Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
9 results
Search Results
Item type:Item, Управління оподаткуванням: формування підходів щодо визначення основоположних категорій і понять(ЦНТУ, 2023) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Shalimova, N.; Magopets, O.; Bosenko, A.Стаття присвячена дослідженню наявних підходів щодо визначення основоположних категорій і понять у системі управління оподаткуванням, які базуються на критичному аналізі наукової думки щодо розуміння, трактування та характеристики процесів, що пов’язані із організацією діяльності держави та реалізацією її повноважень у сфері оподаткування та регулювання податкових відносин... The article is devoted to the study of existing approaches to the definition of fundamental categories andconcepts in the taxation management system, which are based on a critical analysis of scientific opinion regarding the understanding, interpretation and characterization of processes related to the organization of the state's activities and the implementation of its powers in the field of taxation and regulation of tax relations...Item type:Item, Податкові консультації як метод вдосконалення управління податковими зобов’язаннями малих підприємств(ЦНТУ, 2022) Кононенко, Л. В.; Смірнова, Н. В.; Cмірнова, І. В.; Kononenko, L.; Smyrnova, N.; Smyrnova, I.Сьогодні більшість українських підприємств недостатньо ефективно управляє податковими зобов'язаннями. Такий стан справ здебільшого обумовлений відсутністю орієнтованих на практичне використання інструментів і методів організації системи управління податковою складовою економічної діяльності підприємства. Особливо це стосується механізму управління податковими зобов'язаннями малих підприємств. Метою статті є аналіз теоретичних і практичних засад функціонування національного інституту податкового консультування як методу вдосконалення управління податковими зобов’язаннями малих підприємств та визначення вектора розвитку ринку податкового консалтингу в Україні. Досліджено особливості застосування інструменти на кожному етапі реалізації концепції управління податковими зобов’язаннями суб’єкта господарювання, які дають змогу економити кошти та збільшувати прибутки підприємства. З’ясовані основні складники концепції управління податковими зобов'язаннями. Доведено, що управління податковими зобов’язаннями малих підприємств доцільно реалізувати через залучення консалтингових фірм, а управління їх фінансовими потоками – через створення єдиного фінансового центру, який дозволив би залучати та розподіляти фінансові ресурси, управляти витратами, включаючи витрати на виконання податкових зобов’язань. Today, the majority of Ukrainian enterprises do not effectively manage their tax obligations. This state of affairs is mostly due to the lack of practical use-oriented tools and methods of organizing the management system of the tax component of the economic activity of the enterprise. This especially applies to the mechanism for managing tax liabilities of small enterprises. The purpose of the article is to analyze the theoretical and practical foundations of the functioning of the national institute of tax consulting as a method of improving the management of tax liabilities of small enterprises and to determine the vector of development of the tax consulting market in Ukraine. The peculiarities of the use of tools at each stage of the implementation of the concept of management of tax liabilities of the business entity, which make it possible to save money and increase the profits of the enterprise, have been studied. The main components of the concept of tax liability management are clarified. It has been proven that it is expedient to implement the management of tax obligations of small enterprises through the involvement of consulting firms, and the management of their financial flows through the creation of a single financial center that would allow attracting and distributing financial resources, managing costs, including the costs of fulfilling tax obligations.Item type:Item, Стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку національної та регіональної економік: врахування в принципах бюджетної системи та оподаткування(ЦНТУ, 2021) Шалімов, В. В.; Решетов, В. О.; Мельник, Т. А.; Shalimov, V.; Reshetov, V.; Melnyk, T.Обґрунтовано, що врахування цілей соціально-економічного та інноваційного розвитку не знайшло належне відображення як в принципах бюджетної системи України, так і в принципах оподаткування (основних засадах податкового законодавства). Визначено, що пряма й непряма державна фінансова підтримка та податки, як фіскальні інструменти, мають сприяти стимулюванню економічного розвитку, стимулюванню та активізації інноваційної діяльності, але вибір форм та методів такого стимулювання потребує обґрунтування з урахуванням необхідності досягнення конкретних цілей. На основі аналізу практик створення світового податкового кодексу та світової практики застосування заходів щодо підтримки малих та середніх підприємств в умовах Covid-19 доведено, що поєднання прямої фінансової підтримки із запровадженням інвестиційно-інноваційних податкових кредитів з можливістю чіткого їх податкового адміністрування та контролю є оптимальним механізмом в сучасних умовах. Запропоновані напрями реформування системи місцевого оподаткування в контексті стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку в регіоні. The state does not carry out direct financing of innovation activities of enterprises, but it is possible and appropriate to use indirect methods of financing innovations embodied in budget and tax policies, which requires clear regulation of the relevant principles. The purpose of this article is to study the current practice of taking into account the goals of socio-economic and, first of all, innovative development in the principles of the budget and tax systems of Ukraine and substantiation of approaches to its improvement. It is substantiated that goals of socio-economic and innovative development is not properly reflected in the principles of both the budget system of Ukraine and in the principles of the tax system (basic principles of tax legislation). It is determined that direct and indirect state financial support and taxes as fiscal instruments should help stimulate economic development, stimulate and intensify innovation, but the choice of forms and methods of such stimulation needs to be justified taking into account the need to achieve specific goals. An analysis of the practices of the World Tax Code and the world practice of applying measures to support small and medium enterprises in terms of Covid-19 showed that direct state financial support is preferred in comparison with tax benefits due to clearer procedures of administration and control and further stimulation of development. It is proved that the combination of direct financial support with the using of investment and innovation tax credits with the possibility of their clear tax administration and control is the optimal mechanism in modern conditions. The directions of reforming the system of local taxation in the context of stimulating socio-economic and innovative development in the region are offered. The need to expand the powers of local governments, local authorities and local communities to establish elements of local taxes and fees, develop a mechanism for investment and innovation tax credits and other types of tax benefits that would enhance innovation in the region are substantiated. Due to the author's emphasis on the importance of clear administration and control of financial and tax support, the prospects for further research are the development of economic and mathematical models for evaluating the effectiveness of such systems.Item type:Item, Еволюція пільгового оподаткування інноваційної діяльності в Україні(ЦНТУ, 2019) Магопець, О. А.; Шалімов, В. В.; Магопец, Е. А.; Шалимов, В. В.; Magopets, О.; Shalimov, V.Стаття присвячена дослідженню тенденцій розвитку пільгового оподаткування інноваційної діяльності в Україні. Ґрунтуючись на основних положеннях нормативно-правових актів, якими регламентується провадження інноваційної діяльності та її оподаткування, визначено основні етапи встановлення, зміни та відміни низки податкових пільг, які, відповідно, характеризують особливості формування державної політики підтримки інноваційної діяльності. З’ясовано, що пільгове оподаткування інноваційної діяльності в Україні розвивалося у напрямі: спрощення системи оподаткування; зниження податкового навантаження (здебільшого за рахунок звільнення від сплати ввізного мита, частини податку на прибуток, ПДВ, земельного податку, зниження ставки податку на прибуток); стимулювання оновлення та переоснащення матеріально-технічної бази суб’єктів господарювання, які відносились до певних сфер та видів економічної діяльності; подальшого скорочення переліку та видів податкових пільг через встановлення чіткого переліку видів та сфер підприємницької діяльності й товарів їх власного виробництва а також окремих операцій, на які розповсюджувалися податкові пільги. Запропоновано підходи щодо удосконалення податкового законодавства в частині перегляду основних положень, що стосуються надання податкових пільг суб’єктам інноваційної діяльності, у тому числі в розрізі податків, які мають потенціал стимулюючого впливу на активізацію процесів утворення та функціонування інноваційно-активних підприємств та розвитку національної інноваційної екосистеми. Статья посвящена исследованию тенденций развития льготного налогообложения инновационной деятельности в Украине. Основываясь на основных положениях нормативно-правовых актов, которыми регламентируется инновационная деятельность и ее налогообложение, определены основные этапы установления, изменения и отмены ряда налоговых льгот, которые, соответственно, характеризуют особенности формирования государственной политики поддержки инновационной деятельности. Выяснено, что льготное налогообложение инновационной деятельности в Украине развивалось в направлении: упрощение системы налогообложения; снижение налоговой нагрузки (в основном за счет освобождения от уплаты ввозной пошлины, части налога на прибыль, НДС, земельного налога, снижение ставки налога на прибыль); стимулирования обновления и переоснащения материально-технической базы субъектов хозяйствования, которые относились к определенным областям и видам экономической деятельности; дальнейшего сокращения перечня и видов налоговых льгот путем установления четкого перечня видов и сфер предпринимательской деятельности и товаров их собственного производства, а также отдельных операций, на которые распространялись налоговые льготы. Предложены подходы по совершенствованию налогового законодательства в части пересмотра основных положений, касающихся предоставления налоговых льгот субъектам инновационной деятельности, в том числе в разрезе налогов, которые имеют потенциал стимулирующего влияния на активизацию процессов создания и функционирования инновационно-активных предприятий и развития национальной инновационной экосистемы. The purpose of this study is to identify trends in the development of preferential taxation of innovative activity in Ukraine and to substantiate approaches to the formation of a mechanism for providing tax incentives for subjects of innovation activity aimed at providing favorable conditions for the formation and functioning of innovatively active enterprises and the development of national innovative economic system. It is determined that the preferential taxation of innovation activity is to encourage business entities to carry out research and development work, use and commercialization of their results, implementation of innovations, modernization of production and more. The basis for preferential taxation is the system of providing tax benefits. In Ukraine, tax benefits, as provided by the Tax Code, are provided through: tax deduction (discounts), which reduces the tax base before tax; reduction of tax liability after tax; setting a reduced tax rate; tax exemption. Based on the provisions of the regulatory acts that regulate innovation activity, the main stages of the evolution of preferential taxation of innovation activity in Ukraine are determined. Their analysis shows the absence of a number of tax breaks popular in the developed countries of the world, which are aimed at stimulating the development of the national innovation ecosystem. At present, the Tax Code of Ukraine defines only the procedure for granting a narrowed list of benefits within a small number of activities, which attests to the fact that there is no effective mechanism for preferential taxation of innovative activity. Within the domestic tax system, tax incentives aimed at the development and activation of innovative activities are reduced every year. The negative features of tax legislation reform in recent years (since the adoption of the Tax Code) are the gradual abolition of most of the benefits related to the processes of regulating and stimulating innovation. The main directions of improvement of tax legislation in terms of granting tax privileges to the subjects of innovative activity are defined (needs improvement of the terminology apparatus; the list of activities that are priorities for the national innovation economic system should be clearly defined; the same approach and procedure for granting tax benefits for all priority activities should be established). The approach to the formation of the mechanism of provision of tax benefits from basic taxes, elements of which have a powerful potential of stimulating influence on the activation of the processes of formation and functioning of innovatively active enterprises (income tax, value added tax and personal income tax) is substantiated. The provision of tax benefits to the subjects of innovation activity should be based on a systematic approach based on the interconnection and coherence of innovation policy with all components of the socio-economic policy of the state and the integration of tax benefits in the state strategic plans developments of the sphere of innovation activity.Item type:Item, Визначення сутності поняття «оподаткування» в контексті його сприйняття як соціального процесу(ЦНТУ, 2018) Магопець, О. А.; Магопец, Е. А.; Magopets, О.В статті аргументовано доцільність сприйняття поняття «оподаткування» в якості соціального процесу. На основі узагальнення та систематизації наукових підходів щодо трактування сутності поняття «оподаткування», їх критичного аналізу, розкриття специфічних властивостей, характеристик та ключових ознак запропоновано авторський підхід щодо визначення сутності поняття «оподаткування». Визначені суб’єкти та об’єкти процесу оподаткування, окреслено їх основні дії, встановлено взаємозв’язки та взаємодію. Охарактеризовано особливості різних періодів розвитку оподаткування як соціального процесу в Україні. В статье аргументировано целесообразность восприятия понятия «налогообложение» в качестве социального процесса. На основе обобщения и систематизации научных подходов к трактовке сущности понятия «налогообложение», их критического анализа, раскрытия специфических свойств, характеристик и ключевых признаков предложен авторский подход к определению сущности понятия «налогообложение». Определены субъекты и объекты процесса налогообложения, очерчены их основные действия, установлены взаимосвязи и взаимодействие. Охарактеризованы особенности различных периодов развития налогообложения как социального процесса в Украине. The purpose of this study is to determine the essence of the concept of "taxation" from the standpoint of its understanding as a social process based on disclosure of its specific properties, characteristics, key features and evolutionary development. It is grounded that taxation should be understood as the procedure for collecting taxes based on organizational and economic relations, interconnections and interaction between its subjects (participants - the state, taxpayers, tax agents, society) and objects (taxes, meetings), during which the reallocation of the gross domestic product is carried out in order to create a financial basis for the state's activities. The key actors in the tax process are the "state" - on the one hand, as a social institution and various government bodies authorized on behalf of the state to carry out certain actions and functions with the aim of formulating and implementing state tax policy and taxpayers - on the other hand, which have an object of taxation and are obliged to pay taxes and fees. The relationship between these entities is ensured by taxes are the main object of the tax process. The totality of social actions of tax entities, which ensure the functioning and change of taxation as a social system, forms the process of taxation itself. Taxation as a social process took place several evolutionary stages of development, taking different forms: origin, development, stabilization, adaptation, transformation, decay, transients. Taxation is proved to be a cyclical social process (since the taxing process is based on the interaction of different actors (participants in the taxation process) that are consciously focused on each other, taxation retains identity in time and its inherent evolutionary character), the level of development of which causes not only general indicators of state development, but also social indicators of social welfare, since with the help of taxes, on the one hand, financing of state needs is carried out and possible The implementation of the state functions of its functions (mainly at the expense of taxes formed a revenue part of the budgets of different levels - this shows the fiscal function of taxes), and on the other hand - it is precisely at the expense of taxes that the regulation of social processes is carried out (as the social function of taxes manifests itself).Item type:Item, Визначення сутності поняття «податок» з урахуванням його змістовних характеристик(ЦНТУ, 2017) Магопець, О. А.; Magopets, О.Стаття присв’ячена дослідженню еволюції наукових підходів щодо розуміння й сприйняття терміну «податок» («податки») на різних стадіях розвитку економічних систем. Узагальнено підходи до визначення сутності поняття «податок» в сучасних наукових джерелах. З’ясовано змістовні характеристики поняття «податок» та обгрунтовано доцільність їх врахування під час визначення сутності означеного поняття. Запропоновано авторське трактування поняття «податок», в основі якого лежить його сприйняття й розуміння як філософської, фінансово-економічної, соціально-економічної та правової категорії. The purpose of this study is to analyze the development of scientific approaches to understanding the term «tax» («taxes») and to define the essence of the concept of «tax» on the basis of clarifying its content characteristics. Based on the research of scientific sources, approaches to understanding and perceptions of the term «tax» («taxes») at various stages of development of economic systems in modern conditions are systematized and generalized. The content characteristics of the term «tax» have been determined and the need to take them into account when interpreting the essence of the given concept. The author's definition of the «tax» concept is based on its perception and understanding as a philosophical one (contributes to the correct perception of the phenomenon under study and its functioning in interrelation with the external environment), financial and economic (justifies the expediency of forming the state tax system), socio-economic (justifies the need to redistribute the gross domestic product between the budget and various spheres of society) and the legal category (regulates the relationship between from the state and taxpayers, determines the forms and methods of managing tax relations and the patterns of their development). It was given the meaningful characteristics of the philosophical, financial-economic, socio-economic and legal manifestation, the term «tax» should be understood as a mandatory, unconditional, individually gratuitous, regular and legally determined payment paid by individuals and legal entities to the budget of the corresponding level for the purpose of financial support of the state's activities. (regions) and satisfaction of public needs.Item type:Item, Проблемні питання обліку операцій з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічній діяльності(КНТУ, 2013) Смірнова, І. В.; Клименко, Я. В.; Smirnova, І.; Klymenko, Y.У статті висвітлено проблемні питання обліку та оподаткування ПДВ під час здійснення операцій з давальницькою сировиною в зовнішньоекономічній діяльності, обгрунтовано необхідність удосконалення існуючого підходу до документування таких операцій, розглянуто переваги та недоліки використання операцій з давальницькою сировиною для підприємств-переробників, замовників та держави. The aim of the article is to study the existing order of accounting, taxation and documenting tolling to resolve existing contradictions regarding lawful display of such transactions on accounts and provide interested users with current and accurate information on the movement of raw materials and the results of its processing and analysis of the major advantages and disadvantages of these transactions. The article highlights the issues of accounting and VAT during tolling in foreign trade, the necessity of improving the current approach to documenting such transactions, considered the advantages and disadvantages of using tolling for enterprises processors, customers and the state Tolling operations are widespread in the world and in domestic economic practice as a form of cooperation and specialization. To reliably reflect the accounting tolling requires a proper documentation of these transactions.Item type:Item, Розвиток процесів управління оподаткуванням в системі державного управління(КНТУ, 2016) Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Magopets, Оlena; Bosenko, AnatolyВ статті висвітлено історію виникнення, розвитку й трансформації процесів управління оподаткуванням у контексті етапів еволюції державного управління. Розкрито особливості філософського й економічного сприйняття податків та управління оподаткуванням у світовій економічній науці. Доведено, що кожній економічній системі властиві свої особливості організації процесу управління оподаткуванням, які у свою чергу визначаються певними чинниками, що зумовлені закономірностями функціонування ринку, товарно-грошових відносин та розвитком самих економічних систем. The aim of this study is to investigate the history of the emergence, development and transformation of the tax administration processes in the context of the historical stages of the evolution of public administration in order to determine their compliance with the laws of functioning of the market, commodity-money relations and the development of economic systems. Based on analysis of the evolution of tax administration it has been substantiated that this process, which has its own objective logic, is part of the public administration, it is based on the fundamental principles and provisions of the state management of the economy, a systematic approach and analysis. The features of philosophical and economic perception of taxes and tax management in global economics have been disclosed. It has been proved that every economic system has its own peculiarities of tax management process, which in turn are determined by certain factors caused by the operation of the laws of the market, commoditymoney relations and development of economic systems. The expediency of using historical experience in the process of improvement of tax administration, as one of the most important elements in the system of public administration, has been substantiated.Item type:Item, Механізм впровадження військового податку в Україні: досвід періоду Першої та Другої світових війн і сучасність(КНТУ, 2015) Орлик, С. В.; Orlyk, SvitlanaУ статті розглянуто проблеми впровадження військового податку в Україні в часи Першої та Другої світових війн, а також у зв’язку з війною на Сході України (АТО). Визначено причини та наслідки впровадження військового податку з фізичних осіб. Досліджено податковий механізм справляння військового податку з фізичних осіб у різні періоди. Розглянуто повноваження та функції органів, на які покладалося адміністрування військового податку. Проведено історичні аналогії з нині діючим механізмом стягнення військового збору в Україні.The article deals with the problem of introducing the military tax in Ukraine during the World War I and World War II, as well as the war in the East of Ukraine (ATO). The reasons and arguments of introducing the military tax to individuals are specified. The military tax collection mechanism from individuals in different historical periods is studied. We consider the powers and functions of the bodies that were to manage the military tax. A historical analogy with the existing mechanism of collecting military tax in Ukraine was carried out, which showed that while introducing the military taxes in terms of two world wars and the current war in the East of Ukraine (ATO), the efficiency and low cost have always been the main terms of its introduction. It was necessary to establish stable, tried and true objects of taxation and to determine the actual range of taxpayers. Management expenses for the investigated military taxes had to be economically justified, though they did not give significant revenue to the state budget. It is proved historically that all the investigated military taxes and fees were related to direct taxation, since they were based on profitable basis in determining the object and tax base. Experience shows that the tax burden of paying the military tax was put on all individuals and citizens receiving income, except during the World War I, when the income tax was not developed and payers were only men liable for military service, who were overslaughed for various reasons. During the bidding of military taxes and fees one can see evident analogy in the way of determining rates in a given period which was used to calculate income tax.