Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item Реформування земельних відносин в Україні: досвід зарубіжних країн(ЦНТУ, 2020) Миценко, І. М.; Решитько, Т. В.; Mytsenko, I.; Reshytko, T.; Миценко, И. М.В статті розглянуто теоретичні та практичні підходи щодо формування ринку землі в Україні. Узагальнено погляди вчених і практиків на проблему створення ринку землі. Обгрунтовано, що ринок землі дає змогу землі рухатися до більш ефективного власника. Проаналізовано та систематизовано історію реформування земельних відносин зарубіжних країн. Показано особливості формування ринків земельних угідь та організації орендних земельних відносин у країнах світу і вплив цих процесів на зайнятість сільського населення. Вказано на необхідність застосування позитивного зарубіжного досвіду із створення ринку земель сільськогосподарського призначення в Україні. Theoretical and practical approaches to the formation of land market in Ukraine are considered in the article. The views of scientists and practitioners on the problem of creating land market are summarized. It has been proven that land market is vital for agriculture and rural residents. It allows using land as collateral for agricultural enterprises. It is a source of income for farmers and allows land to move to a more efficient owner. It is investigated that during the transformations in the agricultural sector of Ukraine, the state monopoly on land was abolished, agricultural enterprises were privatized, new market structures were created, that is preconditions were created for the introduction of market land turnover and formation of the secondary market of agricultural land. Today it is obvious that further regulation of land relations is needed to ensure effective development of newly created economic agricultural formations. The lack of a real market for agricultural land hinders their efficient distribution and restrains long-term investment in land and agriculture in general. The history of reforming land relations of foreign countries is analyzed and systematized. Peculiarities of land markets formation and organization of lease land relations in the countries of the world are shown. It is studied that the state regulation of the agricultural land market of the EU member states is aimed at preserving land, preventing excessive concentration or fragmentation of land, sale of land primarily to farmers who have experience in agricultural production and live in the area. The issue of the land market is especially acute for countries with economies in transition, including Ukraine. Of particular note is the lease of agricultural land, which is the main form of land relations in many countries. The need to apply positive foreign experience in creating a market for agricultural land in Ukraine is indicated. В статье рассмотрены теоретические и практические подходы формирования рынка земли в Украине. Обобщены взгляды ученых и практиков на проблему создания рынка земли. Обосновано, что рынок земли дает возможность земле двигаться к более эффективному собственнику. Проведен анализ и систематизирована история реформирования земельных отношений в зарубежных странах. Показаны особенности формирования рынков земельных угодий и организации рынков арендных земельных отношений в странах мира, влияние этих процессов на занятость сельского населения. Указано на необходимость применения положительного зарубежного опыта по созданию рынка земель сельскохозяйственного назначения в Украине.Item Проблеми формування ринку землі в Україні в контексті дотримання соціальних гарантій для мешканців сільської місцевості(ЦНТУ, 2019) Миценко, І. М.; Решитько, Т. В.; Миценко, И. М.; Решитько, Т. В.; Mytsenko, I.; Reshytko, T.В статті розглянуто теоретичні та законодавчі підходи щодо формування ринку землі в Україні. Досліджені погляди вчених та практиків на проблему створення ринку землі, конкретизовані можливі ризики в цьому процесі. Обґрунтовано необхідність створення досконалого законодавчого та нормативно-правового забезпечення засад його функціонування. Проаналізовано історію земельних відносин у Європі. Наголошено на необхідності забезпечення правового захисту національних сільськогосподарських угідь та дотримання соціальних гарантій для мешканців сільської місцевості при реформуванні земельних відносин. В статье рассмотрены теоретические и законодательные подходы относительно формирования рынка земли в Украине. Исследованы взгляды ученых и практиков на проблему создания рынка земли, конкретизированы возможные риски в этом процессе. Обоснована необходимость создания совершенного законодательного и нормативно-правового обеспечения основ его функционирования. Проанализирована история земельних отношений в Европе. Акцентировано внимание на необходимости обеспечения правовой защиты национальных сельскохозяйственных угодий и соблюдения социальных гарантий для жителей сельских территорий при реформировании земельных отношений. Significant differences in the views of scientists, politicians, landowners and land users on the future model of the agricultural land market in Ukraine create contradictions in the society. Despite the fact that Ukraine has set up a base for the land market formation, the issues of forming the market value of land, rent, setting limits on the boundary sizes of land owned by one person, determining the optimal size of land use, and insufficiently formulated bases on land use are controversial. The increase of employment and reduction of unemployment of rural population in the conditions of functioning of the land market also partake a divisive character. The land market is vital for agriculture and rural residents. It enables to pass land from less efficient to a more efficient owner and as a result the land can be used as a pledge for agricultural enterprises and a source of income for pensioners and other sections of rural population. The experience of foreign countries shows that further development of land relations is required to ensure an effective development of economic agro-formations. The absence of a genuine agricultural land market hinders effective distribution and long-term investment in land and agriculture in general. A detailed analysis of the history of land relations in Europe leads to the conclusion that the agricultural land market has the right to exist, but it requires careful substantiation and significant restrictions. Only the most important restrictions should be considered: prohibition of excessive concentration of land; the right to have land by those who work on it; avoiding creation of land latifundia; limitation of land fragmentation; reservation of land for public needs and the like. The issues of social life of the Ukrainian village should be solved together with the reform of land relations, elimination of the disproportion in the employment of rural population, provision of social protection and real income of the population. The creation of the agricultural land market will facilitate the approval of private land ownership.Item Удосконалення системи водопостачання і водовідведення обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро - Кіровоград» за сприяння інвестицій Світового банку(ЦНТУ, 2019) Миценко, І. М.; Решитько, Т. В.; Миценко, И. М.; Mytsenko, І.; Reshytko, Т.В статті розглянуто законодавчу та регуляторну базу України у сфері водопостачання, водовідведення та іноземного інвестування. Досліджено характер іноземних інвестицій в рамках проекту «Розвиток міської інфраструктури - 2». Проаналізовано основні напрями інвестиційної діяльності підприємства. Досліджено напрямки інвестиційної діяльності підприємства в рамках співпраці з Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Світовим банком). Доведено, що реалізація інвестиційного проекту матиме позитивні екологічні та соціальні наслідки В статье рассмотрена законодательная и регуляторная база Украины в сфере водоснабжения и водоотведения и иностранного инвестирования. Исследован характер иностранных инвестиций в рамках проекта «Развитие городской инфраструктуры – 2». Проанализированы основные направления инвестиционной деятельности предприятия. Исследованы направления инвестиционной деятельности предприятия в рамках сотрудничества с Международным банком реконструкции и развития (Мировым банком). Доказано, что реализация инвестиционного проекта будет иметь положительные экологические и социальные результаты. The article deals with the legislative and regulatory framework of Ukraine in the sphere of water supply, sewage and foreign investment. It was investigated that the main activity of the enterprise is centralized water supply and sewage in Kirovohrad region. It was emphasized that public regional production enterprise Dnipro-Kirovohrad provides centralized water supply services in 16 communities of the region. It was found that due to insufficient financing of the enterprise, the infrastructure for drainage and wastewater treatment did not work properly or did not work at all, which caused permanent pollution of waterways. The investment activity of the enterprise has been analyzed with the help of internal reserves. The nature of foreign investments within the framework of the project "Urban Infrastructure Development-2" and the directions of investment activity of the enterprise Dnipro-Kirovohrad in the framework of cooperation with the International Bank for Reconstruction and Development (World Bank) are explored. It is disclosed that the aim of the investment programme of the enterprise Dnipro-Kirovohrad is to improve the provision of the population of Kirovohrad region with drinking water of normative quality, to increase the efficiency and reliability of the operation of the water and sewage services, to carry out repairs and reconstruction works of the water and sewage facilities, to reduce the production costs of the enterprise for the provision of centralized water supply services and sewage, and to establish economically justified tariffs for services provided by licensing activities. It has been proved that the implementation of the investment project will have a positive environmental and social impact, in particular, on improving the quality of drinking water; reduction of consumption and water losses, greenhouse gas emissions and pollutants emissions, energy consumption; improvement of the quality of waste water discharged into the reservoir; providing cities and villages with adequate access to water supply and sewage systems.Item Зарубіжний досвід щодо детінізації діяльності населення у сфері сільськогосподарського виробництва(ЦНТУ, 2018) Решитько, Т. В.; Міценко, І. М.; Миценко, И. М.; Reshitco, T.; Mytsenko, I.В статті досліджено, що в економічно розвинених країнах функціонує і постійно вдосконалюється комплексна система державної підтримки діяльності суб’єктів сільськогосподарського виробництва для недопущення їх виходу в „тінь”. Проаналізовано зарубіжний досвід детінізації діяльності населення в сільському господарстві, виявлено, що державна підтримка сільськогосподарських товаровиробників охоплює: виплати з бюджету і компенсації витрат виробникам; заходи щодо підтримки цін, встановлення експортних та імпортних квот, тарифів, а також дотації, субсидії, податкові пільги, страхові виплати тощо. Наголошено на необхідності застосування такого позитивного досвіду з легалізації зайнятості і доходів населення для виробників сільськогосподарської продукції в Україні. В статье исследовано, что в экономически развитых странах функционирует и постоянно усовершенствуется комплексная система государственной поддержки деятельности субъектов сельскохозяйственного производства с целью не допустить выхода их в „тень”. Выполнен анализ зарубежного опыта детенезации деятельности населения в сельском хозяйстве, определено, что государственная поддержка сельскохозяйственных товаропроизводителей охватывает: выплаты с бюджета и компенсации затрат производителям; мероприятия относительно поддержки цен, установления экспортных и импортных квот, тарифов, а также дотации, субсидии, налоговые льготы, страховые платежи и другое. Акцентировано внимание на необходимости использования такого положительного опыта по легализации занятости и доходов населения для производителей сельскохозяйственной продукции в Украине. The article highlights that the issue of unshadowing of activity of population in the field of agricultural production is difficult and complex. It needs new research. A significant part of the world, including highly developed countries, could not escape the informal economy in its various manifestations. According to experts, "informal employment" is the labour law permitted by the legislation, which is not calculated by official statistics, and the received income is not declared and taxed. Due to the huge scale of distribution, this kind of activity negatively affects the formation of the labour market. Although it contributes to mitigating the problem of unemployment, it negatively affects the formation of labour morality, leads to the loss of skills of workers, and in some cases has signs of a shadow and even a criminal economy. For Ukraine the issue of legalization of activity of population in the field of agricultural production is extremely actual as taking into account the data of experts almost 45 % of the Ukrainian economy is in „shade”. The article shows that in the economically developed countries, a complex system of state support of the activities of agricultural producers is functioning and is constantly being improved to prevent them from entering the shadow, which includes: payments from the budget and compensation of expenses to producers; measures to support prices, establish export and import quotas, tariffs, as well as subsidies, subsidies, tax breaks, insurance payments, etc. Forms and methods of government control are determined the features of economic and social development of every concrete country. The necessity of applying such positive experience on legalization of employment and incomes of the population for agricultural producers in Ukraine is emphasized. In fact today unsolved are problems of legalization of activity and state social security of domestic population, busy in the informal sector of rural economy. Presently most members of OSG do not pay ESV, that in the future will deprive their rights of social protection (pension and other social support). With the purpose of creation of favourable terms for the output of rural economy of Ukraine from „shade” and stimulation of rural population of Ukraine to legal productive employment, it is suggested in a legislative order to inculcate the complex of instruments and measures on support of prices on an agricultural produce, grants and subsidies the producers of this products; favourable crediting and taxation of their activity.Item Трактовка объекта конкурентоспособности человеческого ресурса на рынке труда в современных условиях(КНТУ, 2010) Мирненко, В. И.; Миценко, И. М.; Дьяченко, О. В.; Mirnenko, V.; Mizenko, I.; Dyachenko, O.; Мирненко, В.; Миценко, І.; Дяченко, О.В статье рассматривается особый объект управления – конкурентоспособность персонала. Вводятся критерии конкурентоспособности. Рассматриваются виды и формы конкурентоспособности (внутренняя, внешняя, латентная, демонстрационная, перспективная). В статті розглядається особливий об’єкт управління – конкурентоспроможність персоналу. Вводяться критерії конкурентоспроможності. Розглядаються види та форми конкурентоспроможності (внутрішня, зовнішня, латентна, демонстраційна, перспективна). The special object of management – competitiveness of personnel is examined in the article. The criteria of competitiveness are entered. Kinds and forms of competitiveness are examined (internal, external, latent, demonstration, perspective).