Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
Search Results
Item type:Item, Конкурентоспроможність випускників в умовах інноваційних трансформацій ринків праці та глобальних викликів(ЦНТУ, 2018) Сало, А. В.; Salo, А.Стаття присвячена аналізу впливу інноваційних та глобальних чинників на формування та реалізацію конкурентних переваг на ринку праці випускників закладів вищої освіти. У статті здійснена систематизація наукових уявлень про конкурентоспроможність у сфері праці і, зокрема, конкурентоспроможність випускників закладів вищої освіти. Запропоновано авторський підхід до визначення чинників, що впливають на конкурентоспроможність випускників. Зосереджено увагу на впливах інноваційних трансформацій ринків праці і глобальних чинників. Здійснено аналіз показників конкурентоспроможності країн за розвиненістю системи вищої освіти, індикативних показників відповідності системи освіти (у т.ч. вищої освіти) вимогам бізнесу. Здійснено порівняльну оцінку інноваційних змін структури зайнятості за професіями в Україні та окремих країнах Європи, які впливають на формування та реалізацію конкурентних переваг випускників на ринку праці. The article is devoted to the analysis of the influence of innovative and global factors on the formation and implementation of competitive advantages in the labor market of graduates of higher educational institutions. The article presents the systematization of scientific ideas about competitiveness in the labor sphere and, in particular, the competitiveness of graduates of higher educational institutions. The scientific works of domestic and foreign scientists about competition, competitiveness of the labor market, development of higher educational institutions and educational services have been used as a theoretical basis of the article. The research uses general scientific and special methods, in particular: analytical – for collecting and generalizing scientific information; abstract and logical – for the analysis and systematization of scientific ideas; tabular – for the systematization of the factors influencing the competitiveness of graduates. The author analyzes the scientific opinions on competitiveness in the labor sphere, identifying differences in the approaches of scientists. The author's approach to determining the essence of the competitiveness of graduates of higher educational institutions has been grounded. For the first time, it is suggested to understand the definition of "competitiveness of graduates of higher educational institutions" as the ability of graduates of higher educational institutions to find better job than graduates of other similar educational institutions, to choose competitive jobs with knowledge and competences gained during the training process, the ability to continuous educational and professional development, labor and professional mobility in the labor market.Item type:Item, Розвиток людського потенціалу в університетських бізнес-інкубаторах(ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Москаленко, А. О.; Москаленко, А. А.; Plynokos, D.; Moskalenko, A.В статті досліджується розвиток людського та інтелектуального потенціалу в середовищі бізнес-інкубаторів, які діють на базі вищих навчальних закладів. Розглянуто сутність поняття “бізнес-інкубатор” та його розвиток в системі національної економіки. Розкрито основну модель взаємодії університетів, бізнес-середовищ (інкубаторів) та держави. Проаналізовано основні тенденції зміни кількості студентів закладів вищої освіти та виявлено основні причини даної тенденції. Розглянуто тенденції та процеси розвитку бізнес-інкубаторів в системі закладів вищої освіти. В статье исследуется развитие человеческого и интеллектуального потенциала в среде бизнес-инкубаторов, которые действуют на базе высших учебных заведений. Рассмотрена сущность понятия "бизнес-инкубатор" и его развитие в системе национальной экономики. Раскрыта основная модель взаимодействия университетов, бизнес-среды (инкубаторов) и государства. Проанализированы основные тенденции изменения количества студентов высших учебных заведений и выявлены основные причины данной тенденции. Рассмотрены тенденции и процессы развития бизнес-инкубаторов в системе учреждений высшего образования. The main purpose of this article is to do a research of the development of human potential in a business incubator environment based on the universities. The processes of interaction between universities, business and the state are considered in the article. The tendency of changing the number of students of the universities as the basis for the formation of human potential was investigated. The development of an innovative national economy takes place in close connection with the development of scientific and technical activities in the universities. These types of cooperation are presented as the forms of internships, training on the enterprise basis in Ukraine. However, this interaction can also be executed at the university-business-state level. The main purpose and the basis of this model is that the university acts as a core of innovation in a modern society, which works closely with business processes. Thus, the state receives a qualitatively formed human potential, which has developed fundamentally within business incubators. However, there is a decrease in the number of students of university around the whole country. The main reasons of this are that most of the future students are going to enter the universities in the EU, and most of them plan to stay there to work. This situation can be greatly improved by involving business representatives in the scientific and educational processes through the creation and operation of business incubators as an important and indispensable provider of quality human potential. It was found out that the development of business incubators is an integral part and one of the main components of the innovative development of the national economy. The interaction of universities, business and the state is the key to the rapid development of the state’s human potential. The business incubator as an intermediary between universities and the state is a significant structural unit for the development of scientific and educational researches, getting new knowledge and experience of cooperation with enterprises. There are all the favorable conditions for the development and improvement of the own potential of each of its participants within this business environment, forming the overall indicator of human development of the state.