Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    The Influence of the Shadow Economy of Ukraine on Macroeconomic Indicators and Economic Security of the State
    (ЦНТУ, 2023) Miroshnychenko, I.; Vasylenko, D.; Nikolaiev, I.; Мірошниченко, І. С.; Василенко, Д. В.; Ніколаєв, І. В.
    The article examines the influence of the domestic shadow economy on the main macroeconomic indicators of the state's development, and offers proposals for reducing the volume and level of the shadow economy of Ukraine. It systematizes scientific approaches to the essence and factors of economic shadowing and economic security. The study examines the experience of international organizations aimed at combating money laundering. It is revealed that the shadow economy of the country, in the conditions of globalization, is one of the significant exogenous factors influencing the economic security of the state. Most European countries, including Ukraine, use Gross Domestic Product (GDP) as an indicator of the volume of national production and the economic well-being of society. The article highlights the dynamics of GDP and the level of the shadow sector of the economy as a percentage of Ukraine's GDP over the entire period of the country's independence. У статті досліджено вплив вітчизняної тіньової економіки на основні макроекономічні показники розвитку держави та надаються пропозиції щодо зниження обсягів та рівня тіньової економіки України. Систематизовано наукові підходи щодо сутності та чинників тінізації економіки та економічної безпеки. Вивчено досвід роботи міжнародних організацій, спрямованих на боротьбу з відмиванням нелегальних коштів. Виявлено, що тіньова економіка країни в умовах глобалізації є одним із суттєвих екзогенних чинників впливу на економічну безпеку держави. Більшість європейських країн, включаючи Україну, використовують валовий внутрішній продукт (ВВП), як показник обсягу національного виробництва та економічного добробуту суспільства. У статті висвітлені динаміка ВВП та рівень тіньового сектору економіки до ВВП України за весь період незалежності держави.
  • Item
    Інформаційні послуги електронних торговельних майданчиків у маркетинговій діяльності
    (ЦНТУ, 2022) Ніколаєв, І. В.; Загреба, М. М.; Вишневська, В. А.; Nikolaiev, I.; Zahreba, M.; Vyshnevska, V.
    Маркетингова діяльність може бути представлена послідовністю певних кроків на ринку, що їх має зробити виробник на шляху до споживача. Реалізація цих кроків зазнала докорінних змін завдяки появі мережі Інтернет та електронної комерції. Ринок електронної комерції у світі та Україні, зокрема, активно розвивається та зростає. Бізнес почав переходити в онлайн і на сьогоднішній день покупки в Інтернеті стали дуже поширеними. З розвитком електронної комерції, ринок роздрібної торгівлі зазнав відчутних змін, спостерігається активне зростання онлайн-торгівлі. Якщо раніше основними гравцями були Інтернет-магазини, то сьогодні лідерство забирають собі електронні торговельні майданчики – маркетплейси. В умовах стрімкого розвитку електронної комерції, активного зростання онлайн-торгівлі та появи численних торговельних майданчиків, ефективність маркетингової діяльності напряму залежить від різноманіття та якості інформаційних послуг, що надаються маркетплейсами. У статті вивчено ринок електронних торговельних майданчиків України та проведено їх порівняльний аналіз за чотирма напрямами. Загальний, технічний, комунікативний та маркетинговий аналіз дозволили виявити основні інформаційні послуги маркетплейсів, що надаються у сфері маркетингової діяльності, а також їх переваги та недоліки. Під час проведення аналізу широко застосовувались сервіси Google PageSpeed Insights, PR-CY, SimilarWeb та Google Trends. Вони дозволили досягнути більшої наочності у поданні отриманих результатів. Також запропоновано інтегральний показник, що дозволяє оцінити маркетплейси за сукупністю критеріїв із врахуванням їх важливості. Практична цінність отриманих у роботі результатів полягає у визначенні найкращих та найгірших торговельних майданчиків, що може бути використано під час маркетингової діяльності. Перспективи подальших досліджень у цьому напрямку вбачаються в розробці підходів до оцінки ефективності застосування електронних торговельних майданчиків у маркетинговій діяльності. Marketing activities can be represented by a sequence of certain steps in the market that the manufacturer must take on the way to the consumer. The implementation of these steps has undergone radical changes due to the advent of the Internet and e-commerce. The e-commerce market in the world and in Ukraine in particular is actively developing and growing. The business began to move online and today online shopping has become very common. With the development of e-commerce, the retail market has undergone significant changes, there is an active growth of online commerce. If earlier the main players were online stores, today the leadership is taken by electronic trading platforms – marketplaces. In the context of the rapid development of ecommerce, the active growth of online commerce and the emergence of numerous trading platforms, the effectiveness of marketing activities directly depends on the diversity and quality of information services provided by marketplaces. The article studies the market of electronic trading platforms in Ukraine and conducts their comparative analysis in four areas. General, technical, communicative and marketing analysis allowed to identify the main information services of marketplaces provided in the field of marketing activities, as well as their advantages and disadvantages. Google PageSpeed Insights, PR-CY, SimilarWeb and Google Trends were widely used during the analysis. They allowed to achieve greater clarity in the presentation of the results. An integrated indicator is also proposed, which allows to evaluate marketplaces according to a set of criteria taking into account their importance. The practical value of the results obtained in the work is to determine the best and worst trading platforms that can be used during marketing activities. Prospects for further research in this area are seen in the development of approaches to assessing the effectiveness of electronic trading platforms in marketing activities.
  • Item
    Social Media Marketing and Advertising Under Conditions of External Military Aggression
    (ЦНТУ, 2022) Zahreba, M.; Koval, L.; Nikolaiev, I.; Загреба, М. М.; Коваль, Л. А.; Ніколаєв, І. В.
    Since February 2022, Ukraine has been in a state of constant threat due to a military invasion. In this regard, the activities of enterprises, in particular marketing, require the development of new approaches for survival and development. Social media marketing and advertising can be a particularly powerful tool in these circumstances. The consumer's awareness of the company's news and product range updates, live communication with the client, prompt resolution of controversial and conflicting situations and, in general, constant presence in the information field - this is far from a complete list of advantages that are open to businesses when using social networks. In turn, well-planned targeted advertising allows you to expand the target market almost limitlessly, attracting the most potential age, social and gender groups. Under conditions of external military aggression social media marketing (SMM) turns from a simple competitive advantage into a mechanism for saving both the business itself and the well-being of thousands of migrant families. Advertising, the techniques and practices used to bring products, services, opinions, or causes to public notice for the purpose of persuading the public to respond in a certain way toward what is advertised. The article discusses ways to use SMM and advertising tools, as well as features and tips for the wartime period. The mechanisms of promotion in various social networks, such as Facebook, YouTube, Twitter, Instagram and others are considered. Regardless of which platforms is used or how it is used, the most important thing to remember is that social media is not a platform to pitch the business. It’s a community to express the personality, demonstrate the values, share useful information, and build up those around the brand. With people naturally following the page and promoting the content, there will be no need for pitching. And with this approach, it is possible to achieve not just the business goals but all of the other intangibles that translate to gratification and fulfillment. З лютого 2022 року Україна перебуває у стані постійної загрози через військове вторгнення. У зв'язку з цим діяльність підприємств, зокрема маркетингова, вимагає розробки нових підходів для виживання та розвитку. Маркетинг і реклама в соціальних мережах можуть бути особливо потужним інструментом у цих обставинах. Поінформованість споживача про новинки компанії та оновлення асортименту, живе спілкування з клієнтом, оперативне вирішення спірних та конфліктних ситуацій і, загалом, постійна присутність в інформаційному полі – це далеко не повний перелік переваг, які відкриваються бізнесу при використанні соціальних мереж. У свою чергу, грамотно спланована таргетована реклама дозволяє практично безмежно розширювати цільовий ринок, залучаючи найбільш потенційні вікові, соціальні та гендерні групи. В умовах зовнішньої військової агресії маркетинг у соціальних мережах (SMM) із простої конкурентної переваги перетворюється на механізм порятунку як самого бізнесу, так і добробуту тисяч сімей переселенців. Реклама - це методи та практики, які використовуються для донесення до громадськості продуктів, послуг, думок або причин з метою переконати громадськість відповідати певним чином на те, що рекламується. У статті розглянуто способи використання SMM та інструментів реклами, а також особливості та поради для військового періоду. Розглянуто механізми просування в різних соціальних мережах, таких як Facebook, YouTube, Twitter, Instagram та інших. Незалежно від того, які платформи використовуються або як вони використовуються, найважливіше пам’ятати, що соціальні мережі не є платформою для просування бізнесу. Це спільнота для вираження особистості, демонстрації цінностей, обміну корисною інформацією та формування людей навколо бренду. Коли люди природно стежать за сторінкою та просувають вміст, не буде потреби в презентаціях. І за допомогою такого підходу можна досягти не лише бізнес-цілей, але й інших нематеріальних цінностей, які перетворюються на повне задоволення потреб бренду.
  • Item
    Підходи до розробки інформаційно-аналітичної системи для прийняття управлінських рішень на підприємстві
    (ЦНТУ, 2019) Ніколаєв, І. В.; Вишневська, В. А.; Жовновач, Р. І.; Николаев, И. В.; Вишневская, В. А.; Жовновач, Р. И.; Nikolaiev, I.; Vyshnevska, V.; Zhovnovach, R.
    Враховуючи, що великій кількості виробничих підприємств України притаманна неефективність функціонування, пов’язана з недоліками в управлінні, обґрунтовано необхідність створення інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень (ІАСПУР). Розроблено структуру локальної інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень у режимі реального часу, що використовує комплекс моделей оцінки й аналізу стійкості функціонування підприємств у динаміці. Проаналізовано зміст етапів побудови інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень з метою здійснення її програмної реалізації. Учитывая, что большому количеству производственных предприятий Украины присуща неэффективность функционирования, связанная с недостатками в управлении, обоснована необходимость создания информационно-аналитической системы принятия управленческих решений (ИАСПУР). Разработана структура локальной информационно-аналитической системы принятия управленческих решений в режиме реального времени, которая использует комплекс моделей оценки и анализа устойчивости функционирования предприятий в динамике. Проанализировано содержание этапов построения информационно-аналитической системы принятия управленческих решений с целью осуществления ее программной реализации. Taking into account the fact that a large number of manufacturing enterprises in Ukraine are characterized by inefficient functioning due to weaknesses in management, was substantiated the necessity of creation of information-analytical system for managerial decision-making (IASMDM), which is designed to provide support for managerial decisions to improve the efficiency of the operation of the enterprise. Therefore, the purpose of the paper is to develop the structure of the information- analytical system for managerial decision-making using a set of economic and mathematical models. The structure of the local information-analytical system of managerial decision-making in real-time, using a set of models for estimating and analyzing the stability of the enterprise functioning in dynamics was developed. These models are based on the classical apparatus of the automatic control theory (ACT) and the logistic approach in economic systems. This approach opens the wide possibilities of a formal description of such complex systems as manufacturing enterprises and the application of well-known stability criteria to them – the algebraic Hurwitz criterion and the graph-analytical criterion of Mikhailov. The content of the stages of construction of the information-analytical system for managerial decision-making, which will allow its program implementation, is also considered and analyzed. Information-analytical system of managerial decision-making allows to determine the level of stability of the enterprise quickly, proceeding from this, to make grounded managerial decisions in real-time and, ultimately, to ensure the stability of the enterprise functioning, and therefore increase its efficiency.
  • Item
    Вплив ризиків на показники ефективності діяльності промислових підприємств
    (ЦНТУ, 2018) Вишневська, В. А.; Ніколаєв, І. В.; Вишневская, В. А.; Николаев, И. В.; Vyshnevska, V.; Nikolaiev, I.
    Здійснення діяльності промислових підприємств пов’язане з багаточисельними ризиками. За таких обставин суб’єктам господарювання необхідно вміти оцінювати ступінь можливого впливу ризиків та управляти ними з метою зниження. У статті визначено та проаналізовано підходи до трактування сутності промислових ризиків, проведено порівняльний аналіз факторів ризику різних галузей. Запропоновано класифікацію ризиків діяльності промислового підприємства, що є передумовою використання відповідних методів управління ними. Осуществление деятельности промышленных предприятий связано с многочисленными рисками. При таких обстоятельствах субъектам хозяйствования необходимо уметь оценивать степень возможного влияния рисков и управлять ними с целью снижения. В статье определены и проанализированы подходы к трактовке сущности промышленных рисков, проведен сравнительный анализ факторов риска различных отраслей. Предложена классификация рисков деятельности промышленного предприятия, что является предпосылкой использования соответствующих методов управления ними. The implementation of the activities of industrial enterprises is associated with numerous risks. In such circumstances, business entities must be able to assess the degree of potential impact of risks and manage them in order to reduce. In the article, approaches to the interpretation of the nature of industrial risks are defined and analyzed, comparative analysis of risk factors in various industries are conducted. The classification of the risks of an industrial enterprise is proposed, which is a prerequisite for the use of appropriate management methods for them.Industrial production, as any business activity is carried out under risk conditions, therefore it is difficult to overestimate the value of management, which is more of a conscious necessity, than just a function of the control system. As a result of the analysis of the degree of risk influence on the efficiency of industrial enterprises the branches are revealed, which are the subject to the greatest influence of negative factors caused by the uncertainty of the result with the high dynamics of the development of the Ukrainian economy. The production activity involves a high proportion of the risk that an entrepreneur must assume by identifying the nature and extent of risk. Industrial risks are very complex, and the most dangerous risks that affect the activities of the company, and they can cause the most significant losses. Scientific practical interest in this research represents the classification of risks in industry. The scientifically based risk classification allows a clear definition of the place of each risk in their overall system. It creates opportunities for the effective use of appropriate methods and techniques for risk management. Introduction of the concept of "risks of industrial enterprises" is useful for conducting a qualitative analysis of the possible occurrence of unpredictable situations in the concrete practice of the activity of production enterprises as the main link of the economy. The conducted research on revealing the essence of industrial risk has allowed to clarify and supplement it.
  • Item
    Дослідження стійкості виробничого плану молочного комплексу
    (КНТУ, 2005) Ніколаєв, І. В.; Nikolaiev, I.; Николаев, И. В.
    У роботі розглядаються можливості практичного застосування методів дослідження стійкості автоматичних систем управління для визначення стійкості виробничого плану молочного комплексу. Запропонована методика оцінки запасу стійкості виробничого плану.
  • Item
    Проблеми впровадження інформаційних систем управління підприємствами ERP-класу в навчальний процес
    (КНТУ, 2010) Гамалій, В. Ф.; Ніколаєв, І. В.; Gamaliy, V.; Nikolaiev, I.; Гамалий, В. Ф.; Николаев, И. В.
    У статті розглядаються основні проблеми, з якими стикаються вищи навчальні заклади при впровадженні в навчальний процес дисциплін, що викладаються на базі інформаційних систем управління підприємствами, тобто систем ERP-класу. Як один з можливих прикладів, наведено методику впровадження у навчальний процес на кафедрі маркетингу і економічної кібернетики КНТУ виробничої системи Infor ERP LN (BAAN).