Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    До розрахунку зубців прямозубих циліндричних передач на згин
    (ЦНТУ, 2020) Невдаха, Ю. А.; Дубовик, В. О.; Невдаха, Н. А.; Златопольський, Ф. Й.; Nevdakha, Yu.; Dubovyk, V.; Nevdakha, N.; Zlatopolskiy, F.; Дубовик, В. А.; Златопольский, Ф. И.
    В роботі аналізуються розрахункові схеми циліндричної прямозубої передачі на згин зубців. Розглядається найбільш поширена розрахункова схема злому зубця, де небезпечний переріз злому зуба відбувається у основі ножки вище кола діаметра западини зубців. На практиці реальний же злом зубця лежить нижче діаметра западини зубців і має опуклу форму перерізу. Для більш точного розрахунку зубців на згин досліджували коефіцієнт форми зубців. В результаті встановлено, що коефіцієнт форми зуба зменшується зі збільшенням кількості зубців. The aim of the work is to improve the calculations of spur cylindrical wheels per bend, due to the fact that the existing formulas do not give the actual value of the maximum stress, and the diagram does not correspond to the real law of stress distribution. In order to obtain satisfactory results, it is more correct to calculate the teeth at the maximum local stress. Combining the coefficients and substantiating the calculated dependence to determine the value of the coefficient of the shape of the tooth under load, applied at any point of the working profile of the tooth, to obtain formulas for the bending strength of the teeth of the gear and wheel. When calculating the bending teeth, the calculation is based on the stresses arising at the base of the tooth, under the load applied at the top of the tooth. Consider first the most common calculation scheme. Dangerous section of the tooth as seen from the plot of total stresses indicates that the maximum normal stress occurs on the non-working side of the tooth - the compression side, however, since fatigue cracks occur at the base of the tooth on the stretching side, the calculation is based on tensile stress on the working side. The hypothesis of non-curvature of flat sections is unfair for short beams of variable cross section, so the total diagram does not correspond to the real law of stress distribution. But at the base of the tooth near the transition curve is the place of stress concentration. The actual dangerous cross-section lies below the cross-section of the depression, this is confirmed by the fact that the fatigue cracks form an angle with the load curve close to straight, and the fracture of the tooth has a convex shape. In this case, it is more correct to calculate the teeth at the maximum local stress. Combining the coefficients obtained a calculated dependence to determine the value of the coefficient of the shape of the tooth under load, applied at any point of the working profile of the tooth. As a result of the study it was found that the coefficient of tooth shape decreases with increasing number of teeth. This result was expected because as the number of teeth increases, the angle between the teeth decreases, and neighboring teeth perceive part of the stress that occurs in the loaded tooth. The formulas for checking the bending strength of gear teeth and wheels are obtained. The above refinement calculations of the teeth on the bend reflect the beneficial effect of improving the accuracy of the manufacture of teeth. В работе анализируются расчетные схемы цилиндрической прямозубой передачи на изгиб зубцов. Рассматривается наиболее распространенная расчетная схема излома зубцов, где опасное сечение излома зубьев происходит в основе ножки выше круга диаметра впадины зубцов. На практике реальный же излом зубьев лежит ниже диаметра впадины зубьев и имеет выпуклую форму сечения. Для более точного расчета зубьев на изгиб исследовали коэффициент формы зубьев. В результате установлено, что коэффициент формы зуба уменьшается с увеличением количества зубьев.
  • Item
    До визначення швидкості ковзання та зусилль, які діють в зачепленні черв’ячної передачі
    (ЦНТУ, 2017) Невдаха, Ю. А.; Дубовик, В. О.; Невдаха, А. Ю.; Пукалов, В. В.; Nevdaha, Y.; Dubovik, V.; Nevdaha, А.; Pukalov, V.
    В статті розглянута величина швидкості ковзання і її напрям відносно лінії дотикання черв’яка і черв’ячного колеса, визначені швидкості ковзання та зусилля, які діють в зачепленні. The purpose of the article is to investigate ways to increase the durability and tractive ability of worm gears. Improve the durability of worm gears by improving the working environment, as well as by applying an oil wedge. One of the ways to increase the pressure in the oil wedge, as well as increasing the loading capacity of the transmission is to change the geometry of the clutch. The article considers the value of the slip speed and its direction relative to the line of contact of the worm and worm wheel. The sliding speeds and forces that are in contact are determined. The peculiarity of a worm gear is slipping along the teeth. The magnitude of the slip velocity and its direction relative to the line of contact between the two bodies moving relative to each other, as well as the shape of the tangential surfaces, largely determine the hydrodynamic conditions of the engagement and, consequently, affect the performance of the transmission. Investigating the speed of sliding in worm gears it was found that the speed of movement of the contact line relative to the tooth of the worm wheel was small compared with the speed of the worm worm. The values of the angles formed by contact lines with directions for different points of the worm vary in a wide range. It was established that conditions for the formation of an oil wedge deteriorate with a decrease in the angle of recovery of a worm turn.
  • Item
    До руйнування зубців зубчастих коліс
    (КНТУ, 2012) Невдаха, Ю. А.; Пукалов, В. В.; Невдаха, А. Ю.; Nevdakha, Yu.; Pukalov, V.; Nevdakha, А.
    В статті проведено конкретизацію і доповнення загальних відомостей за основними видами руйнування зубчастих коліс, рекомендовані заходи запобіганню поломки зубців. The article contains specify and addition of the general information by the main types of cogwheels destruction, also it has recommendation of the measures for prevent teeth's breakage.
  • Item
    Розрахунок зубців прямозубих зубчастих коліс на міцність по напруженням згину з врахуванням сучасних методів розрахунку
    (КНТУ, 2011) Невдаха, Ю. А.; Лушніков, В. М.; Пукалов, В. В.; Невдаха, А. Ю.; Nevdakha, Y.; Loushnicov, V.; Poucalov, V.; Nevdakha, A.
    Приведений розрахунок зубців прямозубих зубчастих коліс на міцність по місцевим напруженням згину, які дають більш точний результат на відміну від метода розрахунку по номінальним напруженням. In the article the resulted computation of indents of straightindents gear-wheels on durability by local tensions of bend, which give more exact result unlike the method of computation by nominal tension.
  • Item
    Аналіз навантажувальної здатності зубчастих передач з різним профілем зубців
    (КНТУ, 2009) Невдаха, Ю. А.; Маломуж, Г. І.; Лушніков, В. М.
    В статті проведений аналіз зубчастих передач з різним профілем зубців, показані переваги та недоліки одних передач відносно інших. In the article the analysis of gearings is resulted with the different type of points