Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Item
    Ідентифікація несправностей опор амортизаційних стійок легкових автомобілів
    (ЦНТУ, 2021) Красота, М. В.; Василенко, І. Ф.; Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Осін, Р. А.; Крилов, О. В.; Krasota, M.; Vasylenko, I.; Mahopets, S.; Bevz, O.; Osin, R.; Krylov, O.
    В статті розглянуті особливості конструкцій опор амортизаційних стійок легкових передньопривідних автомобілів. Визначено основні несправності, які можуть набувати опори амортизаційних стійок в процесі експлуатації, а саме зношування опорного підшипника, а також, вихід з ладу гумового демпфуючого елементу. Приведено аналіз чинників, які інтенсифікують процес зношування опорного підшипника. Розглянуто ознаки виходу з ладу опорного підшипника та гумового демпфуючого елементу опори амортизаційної стійки. Запропоновано метод інструментального діагностування опор амортизаційних стійок. The goal of current research is the systematization of information from existent constructions of upper supports, features of support elements load depending on their constructions, analysis aspects, which influence supports attrition and their probable defects, and also giving recommendations for diagnostics. The informational analysis made due to existent upper supports constructions, features of their action in exploitation conditions, considered factors which influence on supports attrition, and their probable defects. Considered supporting bearer and rubber damping elements of damper strut supports fail indications. Fail of rubber damping elements characterized by the range of attributes. Due to car exploitation take place support detail attrition, rubber damping elements of supports waste their elasticity, crack and delaminate from the metal details, rubber damping supports stretch, which leads to support`s contact with upper springs cap and attends with singular thumps. Due to bearing attrition level of rattling and decreasing driving comfort are much higher than due to rubber element attrition. Features of increased bearing attrition are next: rattling by rudder turning occurrence (can also take place on the steering wheel), deterioration of car control. Bearing attrition appears in terms of squeaks and jerks in the process of steering wheel turning in the cars without a power steering. Due to attrition bearing starts to play, thump, and damper piston rod deviates from own axle. During car motion on the small roughs with depleted bearings also perceived rattling from the side of suspender, which sometimes can be difficult to identify, because it is analogous to rattling caused by attrition of other details of suspender or steerage. Offered to realize damper strut supports diagnostics by the way of support` action in a car moving conditions on the pocky surface simulation, to solve this task recommended to use vibration stand for suspender diagnostics. Offered to use the identification of hits and vibrations in foreworn supports via vibration acceleration sensor with later processing.
  • Item
    Анализ способов восстановления шестерен насосов НШ
    (КНТУ, 2005) Кропивный, В. Н.; Русских, В. В.; Кулешков, Ю. В.; Бевз, О. В.; Кропівний, В. М.; Кулєшков, Ю. В.
    В статье предложен принцип классификации способов восстановления шестерен насосов НШ по технологическому принципу. Предложен способ, позволяющий усовершенствовать восстановление шестерен электроконтактным навариванием износостойких композиционных порошковых материалов. У статті запропонований принцип класифікації способів відновлення шестірень насосів НШ по технологічному принципу. Запропоновано спосіб, що дозволяє удосконалити відновлення шестірень електроконтактним наварюванням зносостійких композиційних порошкових матеріалів. In the article principle of classification of methods of renewal of cog-wheels of pumps of ÍØ is offered on technological principle. A method allowing to perfect renewal of cog-wheels by the elektrokontaktnym welding on of wearproof compositions powder-like materials is offered.
  • Item
    Дослідження характеристик гальмівного механізму автомобіля Hyundai Accent
    (ЦНТУ, 2019) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Матвієнко, О. О.; Бевз, О. В.; Магопец, С. А.; Матвиенко, А. А.; Bevz, О.; Magopets, S.; Matviienko, O.
    Стаття присвячена дослідженню пари тертя – «гальмівний диск – гальмівна колодка». У даній роботі наведені результати досліджень ефективності роботи пари тертя в лабораторних умовах. На основі результатів проведених досліджень оцінено ефективність роботи гальмівних колодок в різних умовах експлуатації. Дослідження проводилися на спеціальному стенді з використанням натурального гальмівного вузла автомобіля Hyundai Accent. Статья посвящена исследованию пары трения - «тормозной диск - тормозная колодка». В данной работе приведены результаты исследований эффективности работы пары трения в лабораторных условиях. На основе результатов проведенных исследований работы пары трения с учетом разных условий работы после окончания всех исследований проводилась оценка абсолютного и удельного износа колодок. Исследования проводились на специальном стенде с использованием натурального тормозного узла автомобиля Hyundai Accent. In hired the results of researches of efficiency of work in the laboratory terms of pair of friction are pointed - a «brake disk is a skid». On the basis of results of the conducted researches of work of pair of friction - a «brake disk is a skid» taking into account different terms works after completion of all researches an estimation was conducted absolute and specific wear of brake pads. At this stand, the performance of all the pads in various braking modes was directly verified The studies were conducted on a special stand using the natural brake assembly of the car Hyundai Accent. All the pads that were examined did not detect scratches, squeaks and other noises. During the study on the strength of the connection lining with the base of the pad indicators were higher than the norm. TRW. Boots are very soft, wear out a little disc, but they work quickly. It shows good results for brake moments in different conditions and is relatively inexpensive for such behavior. Good in all conditions, and the characteristics are improved with time. BOSCH. The most stable indicators of braking in all modes, but they are expensive, quickly operate themselves and actively wear the disk. Suitable for experienced drivers in areas and conditions where stability of brake performance is more important than increased costs. Recommended for drivers who love speed and live in highland areas and often face protracted descents. Yes- Q. Adjustable pads, not too high cost, a little work and keep the disc off the trigger. From the minus the duration of spin. When installing new pads you need to drive carefully, remembering their features. Especially recommended for use in mountainous areas. HI-Q. Pretty solid pads and intensively wear out the disk. Other indicators are decent, although not the best. Taking into account the low prices, it is possible to recommend absolutely to all drivers who adhere to the rules of the traffic and high-speed modes. However, each owner has the right to decide which pads he will install on his car Hyundai Accent.
  • Item
    Результати тестування гальмівного механізму автомобіля Ford Focus ІІІ
    (ЦНТУ, 2019) Бевз, О. В.; Алієв, Ш. Р.; Алієва, Г. Н.; Бевз, О. В.; Алиев, Ш. Р.; Алиева, Г. Н.; Bevz, O.; Aliyev, S.; Aliyeva, G.
    Стаття присвячена дослідженню пари тертя – «гальмівний диск – гальмівна колодка». На основі результатів проведених досліджень оцінювали ефективність роботи гальмівних колодок в різних умовах експлуатації. Дослідження проводилися на спеціальному стенді з використанням натурального гальмівного вузла автомобіля Ford Focus ІІІ. Статья посвящена исследованию пары трения - «тормозной диск - тормозная колодка». В данной работе приведены результаты исследований эффективности работы пары трения в лабораторных условиях. На основе результатов проведенных исследований работы пары трения с учетом разных условий работы после окончания всех исследований проводилась оценка абсолютного и удельного износа колодок. Исследования проводились на специальном стенде с использованием натурального тормозного узла автомобиля Ford Focus ІІІ. In hired the results of researches of efficiency of work in the laboratory terms of pair of friction are pointed - a «brake disk is a skid». On the basis of results of the conducted researches of work of pair of friction - a «brake disk is a skid» taking into account different terms works after completion of all researches an estimation was conducted absolute and specific wear of brake pads. At this stand, the performance of all the pads in various braking modes was directly verified The studies were conducted on a special stand using the natural brake assembly of the car Ford Focus III. In summary of these studies, we can conclude that all the pads showed a normal result, but in our opinion the best were the pads of the firm BOSCH (Germany) and ZIMMERMANN (Germany). However, each owner has the right to decide which pads he will install on his car Ford Focus IІI.
  • Item
    Сравнительный анализ технического уровня объемных насосов, основанных на различных принципах работы
    (КНТУ, 2006) Кулешков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Бевз, О. В.
    В данной статье приведены результаты сравнительного анализа технического уровня шестеренного насоса относительно объемных насосов, основанных на других принципах работы. В даній статті наведено результати порівняльного аналізу технічного рівня шестеренного насоса відносно об’ємних насосів, заснованих на інших принципах роботи. In this article the results of comparative analysis of technical level of cog-wheel pump are resulted in relation to the by volumes pumps based on other principles of work.
  • Item
    Вплив на навколишнє середовище автобусів БАЗ-22154 під час експлуатації на різних видах палива
    (КНТУ, 2015) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Матвієнко, О. О.; Bevz, Oleg; Magopec, Sergiy; Matvienko, Olexandr
    Обґрунтована актуальність проблеми екологічної небезпеки автомобільного транспорту та представлена порівняльна оцінка використання бензину і газового палива на прикладі автобусів БАЗ-22154 в міських умовах. Research directed on determination of question – as far as effective is the use of alternative types of fuel in the plan of improvement of atmosphere of city of Kirovohrada and leadthrough of estimation of ecological danger of bus during work on the different kinds of fuel. During translation of bus on the compressed natural gas which an engine ecologically is little adjusted to, allows to reduce the ecological danger of the considered car in 1,8 times, and on the condensated oil gas in 1,1 times as compared to a base fuel. Replacement of petroleum motor fuels gas is ecologically and economic justified. It is thus needed to consider the use of natural gas which is ecologically safe the most perspective direction.
  • Item
    Дослідження можливості оцінки технічного стану системи випуску відпрацьованих газів на основі аналізу зміни параметрів тиску в циліндрі двигуна
    (КНТУ, 2015) Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Magopec, Sergiy; Bevz, Oleg
    В статті розглядається методика експериментального дослідження наявності підвищеного опору з боку системи випуску відпрацьованих газів ДВЗ, що працює на легкому рідкому паливі – бензині за характером зміни тиску в циліндрі протягом робочого циклу. In the article the technique of experimental research presence increased resistance from the exhaust systems of internal combustion engines, running on light fuel oil – gasoline by the nature of the change in pressure in the cylinder during the working cycle. Studies have shown that the use of modern technological diagnostic equipment allows not only visually observe the nature of changes in pressure in the cylinder, but also for its parameters accurately determine the technical condition of the catalytic converter and exhaust system. When significant differences tested and parameter reference, motor-tester using the expert program produces a list of possible faults in descending order of probability of their occurrence and causes of and ways to elimination. In estimation of pressure in the system to release the reference index for a particular vehicle this technique and technological equipment allows each vehicle to accumulate in memory measurements carried out after a certain period of time and track the operational dynamics of the technical state of its system of production. These steps will reduce the time to assess the technical condition of the exhaust, but also carry interference in its design forced only when necessary.
  • Item
    Дослідження впливу внутрішнього опору системи випуску відпрацьованих газів на ефективні показники роботи
    (КНТУ, 2010) Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Magopec, S.; Bevz, O.
    В статті теоретично та експериментально досліджується влив стану систем випуску відпрацьованих газів автомобілів на ефективні показники роботи їх двигунів, а саме: величини ефективної питомої потужності, ефективного крутного моменту, погодинної та питомої витрати палива. Проведені дослідження дозволили визначити границю допустимої величини зворотного тиску у випускній системі, яка обумовлює зниження величин ефективних показників до граничних значень та робить малоефективним подальшу експлуатацію двигуна (автомобіля). In the article theory and experimentally investigated influence of the state of the systems of issue of exhaust gases of cars on the effective indexes of work of their engines, namely: sizes of effective specific power, effective twisting moment, sentinel and specific expense of fuel.
  • Item
    Особливості вимірювання компресії бензинових двигунів при діагностуванні
    (КНТУ, 2010) Красота, М. В.; Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Шепеленко, І. В; Кrasota, М.; Magopec, S.; Bevz, O.; Shepelenko, І.
    В статті розглянуто вплив різних факторів на компресію бензинового двигуна, наведено ознаки типових несправностей циліндро-поршневої групи та способи їх виявлення. Наведена діаграма визначення несправностей ЦПГ за показниками компресії. In the article influence of different factors is considered on the compression of petrol engine, the signs of typical disrepairs are resulted cilindro-piston groups and methods of their exposure. The resulted diagram of determination of disrepairs of engine is on the indexes of compression.
  • Item
    Методика розрахунку загальної похибки при визначенні основних технічних характеристик шестеренного насоса з асиметричною лінією зачеплення
    (КНТУ, 2006) Бевз, О. В.; Кулєшков, Ю. В.
    В статті запропонована методика розрахунку похибки результатів експериментальних досліджень на прикладі експериментального визначення основних технічних характеристик шестеренного насоса. In the article the method of computation of error of results of experimental researches on the example of experimental is offered definition basic technical characteristics of gear pumps.