Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Дослідження процесу гальмування вивішених коліс автомобіля з гідравлічним приводом гальм
    (ЦНТУ, 2020) Солових, Є. К.; Дубовик, В. О.; Солових, А. Є.; Катеринич, С. Є.; Ішов, М. І.; Solovykh, Ye.; Dubovyk, V.; Solovykh, A.; Katerynych, S.; Ishov, M.; Соловых, Е. К.; Дубовик, В. А.; Соловых, А. Е.; Катеринич, С. Е.; Ишов, М. И.
    При експлуатації контроль гальмівних систем автомобілів здійснюється як в дорожніх, так і в стендових умовах. Найбільше розповсюдження отримали стендові методи, причому на силових стендах з біговими барабанами. Основним недоліком цих методів є висока вартість гальмівних стендів, а також значні матеріальні затрати при низькій якості отримання діагностичної інформації. Тому перспективним є метод діагностування гальмівних систем по зміні кутової швидкості вивішених коліс. Метод має високу оперативність, не вимагає великих капітальних витрат, що важливо для автотранспортних підприємств і станцій технічного обслуговування. Але цей метод не має достатньо повного теоретичного обґрунтування, особливо для автомобілів з гідравлічним приводом гальм. Тому в роботі обґрунтовано режими діагностування та діагностичні параметри, отримано аналітичні залежності процесу гальмування коліс автомобіля з гідроприводом гальм, які описують зміну кутового уповільнення вивішених коліс по часу на різних ділянках гальмівної діаграми, і часу запізнювання гальмівної системи. Отримані аналітичні залежності дають змогу досліджувати вплив різних чинників технічного стану гальмівних систем на показники процесу гальмування. For diagnosing car braking systems, bench methods have become the most widespread, and on power stands with running drums. The main disadvantage of these methods is the high cost of brake stands with low quality diagnostic information. At the same time the method of diagnosing brake systems on change of angular speed of the hung up wheels is perspective. But the considered method does not have a sufficiently complete theoretical justification, especially for cars with hydraulic brakes and therefore requires research. Therefore, the work substantiates the diagnostic modes and diagnostic parameters, obtained analytical dependences of the process of braking car wheels with hydraulic brakes, which describe the change in the angular deceleration of the suspended wheels over time in different parts of the brake diagram and the delay time of the brake system. The mathematical model is based on the differential equation of motion of the braked wheel when braking a car with a connected transmission (with clutch engaged) on a straight horizontal section of road. The change in braking torque during braking is determined by the nature of the pressure change in the drive. When braking the wheel, the braking force acts on the radius of the brake drum. The obtained analytical dependences make it possible to study the influence of various factors of the technical condition of brake systems on the performance of the braking process. In order to substantiate the diagnostic modes and diagnostic parameters, analytical dependences of the process of braking car wheels with hydraulic brakes have been developed, describing the change of angular deceleration of suspended wheels in time at different parts of the brake diagram and time delay of the brake system. The obtained analytical dependences make it possible to study the influence of various factors of the technical condition of brake systems on the performance of the braking process. При эксплуатации контроль тормозных систем автомобилей осуществляется как в дорожных, так и в стендовых условиях. Наибольшее распространение получили стендовые методы, причем на силовых стендах с беговыми барабанами. Основным недостатком этих методов является высокая стоимость тормозных стендов, а также значительные материальные затраты при низком качестве получения диагностической информации. Поэтому перспективным является метод диагностирования тормозных систем по изменению угловой скорости вывешенных колес. Метод имеет высокую оперативность, не требует больших капитальных затрат, что важно для автотранспортных предприятий и станций технического обслуживания. Но этот метод не имеет достаточно полного теоретического обоснования, особенно для автомобилей с гидравлическим приводом тормозов. Поэтому в работе обосновано режима диагностики и диагностические параметры, получены аналитические зависимости процесса торможения колес автомобиля с гидроприводом тормозов, описывающие изменение углового замедления вывешенных колес по времени на различных участках тормозной диаграммы, и времени запаздывания тормозной системы. Полученные аналитические зависимости позволяют исследовать влияние различных факторов технического состояния тормозных систем на показатели процесса торможения.
  • Item
    Підвищення якості припрацювання деталей двигунів автомобілів при обкатці застосуванням присадки комплексної дії
    (ЦНТУ, 2020) Солових, Є. К.; Дубовик, В. О.; Пукалов, В. В.; Невдаха, Ю. А.; Середа, А. М.; Solovykh, Ye.; Dubovyk, V.; Pukalov, V.; Nevdakha, Yu.; Sereda, A.; Соловых, Е. К.; Дубовик, В. А.; Середа, А. Н.
    У роботі обґрунтовано, що для підвищення якості та прискорення припрацювання деталей двигунів автомобілів при обкатці потрібна комплексна присадка, що включає як поверхнево-активні так і хімічно-активні речовини. Розглянуто передумови отримання плівок перенесення на поверхнях тертя сполучень двигуна при обкатці. Проведено порівняльні лабораторні дослідження запропонованої присадки. Застосування запропонованої присадки комплексної дії сприяє зміні структури поверхневого шару металу в процесі тертя під дією температури і навантаження, що призводе до підвищення якості припрацювання деталей двигунів автомобілів при обкатці. The purpose of the work is to improve the quality of the process of running-in of car engine parts during running-in using the additive of complex action. The tasks are the theoretical substantiation of the formation of transfer films during engine running-in and the conduct of comparative studies of the developed complex additive to M-8-B motor oil. The paper substantiates that in order to improve the quality and accelerate the running-in of car engine parts during running-in, a complex additive is required, which includes both surfactants and chemically active substances. The preconditions for obtaining transfer films on the friction surfaces of engine connections during running-in are considered. A frictional interaction is described in the case when the soft transfer film is strong and fixed on the main material, and the sliding surface coincides with the boundary between the film and the counter body. The presence in the zone of contact of surfactants with metals leads to the implementation of a special mechanism of frictional interaction, characterized by a colloidal system of particles in the lubricant and structural transformation on the interface. Comparative laboratory studies of the proposed additive were performed. The dependence of the moment of friction force on the time of the tests, the surface roughness of the samples worked in different compositions, as well as the distribution of the microhardness of the samples by depth were investigated. Based on the analysis of additives for running-in of engine parts, the use of complex additives containing surfactants and chemically active substances is determined as promising. Based on these studies, an additive containing ferrite spinel has been proposed. This allows you to control the running-in process through the structurally sensitive properties of the spinel composition. The use of the proposed additive of complex action helps to change the structure of the surface layer of the metal during friction under the action of temperature and load, which leads to improved quality of running-in of car engine parts during running-in. В работе обосновано, что для повышения качества и ускорения приработки деталей двигателей автомобилей при обкатке необходима комплексная присадка, которая включает как поверхностно- активные так и химическо активные вещества. Рассмотрены предпосылки получения пленок переноса на поверхностях трения сопряжений двигателя при обкатке. Проведены сравнительные лабораторные исследования предложенной присадки. Применение предложенной присадки комплексного действия способствует изменению структуры поверхностного слоя металла в процессе трения под действием температуры и нагрузки, что приводит к повышению качества приработки деталей двигателей автомобилей при обкатке.
  • Item
    Побудова хмарних інформаційних технологій оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей
    (ЦНТУ, 2019) Смірнова, Т. В.; Солових, Є. К.; Смірнов, О. А.; Дрєєв, О. М.; Смирнова, Т. В.; Соловых, Е. К.; Смирнов, А. А.; Дреев, А. Н.; Smirnova, T.; Solovykh, Ye.; Smirnov, O.; Drieiev, O.
    У даній роботі розглядається проблематика оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей в умовах гнучкої зміни параметрів проведення технологічних операцій. Для цього треба розробити відповідну інформаційну технологію у вигляді рекомендаційної системи, яка дозволяє обрати оптимізований ланцюг технологічних процесів, які у свою чергу дозволяють за заданими критеріями реалізувати технологічний процес відновлення та зміцнення поверхонь деталей. Виходячи з широкого розповсюдження Інтернету, та застосування його у сучасному виробництві, дана технологія пропонується у вигляді хмарного сервісу. Предметом вивчення у статті є хмарна інформаційна технологія оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей. Метою роботи відповідно є побудова хмарної інформаційної технології оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей із заданими характеристиками на основі комбінації декількох технологічних процесів. Для цього у даній роботі була розв’язана наступна низка задач: проведений огляд відомих експертних систем оптимізації технологічного процесу та їх приведення до абстрактного вигляду, для цього був представлений рух інформації в експертній системі оптимізації технологічних процесів, яка побудована на базі аналізу процесу електродугового напилення; формалізовано підмножини абстрактних експертних систем оптимізації технологічного процесу; формалізовано рекомендаційні системи для забезпечення оптимізації ланцюга технологічного процесу, як надбудови експертної системи над експертними системами окремих технологічних процесів. Результатами роботи є інформаційна технологія оптимізації технологічного процесу відновлення та зміцнення поверхонь деталей як хмарний сервіс. Висновки: в роботі у сукупності запропонована інформаційна технологія вирішення задачі побудови оптимізованого ланцюга технологічних процесів відновлення та зміцнювання поверхонь валів, з вибором більш оптимального процесу серед альтернативних, у вигляді хмарного сервісу. В данной работе рассматривается проблематика оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей в условиях гибкого изменения параметров проведения технологических операций. Для этого необходимо разработать соответствующую информационную технологию в виде рекомендательной системы, которая позволяет выбрать оптимизированный цепь технологических процессов, которые в свою очередь позволяют по заданным критериям реализовать технологический процесс восстановления и упрочнения поверхностей деталей. Исходя из широкого распространения Интернета, и применение его в современном производстве, данная технология предлагается в виде облачного сервиса. Предметом изучения в статье является облачная информационная технология оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей. Целью работы соответственно являются построение облачной информационной технологии оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей с заданными характеристиками на основе комбинации нескольких технологических процессов. Для этого в данной работе был решен следующий ряд задач: проведен обзор известных экспертных систем оптимизации технологического процесса и их приведение к абстрактному виду, для этого было представлено движение информации в экспертной системе оптимизации технологических процессов, построенных на базе анализа процесса электродугового напыления; формализовано подмножество абстрактных экспертных систем оптимизации технологического процесса; формализованы рекомендательные системы для обеспечения оптимизации цепи технологического процесса, как надстройки экспертной системы над экспертными системами отдельных технологических процессов. Результатами работы является информационная технология оптимизации технологического процесса восстановления и упрочнения поверхностей деталей как облачный сервис. Выводы: в работе в совокупности предложена информационная технология решения задачи построения оптимизированной последовательности технологических процессов восстановления и упрочнения поверхностей валов, с выбором более оптимального процесса среди альтернативных, в виде облачного сервиса. In the given work the problem of optimization of the technological process of restoration and strengthening of surfaces of parts is considered in the conditions of flexible change of parameters of carrying out of technological operations. To do this, we need to develop an appropriate information technology in the form of a recommendation system that allows you to choose an optimized chain of technological processes, which in turn allows you to implement the technological process of recovery and strengthening of parts surfaces in accordance with the given criteria. Proceeding from the widespread distribution of the Internet, and its application in modern production, this technology is offered in the form of cloud service. The subject of the study in the article is the cloud information technology optimizing the technological process of recovery and strengthening of parts surfaces. The purpose of the work, respectively, is to build a cloud information technology optimizing the technological process of recovery and strengthening the surfaces of parts with specified characteristics based on a combination of several technological processes. For this purpose, the following set of tasks was solved in this work: an overview of known expert systems of optimization of the technological process and their reduction to an abstract view was carried out; for this purpose, information movement was introduced in the expert system of optimization of technological processes, which was based on the analysis of the process of electric arc spraying; formalized subsets of abstract expert systems for optimizing the technological process; formalized recommendation systems for optimization of the technological process chain, as an add-on of the expert system over the expert systems of individual technological processes. The results of work are the information technology of optimization of the technological process of restoration and strengthening of parts surfaces as a cloud service. Conclusions: in the whole, the information technology of solving the problem of constructing an optimized chain of technological processes of restoration and strengthening of surfaces of shafts, with the choice of a more optimal process among alternatives, in the form of cloud service is proposed.
  • Item
    Повышение сопротивляемости абразивному изнашиванию рабочих органов сельскохозяйственных машин
    (ЦНТУ, 2017) Николайчук, В. Я.; Соловых, Е. К.; Ворона, Т. В.; Катеринич, С. Е.; Ніколайчук, В. Я.; Солових, Є. К.; Катеринич, С. Є.; Nikolaychuk, V.; Solovykh, Ye.; Vorona, T.; Katerinich, S.
    Проведены исследования износостойкости стальных покрытий при трении по абразиву. Показана целесообразность изготовления рабочих органов сельскохозяйственной техники, эксплуатирующихся при наличии абразива, с покрытиями из сталей мартенситного класса для повышения их сопротивляемости абразивному изнашиванию. Испытания ножей с покрытиями из мартенситной стали 40Х13 показали повышение их износостойкости на 25-30%, а срока службы - в 2,5-3 раза. Проведено дослідження зносостійкості сталевих покриттів при терті по абразиву. Показана доцільність виготовлення робочих органів сільськогосподарської техніки, що експлуатуються при наявності абразиву, з покриттями із сталей мартенситного класу для підвищення їх опору абразивному зношуванню. Випробування ножів з покриттями з мартенситної сталі 40Х13 показали підвищення їх зносостійкості на 25-30%, а терміну служби - в 2,5-3 рази. Manufacture of working bodies of agricultural machines with wear-resistant coatings is carried out, as a rule, in order to increase their resistance to abrasive wear. To counteract the effects of abrasive media, the metal must have a solid component. Such a component in the metal can be carbides, borides, carbborides, carbonitrides, intermetallic compounds, and in some cases these functions can perform martensite. The results of the research showed that one of the most effective ways to solve the problem of increasing the wear resistance and the service life of the working parts of agricultural machines operating in the presence of abrasive particles is the use of electric arc spraying of coatings in combination with electrocontact treatment. The tests of the coatings have shown the effectiveness of the application of gas-thermal spraying and electrocontact treatment for the production of coatings with high physicomechanical and tribological properties. According to the results of the studies the best resistance to abrasive wear showed a coating of 40X13 steel. Thus, it is most expedient to use coatings of martensitic steels for the manufacture of working bodies of agricultural machinery, which are operated in the presence of abrasive. Investigations of the wear resistance of steel coatings in abrasive friction have been carried out. It is shown, expediency, the working bodies of agricultural machinery, operating in the presence of abrasive, be made from a coating of martensitic grade steels to increase their resistance to abrasive wear. Tests of knives with coatings from martensitic steel 40X13 showed an increase in their wear resistance by 25-30%, and their service life by 2.5-3 times.
  • Item
    Повышение долговечности быстроизнашиваемых деталей рабочих органов сельскохозяйственной техники интегрированными технологиями упрочняющих защитных покрытий
    (КНТУ, 2011) Ляшенко, Б. А.; Лопата, Л. А.; Соловых, Е. К.; Соловых, А. Е.; Ворона, А. В.; Lyashenko, B.; Lopata, L.; Solovykh, E.; Solovykh, A.; Vorona, A.; Ляшенко, Б. А.; Лопата, Л. А.; Солових, Є. К.; Солових, А. Є.; Ворона, А. В.
    Показано преимущества и недостатки различных сочетаний первичных технологий, а также перспективу их развития. В настоящее время перспективным является поверхностное упрочнение комплексными или комбинированными методами нанесения износостойких покрытий, нанесение покрытий в сочетании с модифицированием, нанесение многослойных, многофункциональных покрытий; развитие интегрированных многооперационных технологий. В условиях всё возрастающего дефицита дорогостоящих легирующих материалов, входящих в состав сталей, требующих высокого комплекса прочностных свойств, перспективными являются интегрированные технологии поверхностного упрочнения малоуглеродистых сталей. Показано переваги і недоліки різних поєднань первинних технологій, а також перспективу їх розвитку. В даний час перспективним є поверхневе зміцнення комплексними або комбінованими методами нанесення зносостійких покриттів, нанесення покриттів у поєднанні з модифікацією, нанесення багатошарових, багатофункціональних покриттів; розвиток інтегрованих багатоопераційних технологій. В умовах все зростаючого дефіциту дорогих легуючих матеріалів, що входять до складу сталей і вимагають високого комплексу властивостей міцності, перспективними є інтегровані технології поверхневого зміцнення маловуглецевих сталей. Advantages and lacks of different combinations of primary technologies, and also prospect of their development, are shown Presently perspective is the superficial consolidating of causing of wearproof coverage’s, causing of coverage’s, complex or combined methods in combination with modification, causing of multi-layered, multifunction coverage’s; development of the integrated much operating-rooms technologies. In the conditions of all increasing deficit of expensive alloying materials, entering in the complement of steel’s, requiring the high complex of durability properties, perspective are the integrated technologies of the superficial consolidating of littlecarbon steel’s.
  • Item
    Оптимизация технологий поверхностного упрочнения по критериям прочности
    (КНТУ, 2010) Соловых, Е. К.; Ляшенко, Б. А.; Солових, Є. К.; Ляшенко, Б. А.; Solovykh, E.; Lyashenko, B.
    Установлено, что механические характеристики покрытий зависят от технологических режимов нанесения. Предложена методика оптимизации и управления технологическим процессом по критериям прочности и материалоемкости. Установлено, що механічні характеристики покриттів залежать від технологічних режимів нанесення. Запропоновано методику оптимізації й управління технологічним процесом за критеріями міцності і матеріалоємності. It is set that mechanical descriptions of coverages depend on the technological modes of causing. The method of optimization and technological process control is offered on the criteria of durability and resourcedemanding.
  • Item
    О концептуальном подходе к повышению несущей способности упрочняющих защитных покрытий
    (КНТУ, 2011) Соловых, Е. К.; Солових, Є. К.; Solovykh, E.
    В статье рассмотрена концепция повышения несущей способности упрочняющих защитных покрытий (УЗП), которая обеспечивает использование всех возможностей в достижении максимальных эксплуатационных свойств как за счет выбора технологических режимов, так и разработкой новых конструктивных схем покрытий. В статті розглянута концепція підвищення несучої здібності зміцнюючи захисних покриттів (ЗЗП), яка забезпечує використання усіх можливостей в досягненні максимальних експлуатаційних властивостей як за рахунок вибору технологічних режимів, так і розробкою нових конструкційних схем покриттів. The conception of carrier capacity increase of hardening protecting coating which provides the use of all possibilities in the achievement of maximal operation properties due to the choice of technological regimes and the development of new construction circuits of coatings.
  • Item
    Выбор альтернативных технологий нанесения износостойких покрытий дискретной структуры
    (КНТУ, 2010) Соловых, Е. К.; Солових, Є. К.; Solovikh, Е.
    В работе проведен сравнительный анализ износостойкости образцов, полученных с применением альтернативных технологических вариантов, который показал преимущество покрытий дискретной структуры. У роботі проведено порівняльний аналіз зносостійкості зразків, отриманих із застосуванням альтернативних технологічних варіантів, який показав перевагу покриттів дискретної структури. The comparative analysis of the wear resistance of the samples obtained with the use of alternative technological options, which showed the advantage of covering a discrete structure.
  • Item
    Повышение несущей способности конструкционных элементов газотурбинных установок
    (КНТУ, 2011) Соловых, Е. К.; Солових, Є. К.; Solovykh, E.
    На основе создания многофункциональных вакуум-плазменных (PVD) покрытий рассмотрена проблема повышения несущей способности элементов газотурбинных установок, в частности, титановых лопаток компрессора. Исследовано также, влияние PVD-покрытий вида TiN, (TiAl)N и (TiC)N на эрозионную стойкость циклическую прочность титанового сплава под воздействием температуры 350…6400С и частоты нагружения 10 кГц. Рассмотрено влияние на образцы и детали из титанового сплава с покрытиями изотермической и термоциклической ползучести. Рабочие температуры находятся в диапазоне 350…6400С. Предложена концепция управления характеристиками поверхностного слоя и эксплуатационными показателями, позволяющими получать гарантированный эффект упрочнения деталей газотурбинных установок. On the base of creation of multifunctional vacuum plasma coats (PVD) the problem of increasing carrying capacity of elements in gas-turbine plants-titanium compressor blade is considered the article. The influence of PVD-coats like TiN, (TiAl)N and (TiC)N on erosion resistance, repeated strength of titanium alloy under the action of the temperature 350…640 C and loading frequency 10 kgc is also investigated. The influence on the samples and details of titanium alloy with coats of exothermic and thermo cycling creepage is considered. The conception of control by characteristics of surface layer and operation indicators which allow to get the guaranteed effect of detail hardening of gas-turbine plants is suggested.