Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item type:Item,
    Розвиток теоретичних підходів до кількісного вимірювання корисності як економічної категорії
    (ЦНТУ, 2019) Журило, І. В.; Полтавець, М. М.; Zhurylo, І.; Poltavets, М.
    Статтю присвячено дослідженню корисності продукту праці як економічної категорії. Доведено можливість та необхідність кількісного вимірювання корисності продукції виробничо-технічного призначення, що, на відміну від товарів широкого вжитку, характеризуються більш стабільною структурою потреб. Обґрунтовано зв‘язок корисності з показниками якості та ціни споживання товару, можливість побудови моделі корисності на основі співвідношення цих показників, а також комплексне застосування до моделювання корисності продукції композиційного та декомпозиційного підходів. Визначено стратегічний характер корисності товару та доцільність формування на її основі відповідної бізнес-ідеї. Розгляд варіантів співвідношення якості та корисності виробу дав можливість визначити оптимальне їх сполучення, яке забезпечить високий рівень конкурентоспроможності даного виробу. The article is devoted to the study of the labor product usefulness as an economic category. An analysis of known utility theories has shown that most of them deny the possibility of utility direct quantitative measurement because they are based on a study of the consumption process of consumer goods. We have proven that the market of industrial products is characterized by a more stable structure of needs. That‘s why, it is possible and necessary to apply quantitative models of utility to such products. We consider the closest authors to the truth, who have linked the utility with the quality and cost of product consuming. However, relevant studies provide only a statement of the discussed relationship, and need further development. The product usefulness has strategic direction for the manufacturer and should be the basis of the relevant business idea. In order to formulate a business idea that will allow the manufacturer to count on success, it is necessary to discover a new way of creating a certain utility that has value for the consumer, and create a combination of special abilities that will achieve that utility. During the early stages of design, it is necessary to know at the expense of what indicators and, accordingly, the parameters of the product should be provided the desired value of its usefulness. That is, both of the compositional and decompositional approaches should be applied to modeling the product usefulness.
  • Item type:Item,
    Ціноутворення на ранніх етапах створення нової технічної продукції
    (КНТУ, 2007) Журило, І. В.; Таршин, С. І.
    Стаття присвячена вирішенню проблеми прогнозування відпускної ціни нового виробу промислово-виробничого призначення на ранніх етапах проектування з метою забезпечення його перспективної конкурентоспроможності. The article is devoted to the decision of problem of prognostication of vacationing cost of new good of the industrially-production setting on the early stages of planning with the purpose of providing of its perspective competitiveness.