Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
11 results
Search Results
Item Оптимизация технологических параметров процесса ФАБВО(КНТУ, 2005) Кропивный, В. Н.; Черкун, В. В.; Юдовинский, В. Б.; Шепеленко, И. В.; Кропівний, В. М.; Юдовинський, В. Б.; Шепеленко, І. В.Работа посвящена вопросам оптимизации технологических параметров процесса финишной антифрикционной безабразивной вибрационной обработки (ФАБВО) с определением пути скольжения инструмента по детали, времени латунирования, выраженными через коэффициент осцилляции. Робота присвячена питанням оптимізації технологічних параметрів фінішної безабразивної обробки (ФАБВО) із визначенням шляху ковзання інструменту по деталі, часу латунювання, що відображено через коефіцієнт осциляції. Activity is dedicated to problems of optimization of the fast-track characteristics of process finishing without abrasive vibrational processing (FAVP).Item Скоростные характеристики процесса ФАБВО(КНТУ, 2005) Кропивный, В. Н.; Черкун, В. В.; Юдовинский, В. Б.; Шепеленко, И. В.; Кропівний, В. М.; Юдовинський, В. Б.; Шепеленко, І. В.Работа посвящена вопросам оптимизации скоростных характеристик процесса финишной антифрикционной безабразивной вибрационной обработки (ФАБВО). Робота присвячена питанням оптимізації швидкісних характеристик процесу фінішної безабразивної обробки (ФАБВО). Activity is dedicated to problems of optimization of the fast-track characteristics of process finishing without abrasive vibrational processing (FAVP).Item Optimization Value of Springback for Aircraft Panel after Stretching Process(ЦНТУ, 2017) Hamza Abobakr, O.; Naser M. Elkhmri; Budar Mohamed, R. F.; Shepelenko, I.; Хамза Абобакр, О.; Насер М. Елкхмри; Будар Мохамед, Р. Ф.; Шепеленко, И. В.; Насер М. Елкхмрі; Шепеленко, І. В.The purpose of this work is to simulate the process of stretching the aluminium profile using the ABAQUS/CAE software and the finite element method. This problem is relevant for many parts of the agricultural technology, automobile and aerospace industry and the choice of their optimal values is very difficult, since it depends on many factors. The research methods used in the past were based on an empirically-intuitive basis. The main content of the presented work includes numerical modelling with a detailed description of the sequential operations undertaken to achieve the optimum value of springback. In the process of searching for the optimum value of springback of the material, the use of the ABAQUS/CAE software made it possible to visualize the presented process by the example of an aluminium alloy, to perform a number of experiments with different distances and stretching angles. The use of such a modelling system for details of the aerospace industry will significantly reduce the number of experiments, and, consequently, reduce the costs of conducting them. Целью данной работы является моделирование процесса растяжения алюминиевого профиля с использованием программного обеспечения ABAQUS/CAE и метода конечных элементов. Для многих деталей сельскохозяйственной техники, автомобильной и аэрокосмической промышленности данная проблема представляется актуальной, а сам выбор их оптимальных значений весьма сложен, так как зависит от многих факторов. Применяемые в прошлом исследовательские методы основаны на эмпирически – интуитивной основе. Основное содержание представленной работы включает численное моделирование с подробным описанием последовательных операций, предпринятых для достижения оптимального значения упругих свойств материала. В процессе поиска оптимального значения упругих свойств алюминиевого профиля использование программного обеспечения ABAQUS/CAE позволило визуализировать представленный процесс на примере алюминиевого сплава, провести ряд экспериментов с различными расстояниями и углами растяжения. Применение подобной системы моделирования применительно к деталям аэрокосмической промышленности позволит значительно сократить количество экспериментов, а следовательно, снизить материальные затраты на их проведение. У статті виконана оптимізація пружних властивостей аеродинамічної поверхні. Із цією метою проведено моделювання процесу розтягування алюмінієвого профілю з використанням програмного забезпечення ABAQUS/CAE та методу кінцевих елементів. Для багатьох деталей сільськогосподарської техніки, автомобільної та аерокосмічної промисловості дана проблема є актуальною, а сам вибір їх оптимальних значень досить складний, тому що залежить від багатьох факторів. Раніше застосовувані дослідницькі методи ґрунтувалися на емпірично–інтуїтивному підході. Основний зміст представленої роботи включає чисельне моделювання з детальним описом послідовних операцій, які виконуються для досягнення оптимального значення пружних властивостей. Випробування проводилися на традиційному лабораторному устаткуванні, на зразках стандартної форми для кожного виду випробувань при зміні технологічних факторів. У процесі пошуку оптимального значення пружності матеріалу використання програмного забезпечення ABAQUS/CAE дало змогу візуалізувати представлений процес на прикладі алюмінієвого сплаву, провести ряд експериментів з різними відстанями й кутами розтягування. Застосування подібної системи моделювання на основі розрахунково-експериментальної бази для цілеспрямованого пошуку оптимального значення стосовно деталей сільськогосподарської техніки дозволить значно скоротити кількість експериментів, а отже, знизити матеріальні витрати на їх проведення.Item Повышение качества финишной обработки отверстий(КНТУ, 2016) Черновол, М. И.; Шепеленко, И. В.; Будар Мохамед, Р. Ф.; Черновол, М. І.; Шепеленко, І. В.; Будар Мохамед, Р. Ф.; Chernovol, Mykhaylo; Shepelenko, Ihor; Budar Mohamed, R. F.В статье представлен анализ путей повышения качества обработки отверстий, а также роль финишных операций при этом. Указаны особенности финишной обработки отверстий. Выполнен обзор существующих методов финишной обработки отверстий и их влияние на параметры качества поверхности. Направление по совершенствованию существующих технологий за счет возможностей комбинированной обработки представлено как наиболее актуальное. У статті представлений аналіз шляхів підвищення якості обробки отворів, а також роль фінішних операцій при цьому. Вказані особливості фінішної обробки отворів. Виконаний огляд існуючих методів фінішної обробки отворів та їх вплив на параметри якості поверхні. Напрям з вдосконалення існуючих технологій за рахунок можливостей комбінованої обробки представлений як найбільш актуальний. The work proves that one way to increase the quality of perforations is to enhance their refinement at the stage of finishing operations. This helped to set the aim of the work to review existing methods of finishing refinement of perforations and their influence on the surface quality options. It has been proved that the application of the methods of mechanical refinement of perforations and surface plastic deformation allows to achieve high geometrical characteristics of surface quality but it does not solve the problem of increasing of hardwearing and antifriction qualities of the friction surface, which is extremely necessary during the process of bedding. The usage of traditional methods of coating application increases antifriction and hardwearing qualities of the surface but we lack the possibility to form the optimal microgeometry of the surface. Combined refinement allowing to combine the advantages of different methods of perforations finishing refinement has been proposed as the most effective one. For instance, the possibility to combine finishing antifriction nonabrasive refinement with the methods of surface plastic deformation, in particular with deformational drawing, will allow to increase the process productivity and quality of perforations finishing refinement.Item Исследование влияния загрязнений электромагнитных форсунок на параметры бензиновых двигателей(КНТУ, 2013) Красота, М. В.; Шепеленко, И. В.; Матвиенко, А. А.; Аль Соодани Салем М. Муташаир; Красота, М. В.; Шепеленко, І. В.; Матвієнко, О. О.; Аль Соодані Салем М. Муташаїр; Krasota, Michael; Shepelenko, Igor; Matvienko, Alexander; Al Soodani Salem M. MutashairПриведены основные виды загрязнений электромагнитных форсунок бензиновых двигателей. Рассмотрен механизм образования разных видов загрязнений. Исследовано влияние загрязнений на параметры двигателей. Приведені головні види забруднень електромагнітних форсунок бензинових двигунів Розглянуто механізм обробки різних видів забруднювань. Долсіджено вплив забруднювань на параметри двигунів. Aim of work - to prospect influence of contaminations of electromagnetic sprayers on the operating and ecological indexes of petrol engines. The analysis of processes of contamination and consequences of wear of elements of electromagnetic sprayer is executed, their influence is educed on work of motor-car petrol engine. Most critical for an engine is an increasing unevenness of serve of fuel in the complete set of sprayers, that the microsystem of management can not compensate by an engine. Exploitation of change of working indexes of electromagnetic sprayers substantially influence on power and ecological descriptions of motor-car petrol engine. After work of sprayers 150 thousand kilometre of run of car(in default of their periodic cleaning) effective engine power goes down on 3...9 an effective twisting moment falls on a size 4...6 Here the specific effective expense of fuel increases on 2...6 the troop landing of toxic components increases with by working gases - oxide of carbon With on 15...25 hydrocarbons of СН - on 15...40. On the whole it results in worsening of dynamics of car and starting internalss of engine.Item Структура поверхностного слоя цапф шестерен шестеренных насосов при обработке ФАБВО(КНТУ, 2010) Кропивный, В. Н.; Шепеленко, И. В.; Черкун, В. В.; Кропівний, В.; Шепеленко, І.; Черкун, В.; Kropivnyi, V.; Shepelenko, I.; Cherkun, V.В статье приведены результаты исследований структуры поверхностного слоя цапф шестерен шестеренных насосов, обработанных ФАБВО. У статті наведені результати досліджень структури поверхневого шару цапф шестерень шестеренних насосів, оброблених ФАБВО. In article results are resulted of researches of structure of superficial layer of pins of cog-wheels of cogwheel pumps, treated FABVO.Item Исследование свойств покрытия, нанесенного методом ФАБВО(КНТУ, 2008) Кропивный, В. Н.; Шепеленко, И. В.; Черкун, В. В.В статье приведены результаты исследований нанесения латунных покрытий методом ФАБВО на поверхности стальных образцов и определения их антифрикционных свойств. У статті наведені результати досліджень нанесення латунних покриттів методом ФАБВО на поверхні зразків із сталі та визначення їх антифрикційних властивостей. In the article the results of researches of causing of brass coverages by the FABVO method on the surface of steel standards and determination of their antifriktsionnih properties are resulted.Item Комбинированный метод обработки поверхностей трения(КНТУ, 2011) Черновол, М. И.; Шепеленко, И. В.; Варума, А.; Черновол, М.; Шепеленко, І.; Варума, А.; Chernovol, M.; Shepelenko, I.; Warouma, ArifaВ статье предложен комбинированный метод обработки поверхностей трения, суть которого заключается в нанесении регулярного микрорельефа и его заполнения антифрикционным материалом. Предложенная обработка позволит повысить долговечность работы деталей прецизионных пар трения. У статті запропонований комбінований метод обробки поверхонь тертя, суть якого полягає в нанесенні регулярного мікрорельєфу і його заповненні антифрикційним матеріалом. Запропонована обробка дозволить підвищити довговічність роботи деталей прецизійних пар тертя. The following article introduces a combined method of friction surfaces treatment which lies in application of a regular micro relief and its filling with antifrictional substance. The above mentioned treatment will allow to increase the durability of details of precise friction pairs.Item Антифрикционные свойства поверхности при обработке ФАБВО(КНТУ, 2010) Кропивный, В. Н.; Шепеленко, И. В.; Черкун, В. В.; Kropivniy, V.; Shepelenko, I.; Cherkun, V.; Кропівний, В.; Шепеленко, І.В статье представлены результаты исследований антифрикционных свойств поверхностей трения, обработанных ФАБВО. Доказано, что ФАБВО сокращает период приработки и интенсивность изнашивания соединения «сталь - бронза», а также улучшает их прирабатываемость. Это позволяет использовать данный метод для повышения износостойкости цапф шестерен гидронасосов. У статті наведені результати досліджень антифрикційних властивостей поверхонь тертя, оброблених ФАБВО. Доведено, що ФАБВО скорочує період припрацювання та інтенсивність зношування з'єднання «сталь - бронза», а також поліпшує їх припрацьовуваність. Це дозволяє використовувати даний метод для підвищення зносостійкості цапф шестерень гідронасосів. In the article the results of researches of antifriktsionnih properties of surfaces of friction, treated FABVO are presented. It is proved, that FABVO abbreviates the period of earning extra money and intensity of wear of connection «steel - bronze», and also prirabativaemost improves them. It allows to use the given method for the rise of wearproof of pins of cog-wheels of gidronasosov.Item Анализ эффективности существующих и перспективных методов обработки деталей с покрытиями(КНТУ, 2014) Красота, М. В.; Шепеленко, И. В.; Матвиенко, А. А.; Аль Соодани Салем М. Муташаир; Krasota, Mykhailo; Shepelenko, Ihor; Matvienko, Oleksander; Al Soodani Salem M. Mutashair; Шепеленко, І. В.; Матвієнко, О. О.; Аль Соодані Салем М. МуташаїрВ статье рассмотрены основные методы обработки деталей с покрытиями, полученными методами наплавки, напыления и наварки. Проанализированы достоинства и недостатки этих методов, определены области применения. Установлены тенденции применения механических видов обработки покрытий, находящихся в нагретом состоянии. Выполнен анализ научных работ в направлении механической обработки покрытий в горячем состоянии. В статті розглянуті основні методи обробки деталей з покриттями, отриманими методами наплавлення, напилювання і наварювання. Проаналізовані переваги та недоліки цих методів, визначені галузі застосування. Встановлені тенденції застосування механічних видів обробки покриттів, що знаходяться в нагрітому стані. Виконаний аналіз наукових робіт в напрямку механічної обробки покриттів в гарячому стані. Application of wear-proof coverings while hardening and renewal of machine parts facilitates the increase of their reliability but at the same time it makes their treatment in cold working more complicated. Coverings have high level of hardness and its uneven distribution in the length of a part, a heterogeneous structure, a big height of lugs and cavities of the hard-facing layer. The objective of the work is to analyse current and perspective technologies of treatment of wear-proof coverings. The research has been done on most extensive treatment technologies of covered parts which are used in machine building today. They include cutting treatment (turning, milling, grinding), shaping, electro-physical and electrochemical methods. It was defined that they have a range of disadvantages and are not always efficient. Parts that have covering hardness more that 40 HRC can be effectively treated using the technologies of treatment of cutting methods such as grinding and turning of upper plastic deformation using residual heat after hard facing, spraying or welding on. Treatment of coverings in heated conditions allows decreasing cutting force and increasing productivity of treatment and improving parameters of quality of treated surfaces.