Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
4 results
Search Results
Item Вплив елементів ергономіки та мехатроніки на функціонування системи «оператор–мобільна машина»(ЦНТУ, 2025) Магопець, М. С.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Mahopets, M.; Aulin, V.; Hrynkiv, A.Стаття присвячена основним аспектам ергономіки робочих місць водіїв транспортних засобів та операторів сільськогосподарської техніки. Обґрунтовано важливість ергономічного підходу на етапі проектування і експлуатації мобільних машин для забезпечення комфорту, безпеки, ефективності праці оператора та надійності системи «оператор – мобільна машина». Проаналізовано фактори, що впливають на ергономічність робочого простору оператора, наведено їх порівняльні характеристики з урахуванням специфіки їх експлуатації. Особлива увага приділяється впливу ергономіки на експлуатаційну надійність мобільних машин, а також зниженню ймовірності помилок через втому оператора. Описано сучасні мехатронні системи керування, що сприяють автоматизації робочих технологічних процесів і підвищенню точності управління машинами. Зроблено висновок про те, що ергономіка і мехатроніка є ключовими факторами забезпечення безпеки, ефективності та безвідмовної роботи мобільних машин. The article is devoted to the main aspects of ergonomics of workplaces of drivers of vehicles and operators of agricultural machinery. The importance of an ergonomic approach at the stage of design and operation of mobile machines is substantiated to ensure comfort, safety, efficiency of the operator's work and reliability of the "operator - mobile machine" system. The factors influencing the ergonomics of the operator's workspace are analyzed, their comparative characteristics are given taking into account the specifics of their operation. The ergonomic parameters of a truck, tractor and combine are analyzed. Particular attention is paid to the influence of ergonomics on the operational reliability of mobile machines, as well as to reducing the likelihood of errors due to operator fatigue, since the comfort and convenience of the driver's (operator's) work affect his attention and concentration, accuracy and duration of control, timeliness of detection of breakdowns and malfunctions and subsequent service actions. It was found that reducing the level of operator fatigue is ensured by working in comfortable conditions when placing him in an optimized ergonomic chair, ensuring good visibility with the optimal location of the controls. Modern mechatronic control systems are described, which contribute to the automation of work processes and increasing the accuracy of machine control etc.Item Критерії вибору великовагових транспортних засобів для ефективних і безпечних перевезень(ЦНТУ, 2024) Аулін, В. В.; Тертиця, О. М.; Надич, Т. М.; Гриньків, А. В.; Ляшук, О. Л.; Гудь, В. З.; Залуцький, С. З.; Aulin, V.; Tertytsia, O.; Nadych, T.; Hrynkiv, A.; Lyashuk, O.; Gud, V.; Zalutsky, S.Визначено етапи вибору великовагових транспортних засобів для безпечного перевезення продукції підприємства. Обґрунтовано технічні, організаційні та економічні критерії. Враховано габаритні та вагові параметри, обмеження навантаження на вісь, а також типи комплектації (шторна, бортова, фургон/рефрижератор). Розглянуто дев’ять варіантів із позиціонуванням центру ваги. Запропоновано механізм вибору транспорту за технічною готовністю та економічною ефективністю. Виконано ранжування, з якого обрано три оптимальні варіанти для перевезень підприємства ЗАТ "Кіровоградграніт". The work defines the stages of solving the problem of choosing heavy-duty vehicles for the effective and safe transportation of the enterprise's products. Technical, organizational and economic (market) criteria for choosing vehicles are formed and substantiated.Item Підвищення ефективності використання транспортних машин у агропромисловому виробництві узгодженням їх експлуатаційних характеристик та умов функціонування(ЦНТУ, 2022) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Лівіцький, О. М.; Aulin, V.; Hrinkiv, А.; Lysenko, S.; Holub, D.; Livitskyi, O.В даній роботі розглянуто питання підвищення ефективності використання транспортних машин у агропромисловому виробництві узгодженням їх експлуатаційних характеристик та умов функціонування. Запропоновано підхід узгодження експлуатаційних характеристик машин з умовами функціонування, який базується на структурній та імітаційних моделях системи "транспортна машина- умови її функціонування". Пропонується ітераційне рішення імітаційної моделі з пошуком оптимальних параметрів. В якості інтегрального критерію ефективності використання транспортної машини на підприємстві агропромислового виробництва взято питому витрату палива на здійснення транспортної роботи. Специфічність умов експлуатації транспортних машин запропоновано характеризувати коефіцієнтом узгодженості, який відображає вплив умов функціонування на питому витрату палив при транспортних роботах. Узгодження характеристик транспортних машин з умовами функціонування, обґрунтування їх оптимальних конструкційних параметрів, проводили підбором параметрів трансмісії, що забезпечують покращення умов частковим демпфіруванням коливань навантаження. Представлені результати параметрів демпфіруючого вузла трансмісії автомобіля КамАЗ-4308 для різних режимів руху. Для цих умов проведені базові, теоретичні, експериментальні оцінки коефіцієнта узгодженості, а також дано рекомендовані режими руху транспортних машин при вивезенні зернових від комбайна для автомобілів КамАЗ-4308 та тракторних агрегатів МТЗ-82+2ПТС4. This paper examines the issue of increasing the efficiency of the use of transport vehicles in agroindustrial production by harmonizing their operational characteristics and operating conditions. The approach of matching the operational characteristics of machines with the conditions of operation is proposed, which is based on structural and simulation models of the "transport machine-conditions of its operation" system. An iterative solution of the simulation model with the search for optimal parameters is proposed. The specific fuel consumption for carrying out transport work is taken as an integral criterion for the efficiency of the use of a transport vehicle at an agro-industrial production enterprise. The specificity of the operating conditions of transport vehicles is proposed to be characterized by the consistency coefficient, which reflects the influence of operating conditions on the specific fuel consumption during transport operations. This coefficient takes into account the influence of the characteristics of the engine, cargo and external load. the corresponding system of equations is given as a mathematical model, which was supplemented with auxiliary dependencies that determine the boundary conditions of the operation of individual subsystems of transport machines, their control conditions and transitions of the model from a dynamic state based on a simulation model, the characteristics of machines and their structural elements in time are calculated for cases of partial high-speed and loading modes and transitions between them. Matching the characteristics of transport vehicles with the operating conditions, justifying their optimal design parameters, was carried out by selecting the transmission parameters, which ensure the improvement of conditions by partial damping of load fluctuations. The results of the parameters of the damping assembly of the transmission of the KamAZ-4308 car for different driving modes are presented. For these conditions, basic, theoretical, and experimental evaluations of the consistency coefficient were carried out, as well as recommended driving modes of transport vehicles when removing grain from the КамАЗ-4308 combine for cars and МТЗ-82+2ПТС4 tractor units.Item Критерий эффективности применения зерновых сеялок с механическими высевающими аппаратами(ЦНТУ, 2017) Аулин, В. В.; Черновол, М. И.; Панков, А. А.; Аулін, В. В.; Черновол, М. І.; Панков, А. О.; Aulin, V.; Chernovol, M.; Pankov, A.На основе эмпирически установленных закономерностей динамики развития удельного тягового сопротивления и удельной производительности зерновых сеялок обоснован критерий эффективности применения посевных машин, представляющий собой параметрическое соотношение, которое определяет эффективность производства и эксплуатации зерновых сеялок в отношении рационального использования энергии. Соотношение затрат энергии, выраженных удельным тяговым сопротивлением, к показателю удельной производительности является примером общего соотношения между издержками и эффективностью и показывает сравнительную эффективность посевной машины, а различные зерновые сеялки могут сравниваться на основе предложенного критерия. На основі емпірично встановлених закономірностей динаміки розвитку питомого тягового опору і питомої продуктивності зернових сівалок обґрунтовано критерій ефективності застосування посівних машин, що представляє собою параметричне співвідношення, яке визначає ефективність виробництва та експлуатації зернових сівалок щодо раціонального використання енергії. Співвідношення витрат енергії, виражених питомим тяговим опором, до показника питомої продуктивності є прикладом загального співвідношення між витратами і ефективністю та показує порівняльну ефективність посівної машини, а різні зернові сівалки можуть порівнюватися на основі запропонованого критерію. The aim of the research is the substantiation of criterion of efficiency of the use of grain drills with mechanical sowing machines. On the basis of empirically established regularities of the dynamics of development specific traction resistance and the specific productivity of grain drills justified criterion of the effectiveness of seeding machines, which is a parametric ratio, which determines the efficiency of production and operation of grain drills in relation to rational use of energy. The ratio of energy cost, expressed specific traction resistance, increased specific productivity is an example of the General relationship between costs and efficiency and compares the efficiency of the sowing machine, and various grain seeder can be compared on the basis of the proposed. Specific traction resistance of sowing machinery increases disproportionately to their relative productivity, which leads to a progressive increase in cost disproportionately with decreasing returns, i.e. present value of costs exceeds the performance of the construction efficiency and the use of grain drills. With the aim of increasing the efficiency of grain drills, based on the proposed criteria, it is necessary to reduce material consumption and energy consumption structures and workflow planting machines, research and application of new principles of operation of the sowing systems and other working bodies.