Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
6 results
Search Results
Item type:Item, Розвиток локальних облікових теорій на прикладі теорії управлінського обліку аграрних підприємств(ЦНТУ, 2021) Савченко, В. М.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Savchenko, V.; Smirnova, I.; Smirnova, N.Стаття присвячена дослідженню галузевої специфіки аграрних підприємств при визначенні сутності та запровадженні на них управлінського обліку. Проведено аналіз існуючих підходів до розуміння сутності категорії «управлінський облік» та з’ясовано його специфіку щодо агропідприємств. Визначені завдання, які необхідно вирішити для створення ефективного управлінського обліку на агропідприємствах. Запропоновані етапи організації управлінського обліку в агропідприємствах. Проаналізовано переваги використання управлінського обліку аграрними підприємствами. Визначені складові успішного впровадження системи управлінського обліку. З’ясовані перешкоди і проблеми на шляху формування та забезпечення ефективного функціонування управлінського обліку. Modern business conditions require updating approaches to the management system, and, accordingly, managerial accounting. Therefore, the issues of deepening research of sectoral specifics of managerial accounting acquire special importance and its influence on the organization and conduct of this type of accounting. The purpose of writing an article is to study the features of the interpretation of the content of the term "managerial accounting" and their impact on the organization of this type of accounting in agrarian enterprises. Scientists, who investigated history of development of managerial accounting, diverge in thoughts on the period of managerial accounting and to further periodize its development. For the first time, the introduction of managerial accounting in practical activities of national enterprises was violated in October 1998 with the adoption of a Program for reforming the accounting system with the application of international standards. Most western researchers support the statement that managerial accounting is a process of preparing information necessary to manual for management. Investigation of the content of existing definitions of managerial accounting allowed a number of conclusions. First, it concerns the definition of managerial accounting at the legislative level. Since managerial accounting is a comprehensive area of activity, it indicates the need to amend the text of the Law of Accounting and financial statements where these circumstances are not taken into account. Secondly, when developing a methodology for managerial accounting in domestic agrarian enterprises, it is necessary to take into account, except for the world experience of accounting practice, achievements of domestic scientists, as well as the specifics and real state of functioning of business entities. Thirdly, the spectrum of opinions on determining the managerial accounting system is very wide. In this case, the interpretation of its content over time changes has been presented. Fourth, in existing studies and definitions of managerial accounting in agriculture there is no sector color. One of the most important tasks of managerial accounting for managers of agrarian enterprises should be the formation of complete and reliable accounting information on the results of the activities of production and functional divisions of enterprises. Maintaining management accounting at the enterprise should be theoretically substantiated, methodically justified and suitable for practical use. Awareness of the need and desire to introduce managerial accounting is not enough to implement this intention. The size of the enterprise needs to provide information to all levels of management, as well as the ratio of expenses and benefits from the introduction of managerial accounting should be played crucial value.Item type:Item, Формування механізму стратегічного управління корпоративною соціальною відповідальністю(2019) Камишникова, Є. В.; Камышникова, Э. В.; Kamyshnykova, E.Представлено механізм стратегічного управління корпоративною соціальною відповідальністю, що ґрунтується на рефлексивному підході до управління відносинами зі стейкхолдерами та об’єднує етапи, інструменти та принципи соціально відповідального управління корпоративного суб’єкта та ураховує суб’єктивні ірраціональні чинники прийняття рішень стейкхолдерами. Охарактеризовано етапи процесу стратегічного управління відносинами зі стейкхолдерами у рамках запропонованого механізму. Виділено як окремий етап управління відносинами зі стейкхолдерами у системі корпоративної соціальної відповідальності побудову програми рефлексивної взаємодії зі стейкхолдерами, що базується на застосуванні методів рефлексивного управління. The concept of corporate social responsibility gains in popularity in the context of increasing environmental dynamism, uncertainty and growing competition at all levels. This leads to the search for optimal ways to implement the principles and other elements of socially responsible management in the system of companies’ strategic management. Developing a mechanism for the strategic corporate social responsibility management of corporate entities contributes to this task. The analysis of recent researches and publications has shown that despite the presence of some scientific achievements, theoretical and methodological foundations integrating corporate social responsibility into the corporate entities’ strategic management system, taking into account the reflexive decision-making component by the stakeholders require further improvement. The aim of the article is to develop a mechanism for the strategic management of corporate entities’ socially responsible activities, taking into account a reflexive approach to managing relationships with stakeholders. A mechanism for strategic corporate social responsibility management based on a reflective approach to stakeholder relationships is built. It provides an optimal link between the goals, objectives, stages, tools and principles of socially responsible management. The process stages of the strategic stakeholder relationship management are described within the framework of the proposed mechanism.Item type:Item, Процедури організаційної стадії аудиту(КНТУ, 2007) Ватульов, І. А.; Пугаченко, О. Б.В цій сатті ми розкриваємо сутність процедур організаційної стадії аудиту. При дослідженні аудиторського процесу ми дійшли до висновку, що вчені, які працюють над вирішенням проблем в аудиті не мають чіткої послідовності у визначенні етапів організаційної стадії. Тому проаналізувавши посібники більшості сучасних авторів, ми визначили власне уявлення етапів організаційної стадії.Item type:Item, Методичні засади формування аудитором завдань з надання впевненості(КНТУ, 2007) Кужельний, М. В.; Давидов, Г. М.; Давидов, Ю. Г.Мета аудиту - надати аудитору можливість сформулювати і висловити думку в аудиторському висновку як впевненість того чи іншого рівня. Аудит як процес виконання завдань з надання впевненості складається з трьох основних етапів: попереднього вивчення умов і обставин виконання завдання, формування складу і структури завдання, виконання завдання з надання впевненості. Метою дослідження є розробка методичного забезпечення для формування складу і структури завдань з надання впевненості: визначення елементів завдання з надання впевненості, їх взаємозв’язку, бази (умов) завдання з надання впевненості, обставини, в силу яких аудитор не може зробити безумовний висновок. Purpose of audit - to give a public accountant possibility to formulate and express opinion in a public accountant conclusion as a confidence of that or other level. Audit as a process of implementation of tasks from a grant a confidence consists of three basic stages: previous study of terms and circumstances of the job, forming of composition and structure of task, job processing processing from a grant a confidence. A research purpose is development of the methodical providing for forming of composition and structure of tasks from a grant a confidence: determination of elements of task is from a grant a confidence, their intercommunication, base (terms) of task from a grant a confidence, circumstances by virtue of which a public accountant can not do an absolute conclusion.Item type:Item, Лізингова діяльність: історія виникнення та розвитку(КНТУ, 2014) Ніколаєва, С. П.; Пугаченко, О. Б.; Nikolaeva, Svetlana; Pugachenko, OlgaУ статті представлено авторське бачення етапів історії розвитку та поширення сучасного лізингу в світовій економіці (етап становлення лізингу в індустріально розвинених країнах; етап «лізингового буму» в розвинених індустріальних країнах та розповсюдження лізингу на ринки, що розвиваються; етап насичення, стабілізації, диверсифікації лізингу). Встановлено, що стадії існування лізингової індустрії передбачають: розвиток фінансової оренди; становлення лізингової індустрії; розвиток оперативного лізингу; розвиток конкуренції на ринку лізингу. The objectives of the article are to investigate history of the origin, development and existence of leasing activity in order to clarify the main stages and tendencies of its development and to improve understanding of the economic substance of leasing operations. The article presents the author's view on the development’s history and expansion of modern leasing in the global economy (leasing forming in industrialized countries; stage "of leasing boom" in the advanced industrial countries and asset distribution to emerging markets, stage of saturation, stabilization, diversification of asset). It has been ascertained that stages of the leasing industry include the development of a finance lease; establishment of the leasing industry; development of an operating lease; and development of competition in the leasing market. Leasing, as a rather complex economic phenomenon, has emerged only at a certain stage of development of human society. It has a number of simpler precursors, such as sale, leasing and credit. But among economists and lawyers there is no certainty and unity of the time and era of its origin. A number of experts refer leasing to new market products. At the same time they believe that there is very little in common between leasing and leasing relationships. Others consider leasing a specific kind of rent, and that period of its origin belongs to the XVIII and XIX centuries. Others completely agree with the characteristics of rental relations as leasing. The last group of scholars (both economists and lawyers) believes that for centuries various lease (leasing) products, including financial leasing has formed and developed.Item type:Item, Організаційна побудова аналітичного процесу в банках(КНТУ, 2010) Семениченко, Ю. К.; Semenichenko, Y.В статті розглядається організаційний підхід до проведення аналізу банківської діяльності. Було досліджено роль аналітичної служби як суб’єкта управління в системі фінансового менеджменту, розкриті функції аналітичної служби банку. В дослідженні уточнена та обґрунтована структура етапів аналітичного процесу та сформульовані їх особливості. In the article the organizational going is examined near the leadthrough of analysis of bank activity. The role of analytical service was investigational as a subject of management in the system of financial management, exposed functions of analytical service of bank. In research specified and the grounded structure of the stages of analytical process and their features are formulated.