Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
4 results
Search Results
Item type:Item, Технологічне проєктування способів виготовлення U-подібних гвинтових поверхонь транспортних труб(ЦНТУ, 2025) Гевко, І. Б.; Рогатинський Р. М.; Комар, Р. В.; Ткаченко, І. Г.; Гупка, А. Б.; Нevko, І.; Rohatynskyi, R.; Komar, R.; Tkachenko, I.; Gypka, A.В роботі обґрунтовано чотири нові способи виготовлення U-подібних гвинтових поверхонь транспортних труб з використання оправ і формувальних роликів. Розроблені способи можуть реалізовуватися різними шляхами. Зокрема вминанням U-подібних рифів на готовій трубі, або одночасним навиванням та U-подібним вминанням стрічки прямокутного січення на оправу з Uподібним спіральним виступом, з подальшим скріпленням виступів навитої стрічки зварним швом. Загалом розроблені способи виготовлення U-подібних гвинтових поверхонь транспортних труб можна умовно поділити на два типи - із можливістю зміни висоти U-подібного рифу за рахунок зміни діаметр прутка пружини, та без такої можливості, в яких використовуються оправи з незмінною висотою Uподібного рифу. Також в роботі визначено і охарактеризовано конструкційні матеріалами для виготовлення гвинтових транспортних труб. У якості вихідних заготовок доцільно використовувати труби безшовні холодно- і гарачекатані, труби литі, смуговий холоднокатаний прокат. Для обох типів способів визначено і представлено раціональні конструктивно-технологічні параметри їхної реалізації. The process of technological design and manufacturing of special screw blanks is accompanied by a number of technical and production problems that require systematic analysis and comprehensive solutions. One of the main problems is the difficulty of ensuring high accuracy of the geometric parameters of screw surfaces, especially in conditions of single or small-scale production. Such surfaces have a complex spatial shape, which requires the use of specialized tools, high-precision equipment and modern control methods. Another important challenge is the choice of the optimal method of forming the workpiece depending on the material, design requirements and operating conditions. In this case, it is necessary to take into account not only technical characteristics, but also the economic feasibility of production, equipment costs, and energy intensity of the process. Another problem is achieving the required mechanical properties of the product (strength, wear resistance, fatigue endurance), which often requires the implementation of additional technological operations, in particular heat treatment or surface hardening. All these factors complicate technological planning, increase the risks of defects and increase the cost of production. Thus, the main problem is to develop rational and technically efficient technological methods that are capable of ensuring the manufacture of special screw blanks with the required characteristics at minimal production costs.Item type:Item, Оцінка величини і характеру зношування зірочок ланцюгових передач сільськогосподарських машин(ЦНТУ, 2024) Гупка, А. Б.; Аулін, В. В.; Цьонь, Г. Б.; Буховець, В. М.; Пиндус, Т. Б.; Gypka, A.; Aulin V.; Tson, A.; Buhovets, V.; Pyndus, T.У статті досліджено процес зношування зірочок ланцюгових передач бурякозбиральних машин, зокрема механізму викопування та очищення буряків. Встановлено, що основною причиною інтенсивного зношування зірочок є вплив абразивних частинок. Проаналізовано результати комплексних випробувань та визначено основні статистичні характеристики процесу зношування зірочок. Запропоновано використання розподілу Вейбулла-Гнеденка для опису закону розподілу експлуатаційного ресурсу зірочок. Обґрунтовано можливі шляхи підвищення ресурсу зірочок, зокрема впровадження зміцнювальних технологій та заходів щодо зниження впливу абразиву. The article investigates the wear process of sprockets of chain drives of beet harvesters, in particular the mechanism for digging and cleaning beets. It was found that the main cause of intensive wear of sprockets is the influence of abrasive particles contained in the soil and plant residues. This leads to a change in the geometry of the sprocket teeth, disruption of interaction with the chain and, accordingly, a decrease in the operational resource of the transmission.Item type:Item, Статистичний аналіз дорожньо-транспортних пригод у Тернопільській області та заходи щодо зниження аварійності(ЦНТУ, 2024) Ляшук О. Л.; Міронов, Д. В.; Лисенко, C. В.; Гупка, А. Б.; Бодоряк, Ю. Д.; Lyashuk, O.; Mironov, D.; Lysenko S.; Gypka, A.; Bodoriak. Yu.Проведено статистичний аналіз динаміки причин та наслідків дорожньо-транспортних пригод (ДТП) у Тернопільській області за останні п'ять років. Виявлено значне зростання кількості ДТП, що досягло 2547 випадків у 2023 році, з їх основними видами: зіткнення, наїзд на перешкоду, наїзд на транспортний засіб, що стоїть, та наїзд на пішохода. Виявлено основні причини ДТП для регіону і їх вплив на травматизм осіб, а саме: порушення правил маневрування, перевищення швидкості, недотримання дистанції, керування у нетверезому стані та порушення правил проїзду перехресть. Запропоновано стратегію зниження аварійності на автошляхах Тернопільської області, яка включає наступні заходи: впровадження штучних нерівностей, встановлення світлофорів із регульованими таймерами, додаткових дорожніх знаків, розмітки пішохідних переходів з підсвічуванням та використання камер спостереження для зниження аварійності. Розроблено заходи, які сприятимуть підвищенню безпеки дорожнього руху, зменшенню кількості ДТП та їх тяжкості, а також зниженню економічних втрат, пов'язаних з дорожньо-транспортними пригодами. Reducing Accident Rates The aim of this study is to analyze the dynamics, causes, and consequences of road traffic accidents (RTAs) in the Ternopil region over the past five years. This analysis seeks to identify the primary types of RTAs, determine the most frequent causes, and propose effective measures to reduce the number of accidents and their severity. By understanding these factors, we aim to enhance road safety and minimize the socioeconomic impacts associated with RTAs in this region. In this study, a comprehensive statistical analysis of RTAs in the Ternopil region was conducted. This analysis revealed a significant increase in the number of accidents, which reached 2547 cases in 2023, an 11% rise compared to 2022. The primary types of accidents identified include collisions (50%), hitting obstacles (19%), hitting stationary vehicles (16%), and pedestrian accidents (8%). The study found that the highest mortality rates occur in pedestrian accidents (34%) and vehicle collisions (33%). Key causes of RTAs were identified as violations of maneuvering rules (40%), speeding (23%), failure to maintain a safe distance (10%), driving under the influence of alcohol (7%), and violations at intersections (5%). Based on these findings, several recommendations were made to enhance road safety. These include the implementation of artificial road bumps, installation of traffic lights with adjustable timers, additional road signs, high-visibility and illuminated pedestrian crossings, and the use of surveillance cameras to monitor compliance with traffic rules and identify violators. Moreover, the study emphasizes the importance of developing and implementing methodologies for predicting accident rates using statistical methods and conflict zone analysis, as well as calculating accidentrelated economic and environmental losses to evaluate the effectiveness of proposed measures.Item type:Item, Дослідження впливу змінного електромагнітного поля на трибологічні властивості моторних олив(ЦНТУ, 2024) Гупка, А. Б.; Аулін, В. В.; Гудь, В. З.; Ткаченко, І. Г.; Слободян, Л. М.; Міронов, Д. В.; Gypka, A.; Aulin V.; Hud, V.; Tkachenko, I.; Slobodyan, L.; Mironov, D.Проаналізовано основні причини зниження експлуатаційної надійності двигунів автомобілів під час пуску. Систематизовано фактори які вливають на появу задирів на робочих поверхнях деталей трибоспряжень, характер їх зношування. Запропонована конструкція оливозакачуючого пристрою для обробки моторних олив змінним електромагнітним полем з метою покращення їх експлуатаційних властивостей. Проведено комплекс досліджень по впливу змінного електромагнітного поля на в’язкісно- температурні характеристики моторних олив. A set of studies was conducted on the influence of mechanical, thermal and electromagnetic factors under the action of the variable electromagnetic field of the oil pumping device on the properties of M-6В3 motor oils; M-10Г; M-10Г2. The research was carried out on a special stand, which allows to simulate the operating conditions of the oil injection device on the car engine during the start-up period. The evaluation of the efficiency of the oil pumping device was determined by the volume and effective coefficients of the useful action. In the process of research, oils (fresh and used) that were exposed to an alternating electromagnetic field and oils that were not exposed to the corresponding influence were compared according to the main physicochemical properties: kinematic viscosity at temperatures of 373, 323, 293, 273 and 258 K; solidification temperature of oil, K; viscosity index; ash content, %; the content of refractory mechanical impurities, %; iron content, %. The results were obtained on the effect of an alternating electromagnetic field on the viscositytemperature parameters of fresh M-6В3 oils; M-10Г; M-10Г2. In the temperature range of 293...323 K, a decrease in the viscosity of the studied oils was observed. An increase in temperature eliminates the difference between processed and unprocessed oils.