Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Основні проблеми розвитку іпотечного ринку в Україні та шляхи їх вирішення
    (КНТУ, 2012) Горюнов, С. В.; Комарова, О. А.; Goriunov, S.; Komarova, O.
    В статті розглянуто шляхи побудови національного ринку іпотечного кредитування в Україні. Визначено проблеми становлення іпотечного кредитування та шляхи їх вирішення, а також роль відповідних учасників іпотечних кредитних відносин. In the article the ways of construction of national market of the mortgage crediting are considered in Ukraine. Problems and prospects of becoming of the mortgage crediting, and also role of the proper participants of mortgage credit relations, are certain.
  • Item
    Актуальні проблеми фінансування професійно-технічної освіти в Україні
    (КНТУ, 2014) Паламарчук, Н. О.; Комарова, О. А.
    У статті розкрито проблеми фінансового забезпечення професійно-технічної освіти в Україні та розроблено шляхи їх подолання. Запровадження альтернативних джерел фінансування професійно-технічної освіти в Україні.
  • Item
    Теоретичні підходи до визначення сутності поняття прибуток
    (КНТУ, 2014) Комарова, О. А.; Дигас, Р. Г.
    В статті визначена сутність поняття прибуток, проілюстровано функціонально-організаційну структуру управління прибутком суб’єкта господарювання. В статті також розглядаються думки різних авторів, щодо поняття «прибуток»
  • Item
    Шляхи розвитку освіти в умовах становлення інформаційного суспільства
    (КНТУ, 2014) Комарова, О. А.; Komarova, Olga
    В статті визначено, що в умовах становлення інформаційного суспільства основним принципом розвитку освіти є її безперервність. Обґрунтовано, що розвиток нової парадигми освіти реалізується через механізм інформатизації освітянської сфери. Виявлено основні цілі, завдання та пріоритетні напрями інформатизації освіти. Обґрунтовано вплив реалізації пріоритетних напрямів інформатизації освіти на формування інформаційної культури та інформаційної компетентності всіх учасників освітнього процесу. The purpose of the article is to determine the priority of the principles, objectives and directions of development of information education sphere as a mechanism to form a unified educational information environment, information culture and information competence of all participants in the educational process. The article states that in the conditions of information society the basic principle of education is its continuity. Proved that the development of a new paradigm of education is realized through the mechanism of informational educational sphere The basic goals, tasks and priority directions of Informatization of education. Influence of implementation of priority information education on the formation of information culture and information competence of all participants in the educational process. Determined that the computerization of the educational sphere will contribute to the development of open and distance education. It was established that the modernization of education based on information technology training will ensure formation of a single information-educational environment. The study has been proved that in a transformation of information into a strategic resource that determines the development of the individual as well as society in general, a priority of reforming education informatization is as a mechanism to realize the principle of continuity of education, improving information culture and information competence of individuals and enhance access to education and improving its quality.
  • Item
    Пріоритетні напрямки удосконалення державної освітньої політики
    (КНТУ, 2011) Комарова, О. А.; Komarova, O.
    В статті обґрунтовано вихідні положення сучасної освітньої парадигми. Визначено такі принципи побудови ефективної державної освітньої політики як системний підхід, правило субоптимізації, правило явищ з малою імовірністю. Сформульовано стратегічні, оперативні та трансформаційні напрямки державної освітньої політики. Initial positions of modern educational paradigm are grounded in the article. Such principles of construction of effective educational policy as approach of the systems, rule of suboptimization, rule of the phenomena with small probability are certain. Strategic, operative and transformation directions of public educational policy are formulated.
  • Item
    Пріоритетні напрямки розвитку випереджаючої освіти в Україні
    (КНТУ, 2015) Комарова, О. А.; Komarova, Olga
    У статті обґрунтовано роль і місце випереджаючої освіти в забезпеченні зайнятості населення. Визначено, що практична реалізація моделі випереджаючої освіти можлива тільки за умов розвитку партнерських відносин навчальних закладів і підприємств та підвищення якості освіти. Сформульовано завдання та можливі форми поновлення партнерських відносин навчальних закладів і потенційних працедавців. Запропоновано шляхи підвищення якості освіти в різних ланках освітньої системи. Встановлено, що пріоритетною складовою випереджаючої освіти є інформатизація.The aim of the article is determination of priority directions of development of advanced education in Ukraine, which would allow reducing tensions on the labor market by increasing the level of employment of graduates of educational institutions through the mechanisms of improving the quality of education and development of educational partnerships institutions and enterprises. The article substantiates the role and place of advanced education in securing employment. It was determined that the practical implementation of the model of advanced education is only possible in terms of developing partnerships, educational institutions, and enterprises, and improving the quality of education. Special attention is focused on the advisability of concluding agreements of strategic partnership as a tool for restoration of linkages in vocational and higher education institutions with enterprises. The ways to improve the quality of education at the preschool, secondary, vocational and higher links of the educational system were proposed. It is established that a priority component of advanced education is 􀉿nformatization. The development and practical implementation of advanced education will contribute to improved mobility and adaptability of the educational system to external challenges, to ensure the quality and structure of training prospective needs of the economy.
  • Item
    Пріоритетні напрямки вдосконалення організаційно-економічного механізму формування освітнього потенціалу суспільства
    (КНТУ, 2012) Комарова, О. А.; Komarova, О.
    В статті визначено цілі, завдання та пріоритетні напрямки вдосконалення організаційно-економічного механізму формування освітнього потенціалу суспільства. Обґрунтовано доцільність розвитку освітнього кредитування та страхування як інструментів підтримки приватних інвестицій в освітню сферу. In article of a definite purpose, a problem and priority directions of improvement of the organizational-economic mechanism of formation of educational potential of a society. The expediency of development of educational crediting and educational insurance as tools of support of private investments into educational sphere is proved.
  • Item
    Теоретичні основи дослідження економічної природи освітнього потенціалу
    (КНТУ, 2011) Комарова, О. А.; Komarova, О.
    В статті обґрунтовано сутність поняття ,,освітній потенціал суспільства” як освітнього потенціалу населення, сформованого матеріально-технічною базою, кадровими та фінансовими ресурсами системи освіти. Визначено, що освітній потенціал індивіду є єдністю його кількісних та якісних характеристик. In the article grounded essence of concept «еducational potential of society» as educational potential of population, formed by a material and technical base, skilled and financial resources of the system of education. It is certain that educational potential of individual is unity of his quantitative and high-quality descriptions.