Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Item
    Дослідження механіки руху сипкого кускового матеріалу на розгінній ділянці пнемотранспортного трубопроводу вібраційно-пневмотранспортної машини циклічної дії
    (ЦНТУ, 2024) Яцун, В. В.; Скриннік, І. О.; Горпинченко, О. В.; Yatsun, V.; Skrynnik, I.; Horpynchenko, O.
    Приведені основні результати досліджень з розробки та впровадження в виробництво новітніх технічних засобів та технологій у галузі геотехнологій, систем трубопровідного вібропневмотранспорту, герметичності порожнистих виробіток. Наукова новизна та практична значимість робіт полягає в можливості значно підвищити ефективність технологічних процесів за рахунок використання отриманих результатів. У статті досліджуються характеристики руху частинки кускового матеріалу на початковій ділянці транспортного трубопроводу вібраційно-пневмотранспортної машини циклічної дії (ВПМЦ). The purpose of this work is to analyze the processes taking place in the acceleration section of the pneumo-transport pipeline of the vibration-pneumatic machine of cyclic action, control the movement of the aeromixture by changing the parameters of the air flow on the moving material, and identify the optimal technical solutions regarding the conditions of transportation of loose lumpy materials with different physical mechanical properties.
  • Item
    Побудова моделі електроспоживання компресорної станції підприємства з виробництва молочної продукції
    (ЦНТУ, 2023) Третяк, В. В.; Яцун, В. В.; Петрова, К. Г.; Савеленко, І. В.; Котиш, А. І.; Tretiak, V.; Yatsun, V.; Petrova, К.; Savelenko, I.; Kotysh, A.
    Робота присвячена створенню моделі електроспоживання компресорної станції підприємства з виробництва молочної продукції задля оцінювання фактичного рівня її енергоефективності. Розглянуті підходи до моделювання та аналізу електроспоживання на основі математичного моделювання та статистичних методів підтверджують актуальність й потенційну ефективність таких стратегій. Результати аналізу електричного балансу та використання методів статистичного аналізу, зокрема регресійного підходу, підтверджують, що продуктивність є основним чинником, який визначає рівень електроспоживання. Графічне порівняння фактичних та розрахункових показників підтверджує точність моделі та можливість її використання для оптимізації енергоефективності компресорної станції підприємства. Maintaining a stable power supply for industrial facilities in modern conditions, especially in the context of war and energy instability, is critically important. Highlighting the need to forecast electricity consumption and develop effective models to manage energy efficiency at the country level is a key step in solving this problem.
  • Item
    Експериментальне дослідження універсальної будівельної вібромашини широкого застосування
    (ЦНТУ, 2022) Яцун, В. В.; Яцун, В. В.; Данілов, В. Ю.; Yatsun, V.; Yatsun, V.; Danilov, V.
    В роботі проведені експериментальні дослідження працездатності способу збудження резонансних вібрацій пасивними автобалансирами для одномасної вібромашини з поступальним прямолінійним рухом віброплатформи. В результаті експериментальних досліджень встановлено, що у порівнянні зі звичайною інерційною вібромашиною нова машина має на 15-25% більшу продуктивність при меншому на 10-40% споживанні енергії. При цьому дебалансні маси у новому віброзбуднику менші у 4-6 разів дебалансних мас у звичайному інерційному віброзбуднику. Experimental studies of the efficiency of the method of excitation of resonant vibrations by passive autobalancers for a single-mass vibrating machine with translational rectilinear motion of the vibrating platform have been carried out. A vibrating machine with a platform size of 1000x600 mm has been designed, in which a ball balancer is used as a vibrating exciter. The vibrating machine can work in 2 two modes: the first - a vibrating sieve; the second is a vibrating table. The difference between the modes is the different amplitudes and frequencies of the working surface. According to the technical recommendations, Solidworks CAD created a 3D model of a single-mass vibrating machine with a vibrating exciter in the form of a ball autobalancer using the Cosmos Motion module. After checking the performance of the created 3D model, the optimal parameters were selected and an industrial design of the vibrating machine (an exact copy of the 3D model) was created. Before the experiments, a dynamic balancing of the shaft with the autobalancer assembly without balls in their own supports was performed. After checking the quality of balancing, the straightness of the platform was checked. Balls in the autobalancer were removed. 4 checkpoints were applied to the working surface of the platform. An electric motor with a speed of 25 Hz was started. Then with the help of the device "Beam 4" at each point simultaneously measured the value of vibration velocities. As a result of checking the straightness of the platform, it was found that the difference between the values of measurements at different points does not exceed 25%. This indicates the straightness of the movement of all points of the working surface of the platform and, accordingly, the sieve. An electric motor with a speed of 50 Hz was started. Using a vibrometer "Walcom" WM6360 were measured values of movement of the working surface of the table. Then the selection of the unbalanced mass was performed at which the oscillation range of the platform corresponded to the standard values of industrial vibrating machines. Then the platform was loaded with a load of 25 kg, 55 kg and the experiment was repeated. A series of experiments to determine the main characteristics of the developed design of the vibrating machine in the mode of vibrating table and vibrating screen. The energy efficiency of the proposed design of the vibrator was also tested. Measurements of electric energy consumption at different speeds and with different vibrators are performed. As a result of experimental studies, it was found that compared to a conventional inertial vibrating machine, the new machine has 15-25% higher productivity with 10-40% lower energy consumption. The unbalanced masses in the new vibrator are 4-6 times less than the unbalanced masses in the conventional inertial vibrator.
  • Item
    Порівняння методів розрахунку плитних фундаментів з урахуванням результатів інженерно-геологічних вишукувань та геодезичних спостережень за процесом просідання
    (ЦНТУ, 2022) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Карпушин, С. О.; Яцун, В. В.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Karpushyn, S.; Yatsun, V.
    На прикладі фундаменту під силос зерносховища у вигляді круглої залізобетонної плити діаметром 20,4 м виконане порівняння трьох методів розрахунку осідання суцільних плитних фундаментів. Розрахунки за моделлю плити на пружній основі та за моделлю об'ємних скінченних елементів дали середні значення осідання 2,15 см та 2,4 см, близькі до фактичної величини 1,75 см, отриманої за результатами натурних геодезичних спостережень, що велися з початку будівництва об'єкту. Регламентований чинними нормами проектування розрахунок за методом пошарового підсумовування дав різко завищений результат 13,7 см. Increasing the height of buildings and structures in combination with the development of areas with unfavorable geotechnical conditions cause the use of foundations in the form of solid reinforced concrete slabs. In complex geotechnical conditions and under high loads, the soils can work beyond linear deformation. This necessitates the calculation of the system "building-foundation-soil" based on the assumptions of nonlinear soil mechanics. The issue of designing foundations for cylindrical structures of the agro-industrial complex, in particular granaries, is especially relevant. The task of this study is a comparative analysis of different methods for calculating the subsidence of slab foundations to select a rational model of deformation of the soil. The comparison of calculation methods is carried out on the example of the foundation under the granary with a volume of 8841 m3. The foundation is made in the form of a round reinforced concrete slab with a diameter of 20.4 m. The characteristics of the soil are established by the results of geotechnical surveys. The calculation according to the Winkler model (elastic base plate with one coefficient of subgrade reaction) was performed in the "Cross" module of the SCAD Office software package. With a total load on the foundation of 2741 tf, its average subsidence is 2.15 cm. The calculation according to the model of three-dimensional finite elements of cubic shape was performed in the environment of the SCAD Office software package. The average subsidence of the foundation is 2.4 cm. The calculation by the method of layer-by-layer summation according to the instructions of DBN B.2.1-10: 2018 gave the subsidence of the foundation slab equal to 13.7 cm. The actual average subsidence of the foundation during the observation period in different areas of the foundation was 1.1… 2.4 cm and averaged 1.75 cm. The comparison of the analyzed methods for determining the subsidence of the foundation indicates the closeness of the results of calculations on the model of the slab on an elastic basis and the model of three-dimensional finite elements to the actual value of subsidence and the greatly higher result of the calculation by layer summation. The use of the latter method leads to excessive reliability in the design of foundations.
  • Item
    Напружено-деформований стан поверхневого шару деталей при реалізації триботехнологій припрацювання і відновлення
    (ЦНТУ, 2019) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Яцун, В. В.; Скриннік, І. О.; Гупка, А. Б.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Гринькив, А. В.; Яцун, В. В.; Скринник, И. А.; Гупка, А. Б.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Grinkiv, A.; Yatsun, V.; Skrynnik, I.; Gupka, A.
    З теоретичної точки зору розглянуто вплив триботехнологій припрацювання і відновлення на формування напружено-деформованого стану поверхневих шарів спряжених деталей систем і агрегатів транспортних засобів. Визначено, що переважна більшість їх трибоспряжень працюють в умовах пластичного насиченого або ненасиченого контактів. Модифікований поверхневий шар сформований реалізацією триботехнологій припрацювання і відновлення спряжених деталей розглядали як конструктивно-ортотропні оболонки. Враховуючи систему діючих сил і моментів сил показано, що вони задовольняють рівнянням рівноваги, що характерні для тонких однорідних оболонок Компоненти напруження і деформації поверхневого шару отримані відповідно до узагальненого закону Гука, з урахуванням гіпотези Кірхгофа-Ляве. Ці вирази можна використовувати для оцінки напружено-деформованого стану спряжених поверхонь деталей при їх модифікуванні або впливі в процесі реалізації триботехнологій припрацювання та відновлення для підвищення їх ресурсу. С теоретической точки зрения рассмотрено влияние триботехнологий приработки и восстановления на формирование напряженно-деформированного состояния поверхностных слоев сопряженных деталей систем и агрегатов транспортных средств. Определено, что подавляющее большинство их трибосопряжений работают в условиях пластического насыщенного или ненасыщенного контактов. Модифицированный поверхностный слой сформированный реализацией триботехнологий приработки и восстановления сопряженных деталей рассматривали как конструктивно-ортотропные оболочки. Учитывая систему действующих сил и моментов сил показано, что они удовлетворяют уравнениям равновесия, характерным для тонких однородных оболочек Компоненты напряжения и деформации поверхностного слоя полученные в соответствии с обобщенного закона Гука, с учетом гипотезы Кирхгофа-Ляве. Эти выражения можно использовать для оценки напряженно-деформированного состояния сопряженных поверхностей деталей при их модифицировании или воздействии в процессе реализации триботехнологий приработки и восстановления для повышения их ресурса. When solving the problem of increasing the wear resistance and reliability of machine systems and assemblies, an important factor is to take into account the stress-strain state of the working surface layer of parts. This state changes if the part is purposefully strengthened during coating or when the operating modes of the tribological conjugations of the parts are changed. In this work, the tribotechnologies of running-in and recovery are taken as modifying actions and the concept of a dynamic approach to changing stress and strain fields is developed. An attempt is made to simulate a stress-strain layer of a part during operation. From a theoretical point of view, the influence of tribological technologies of running-in and recovery on the formation of the stress-strain state of the surface layers of the conjugate parts of systems and assemblies of vehicles is considered. It was determined that the vast majority of their tribological conjugations work under conditions of plastic saturated or unsaturated contacts. The modified surface layer formed by the implementation of tribological technologies of running-in and recovery of mating parts was considered as structural-orthotropic shells. Given the system of acting forces and moments of forces, it is shown that they satisfy the equilibrium equations characteristic of thin homogeneous shells. The stress and strain components of the surface layer obtained in accordance with the generalized Hooke law, taking into account the Kirchhoff-Lave hypothesis. These expressions can be used to assess the stress-strain state of the mating surfaces of parts when they are modified or exposed during the implementation of tribological technologies of running-in and recovery to increase their resource. It should be noted that in the formulas the average values of the value characterizing the stress-strain state of the material of the part are used.
  • Item
    Зрівноваження пасивними автобалансирами крильчаток осьових вентиляторів
    (КНТУ, 2007) Філімоніхін, Г. Б.; Яцун, В. В.
    Розглянута задача із зрівноваження змінного дисбалансу крильчаток осьових вентиляторів. Запропоновано зрівноважувати крильчатки на ходу пасивними автобалансирами. Розроблені схема зрівноваження, кульовий автобалансир із рухомою втулкою із перегородками, алгоритм з визначення основних параметрів автобалансира. Запропонований процес зборки вентилятора з автобалансиром із перевіркою параметрів якості. За розробленою методикою розрахований і створений автобалансир для промислового осьового вентилятора ВО 06-300 №4. Рассмотрена задача по уравновешиванию переменного дисбаланса крыльчаток осевых вентиляторов. Предложено уравновешивать крыльчатки на ходу пассивными автобалансирами. Разработаны схема уравновешивания, шаровой автобалансир с подвижной втулкой с перегородками, алгоритм определения основных параметров автобалансира. Предложен процесс сборки вентилятора с автобалансиром с проверкой параметров качества. По разработанной методикой рассчитан и создан автобалансир для промышленного осевого вентилятора ВО 06-300 №4. Is considered the problem of balancing of variable unbalance of blades of axial-type fans. It is offered to counterbalance blades on the move by passive autobalancers. Is developed the scheme of balancing, the balls-type autobalancer with mobile bush with partitions, algorithm of definition of main parameters of the autobalancer. Is offered the process of assembly of fan with autobalancer with checking of parameters of quality. With apply of developed technique are calculated and created the autobalancer for the industrial axial-type fan AF ВО 06-300 №4.
  • Item
    Архітектура і САПР : особливості комп’ютерного моделювання будівель
    (КНТУ, 2010) Яцун, В. В.; Яцун, В. В.; Коваленко, О. В.
    У статті коротко описується параметричне моделювання будівель, приводяться критерії, яким повинна задовольняти архітектурна САПР, що підтримує параметричне моделювання, а також пояснюється, чому параметризація так важлива для інформаційного моделювання будівель і споруд.
  • Item
    Основні передумови реконструкції промислових будівель і споруд
    (КНТУ, 2010) Яцун, В. В.
    Розглянута реконструкція будівельних об'єктів як одне з основних і ефективних напрямків у будівельній сфері. Викладений зміст комплексу передумов, що лежать в основі мотивації дій у частині реконструкції об'єктів.
  • Item
    До питання еволюції кольору в архітектурі
    (КНТУ, 2010) Яцун, В. В.; Яцун, В. В.
    Розглянуті найважливіші питання еволюції кольору в контексті створення архітектором штучного середовища. Обговорюється проблема взаємодії утилітарних і естетичних цінностей на прикладах античних філософських теорій кольору й класичної греко-римської архітектури й мистецтва.
  • Item
    Деякі аспекти архітектурного проектування та зведення висотних будівель
    (КНТУ, 2010) Яцун, В. В.
    У статті розглянуті існуючі конструкції висотних будівель, проведений аналіз їх конструктивних систем і факторів, які впливають на вибір тієї або іншої конструктивної схеми. Дано рекомендації щодо проектування й розробки нових конструкцій висотних будівель і споруд, поліпшення їх надійності й комплексної безпеки.