Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item type:Item,
    Розвиток та реалізація інноваційної компоненти людського капіталу на основі вдосконалення мотиваційного механізму у сфері праці
    (ЦНТУ, 2020) Семикіна, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Семикіна, А. В.; Бугаєва, М. В.; Semykina, M.; Zapirchenko, L.; Semykina, A.; Buhaieva, M.; Семикина, М. В.; Запирченко, Л. Д.; Семикина, А. В.; Бугаева, М. В.
    Обґрунтовано об’єктивну потребу розвитку та реалізації інноваційної компоненти людського капіталу в умовах зростання попиту на інновації. Розкрито наукові підходи до розуміння сутності мотиваційного механізму у сфері праці з урахуванням потреб розвитку інноваційної компоненти людського капіталу. Запропоновано авторську версію визначення мотиваційного механізму регулювання розвитку та реалізації інноваційної компоненти людського капіталу у сфері праці. Шляхом моделювання авторами доведено доцільність пріоритетного стимулювання праці з елементами творчості, що суттєво впливає на зміну дохідності підприємства. Strategic tasks for building the innovative economy in Ukraine require qualitatively new approaches to the development and use of the innovative component of human capital in Ukraine, reforming existing motivational mechanisms. Prospects for quality human development and competitiveness of Ukraine's economy are becoming increasingly dependent on innovation activity of workers in the field of labor. There is a practical need to find opportunities for development and use of the innovative component of human capital based on improving the motivational mechanisms of enterprises and organizations. Imperfection of motivational mechanisms at the enterprises of Ukraine slows down the processes of development and use of the innovative component of human capital. The unsolved parts of the outlined problem include insufficient study of the possibilities of motivational mechanisms to stimulate innovative activity of employees, it is necessary to prove the need to take into account the system of stimulation of regulated and creative (innovative) components of labor activity.
  • Item type:Item,
    The Concept of Improvement of Human Resources Policy in Cooperation With the Enterprise Strategy in the Context of European Integration Processes
    (ЦНТУ, 2019) Buhaieva, M.; Liadovska, T.; Бугаева, М. В.; Лядовская, Т. В.; Бугаєва, М. В.; Лядовська, Т. В.
    The content and consistency of the improvement of the human resources policy in cooperation with the enterprise strategy in the context of European integration processes were proposed. The strategic goals for improving the human resources policyin cooperation with the enterprise strategy were identified. The principles that should be put into practice for implementation of each of the components of the human resources policyin cooperation with the enterprise strategy were considered. The concept of improving the human resources policy in relation to the enterprise strategy was proposed and the stages of its improvement in enterprise strategy were outlined. Проблема створення ефективної кадрової політики в умовах конкурентних відносин і євроінтеграційних процесах України, для функціонування підприємств різних галузей і напрямів діяльності посідає особливо важливе значення, тому що змінюється роль і значення трудових ресурсів, їх поступова інтеграція до світового співтовариства, характер відношення до праці й умови продажу робочої сили, а також збільшення масштабів трудової міграції. Отже, одним із найважливіших факторів ефективності і конкурентоспроможності окремого підприємства в умовах євроінтеграції української економіки є забезпечення високої якості кадрового потенціалу.Метою статті є розробка концепції вдосконалення кадрової політики підприємства у взаємодії зі стратегією підприємства в умовах євроінтеграційних процесів в Україні. З урахуванням існуючих у науковій літературі поглядів, обгрунтовано, що кадрова політика підприємства - це cукупнicть принципiв, методiв, форм органiзацiйного механiзму з формування, вiдтворення, розвитку та викориcтання перcоналу, cтворення оптимальних умов працi, її мотивацiї та cтимулювання.
  • Item type:Item,
    Діагностика міграційних настроїв населення у регіоні (мотиваційний аспект)
    (ЦНТУ, 2019) Семикіна, М. В.; Кабай, В. О.; Мельнік, А. В.; Бугаєва, М. В.; Семикина, М. В.; Кабай, В. О.; Мельник, А. В.; Бугаева, М. В.; Semikina, M.; Kabay, V.; Melnik, A.; Buhaieva, M.
    Стаття присвячена аналізу специфіки мотивації міграційної поведінки українців та оцінці особливостей міграційних настроїв на регіональному рівні. Розкрито сутність понять «мотивація міграційної поведінки» та «міграційні настрої» в контексті категорій мотиваційних теорій. Висвітлено загальну оцінку міграційної ситуації в Україні та її регіонах. Здійснено діагностику міграційних настроїв населення на прикладі Кіровоградського регіону шляхом соціологічного опитування. Визначено особливості мотивації міграційної поведінки населення та базові мотиватори трудової міграції молоді. Статья посвящена анализу специфики мотивации миграционного поведения украинцев и оценке особенностей миграционных настроений на региональном уровне. Раскрыта сущность понятий «мотивация миграционного поведения» и «миграционные настроения» в контексте категорий мотивационных теорий. Представлена общая оценка миграционной ситуации в Украине и ее регионах. Осуществлена диагностика миграционных настроений населения на примере Кировоградского региона путем социологического опроса. Определены особенности мотивации миграционного поведения населения и базовые мотиваторы трудовой миграции молодежи. The article is devoted to deepening the analysis of the specifics of motivation of migration behavior of Ukrainians and assessing the characteristics of migration moods at the regional level. In recent years the migration movement of Ukrainians has become widespread. This process threatens the loss of the labor potential of the country, poses a threat to the further innovative and economic development of the state and its regions. New realities require revision of approaches to functioning of motivational mechanisms of labor migration of the population, search for acceptable ways of regulating migration behavior from the standpoint of taking into account the interests of the state and its population. At the same time, there is still a lack of constant monitoring of the migration moods of the population, study of the peculiarities and specificity of the motives of migration behavior in different regions of the country to develop effective regulatory measures. The purpose of the article is to find out the essence of "motivation of migration behavior" and "migration sentiment" and to diagnose the migration moods of the population on the example of the Kirovograd region by means of a sociological survey. Generalization of modern scientific thoughts allows us to understand labor migration as the displacement of able-bodied population to other settlements, including abroad, which is due primarily to the motives for meeting urgent and perspective socio-economic needs. Among such needs, priority is usually given to avoiding threats to life, social risks, obtaining more income from work on a temporary (once, several times, regularly) or permanent basis. In Ukraine for a long time there is a phenomenon of deformation of motivational factors that impedes the effective realization and development of accumulated human capital, adversely affects the dynamics of GDP, the state of innovation development, weakens the labor and creative activity of employees. The current situation of ineffective motivation in the sphere of labor, first of all, extremely low pay, contradicts the declared goals of building the socially oriented market economy, complicates the movement of Ukraine towards European integration. The human capital with low pay for its owners, will lose its quality. There are limited and insufficient funds for its reproduction and development. The combination of these motivational conditions and factors has the multifaceted effect on the labor choices of the population, shaping the migration moods. Thus, the emergence of migratory attitudes and the activation of migration behavior of the population is determined by the influence of a variety of objective and subjective motivational factors. These factors affect labor behavior with different strengths, in different combinations, at different economic levels. They determine the priority formation and realization of motives for moving to other settlements, including abroad. The diagnosis of migratory moods of the population on the example of a sociological survey of student youth in the Kirovograd region made it possible to establish that the basic motivator of labor migration is the size of salary with a high degree of absolute dissatisfaction with the level of own incomes. We propose to improve the internal labor market by further raising the minimum wage and taking consistent steps to shade it, as well as by introducing new approaches to quality workplace, support for self-employment and entrepreneurship. Such measures will reduce the migration sentiment of the population as a whole, and of young people in particular.
  • Item type:Item,
    Розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в контексті формування прогресивної корпоративної культури
    (ЦНТУ, 2018) Семикіна, М. В.; Пасєка, С. Р.; Бугаєва, М. В.; Семикина, М. В.; Пасека, С. Р.; Бугаева, М. В.; Semikina, M.; Pasieka, S.; Buhaieva, M.
    У статті визначені сутність, особливості та роль корпоративної культури підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туризму. Обґрунтовано сутність корпоративної культури, її механізму, визначено основні перешкоди на шляху його формування. На основі експертних оцінок сформовано перелік чинників за пріоритетністю впливу на формування корпоративної культури персоналу туристичної галузі та готельно-ресторанного бізнесу. Виокремлено декілька основних типів організаційної культури підприємств, які зумовлюють формування специфічних сегментів корпоративної культури. Визначено сучасні пріоритети розвитку підприємств готельно-ресторанного бізнесу і туристичної галузі з позицій розвитку корпоративної культури. В статье определены сущность, особенности и роль корпоративной культуры предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туризма. Обосновано сущность корпоративной культуры, ее механизма, определены основные препятствия на пути его формирования. На основе экспертных оценок сформирован перечень факторов с учетом приоритетности их влияния на формирование корпоративной культуры персонала туристической отрасли и гостинично-ресторанного бизнеса. Выделены несколько типов организационной культуры предприятий, которые обуславливают формирование специфических сегментов корпоративной культуры. Определены современные приоритеты развития предприятий гостинично-ресторанного бизнеса и туристической отрасли с позиций развития корпоративной культуры. The emergence of a market economy in Ukraine and the emergence of various forms of ownership were conditioned by the rapid development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism. However, the quality of services in this area is still behind the development of similar enterprises in the EU. The reasons for this gap are ambiguous, among the main ones experts distinguish not so much the lack of funds, but the lack of progressive corporate culture of enterprises, which should be the driving force behind the positive changes in customer service. In the interests of better meeting the needs of consumers, the search for ways to redirect the development of hotel and restaurant business and tourism to the application of modern mechanisms of corporate culture is being sought. The purpose of the article is to justify the place and role of corporate culture in the modern development of enterprises of hotel-restaurant and tourist business, to determine the essence of the mechanism of such a culture and obstacles in its formation. The essence, features and the role of the corporate culture of enterprises of hotel and restaurant business and tourism were determined. The authors substantiated the essence of corporate culture, its mechanism and identified the main obstacles to its formation. The list of factors has been formed according to the priority of influence on the formation of the corporate culture of the personnel of the tourism industry and hotel and restaurant business on the basis of expert assessments. The main types of organizational culture of enterprises that predetermine the formation of specific segments of corporate culture were singled out by the authors. The modern priorities of the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry from the standpoint of corporate culture development were identified. We prioritize the development of enterprises of hotel and restaurant business and tourism industry with the formation of the most progressive types of corporate culture ("Business Partnership", "Democracy and Coordination"). The further transformation of the corporate culture oriented towards partnership relations should be considered as a significant reserve of economic growth and innovative development of domestic enterprises. We believe that the formation of progressive types of corporate culture will contribute to the manifestation of the work and creativity of the staff. However, this will require enterprises not only to preserve the labor values and achievements inherent in the national labor culture, but also to qualitatively transform the working mentality of managers and subordinates in promoting social dialogue, social partnership in the interests of increasing the competitiveness of staff and enterprises.