Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
2 results
Search Results
Item Development of simulator software on the topic "Normal algorithms" of the distance learning course "Theory of Algorithms"(ЦНТУ, 2023) Chernenko, О.; Rudenko, N.; Bondar, D.; Черненко, О. О.; Руденко, Н. С.; Бондар, Д. О.The paper describes the design and development of a training simulator in the NetBeans integrated environment in the Java programming language. The simulator program articulates questions of three levels of complexity, methodological recommendations and theoretical issues on the topic. The developed software product is implemented in the corresponding distance learning course on the Moodle platform and is recommended for use in the educational process by applicants in the "Computer Science" specialty. Найважливішим завданням на сьогоднішньому етапі модернізації освіти в Україні є забезпечення якісного навчання під час очної, дистанційної чи змішаної форм для студентів навчальних закладів різного рівня акредитації. Для підвищення засвоєння теоретичного матеріалу та формування професійних компетентностей одним з ефективних методів є використання програм-тренажерів під час навчального процесу. У статті розглянуто процес програмної реалізації тренажеру дистанційного навчального курсу «Теорія алгоритмів». У інтегрованому середовищі NetBeans на мові програмування Java створено програму-тренажер для дистанційного курсу «Теорія алгоритмів». Тренажер реалізовано у вигляді віконної програми, яка не потребує додаткового програмного забезпечення. Дослідження підтверджує, що саме інтерактивні додатки найбільш зрозумілі для користувачів та не потребують пояснень. Стартова сторінка програми містить інформацію про розробника; кнопки переходу до теоретичних відомостей; вибору рівня складності6 легкий, середній та складний; та завершення роботи. Легкий рівень включає у себе 5 запитань теоретичного характеру, у середньому - 3 практичних завдання, у складному - 2 практичних. Вгорі вікна програми знаходиться панель для відображення завдань, в центрі - варіанти або поля для запису відповідей, знизу - дві панелі, перша показує результати відповіді, а інша містить дві кнопки: «Перевірити відповідь» та «Наступне завдання». Задачі досить різноманітні: вибір однієї чи декількох правильних відповідей, завдання на відповідність та введення відповіді з клавіатури. Розроблений програмний продукт виконує навчальну та контролюючу функції. Тренажер інтегровано в систему дистанційного навчання на платформі Moodle Полтавського університету економіки та торгівлі та впроваджено в навчальний процес для використання здобувачам освіти за спеціальністю «Комп’ютерні науки». Інноваційні методи навчання допомагають здобувачам освіти самостійно ліквідувати прогалини у знаннях без використання додаткового аудиторного часу чи викладача.Item Виклики та можливості підвищення рівня конкурентоспроможності робочої сили в Україні(ЦНТУ, 2018) Лісогор, Л. С.; Руденко, Н. В.; Чувардинський, В. О.; Лисогор, Л. С.; Чувардинский, В. А.; Lisogor, L.; Rudenko, N.; Chuvardynskyi, V.У статті досліджено виклики та можливості формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, обумовлені впливом глобалізації світового економічного простору, технологізації суспільства, звуження демографічного базису відтворення населення. Класифіковано чинники впливу на конкурентоспроможність робочої сили залежно від сфери їх реалізації та можливостей забезпечення достатньо стійкого позитивного або негативного впливу на якість робочої сили. Доведено, що дієвість трансформації викликів-загроз, що виникають у процесі формування та реалізації конкурентоспроможності робочої сили, у виклики-можливості залежить від превалювання стимулюючих або дестимулюючих чинників впливу. Визначено напрями підвищення конкурентоспроможності робочої сили з урахуванням специфіки дії різновекторно спрямованих чинників впливу на реалізацію її конкурентних переваг в умовах глобалізації. В статье исследованы вызовы и возможности формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, обусловленные влиянием глобализации мирового экономического пространства, технологизации общества, сужения демографического базиса воспроизводства населения. Классифицированы факторы влияния на конкурентоспособность рабочей силы в зависимости от сферы их реализации и возможностей обеспечения достаточно стабильного позитивного или негативного влияния на качество рабочей силы. Доказано, что действенность трансформация вызовов-угроз, которые возникают в процессе формирования и реализации конкурентоспособности рабочей силы, в вызовы-возможности зависит от превалирования стимулирующих или дестимулирующих факторов влияния. Определены направления повышения конкурентоспособности рабочей силы с учетом специфики действия разновекторно нацеленных факторов влияния на реализацию ее конкурентных преимуществ в условиях глобализации. The purpose of this article is to investigate the challenges and opportunities for increasing the competitiveness of the labour force in the context of globalization changes, to identify the trends for ensuring the competitive advantages of the labour force based on improving its qualitative characteristics, taking into account the influence of contrary-oriented factors of influence on the development of society and the individual. As a result of the study, it was proved that the issue of challenges and opportunities accompanying the process of increasing the competitiveness of the labour force became relevant to the elaboration and implementation of effective managerial decisions aimed on the ensuring of improvement of labour force’s quality. Justified that the transformation of the challenges associated with the formation of the competitiveness of the labour force and the realization of its competitive advantages, into the threats, as well as the possibilities for increasing its competitiveness, depend on the vectors of change and the intensity of the impact of demographic, technological, socio-economic, educational, institutional, infrastructural and incentive factors. It has been determined that under the conditions of the dominant influence of stimulant factors on the formation and implementation of the competitiveness of the labour force, the transformation of the challenges into opportunities might be occurred, while the prevalence of the influence of factors-disintegrators can lead to the transformation of the challenges into a threats. Thus, the probability of the transformation of the challenges of the formation and implementation of the competitiveness of the labour force in the possibility depends on the intensity of the factors of stimulants. Accordingly, reducing the mortality rate of the working-age population, reducing the incidence rate of the population, increasing the number of workplaces with favorable working conditions, as well as the spread of healthy lifestyle stereotypes, and improving disease prevention can contribute to increasing the competitiveness of the labour force (taking into account the impact of demographic factors). Improvement of education quality, development of a system of continuous education, increasing the efficiency of the system of career guidance, an increase in the needs of the economy in professionals will be positively affect the labour force competitiveness (in the context of the influence of socio-economic factors). It was proved as a result of investigation that macroeconomic stabilization, improvement of the business environment, oriented towards creation of competitive jobs, increase of the level of remuneration (in the context of strengthening the relationship between skills levels and wages); improving the quality of social dialogue, increasing social responsibility are the main ways of minimizing the negative effects of socio-economic factors on the possibility of increasing the competitiveness of the labour force.