Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item type:Item,
    Використання електромобілів як таксі
    (ЦНТУ, 2023) Бодак, В. І.; Bodak, V.
    У статті розглянута методика зарядки електромобілів, що використовуються як таксі у Луцьку, та вирішення даної проблеми у інших містах. Основним фактором при виборі марки та моделі електромобіля для служби таксі є вартість транспортного засобу, рівень деградації тягової батареї та комфорт пасажирів. У країнах Західної Європи та Північної Америки популярністю користуються автомобілі виробника Tesla. В цих автомобілях використовуються тягові батареї ємністю від 70 кВт/год. Дані автомобілі є дорогими, тому у країнах з меншими рівнем достатку використовуються дешевші електромобілі з батареями меншої ємності. У Луцьку компанія «Преміум сервіс» експлуатує електромобілі марки Nissan Leaf з батареями 24 кВт/год. Зростання кількості електромобілів створило ряд проблем, оскільки, кількість станцій для заряджання у місті не зросла пропорційно кількості машин. Однієї нічної зарядки батареї електромобіля-таксі на підприємстві «Преміум сервіс» не вистачає для роботи протягом робочого дня. Тому у робочий час автомобілям доводиться дозаряджатись на міських електрозаправних станціях. In connection with the significant increase in the number of cars with internal combustion engines in Ukrainian cities, there is an increase in emissions of harmful gases, which significantly exceed permissible standards. The increase in the number of electric cars has been accelerated by the fact that when clearing an electric car, it is not necessary to pay value added tax and customs duty, but only excise duty for each kilowatt of battery capacity. The cost of one kilometer covered by an electric car is several times lower than a car with an internal combustion engine. In cities, taxi services are appearing that use only electric cars. The main factor when choosing the brand and model of an electric vehicle for taxi service is the cost of the vehicle, the level of degradation of the traction battery and the comfort of passengers. Tesla cars are popular in Western Europe and North America. These cars use traction batteries with a capacity of 70 kWh or more. These cars are expensive, so less affluent countries use cheaper electric cars with smaller batteries. In Lutsk, the "Premium Service" company operates Nissan Leaf electric vehicles with 24 kWh batteries. The increase in the number of electric cars has created a number of problems, since the number of charging stations in the city has not increased in proportion to the number of cars. One nightly charging of the battery of an electric taxi at the "Premium Service" enterprise is not enough to work during the working day. Therefore, during working hours, cars have to be recharged at city gas stations. The article discusses the method of charging electric cars used as taxis in Lutsk, and the solution to this problem in other cities.
  • Item type:Item,
    Енергоефективність системи подрібнення твердих рослинних відходів для виробництва біопаливних пелет
    (ЦНТУ, 2022) Телюта, Р. В.; Клименко, В. В.; Скрипник, О. В.; Телюта, А. В.; Teliuta, R.; Klymenko, V.; Skrypnyk, О.; Teliuta, A.
    Виробництво біопаливних пелет потребує значних енергозатрат під час їх виробництва. На первинному технологічному етапі, а саме подрібненні твердих рослинних відходів, спостерігаються значні втрати електричної енергії пов’язані з нерівномірністю завантаження подрібнювача, яке здійснюється для більшості виробництв малої продуктивності в ручному режимі. Запропоновано методику та алгоритм для визначення максимальної енергоефективності системи подрібнення відходів у функції залежності коефіцієнта завантаження електродвигуна подрібнювача при різних значеннях прикладеної напруги. За результатами досліджень пропонується розробити пристрій керування величиною прикладеної напруги при змінних завантаженнях електроприводу, що дозволить зменшити споживання енергії електродвигуном та підвищити його енергоефективність на 4-6 %. Запропоновану методику можливо також використати при проведені діагностики електродвигуна подрібнювача, що знаходиться в процесі експлуатації технологічної лінії виробництва пелет. The production of biofuel pellets requires significant energy consumption during their production. At the primary technological stage of production: grinding of solid vegetable waste (SVW), electricity costs can be, depending on the physical and mechanical characteristics of SVW, 40… 60% of the total electricity consumed for the production of pellets. Significant losses of electric energy are observed during grinding due to uneven loading of the shredder and operation of the electric motor of its drive in constantly changing modes. This is especially true for small productions when downloading is done manually. This paper proposes a method and algorithm for determining the maximum values of the energy efficiency of the SRW grinding system for the production of biofuel pellets as a function of the load factor of the electric motor of the working machine at different values of applied voltage. As a result of research of an asynchronous electric motor with a nominal power of 4 kW SVW shredder during its operation according to the loading schedule during the eight-hour work shift provided by the farm, it was determined that control of applied voltage at variable loads will reduce energy consumption and increase the energy efficiency of the shredder by 4…6%. According to the results of research, it is proposed to develop a device for controlling the magnitude of the applied voltage at variable loads, the implementation of which will reduce energy consumption by the shredder drive. The proposed technique can also be used in the diagnosis of the electric motor of the shredder, which is in the process of operation of the technological line of production of pellets.
  • Item type:Item,
    Дослідження нагріву приводних електродвигунів вальцьового станка лінії виробництва борошна
    (КНТУ, 2014) Куценко, Ю. М.; Kutsenko, Yuriy
    Робота присвячена дослідженню процесів нагріву трифазних асинхронних двигунів приводу вальцьового станка. Проведено моделювання процесу нагрівання в середовищі MATLAB 7.1 в пакеті Simulink. Отримані графічні залежності нагріву приводних електродвигунів від режиму роботи станка, етапу виробництва борошна. The work examines the heating processes of three-phase asynchronous motor of the drive of rolling machine. The simulation of the heating process is performed in environment MATLAB 7.1 package Simulink. Graphical dependence of heating of electric drive motors from the operating mode of machine, and stage of production of flour. During desing of electric drive reliability, weight and dimensions , static and dynamic parameters that define the most important parameter - the power of the motor must be ensured. To determine the power of the drive motors calculations of structural parameters rolling machine are performed. As a result, calculations and simulations conducted found that in presence of radial oscillations of the power required to drive the rolling machine, is increased proportionally to the total oscillation for the above calculations on 4,00% for amplitude and 8,15 % for parameters of losses and heating of drive motors. Modeling of the process of heating of electric drive motors of rolling machine for heating time constant Tне enables reasonable choice of electric motors, power. This takes into account the stages of production of flour and ensures the quality of products produced.
  • Item type:Item,
    Ефективність роботи мобільних електрифікованих засобів сільськогосподарського призначення
    (КНТУ, 2015) Мельник, Р. В.; Melnyk, Roman
    В статті приведенні результати попередніх досліджень експериментального зразка електротрактора ХТЗ-2511Е а також встановлено, що на сьогоднішній день набувають широкого розповсюдження електродвигуни вентильного типу для електротранспорту через високий ККД до 95% та можливістю програмування контролера на різну напругу та різні режими роботи. Improving the operational efficiency of mobile power facilities for agricultural through the use of electricity. Analysis of the previous research was based on the study of scientific and technical information in the field of mobile power on electric-battery drive. Found that currently the ventilated electronic motors for electric transport become widespread because of high propulsive efficiency up to 95% and programmable controller for different voltages and different modes of operation. The developed experimental model of elektric traktor HTZ- 2511E which time of work without recharging batteries is up to 5 hours on transport works. Mobile power facilities based on electric-battery drive in agriculture will increase the efficiency of the machine and tractor units in interpreting the application of the system motor in wheel. Considering the strong potential of JSC "Kharkiv Tractor Plant" and the high level of the electricity sector, Ukraine has good conditions for the solution in the short term all technical issues and successful implementation in the production of tractors with electric-battery drive.