Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Утилізація автомобільних шин в українській перспективі
    (ЦНТУ, 2024) Шльончак, І. А.; Батраченко, О. В.; Shlonchak, I.; Batrachenko, O.
    В статті проаналізовано сучасний стан утилізації автомобільних шин в українській перспективі, враховуючи світовий досвід. Виконано аналіз методів переробки зношених автомобільних шин з урахуванням вітчизняних та закордонних досліджень. Показано світову проблему збору та утилізації зношених автомобільних шин. Наголошено, що останні є основним видом гумових відходів в світі. В статті встановлено, що найбільш поширені методи утилізації зношених автомобільних шин поділяються на фізичні та хімічні. Представлені переваги та недоліки основних методів переробки гумових відходів, зокрема автомобільних шин. Показано, що найбільш перспективними є технології, що дозволяють розділяти основні компоненти автомобільних шин: гуму, сталь, текстиль. Зроблено висновок про те, що методу або технології, яка б дозволяла проводити процес утилізації автомобільних шин при невисоких витратах та з мінімізацією шкідливого впливу на атмосферу, не існує. The purpose of the work is to analyze the methods of recycling tires in the Ukrainian perspective, taking into account the world experience of recycling car tires. At the same time, a rational version of the tire recycling method for Ukraine is taken into account.
  • Item
    Підвищення безпеки дорожнього руху шляхом обчислювального аналізу аеродинамічної взаємодії між вантажівкою та мотоциклом
    (ЦНТУ, 2024) Тарандушка, Л. А.; Рудь, М. П.; Батраченко, О. В.; Tarandushka, L.; Rud, M.; Batrachenko, O.
    У цій статті ми досліджували вплив вантажівки на мотоцикл за допомогою аеродинамічного аналізу (CFD). Нашою головною метою було покращити безпеку дорожнього руху шляхом оцінки точності та надійності різних моделей турбулентності, які зазвичай використовуються в CFD моделюванні. Ми провели моделювання з використанням трьох різних моделей турбулентності: SpalartAllmaras (SA), k-epsilon (k-ε) і k-omega (k-ω). Ми проаналізували прогнозовані структури потоку та порівняли їх з експериментальними даними попередніх досліджень. Ми також оцінили аеродинамічний опір, який діє на мотоцикл і вантажівку, і вивчили його вплив на стійкість і керованість мотоцикла. Наші висновки демонструють, що різні моделі турбулентності створюють різні структури потоку та аеродинамічні сили. Зокрема, ми оцінили, які моделі краще передбачають структуру потоку, а які забезпечують найкращі результати для аеродинамічних сил,та провели порівняльний аналіз обчислювальних ресурсів, необхідних для кожної моделі. The purpose of this paper is to improve road safety by analyzing the aerodynamic interaction between a truck and a motorcycle using computational fluid dynamics (CFD). The study focuses on evaluating the accuracy and reliability of different turbulence models commonly used in CFD simulations to determine their impact on motorcycle stability and control during overtaking maneuvers.
  • Item
    Аеродинамічний аналіз впливу повітряних потоків від вантажівки на рух мотоцикла
    (ЦНТУ, 2023) Тарандушка, Л. А.; Рудь, М. П.; Батраченко, О. В.; Tarandushka, L.; Rud, М.; Batrachenko, O.
    В статті досліджується проблема забезпечення безпеки руху мотоцикла в умовах турбулентного повітряного сліду створеного великогабаритним вантажним автомобілем. При керуванні мотоциклом особливу небезпеку становить рух в умовах турбулентних повітряних потоків з різкою зміною їх швидкості та напряму. Було побудовано аеродинамічну модель руху вантажного автомобіля і мотоцикла для різного їх взаємного розташування. Було проведено дослідження моделей турбулентності, щоб оцінити точність найпоширеніших моделей Нав’є-Стокса, усереднених за Рейнольдсом таких як k–ε і k– ω. Встановлено зони в яких виникають найбільші зміни тиску повітря при русі мотоцикла, визначено величину цих змін. Відповідно надано рекомендації щодо особливостей руху мотоцикла при обгоні великогабаритного вантажного автомобіля та безпечної траєкторії при якій такий маневр найбільш безпечний для водіїв з недостатнім досвідом управління мотоциклом. The article examines the problem of ensuring the safety of motorcycle movement in the conditions of a turbulent air trail created by a large truck. The development of computer technology, software and methods of computational fluid dynamics (CFD) allows conducting theoretical studies of various aspects of the movement of motor vehicles, which are difficult to reproduce experimentally and which at the same time can have a significant impact on accidents on public roads. A motorcycle is one of the most dangerous vehicles in terms of traffic accidents with human casualties. The analysis of accidents involving motorcycles showed that most of the time their causes are insufficient skill and inability to drive a motorcycle, as well as insufficient attention. At the same time, when driving a motorcycle, movement in conditions of turbulent air flows with a sharp change in their speed and direction is a particular danger. Such conditions arise when overtaking large trucks moving at high speed. An aerodynamic model of the movement of a truck and a motorcycle was built for their different relative positions. From the position of the motorcycle in the turbulent wake behind the truck and after passing the compressed air zone in front of the truck. A study of turbulence models was conducted to assess the accuracy of the most common Reynolds-averaged Navier-Stokes models such as k–ε and k–ω. Zones in which the largest changes in air pressure occur during motorcycle movement have been established, and the magnitude of these changes has been determined. Accordingly, recommendations are provided regarding the characteristics of motorcycle movement when overtaking a large-sized truck and the safe trajectory in which such a maneuver is the safest for drivers with insufficient experience in driving a motorcycle.
  • Item
    Удосконалення математичної моделі подрібнення м’ясної сировини на роторному емульситаторі
    (ЦНТУ, 2019) Вербицький, С. Б.; Батраченко, О. В.; Філімонова, Н. В.; Вербицкий, С. Б.; Батраченко, А. В.; Филимонова, Н. В.; Verbytskyi, S.; Batrachenko, O.; Filimonova, N.
    Виконано аналіз існуючих технічних засобів безперервної дії для тонкого подрібнення м'ясної сировини і особливості математичного моделювання зазначеного процесу. Наведено формулу розрахунку інтегрованої потужності і розглянута можливість її уточнення шляхом урахування технічних характеристик живильних бункерів. Запропоновано доповнити формулу інтегрованої потужності коефіцієнтом стабільності подачі, обґрунтовано чисельні значення зазначеного коефіцієнта для живильних бункерів різної конструкції. Выполнен анализ существующих технических средств непрерывного действия для тонкого измельчения мясного сырья и особенности математического моделирования указанного процесса. Приведена формула расчета интегрированной мощности и рассмотрена возможность ее уточнения путем учета технических характеристик питающих бункеров. Предложено дополнить формулу интегрированной мощностью коэффициентом стабильности подачи, обоснованы численные значения указанного коэффициента для питающих бункеров разной конструкции. The proposed article aims at analyzing existing technical means of continuous action for raw meats comminution and studying the features of mathematical modeling of this process. The aim is also to evaluate the possibility and feasibility of improving the existing mathematical model of raw meats comminution in a rotary flow cutter with a corresponding development of the formula for determining the power of the device specified. The analysis of existing technical means of continuous action for raw meats comminution has been performed; a comparative characteristic of the two most commonly used design schemes of flow cutters has been given, namely: “knife-grate” and “rotor-stator”. The features of mathematical modeling of the process of raw meats comminution in a rotary flow cutter are analyzed. The formula for calculating the integrated power is given, this being proposed to be upgraded by taking into account the flow characteristics of the main structures of the feed bins, the comminuting appliances for raw meats (flow cutters) are equipped with. It is taken into account that the best characteristics of meat raw materials delivery for comminution have asymmetrical bins with a vertical wall, however the design of a bunker in the shape of a truncated cone was taken as the basic one, for which the feed stability coefficient proposed has the numerical value of 1. The numerical values of the feed stability coefficient for different feed bins are also presented. The ways of further development of research were determined aiming at further improving the formula of integrated power of flow cutter by a universal component that would take into account all possible designs of feed bins of flow cutters. Due to the incorporation of the results of studies of the flow characteristics of feeding bins, the mathematical model of the implementation of this process on a rotary flow cutter has been upgraded, the integrated formula for determining the power of such devices has also been modified accordingly. The refinement of the mathematical model of the fine grinding process takes into account the typical designs of feeding bins of flow cutters; therefore, further studies aiming at enhancing the integrated formula that will take into account the flow characteristics of feeding bins of any shape and geometric dimensions are promising.