Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
15 results
Search Results
Item type:Item, Підвищення ефективності ланцюгів поставок(ЦНТУ, 2023) Чорна, О. В.; Попович, П. В.; Маяк, М. М.; Шевчук, О. С.; Фалович, Н. М.; Комарніцький, С. П.; Chorna, О.; Popovich, Р.; Mayak, М.; Shevchuk, О.; Falovych, N.; Komarnitskyi, S.У статті визначено важливу роль управління підприємством як інструменту стратегічного розвитку, при цьому слід зазначити, що для досягнення поставлених цілей необхідно використовувати спеціалізовані методи та моделі – ефективний інжиніринг, ефективну оптимізацію та ефективний реінжиніринг логістичних систем підприємства. В статті поглиблено вивчено теоретичні та практичні основи застосування аналітичних методів і моделей у логістиці для вирішення завдань логістичного менеджменту, систематизувати навички розробки та використання аналітичних систем у різних сферах застосування логістичної діяльності. Розглянуто погляди різних науковців на зміст поняття «Ефективність ланцюга поставок». Досліджено основні напрями та елементи, що складають концепцію ефективності ланцюга поставок. The article defines the important role of enterprise management as a tool of strategic development, while it should be noted that in order to achieve the set goals, it is necessary to use specialized methods and models - effective engineering, effective optimization, and effective reengineering of the enterprise's logistics systems. The goal is to study in depth the theoretical and practical foundations of the application of analytical methods and models in logistics to solve the problems of logistics management, to systematize the skills of developing and using analytical systems in various areas of application of logistics activities. The views of various scientists on the meaning of the concept of "Effectiveness of the supply chain" are considered. The main directions and elements that make up the concept of supply chain efficiency have been studied. Let us note the main areas of effectiveness of SCM implementation: increasing the number of orders, increasing the stability of demand, reducing insurance reserves, reducing risk and increasing the reliability of planning and delivery. According to the basic supply chain process, it is recommended to consider the main indicators of supply chain performance evaluation in the SCOR model: planning, procurement, production, sales and returns. For each set of indicators, growth and decline indicators are highlighted separately. A general index of supply chain performance evaluation is proposed. The direction of increasing the efficiency of the supply chain is proposed: increasing the visibility of the supply chain; certification training; investments in smart technologies; development of project plans.Item type:Item, Організаційні аспекти менеджменту туристичної діяльності(ЦНТУ, 2021) Панченко, В. А.; Черненко, О. В.; Panchenko, V.; Chernenko, A.У статті розглянуто особливості організаційних аспектів менеджменту туристичної діяльності. Представлено результати анкетування менеджерів туристичних операторів, на підставі чого виділено і класифіковано фактори зовнішнього та внутрішнього середовищ організації. Метою статті є з’ясування сутності функції туристичного менеджменту «організування туристичної діяльності», а також виявлення та характеристика факторів організаційного оточення туристичних підприємств. Виявлено, що туристичне підприємство в управлінській діяльності, орієнтується на фактори внутрішнього середовища (мікро-рівень: цілі та завдання; персонал туристичного підприємства; технологія надання послуг; організаційна структура; фінанси) та фактори зовнішнього середовища (мезо-рівень: конкуренти на ринку туристичних послуг; контролюючі державні установи; громадські організації та об’єднання; клієнти; бізнес-партнери. макро-рівень: кон’юнктура туристичного ринку; законодавство України, яке регулює туристичну діяльність; економічна політика в державі; рішення та діяння місцевих органів влади; транспортна інфраструктура; екологія та рекреаційні ресурси; мода, сучасні тренди). The article considers the features of organizational aspects of tourism management. The results of the survey of managers of tour operators are presented, on the basis of which the factors of external and internal environments of the organization are selected and classified. The purpose of the article is to clarify the essence of the function of tourism management "organization of tourism activities", as well as to identify and characterize the factors of the organizational environment of tourism enterprises. It is revealed that the tourist enterprise in the management activity, focuses on the factors of the internal environment (micro-level: goals and objectives; staff of the tourist enterprise; service technology; organizational structure; finance) and environmental factors (meso-level: competitors in the tourist services market).; controlling government agencies; public organizations and associations; clients; business partners. ; ecology and recreational resources; fashion, modern trends). The external environment provides tour operators with information on the dynamics of the market of tourist services, the conditions of legislative and economic regulation, the state of the environment, the existing transport infrastructure and more. The internal environment provides tour operators with information on: available staff; technologies for providing tourist and health services; management structures of the tourist enterprise; financial resources, all this helps to define goals and develop an effective strategy for tourism business.Item type:Item, Економічний аналіз та бізнес-планування як базові елементи оцінки інвестиційної привабливості авіакомпанії(ЦНТУ, 2018) Коваленко, Н. О.; Cтолярчук, Н. В.; Kovalenko, N.; Stoliarchuk, N.У статті досліджено та конкретизовано методи застосування економічного аналізу та бізнес-планування як базових елементів оцінки інвестиційної привабливості авіакомпаній України в умовах міжконтинентальної інтеграції. Надано практичні рекомендацій щодо підвищення ефективності управління комерційною діяльністю авіакомпаній України в умовах євроінтеграції. Визначено основні магістралі подальших досліджень у напрямку обґрунтування принципів та методів управління інвестиційною привабливістю авіапідприємств цивільної авіації України відповідно до вимог представлених у бізнес-плані. В статье исследованы и конкретизированы методы применения экономического анализа и бизнес-планирования как базовых элементов оценки инвестиционной привлекательности авиакомпаний Украины в условиях межконтинентальной интеграции. Даны практические рекомендации по повышению эффективности управления коммерческой деятельностью авиакомпаний Украины в условиях евроинтеграции. Определены основные магистрали дальнейших исследований в направлении обоснования принципов и методов управления инвестиционной привлекательностью авиапредприятий гражданской авиации Украины согласно требованиям представленным в бизнес-плане. The paper is devoted to the research exploring ways to apply elements of economic analysis and business planning as a mechanism for evaluating and managing investment attractiveness, as well as the development of practical recommendations for improving the management of commercial activities of airlines in Ukraine in today's market environment. Intercontinental integration of civil aviation actors and the transition to market conditions of operation regulates the new conditions of the airlines. Most airlines of Ukraine exist in the absence of funds, outdated fleet of aircraft, imperfect management, which accordingly leads to the loss of airlines ability to function effectively.The article, explores and specifies the methods of applying economic analysis and business planning as the basic elements for assessing the investment attractiveness of Ukrainian airlines in terms of intercontinental integration. Practical recommendations for improving the efficiency of commercial airline business management in Ukraine under the conditions of European integration are given. The analysis of literary sources has made it possible to concretize that the problem of system city and elaboration of the issues of evaluation and management of investment attractiveness of airlines using economic analysis and business planning related to the reflection of new trends in the development of world air transport is insufficient and does not meet the requirements of the practice of modern world aviation. The article proposes ways of applying elements of economic analysis and business planning as a mechanism for managing investment attractiveness and developing practical recommendations for increasing the efficiency of commercial activity of Ukrainian airlines in modern conditions. Prospects for further research in this area are defining and substantiating the principles and methods of managing the investment attractiveness of aviation enterprises of civil aviation in accordance with the aspects and requirements presented in the business plan.Item type:Item, Специфіка управління персоналом у малому бізнесі(ЦНТУ, 2017) Кармазіна, Т. Р.; Захарова, О. В.; Karmazina, Т.; Zakharova, О.Обґрунтовано доцільність більш глибокого дослідження специфіки управління персоналом безпосередньо у малому бізнесі. Визначено та проаналізовано чинники, що впливають на рівень результативності управління персоналом. Обґрунтовано особливості здійснення кожного етапу процесу управління персоналом в малих підприємствах та визначено можливі позитивні й негативні наслідки. Запропоновано рекомендації щодо підвищення ефективності управління персоналом в малому бізнесі. The expediency of a deeper investigation of the specifics of personnel management directly in small business is substantiated. The factors influencing the level of personnel management effectiveness are determined and analyzed. These included the size of the company, the level of professional competence of staff and the availability of talents, the degree of staff loyalty to management and the company as a whole, the effectiveness of the incentive system and the availability of its own staff development base. The main stages of the process of personnel management in a small enterprise have been singled out: recruitment and selection of personnel, staff adaptation, personnel assessment, training and development of personnel, incentives and motivation of personnel, personnel management. The specifics of implementation of each stage of the personnel management process at small enterprises are substantiated and specified. For each stage, possible positive and negative consequences are identified, the appearance of which is connected with the peculiarities of the functioning of small enterprises. The main motivating factors that arise when employing workers at small enterprises are substantiated. The peculiarities of personnel management of a small enterprise are singled out, the main of which were defined: flexible labor organization, high professional competence and polyvalence of personnel and increased requirements to the professional and personal qualities of the employee. Recommendations are proposed to improve the effectiveness of each stage of personnel management in small businesses.Item type:Item, Етимологія та зміст поняття «бюджетний менеджмент»(ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.В статті обґрунтовано авторський підхід щодо визначення етимології та змісту поняття «бюджетний менеджмент» на основі урахування категоріальної сутності дефініцій «бюджет» та «менеджмент». Узагальнення та систематизація наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених до визначення сутності економічних категорій «бюджет» і «менеджмент», з урахуванням їх взаємозв’язку та морфологічної декомпозиції й критичного аналізу наукової думки щодо визначення дефініції «бюджетний менеджмент», дозволило запропонувати авторське трактування поняття «бюджетний менеджмент», що забезпечує його сприйняття як динамічної і багатогранної системи. The purpose of the article is to define the etymology and content of the notion of "budget management" on the basis of a critical analysis of scientific thought regarding the interpretation of the essence of the concept under consideration, taking into account the internal content of the definitions "budget" and "management", their interrelations and morphological decomposition. The generalization of existing approaches to the definition of the essence of the concept of "budget management" made it possible to ascertain its complex etymological structure, since disclosure of its content is possible only on the basis of taking into account the categorical nature of the definitions of "budget" and "management". The generalization and systematization of the scientific approaches of domestic and foreign scientists to the definition of the essence of economic categories "budget" and "management", as well as a critical analysis of scientific thought by definition of the definition of "budget management" allowed offering the author's interpretation of the concept of "budget management". Budget management is the organization of management of the budgetary process based on the principles, methods, levers, tools of organizational and administrative activities of public authorities and / or local government aimed at ensuring sustainable economic development at all levels of the economic system and proper performance by the state of its tasks and Functions. Budget management is a dynamic scientific and practical system that is multifaceted in terms of the content and conditions of the organization (since it covers all stages of the budget process: drawing up, reviewing, approving, executing budgets, reporting on their implementation, and monitoring compliance with budget laws), which is transformed into Influence of changes in economic conditions and is focused on ensuring macroeconomic balance, increasing efficiency and transparency in managing budgetary processes. It was substantiated that taking into account the theoretical orientation of this study, further development should be aimed at assessing the effectiveness of the functioning of the budget management system in modern conditions.Item type:Item, Нові завдання в умовах інформатизації менеджменту(КНТУ, 2010) Беркут, В. О.; Баранов, В. В.В статті поставленні завдання з інформатизації менеджменту з орієнтацією на розвиток людини. Проблеми взаємовпливу трьох макросистем: особистість — культура — суспільство у нових інформаційно-технологічних умовах потребують пошуку шляхів розв’язання виниклих суперечностей на основі парадигми гуманізації освіти.Item type:Item, Менеджмент витрат як один із напрямів забезпечення росту прибутку(КНТУ, 2011) Шаповал, Т. С.; Міокова, Г. І.Процес впливу на формування витрат являє собою управління витратами, яке можна подати як сукупність економічних, організаційних норм і правил, у межах яких функціонує підприємство. Оперативне прийняття рішень на основі обліку, контролю, аналізу витрат дозволяє працювати підприємствам більш ефективно, тому управління витратами суб'єктів господарювання потребує особливої уваги. Methods of expenditure management are considered in the article. Expenditure management can be presented as a set of economic, organizing norms and rules in the frames of which an enterprise functions. Operative acceptance of decisions on the basis of account, control, expenditure analysis allows an enterprise to work more effectively.Item type:Item, Підходи до вдосконалення менеджменту забезпечення трудовими ресурсами підприємства(КНТУ, 2012) Вербецький, В. В.; Зайченко, В. В.Метою статті є розробка та обґрунтування заходів щодо удосконалення менеджменту забезпечення управління трудовими ресурсами.Item type:Item, Методологічні аспекти дослідження управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств(КНТУ, 2016) Селезньова, О. О.; Seleznova, ОlgaУ статті розкрито методологічні аспекти дослідження управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Обґрунтовано вибір предмету, об’єкту, мети дослідження. Обґрунтовано логіку та сутність змісту дослідження, що містить теоретичні основи управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств, методологічні засади дослідження обраної проблематики, стан та тенденції розвитку управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств, концептуальні основи та основні напрямки удосконалення управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. The purpose of the research is the determination of methodological aspects of the study of the marketing activity’s management of construction companies that will strengthen its competitiveness through the development of scientific and applicative positions concerning the improvement of the processes of the marketing activity’s management of the managing entities of the construction. At the beginning of the research, the identification of the conceptual and categorical apparatus of the marketing activity’s management of construction companies is expedient. The determination of the functional aspects of the marketing activity’s management of construction companies is necessary for the study of an imposed task. The opening of modern peculiarities of the marketing activity’s management of construction companies is required by constant changes of the environment. For an explanation of the scientific approach to the study of the problem, logical and structural relations among the constituent elements of the work, it is important to realize the justification of methodological aspects of the study of management of the marketing activity’s management of construction companies. It is necessary during the analysis of marketing activity’s management of the managing entities of construction to diagnose the marketing environment of construction companies. It is advisable to assess the economic effectiveness of the marketing activity’s management of construction companies. The definition of the development of the state regulatory policy concerning the marketing activity’s management of construction companies is a logical consequent step in solving the problem. The forecast of prospects of the development of the marketing activity’s management of construction companies should take place during the exploration of a specific problematic. The final part of the study should be the basic ways of the development of the marketing activity’s management of construction companies. The further developing should be targeted on the disclosure of the content of the study and obtaining of concrete results and proposals concerning the development of the process of the marketing activity’s management of Ukrainian construction companies.Item type:Item, Поняття, сутність контролінгу та проблеми його впровадження на вітчизняних підприємствах(КНТУ, 2005) Затовська, О. О.Статтю присвячено вивченню організаційних проблем запровадження контролінгу на промислових підприємствах як ефективного засобу забезпечення їх стабільної прибуткової діяльності та проведено аналіз розуміння зарубіжними й вітчизняними вченими суті контролінгу. The author has been descried organization problems of the inculcation controlling in the industrial enterprises as the effective instrument of the provision their stabilized commercial activity. The article contains analysis of understanding by foreign and Ukrainian scientists of the essence of controlling.