Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
2 results
Search Results
Item Застосування зарубіжного досвіду стратегічного менеджменту управління персоналом вітчизняними підприємствами(ЦНТУ, 2020) Романюк, Л. М.; Romaniuk, L.Стаття присвячена аналізу зарубіжного досвіду управління персоналом. Досліджено сутність концепції «стратегічне управління персоналом». Розглянуто особливості в підходах та головні фактори при формуванні стратегії управління персоналом провідними корпораціями світу. Визначено вплив ефективної стратегії управління персоналом на конкурентні позиції зарубіжних компаній. Проаналізовано методи формування ефективно працюючого колективу, системи моральних цінностей і правил взаємовідносин між адміністрацією і співробітниками. Запропоновано заходи, що враховують сучасні тенденції в стратегічному управлінні персоналом, впровадження яких підвищить ефективність роботи вітчизняних підприємств, їх конкурентоспроможність. The purpose of the article is to define the measures for increasing the efficiency of strategic human resource (HR) management of domestic enterprises in order to improve their competitive positions, considering the international experiences and the current advanced state of human resource management strategy. The article is focused on the analysis of international best practices in HR management. The essence of the concept "strategic human resource management" is studied. The main approaches and factors of the development of a human resource management strategy by the leading corporations of the world are analyzed. The influence of an effective human resource management strategy on competitive positions of international companies is defined. The methods of building an effectively functioning team, the system of moral values and rules of relations between management and employees are analyzed. A survey of respondents was conducted to analyze human resource management strategy at domestic enterprises.The measures are proposed, which take into consideration the modern tendencies in strategic HR management, introduction of which will increase the work efficiency at the domestic enterprises and their overall competitiveness: ensuring the compliance of HR management strategy with the business strategy of the enterprise; implementation of the principles of meritocracy – a system of recruitment, selection and promotion of personnel based on professional and business qualities; development of highly effective and transparent systems for employees, including clearly structured processes of training, mentoring, rotation; creation of personnel reserve; creating a trusting atmosphere in the team; supporting of a steady financial and emotional conditions by creating an effective motivational system; creating of an effective employee evaluation system, based on performance and potential development as well as development of value scales; understanding the strategic importance and key role of talented personnel; implementing of high-level global standards such as safety, health, language, laws and regulations, local practices and etiquette. The realization of necessary strategic changes at different management levels and at the level of an individual enterprise depends on the strategy of human resource management. Статья посвящена анализу зарубежного опыта управления персоналом. Исследована сущность концепции «стратегическое управление персоналом». Рассмотрены особенности в подходах и главные факторы формирования стратегии управления персоналом ведущими корпорациями мира. Определено влияние эффективной стратегии управления персоналом на конкурентные позиции зарубежных компаний. Проанализированы методы формирования эффективно работающего коллектива, системы моральных ценностей и правил взаимоотношений между администрацией и сотрудниками. Предложены мероприятия, учитывающие современные тенденции стратегического управления персоналом, внедрение которых повысит эффективность работы отечественных предприятий, их конкурентоспособность.Item Оцінка компетентності як фактору підвищення конкурентоспроможності персоналу(КНТУ, 2014) Романюк, Л. М.; Вдовиченко, Л. В.; Romaniuk, Ludmila; Vdovychenko, LidiyУ статті обґрунтовано вимоги до персоналу залежно від конкурентних стратегій підприємства. Представлено карти компетентності, які є важливим інструментом у системі стратегічного управління персоналом та містять опис усіх вимог до посад та функцій, необхідних для реалізації відповідного виду конкурентної стратегії. Розроблено методику бальної оцінки рівня компетентності керівників усіх ланок та фахівців підприємств, яка дозволяє виявити ступінь відповідності наявного рівня компетентності працівників вимогам тих посад, які вони обіймають. The thesis investigates conceptual approaches for evaluation of personnel competence in order to increase competitive ability of an enterprise. The thesis defines the main requirements for the personnel, depending on competitive strategies of an enterprise. The main components of personnel competence were defined: general and professional knowledge, experience, personal qualities of a worker that can have a positive or a negative influence on the working process. Competence maps for the specialists and managers of machine-building enterprises applicable for various concurrent strategies were presented. Competence maps help to solve the most important problems of personnel policy; to define competence requirements for the managers and specialists; to analyze the compliance of workers to their posts. Competence maps are an important instrument in personnel management strategy system. Rating-based approach based on the competence maps was suggested for evaluation of the competence level of the managers and specialists of all the departments of an enterprise. That allows using the differentiated approach for defying the competence level, will help to optimize the qualitative characteristics, to plan the career, to develop the programs for the job rotation, which would increase the personnel concurrent ability and the concurrence advantages of an enterprise.