Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Шляхи розвитку освіти в умовах становлення інформаційного суспільства
    (КНТУ, 2014) Комарова, О. А.; Komarova, Olga
    В статті визначено, що в умовах становлення інформаційного суспільства основним принципом розвитку освіти є її безперервність. Обґрунтовано, що розвиток нової парадигми освіти реалізується через механізм інформатизації освітянської сфери. Виявлено основні цілі, завдання та пріоритетні напрями інформатизації освіти. Обґрунтовано вплив реалізації пріоритетних напрямів інформатизації освіти на формування інформаційної культури та інформаційної компетентності всіх учасників освітнього процесу. The purpose of the article is to determine the priority of the principles, objectives and directions of development of information education sphere as a mechanism to form a unified educational information environment, information culture and information competence of all participants in the educational process. The article states that in the conditions of information society the basic principle of education is its continuity. Proved that the development of a new paradigm of education is realized through the mechanism of informational educational sphere The basic goals, tasks and priority directions of Informatization of education. Influence of implementation of priority information education on the formation of information culture and information competence of all participants in the educational process. Determined that the computerization of the educational sphere will contribute to the development of open and distance education. It was established that the modernization of education based on information technology training will ensure formation of a single information-educational environment. The study has been proved that in a transformation of information into a strategic resource that determines the development of the individual as well as society in general, a priority of reforming education informatization is as a mechanism to realize the principle of continuity of education, improving information culture and information competence of individuals and enhance access to education and improving its quality.
  • Item
    Пріоритетні напрямки розвитку випереджаючої освіти в Україні
    (КНТУ, 2015) Комарова, О. А.; Komarova, Olga
    У статті обґрунтовано роль і місце випереджаючої освіти в забезпеченні зайнятості населення. Визначено, що практична реалізація моделі випереджаючої освіти можлива тільки за умов розвитку партнерських відносин навчальних закладів і підприємств та підвищення якості освіти. Сформульовано завдання та можливі форми поновлення партнерських відносин навчальних закладів і потенційних працедавців. Запропоновано шляхи підвищення якості освіти в різних ланках освітньої системи. Встановлено, що пріоритетною складовою випереджаючої освіти є інформатизація.The aim of the article is determination of priority directions of development of advanced education in Ukraine, which would allow reducing tensions on the labor market by increasing the level of employment of graduates of educational institutions through the mechanisms of improving the quality of education and development of educational partnerships institutions and enterprises. The article substantiates the role and place of advanced education in securing employment. It was determined that the practical implementation of the model of advanced education is only possible in terms of developing partnerships, educational institutions, and enterprises, and improving the quality of education. Special attention is focused on the advisability of concluding agreements of strategic partnership as a tool for restoration of linkages in vocational and higher education institutions with enterprises. The ways to improve the quality of education at the preschool, secondary, vocational and higher links of the educational system were proposed. It is established that a priority component of advanced education is 􀉿nformatization. The development and practical implementation of advanced education will contribute to improved mobility and adaptability of the educational system to external challenges, to ensure the quality and structure of training prospective needs of the economy.