Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Концепція оцінки ергономічної стійкості транспортного потоку великих міст з урахуванням динамічності зміни впливових факторів
    (ЦНТУ, 2024) Войтов, В. А.; Кравцов, А. Г.; Войтов, А. В.; Бережна, Н. Г.; Сисенко, І. І.; Кривенко, Л. Ф.; Бабарика, І. Г.; Vojtov, V.; Kravtsov, A.; Voitov, A.; Berezhna, N.; Sysenko, I.; Kryvenko, L.; Babaryka. I.
    Представлено концепцію оцінки стійкості руху транспортних потоків з урахуванням динамічності зміни впливових факторів. У роботі розроблено методичний підхід прогнозування завантаженості вулиць великих міст. Методичний підхід враховує коливання динамічності транспортного потоку у вигляді зміни прискорення руху автомобілів в потоці та коливання зміни інфраструктури дорожнього середовища, яке пов`язане з кількістю світлофорів, пішохідних переходів та кількістю смуг руху. Сформульовано концепцію моделювання та прогнозування стійкості транспортних потоків великих міст до утворення заторів. Обґрунтовано основні складові концепції, за якими поетапно виконується така оцінка з урахуванням динамічності зміни впливових факторів. Запропонована концепція відрізняється від відомих тим, що враховує коливання параметрів транспортного потоку – щільності та швидкості руху автомобілів, як функції часу. The methodological approach of forecasting the congestion of the streets of large cities, taking into account the fluctuations in the density of traffic flows and the speed of movement of cars in the flow, received further development. The methodical approach takes into account fluctuations in the dynamics of the traffic flow in the form of changes in the acceleration of the movement of cars in the flow and fluctuations in changes in the infrastructure of the road environment, which is associated with the number of traffic lights, pedestrian crossings and the number of lanes for the movement of vehicles. Through modeling, it was found that increasing the acceleration values of cars in the stream significantly increases the range of robustness. At low values of acceleration of cars, the reserve of resistance to the formation of traffic jams decreases, which negatively affects the traffic flow, there is a probability of the formation of traffic jams. The presence of fluctuations in the density of the traffic flow and the speed of movement of cars in the flow, due to changes in the acceleration of cars, allows making adjustments to the value of the robustness criterion ets.
  • Item
    Прогнозування завантаженості вулиць великих міст з урахуванням коливань щільності та швидкості руху транспортних потоків
    (ЦНТУ, 2024) Войтов, В. А.; Бережна, Н. Г.; Сисенко, І. І.; Войтов, А. В.; Кривенко, Л. Ф.; Козенок, А. С.; Vojtov, V.; Berezhna, N.; Sysenko, I.; Voitov, A.; Kryvenko, L.; Kozenok, A.
    У роботі розроблено методичний підхід прогнозування завантаженості вулиць великих міст з урахуванням коливань щільності транспортних потоків та швидкості руху автомобілів, які пов’язані з «годинами пік». Методичний підхід, на відміну від раніше відомих, доповнює відомий критерій робастності, розроблений авторами у попередніх публікаціях, що дозволяє підвищити точність прогнозування виникнення заторів. Запропоновано функції зміни щільності транспортного потоку та швидкості руху транспортних засобів у транспортному потоці, що змінюються у часі. Крім реального часу функції містять змінні параметри у вигляді амплітуди коливань та періоду коливань. Це дозволяє зробити адаптацію моделі прогнозування до реальної дорожньої мережі з урахуванням періоду завантаженості мережі та інфраструктури доріг. The work has developed a methodical approach for forecasting the congestion of the streets of large cities, taking into account the fluctuations in the density of traffic flows and the speed of movement of cars in the traffic flow, which are associated with "peak hours". The methodological approach, unlike the previously known ones, complements the well-known robustness criterion developed by the authors in previous publications, which allows to increase the accuracy of forecasting the occurrence of traffic jams.
  • Item
    Оцінка ергономічної стійкості транспортного потоку на дільницях дорожньої мережі. Ідентифікація математичної моделі
    (ЦНТУ, 2023) Войтов, В. А.; Кравцов, А. Г.; Карнаух, М. В.; Горяїнов, О. М.; Козенок, А. С.; Бабич, І. А.; Vojtov, V.; Кravtsov, А.; Karnaukh, М.; Goryayinov, О.; Kozenok, А.; Babych, І.
    Обґрунтовано структуру математичної моделі оцінки ергономічної стійкості транспортного потоку на різних ділянках дорожньої мережі при дії зовнішніх збурень. Математична модель враховує динаміку розвитку процесу. Крім градієнтів швидкості та щільності транспортних потоків враховуються динамічні властивості транспортних засобів та багатосмугова дорожня мережа, а також час затримок на пішохідних переходах та світлофорах. Показано, що динамічні характеристики транспортного потоку описуються диференційним рівнянням третього порядку. Отримано вирази для визначення коефіцієнтів підсилення та постійних часу, що входять у диференційне рівняння. Обґрунтовані параметри, які є вхідним впливом та визначають стійкість транспортного потоку, – це градієнти щільності та швидкості потоку. Обґрунтовані параметри, що характеризують реакцію транспортного потоку на обурення, – це постійні часу, фізичний сенс яких полягає в інерційності всіх ланок, що входять у модель. The paper discusses the structure of the mathematical model featuring assessment of the ergonomic stability of the traffic flow in various sections of the road network under the influence of external disturbances, which is the result of structural identification. The mathematical model differs from the known ones in that it takes into account the dynamics of the process development. In addition to the gradients of speed and density of traffic flows, the research takes into account the dynamic properties of vehicles and the multi-lane road network, as well as the time of delays at pedestrian crossings and traffic lights. The dynamic properties of the traffic flow are described with a third-order differential equation. The mathematical model is parametrically identified; expressions for determining the gains and time constants included in the differential equation are obtained. The input parameters impacting and affecting the stability of the traffic flow are substantiated – these are the gradients of the density and speed of the flow. The parameters characterizing the response of the traffic flow to disturbances are substantiated – these are time constants, the physical meaning of which is the inertia of all links included in the model. The study presents expressions for determining the gains and time constants included in the differential equation. The gain coefficient K1 characterizes the degree of influence of the density of the traffic flow on the reaction time of the driver. The gain coefficient K2 characterizes the influence of the degree of dynamism of the traffic flow on the time of delays during movement and loss of stability. The gain coefficient K3 characterizes the degree of influence of a change in the traffic situation on the delay time when moving in the stream and loss of stability. The value of the time constant T1 characterizes the inertia of the driver depending on the density and intensity of the traffic flow. The value of the time constant T2 characterizes the inertia of the car and is expressed in the ability to maneuver. The value of the time constant T3 characterizes the inertia of changing the traffic situation.
  • Item
    Самозагострювання робочих органів ґрунтообробних знарядь
    (КНТУ, 2015) Дворук, В. І.; Войтов, В. А.; Борак, К. В.; Dvoryk, Volodymyr; Voytov, Viktor; Borak, Konstantin
    Досліджено вплив фізико-механічних властивостей матеріалу робочого органу, абразивних властивостей ґрунтів і конструктивних параметрів робочого органу на виникнення ефекту самозагострення. Отримані уточненні умови самозагострювання для робочих органів дискових ґрунтообробних знарядь. Set conditions of independent intensifying working organ soil-cultivating instruments. Influence of mechanical properties of material working organ, abrasive properties soils, structural parameters of working organ is investigational on the origin effect of independent intensifying. Got clarification of condition of independent intensifying for the workings organs of disk soil-cultivating instruments: 1. Value thickness and hardness of the strengthening and base layer should be a lifetime condition to ensure R < Rɞ. 2. The thickness of the base layer should be as short as possible, while providing the necessary increase in strength solid layer. 3. The hardness of hardened layer should be determined in relation to the base layer hardness depending on the abrasive properties of soil. 4. Strengthening and exacerbate the line and must be subject to more intense wear that. 6. Sharpening angle must be at 28Û ... 30Û. To achieve the effect independent intensifying working organ soil-cultivating instruments must fulfill five conditions and the second and the third condition suggested by V.M. Tkachev for plowshares completely fair and intensifying working organ soil-cultivating instruments, the first condition is clarified, and 4 opposite condition is reversed.
  • Item
    Фізичні аспекти взаємодії в системі "РОГМ-ґрунт"
    (КНТУ, 2015) Аулін, В. В.; Тихий, А. А.; Войтов, В. А.; Aulin, Viktor; Tihiy, Andrey; Voytov, Viktor
    В статті розроблена функціональна модель процесу взаємодії РОГМ з середовищем ґрунту. Представлені процеси тертя та зношування в ґрунті, які реалізуються на фоні взаємообміну показників самого РОГМ із середовищем ґрунту і являють собою складну сукупність фізико-хімічних явищ. При розгляді закономірностей взаємодії в ТТС "РОҐМ-ґрунт" враховується як зовнішня структура, так і внутрішня будова. Показано зміну елементного складу прилеглих до РОҐМ шарів ґрунту, що свідчить про процеси масопереносу і сегрегації під час взаємодії в ТТС "РОҐМ-ґрунт". Представлені закономірності протікання процесів тертя і зношування РОГМ в залежності від його структурованості та гранулометричного складу. Досліджено стан ґрунту при дії РОҐМ, визначено розподіл його щільності за глибиною оброблюваного шару, за типами ґрунтів виявлено різний характер розподілу щільності, структури, пористості та вмісту гумусу за глибиною, отримано рівняння регресії між щільності ґрунту і вмістом гумусу. The paper developed a functional model of the interaction with the environment WBTM-soil. Presented friction and wear processes in the soil that are implemented against the background of the WBTM interchange indicators of soil and the environment is a complex set of physical and chemical phenomen. When considering the patterns of interaction in TTS " WBTM-soil " takes into account both external structure and internal structure. Shows the change in the elemental composition of the surrounding WBTM-soil layers, indicating that the process of mass transfer and segregation during interaction TTS "WBTM-soil." Presented patterns of processes of friction and wear WBTM depending on its structure and grain size. The state of the soil by the action WBTM, determined its density distribution in the depth of the treated layer of soil types found on the distribution of different density, structure, porosity, humus content and the depth obtained regression equation between the density of soil and humus content.
  • Item
    Дослідження особливостей фільтрації біодизеля через паперові фільтри тонкої очистки дизельних двигунів
    (КНТУ, 2010) Войтов, В. А.; Карнаух, М. В.; Калюжний, О. Б.; Даценко, М. С.; Voytov, V.; Dacenko, N. S.; Karnauh, N. V.; Kalyuzhniy, A. B.
    В статті наведені результати експериментальних досліджень фільтрації біодизеля та сумішевих видів палива через паперові фільтри. Отримані значення коефіцієнта фільтрації свідчать про його невідповідність ГОСТ 305-82. Обґрунтовані та запропоновані технологічні засоби попередньої підготовки сумішевих видів палива перед використанням. The article cited the results of experimental studies of filtration and blend biodiesel fuel through a filter paper. The values of filtration coefficient showed his lack of conformity with GOST 305-82. Studied and proposed technological means of preliminary preparation of composite fuels before using.
  • Item
    Критерии моделирования силы трения на переходных режимах
    (КНТУ, 2013) Войтов, В. А.; Козырь, А. Г.; Vojtov, V.; Kozyr, A.; Козир, А. Г.
    В работе обоснованы критерии для моделирования потерь на трение на переходных режимах в трибосистемах. Критерии получены в виде коэффициентов, входящих в дифференциальные уравнения, описывающих переходной процесс. Показано, что основу таких критериев составляют постоянные времени и коэффициенты усиления, которые имеют определенный физический смысл и характеризуют реакцию трибосистемы на различные возмущения. В роботі обґрунтовані критерії для моделювання втрат на тертя на перехідних режимах в трібосистемах. Критерії отримані у вигляді коефіцієнтів, що входять в диференційні рівняння, що описують перехідний процес. Показано, що основу таких критеріїв складають постійні часу і коефіцієнти підсилення, які мають певний фізичний зміст і характеризують реакцію трібосистеми на різні збурювання. The aim of this study was to substantiate the criteria modeling friction loss in tribosystem and explain their physical meaning. The criteria for modeling friction losses in the transient regimes in tribosystem were substantiated in the work. Criteria are obtained in the form of the coefficients in the differential equations that describe the transition process. The basis of such criteria is time constants and amplification factors that have some physical meaning and the response of tribosystem to various disturbances was shown. Optimal range of operation will tribosystems ranges with small K1F. Increase К3F reduces Т2F and characterizes the mechanical losses in tribosystem during running.
  • Item
    Исследования противопиттинговых свойств моторных масел на растительной основе
    (КНТУ, 2013) Войтов, В. А.; Сысенко, И. И.; Vojtov, V.; Sysenko, I.; Сисенко, І. І.
    В работе предложен методический подход и выполнены экспериментальные исследования противопиттинговых свойств моторных масел для двухтактных двигателей: минеральных, полусинтетических, синтетических, растительных с присадкой органического происхождения. Показано, что растительные масла обладают лучшими противопиттинговыми свойствами. У роботі запропоновано методичний підхід і виконано експериментальні дослідження протипіттингових властивостей моторних олив для двотактних двигунів: мінеральних, напівсинтетичних, синтетичних, рослинних з присадкою органічного походження. Показано, що рослинні олії володіють кращими протипіттинговими властивостями. The purposes of the study - an experimental way to assess the ability of different motor oils inhibit the emergence of fatigue cracks in the rolling bearings. A methodological approach and experimental studies of the counter pitting properties of engine oils for two-stroke engines: a mineral, semi-synthetic, synthetic, plant with an additive organic were proposed and performed in this paper. Vegetable oils have better of the counter pitting properties is shown. The best result shows vegetable oils with organic additive, which makes the oils in the category of promising oil.
  • Item
    Экспериментальные исследования параметров помола биомассы в дезинтеграторе
    (КНТУ, 2013) Войтов, В. А.; Дригуля, С. В.; Бунецкий, В. А.; Vojtov, V.; Drigulia, S.; Bunetskij, V.; Бунецький, В. О.
    В работе приведены результаты экспериментальных исследований измельчения разных типов биомассы в дезинтеграторе. Проранжированы факторы, влияющие на суммарную мощность на измельчение, производительность дезинтегратора и средний размер частиц после помола. Установлено, что измельчение соломы наиболее энергоемкий процесс, чем измельчение отходов древесины, подсолнечника и кукурузы. В роботі наведено результати експериментальних досліджень подрібнення різних типів біомаси в дезінтеграторі. Проранжовано фактори, що впливають на сумарну потужність на подрібнення, продуктивність дезінтегратора і середній розмір часток після помелу. Встановлено, що подрібнення соломи найбільш енергоємний процес, ніж подрібнення відходів деревини, соняшнику та кукурудзи. The purpose of research - experimentally confirm the adequacy of theoretical studies to determine the energy consumption for grinding, the performance of the cage and fineness. The results of experimental studies of different types of biomass grinding in a disintegrator were presented in the paper. The factors that influence the total power reduction, performance disintegrator and the average size of the particles after grinding were ranking. Chopped straw most energy intensive than chopping wood waste, sunflower and maize was found. Chopped straw most energy intensive than waste sunflower, corn, and wood waste. At the same energy consumption an average particle size of grinding straw is 2 times greater than that of wood waste and sunflower corn.