that meet existing demand and future consumer needs. With such marketing planning, this will allow the company to decide on its pricing policy in order not to lose old and attract new customers, which will achieve production efficiency and product competitiveness. Определены проблемы планирования маркетинговой деятельности отечественных предприятий и исследованы ее особенности. Предложен алгоритм процесса планирования маркетинговой деятельности согласно результатам этого исследования. Уточнена роль затрат с позиции ценообразования при маркетинговом планировании. Обоснованы рекомендации по повышению эффективности маркетинговой деятельности предприятия с учетом особенностей формирования затрат на производство и реализацию продукции.
  • Item type:Item,
    Науково-методичні аспекти прогнозування витрат і планування сталого розвитку агропідприємства
    (ЦНТУ, 2018) Кернасюк, Ю. В.; Kernasyuk, Yu.
    В статті розглянуто питання організації забезпечення прогнозування витрат і планування сталого розвитку сільськогосподарського підприємства. Здійснено аналіз сучасного економічного стану розвитку аграрних підприємств на регіональному, зональному і загальнодержавному рівні. Узагальнено теоретичні аспекти визначення дефініції «сталий розвиток» для аграрного підприємства. Науково обґрунтовано методичні підходи прогнозування витрат і планування сталого розвитку аграрного підприємства з врахуванням впливу ринкового середовища, погодно-кліматичних умов та інших факторів. В статье рассмотрены вопросы организации обеспечения прогнозирования расходов и планирования устойчивого развития сельскохозяйственного предприятия. Осуществлён анализ современного экономического состояния развития аграрных предприятий на региональном, зональном и общегосударственном уровне. Обобщены теоретические аспекты определения дефиниции «устойчивое развитие» для аграрного предприятия. Научно обоснованы методические подходы прогнозирования расходов и планирования устойчивого развития аграрного предприятия с учётом влияния рыночной среды, погодно-климатических условий и других факторов. The purpose of the article is the generalization and development of scientific and methodical approaches to forecasting expenditures in combination with planning for sustainable development of an agricultural enterprise based on the use of economic modeling methods, system analysis and intelligent computer technologies. In the modern economy, one of the important aspects of the competitive functioning of agribusiness enterprises on the principles of sustainable development is the effective management of their financial and material resources. Now it is difficult and problematic to achieve high performance results in the management of enterprises without a comprehensive use of economic modeling methods, system analysis and intelligent computer technologies that significantly expand the existing information and analytical support for forecasting costs and the level of profitability of production activities. The article deals with the organization of ensuring the forecasting of expenditures and planning the sustainable development of an agricultural enterprise. The analysis of the current economic state of the development of agrarian enterprises at the regional, zonal and national levels is carried out. The theoretical aspects of defining the definition of "sustainable development" for an agrarian enterprise are generalized. The methodical approaches to forecasting costs and planning sustainable development of an agricultural enterprise, taking into account the influence of the market environment and other factors were substantiated scientifically. It was suggested to use the tool in the Excel spreadsheet editor, which is called the "Scenario Manager" to automate the calculation of the cost forecast. The scenario approach of the forecast of costs based on 5 variants is grounded. An economic model of cost forecasting based on the example of soybean production is developed. The advantage of this is the ability to provide management with a convenient tool for substantiating and making informed decisions taking into account the influence of the market environment, weather and climate, environmental conditions and other factors. The forecasting model allows to take into account a significant number of factors of influence and trends in the development of super complex systems, including agriculture, and also to ensure a higher level of its reliability.
  • Item type:Item,
    Методичні підходи до планування бізнес-процесів в електронній комерції
    (ЦНТУ, 2017) Василичев, Д. В.; Vasylychev, D.
    В статті проведено дослідження методичних підходів до планування бізнес-процесів в електронній комерції. Доведено, що залишаються невирішеними ряд теоретичних і методологічних питань, які пов'язані з розробкою сучасних моделей, принципів і методів планування в системі електронної комерції. Обґрунтована необхідність здійснення процесу планування розвитку бізнесу для забезпечення ефективної організації електронної комерції. Запропоновано уточнене визначення електронної комерції та комплекс стратегій розвитку бізнесу для підприємств, які планують впроваджувати інноваційні технології електронної комерції. Research of methodological approaches to the planning of business processes in e-commerce was performed in the article. Literature analysis has shown that there is still a number of methodological and theoretical questions which are still unresolved, the issues are connected with development of modern models, principles and methods of planning in the system of e-commerce. In the research some definitions of category “electronic commerce” are presented. In general, it is economical process of goods and services exchange on the basis of existing partnership with the help of electronic methods of communication. According to the author’s opinion, electronic commerce envisages making an agreement with the help of electronic exchange of information and other electronic ways of transferring data. To electronic agreements can be related agreements which are made and performed using electronic devices of connection and modern information communicational systems and nets. In a generalized form, it was proposed for enterprises which are planning to introduce innovative technologies of electronic commerce, to use the following strategies of business process development: micro targeting of on-line audience, personalization, creation of content for attraction, creation of site for target segment, integration through the channels, investment to the mobile commerce, attention to logistics, using of trade with the possibility of subscriptions, beating of competitors, proposition of work convenience through other channels, selection of property, selling only via Internet shop. Proposed strategies of electronic commerce can be used by multiple enterprises to plan business processes.
  • Item type:Item,
    Менеджмент витрат як один із напрямів забезпечення росту прибутку
    (КНТУ, 2011) Шаповал, Т. С.; Міокова, Г. І.
    Процес впливу на формування витрат являє собою управління витратами, яке можна подати як сукупність економічних, організаційних норм і правил, у межах яких функціонує підприємство. Оперативне прийняття рішень на основі обліку, контролю, аналізу витрат дозволяє працювати підприємствам більш ефективно, тому управління витратами суб'єктів господарювання потребує особливої уваги. Methods of expenditure management are considered in the article. Expenditure management can be presented as a set of economic, organizing norms and rules in the frames of which an enterprise functions. Operative acceptance of decisions on the basis of account, control, expenditure analysis allows an enterprise to work more effectively.
  • Item type:Item,
    Стратегічне планування фінансових результатів діяльності підприємства
    (КНТУ, 2012) Мельничук, А. О.; Міокова, Г. І.
    У статті розглядається сутність стратегічного планування, приділено увагу різновидам цілей підприємства при визначені стратегії. Розглянуто зовнішні та внутрішні фактори, які слід врахувати при стратегічному плануванні фінансових результатів.
  • Item type:Item,
    Аналіз і прогнозування показників фінансової звітності споживчого товариства
    (КНТУ, 2006) Плеша, В. І.
    У статті розглядаються методи аналізу і прогнозування, як показників фінансової звітності загалом, так і власного капіталу зокрема. Для прикладу зроблено розрахунок прогнозних показників фінансової звітності за допомогою балансового методу пропорційних залежностей. In article methods of the analysis and forecasting, as parameters of the financial reporting in general, and own capital in particular are considered. For an example calculation the forecast of parameters of the financial reporting with help of a balance method of proportional dependences is made.
  • Item type:Item,
    Постановка управлінської інформаційної системи підприємства
    (КНТУ, 2006) Давидов, Ю. Г.; Шелковникова, О. В.
    У статті досліджено особливості складу комп’ютерних інформаційних систем та визначено компоненти постановки та автоматизації системи управління підприємства. Окреслено коло важливих та необхідних питань, що складають підґрунтя для налагодження управлінської інформаційної системи. In the article is an investigated feature of a structure of computer intelligence systems and is determined components of statement and automation of a management system of firm. The circle of the relevant and indispensable problems is certain, that make the basis for statement of an administrative intelligence system.
  • Item type:Item,
    Поняття, сутність контролінгу та проблеми його впровадження на вітчизняних підприємствах
    (КНТУ, 2005) Затовська, О. О.
    Статтю присвячено вивченню організаційних проблем запровадження контролінгу на промислових підприємствах як ефективного засобу забезпечення їх стабільної прибуткової діяльності та проведено аналіз розуміння зарубіжними й вітчизняними вченими суті контролінгу. The author has been descried organization problems of the inculcation controlling in the industrial enterprises as the effective instrument of the provision their stabilized commercial activity. The article contains analysis of understanding by foreign and Ukrainian scientists of the essence of controlling.
  • Item type:Item,
    Підбір кадрів для служби контролінгу
    (КНТУ, 2006) Затовська, О. О.
    У статті розглядані питання, які пов’язані з особливостями підбором персоналу для служби контролінгу на вітчизняних підприємствах; розроблено і запропоновано до практичного використання методичний підхід до відбору спеціалістів для роботи у службі контролінгу, а також розглянуто його професійні якості. The author has been considered the question on features of selection of the personnel for service of controlling at the domestic enterprises in the article; developed and proposed to the practical using the technique of selection of experts up to service of controlling, and also professional qualities.
  • Item type:Item,
    Організаційно-економічні фактори підвищення ефективності розвитку цукрової промисловості Черкаської області
    (КНТУ, 2006) Коваленко, О. В.
    В статті розкрито та удосконалено теоретико-методологічну сутність та зміст організаційно-економічних факторів підвищення ефективності розвитку в цукровій промисловості Черкаської області. The summary: In clause is opened the theoretical and methodological essence both contents organizational and economic forces of increase of efficiency of a sugar industry is improved.