Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 22
  • Item
    Сучасні тренди розвитку вищої освіти у глобалізованому світовому освітньому просторі
    (ЦНТУ, 2020) Карзун, І. Г.; Музиченко, А. С.; Karzun, I.; Muzychenko, A.; Карзун, И. Г.; Музыченко, А. С.
    Стаття присвячена вивченню сучасних тенденцій функціонування та розвитку вищої освіти в умовах цифровізації та глобалізації світового освітнього простору. Проведено порівняльний аналіз позицій України та інших країн світу за станом розвитку вищої освіти відповідно до даних Глобального інноваційного індексу, а також за рівнем якості підготовки випускників закладів вищої освіти відповідно до даних Індексу глобальної конкурентоспроможності. Досліджено динаміку підготовки здобувачів у закладах вищої освіти України та наведено рейтинг регіонів України за чисельністю осіб, які здобувають вищу освіту. Охарактеризовано основні складові поліпшення функціонування вищої освіти України, а саме: підвищення ефективності фінансового забезпечення вищої освіти, якості вищої освіти, удосконалення інформаційного забезпечення в умовах цифровізації та глобалізації освітнього простору тощо. Обґрунтовано шляхи подальшого розвитку вітчизняних закладів вищої освіти. The paper is devoted to the study of current trends in the functioning and development of higher education in the context of globalization and digitalization. A comparative analysis of the positions of Ukraine and other countries in the development of higher education according to the Global Innovation Index, as well as the level of quality of training of educational institutions graduates according to the Global Competitiveness Index. The dynamics of training of applicants in higher education institutions of Ukraine is studied and the rating of the regions of Ukraine by the number of persons receiving higher education is given. The main components of improving the functioning of the higher education system of Ukraine are described, including financial support, quality of training of applicants, information support in the conditions of digitalization, etc. The ways to intensify the development of domestic higher education institutions are substantiated. In the sphere of financing, it is advisable to study and implement the best world experience in the field of diversification of funding sources, optimal use of financial resources, the introduction of transparent procedures for evaluating the performance of higher education institutions. Emphasis is placed on the need to improve the quality, accessibility and practical orientation of educational services, promote the development of information culture and skills of using of modern information and communication technologies. It is important to intensify the participation of domestic higher education institutions in international projects, grants and programs, as well as to develop cooperation between key stakeholders in improving the quality of higher education. It is necessary to form on the basis of higher education institutions powerful research centers capable to provide expert, informational and analytical services to customers. Статья посвящена изучению современных тенденций функционирования и развития высшего образования в условиях цифровизации и глобализации мирового образовательного пространства. Проведен сравнительный анализ позиций Украины и других стран мира по состоянию развития высшего образования в соответствии с данными Глобального инновационного индекса, а также по уровню качества подготовки выпускников учебных заведений согласно данных Индекса глобальной конкурентоспособности. Исследована динамика подготовки соискателей в учреждениях высшего образования Украины и приведен рейтинг регионов Украины по численности лиц, получающих высшее образование. Охарактеризованы основные составляющие улучшения функционирования высшего образования Украины, а именно, повышение эффективности финансового обеспечения высшего образования, качества высшего образования, совершенствование информационного обеспечения в условиях цифровизации и глобализации образовательного пространства и другие. Обоснованы пути дальнейшего развития отечественных высших учебных заведений.
  • Item
    Розвиток потенціалу вищої освіти у територіальному розрізі як інструменту підвищення конкурентоспроможності регіону
    (ЦНТУ, 2020) Царенко, І. О.; Tsarenko, I.; Царенко, И. А.
    В контексті визначення впливу вищої освіти встановлено наявність тісного взаємозв’язку між кількістю здобувачів вищої освіти та валовим регіональним продуктом на одну особу. Обґрунтовано, що найбільш негативними чинниками, які впливають на розвиток потенціалу вищої освіти в регіонах є: демографічна криза, міграційне скорочення, низька середньомісячна заробітна плата та низька ділова активність. Здійснено аналіз зміни чисельності наявного населення в Україні та Кіровоградській області зокрема, відтоку абітурієнтів з Кіровоградської області, виокремлено основні регіони-реципієнти. Проаналізовано динаміку середньомісячної заробітної плати штатних працівників по Україні та Кіровоградській області у 2010-2019 роках та частки великих, середніх, малих та мікропідприємств по обраних регіонах у відношенні до загальної кількості по Україні у 2010-2018 роках. Обґрунтовано, що найбільш дієвим інструментом усунення негативних тенденцій розвитку потенціалу вищої освіти є створення та підтримка розвитку інноваційно-орієнтованих кластерних структур, метою яких є забезпечення ефективної взаємодії влади, університетів, бізнесу та громади задля синергійного ефекту у соціально-економічному розвитку Кіровоградської області. The paper is devoted to the development of the potential of higher education in the territorial context as a tool for increasing the competitiveness of the region, in particularly the problems and prospects of the Kirovohrad region. In the paper the presence of a strong relationship between the number of students and gross regional product per capita is established. The analysis of changes of quantity the available population in Ukraine and Kirovohrad region in particular is carried out. It is established that the studied region is characterized by the migration reduction during 2015-2019 years. The movement of entrants from the Kirovohrad region is analyzed by the author, the main recipient-regions are identified. The dynamics of the average monthly wages of full-time employees in Ukraine and the Kirovohrad region in 2010-2019 years are analyzed and the share of large, medium, small and micro-enterprises in the selected regions in relation to the total number in Ukraine in 2010- 2018 are analyzed. It was determined that the most negative factors which affect on the development of the potential of higher education in the regions are: demographic crisis, migration decline, low average monthly wages and low business activity in the region. It was revealed that the most effective tool for eliminating the negative tendencies in the development of the potential of higher education is the creation and support the development of innovative-oriented cluster structures, the purpose of which is to ensure the effective interaction of authorities, universities, business and society for the synergistic effect in the socio-economic development of the Kirovohrad region. In addition, creation the jobs positions with high added value; support the innovation infrastructure; support small and medium business; creation the attractive infrastructure for youth; encourage business to the scientific cooperation; promotion higher education and jobs positions in the Kirovohrad region; creation the effective system of postgraduate education and training; involvement the representatives of higher education institutions in the process of branding the region; initiation a regional educational exhibition "Kirovohrad Educational" are suggested by the author. В контексте определения влияния высшего образования установлено наличие тесной взаимосвязи между количеством соискателей высшего образования и валовым региональным продуктом на душу населения. Доказано, что наиболее негативными факторами, которые влияют на развитие потенциала высшего образования в регионах, являются: демографический кризис, миграционное сокращение, низкая среднемесячная заработная плата и низкая деловая активность. Осуществлен анализ изменения численности наличного населения в Украине и Кировоградской области в частности, проведен анализ движения абитуриентов из Кировоградской области, выделены основные регионыреципиенты. Проанализирована динамика среднемесячной заработной платы штатных работников по Украине и Кировоградской области в 2010-2019 годах и доли крупных, средних, малых и микропредприятий по выбранным регионам по отношению к общему количеству по Украине в 2010- 2018 годах. Обосновано, что наиболее действенным инструментом устранения негативных тенденций развития потенциала высшего образования является создание и поддержка развития инновационноориентированных кластерных структур, целью которых является обеспечение эффективного взаимодействия власти, университетов, бизнеса и общества для синергийного эффекта в социальноэкономическом развитии Кировоградской области.
  • Item
    Передумови формування інноваційно-інтегрованих структур в умовах посилення освітньої міграції: регіональний аспект
    (ЦНТУ, 2019) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.
    У статті досліджено передумови формування інноваційно-інтегрованих структур в умовах посилення освітньої міграції. Здійснено оцінку результатів зовнішнього незалежного оцінювання у Кіровоградській області. Проведено компаративний аналіз результативності вступної кампанії ЗВО у територіальному розрізі. Здійснено якісний аналіз аплікаційних заяв абітурієнтів регіональних ЗВО та ТОП-10 університетів з найвищим рейтинговим балом ЗНО. Виявлено, що найбільш дієвим інструментом усунення проявів освітньої міграції є поглиблення співпраці органів місцевої влади, бізнесу та закладів вищої освіти, тобто створення передумов для формування інноваційно-інтегрованих структур. В статье исследованы предпосылки формирования инновационно-интегрированных структур в условиях усиления образовательной миграции. Осуществлена оценка результатов внешнего независимого оценивания в Кировоградской области. Проведен компаративный анализ результативности вступительной кампании вузами в территориальном разрезе. Осуществлен качественный анализ аппликационных заявлений абитуриентов региональных ЗВО и ТОП-10 университетов с самым высоким рейтинговым баллом ВНО. Выявлено, что наиболее действенным инструментом устранения проявлений образовательной миграции является углубление сотрудничества органов местной власти, бизнеса и ВУЗов , то есть создание предпосылок для формирования инновационно-интегрированных структур. The paper is devoted to the prerequisites for the forming of the innovative integrated structures in the context of increased educational migration. The results of external independent evaluation by the all schoolling subject in the Kirovohrad region have been evaluated. The particular attention is paid to the Kirovohrad region within the framework of the paper, as an example it is showed the relationship between the level of educational migration and, in the future, the decreasing in the level of attractiveness of the region and the level of socio-economic development. The analysis found that no high-performing students entered the regional universities, indicating that the universities of the region were not priority among such entrants, although, according to the results of the external independent assessment of graduates of schools of the Kirovohrad region, about 632 persons in 2019 passed tests for 180-200 points. A comparative analysis of the effectiveness of the introductory campaign of the higher education institutions by the territorial section was carried out , the results of which revealed territorial asymmetries in the occupancy of higher education institutions, namely, we observe that the most critical situations in this context are the Mykolaiv (by 91%), Luhansk (by 88%) and Kirovohrad (by 83%) regions, the unfilled area of which is more than 80%. The qualitative analysis of the applications in the regional HEIs and TOP-10 universities with the highest rating score of external independent assessment has been carried out. It was found that deepening the cooperation of local authorities, businesses and higher education institutions, that is, creating the preconditions for the forming of innovative integrated structures, is the most effective tool for the eliminating the manifestations of educational migration. The prospect of further research direction is the development of differentiated measures to enhance the attractiveness of education in regional higher education institutions aimed at reducing the level of educational emigration in the Kirovohrad region.
  • Item
    Тенденції формування інтелектуального потенціалу в структурі глобальної економіки
    (ЦНТУ, 2019) Каленюк, І. С.; Куклін, О. В.; Каленюк, И. С.; Куклин, О. В.; Kalenyuk, І.; Kuklin, О,
    Обґрунтовано, що формування інтелектуального потенціалу в процесі глобалізації є визначальним чинником підвищення конкурентоспроможності національних економік та розвитку глобального ринку на сучасному етапі. Виокремлено ключові фактори, що визначають його розвиток, зокрема, кількість студентів вищих закладів освіти, рівень та стан фінансування вищої освіти та науки (як загалом, так і в перерахунку на одного студента), можливості та результати рейтингування в глобальних рейтингах та індексах. Досліджені основні тенденції зміни даних показників. Визначено пріоритети формування інтелектуального потенціалу держави та можливості його розвитку. Обосновано, что формирование интеллектуального потенциала в процессе глобализации является определяющим фактором повышения конкурентоспособности национальных экономик и развития глобального рынка на современном этапе. Выделены ключевые факторы, определяющие его развитие, в частности, количество студентов высших учебных заведений, уровень и состояние финансирования высшего образования и науки (как в целом, так и в пересчете на одного студента), возможности и результаты рейтингования в глобальных рейтингах и индексах. Исследованы основные тенденции изменения данных показателей. Определены приоритеты формирования интеллектуального потенциала государства и возможности его развития. It is substantiated that the competitive advantages of the countries and its subjects in modern conditions are provided not only by the capacity of the basic branches of economy, but by the quality of human resources. Global trends in the development of education in the modern world are manifested in the growing size of the education sector, the expansion of coverage of the population of higher education, increasing the educational period in a person's life (expected length of education), the realization of the concept of lifelong education, diversification of forms of organization and financing of educational activities. It is substantiated that the formation of intellectual potential in the process of globalization is a decisive factor in improving the competitiveness of national economies and the development of the global market at the present stage. The purpose of the article is to identify the key factors for the formation of intellectual potential in the structure of the global economy and to characterize key trends. The key factors that determine its development are highlighted, in particular, the number of students in higher education institutions, the level and status of higher education and science funding (both in general and per student), rating opportunities and results in global rankings and indices. The basic tendencies of change of these indicators are investigated. Priorities of formation of the intellectual potential of the state and opportunities for its development are determined. It is proved that in the current conditions it is important to improve the economic mechanism of functioning of the higher education system: the search for the optimal model of public funding aimed at ensuring the quality of education and overcoming differences in access to quality education. This requires a clear understanding of the desired results, goals and mechanisms for achieving them. A pressing issue for modern educational practice is the further elaboration of funding mechanisms based on performance, the development of simple, clear and clear goals that can be identified and defined as outcomes and benchmarks for funding educational institutions. The necessity of the state position to preserve and support our intellectual elite, accumulated over many years of educational potential, is substantiated. The experience of the advanced countries of the world shows that the creation of a cohort of powerful research universities can be an effective factor in the development of higher education and increase the country's competitiveness. Thus, the main factors of intellectualization can determine the competitiveness of the national economy, and the formation of intellectual potential in the education system is a necessary prerequisite for its growth.
  • Item
    Educational Сomponent of the Forming of Innovative-Integrated Structures in Ukraine
    (ЦНТУ, 2018) Tsarenko, І.; Царенко, І. О.; Царенко, И. А.
    The role of the educational component in the forming of innovative-integrated structures in Ukraine is researched in the article. It is established that there is a strong relationship between the level of development of higher education institutions and the level of clustering of a certain territory. Some indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine are considered. It was emphasized that in Ukraine there is a process of optimizing the network of universities, academies and institutes. A comparative description of the expenditures on the sphere of higher education, the position of the Global Innovation Index and the level of clusterization in the context of the countries of the world and Ukraine is given. The attention is focused on the fact that the level of development of the network of higher education institutions in the regions of Ukraine is related to the level of their innovation activity. The key peculiarities of the transformation of approaches to the educational component in terms of its importance in the forming of innovative-integrated structures are substantiated. У статті досліджено роль освітньої компоненти у формуванні інноваційно-інтегрованих структур в Україні. На підставі результатів кореляційно-регресійного аналізу встановлено наявність чіткої взаємозалежності між рівнем розвитку закладів вищої освіти та рівнем кластеризації певної території. Розглянуто деякі показники діяльності закладів вищої освіти України, зокрема: динаміку кількості закладів вищої освіти у 1990-2017 роках, кількість закладів вищої освіти та осіб у них за регіонами України у 2017/2018 навчальному році, в тому числі, прийнятих, студентів та випущених, витрати на вищу освіту в абсолютному виразі та інші. Підкреслено, що в Україні відбувається процес оптимізації мережі університетів, академій та інститутів. Динаміка контингенту в абсолютному виразі віддзеркалює демографічну тенденцію в країні та демонструє наявну територіальну диспропорцію, яка відображена не лише у чисельності студентів, а у кількості випущених по відношенню до одного закладу вищої освіти. Наведено порівняльну характеристику витрат на вищу освіту, позицій Глобального індексу інновацій та рівня кластеризації в розрізі країн світу та України. Крім того, проаналізовано чисельність населення, яке припадає на один заклад вищої освіти в деяких країнах Європи, СНД та в Україні. Обґрунтовано ключові особливості трансформації підходів до освітньої складової з точки зору її значимості у формуванні інноваційно-інтегрованих структур, зокрема: зміни в вимогах до випускників, філософії самої освіти, розширюється привабливість освітніх хабів, технології стають дедалі важливішими для освіти, поглиблюється кооперація в освітньому середовищі, зміна принципу регулювання сфери вищої освіти державою, необхідність залучення університетів до проектної діяльності, система вищої освіти стає не тільки виробником освітніх послуг та нових знань для їх стейкхолдерів, університети стають все більш глобальними, професорсько-викладацький склад відіграє роль гіда на шляху «добування знань» тощо. В статье исследована роль образовательной компоненты в формировании инновационно-интегрированных структур в Украине. Установлено наличие четкой взаимосвязи между уровнем развития учреждений высшего образования и уровнем кластеризации определенной территории. Рассмотрены некоторые показатели деятельности высших учебных заведений Украины. Подчеркнуто, что в Украине происходит процесс оптимизации сети университетов, академий и институтов. Приведена сравнительная характеристика расходов на высшее образование, позиций Глобального индекса инноваций и уровня кластеризации в разрезе стран мира и Украины. Акцентировано внимание на том, что уровень развития сети образовательных учреждений регионов Украины имеют связь с уровнем их инновационной активности. Обоснованно ключевые особенности трансформации подходов к образовательной составляющей с точки зрения ее значимости в формировании инновационно-интегрированных структур.
  • Item
    Інтегральна оцінка рівня конкурентоспроможності вищої освіти України в умовах переходу до інноваційної моделі економіки: регіональний аспект
    (ЦНТУ, 2018) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.
    У статті розроблено методичний підхід до інтегральної оцінки рівня конкурентоспроможності вищої освіти на регіональному рівні. Здійснено інтегральне оцінювання конкурентоспроможності вищої освіти за регіонами України, за результатами якого запропоновано диференційовані заходи державного регуляторного впливу, запровадження яких дасть змогу забезпечити подолання існуючих територіальних асиметрій, підвищення ефективності функціонування закладів вищої освіти і конкурентоспроможності вищої освіти в умовах переходу до інноваційної моделі економіки України в цілому. В статье разработан методический подход к интегральной оценки уровня конкурентоспособности высшего образования на региональном уровне. Осуществлена интегральная оценка конкурентоспособности высшего образования по регионам Украины, по результатам которой предложены дифференцированные меры государственного регуляторного влияния, внедрение которых позволит обеспечить преодоление существующих территориальных асимметрий, повышения эффективности функционирования учреждений высшего образования и конкурентоспособности высшего образования в условиях перехода к инновационной модели экономики Украины в целом. The paper deals with the issue of integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, in particularly the regional aspect of the conducted result. The aim of this paper is to carry out an integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine at the regional level and the development of the appropriate recommendations for each group of regions. The paper is developed the methodological approach to the conduction an integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, its regional aspect. The works of domestic and foreign researchers in the field of the development of higher education and the carrying out an integral evaluation are analyzed by the author. It has been established, that there is no single method for evaluation the competitiveness of higher education in the territorial perspective, which is an urgent issue for make an analysis the regional disparities in the level of competitiveness of higher education in Ukraine. The scheme of indicators of the integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine is formed. According to the results of the development of the integral indicator of the competitiveness of higher education and the implementation of an appropriate integrated assessment of the regions of Ukraine, it has been stated that there is a significant differentiation of the regions of Ukraine by the most of the studied indicators that were selected to characterize the level of competitiveness of higher education. An integral evaluation of the competitiveness of higher education by the regions of Ukraine was carried out, within the limits of which the Kherson region (0.21) received the lowest integrated score and the highest - Kyiv (0.58). Five groups of regions were distinguished: with the highest, high, middle, low and lowest level of competitiveness of higher education in Ukraine. According to the obtained results, the differentiated measures of the state regulation was proposed, the implementation of which would allow to overcome the existing territorial asymmetries, improve the efficiency of higher education institutions and competitiveness of higher education in the transition to an innovative model of the Ukrainian economy as a whole. The prospect for further research is the development of ways of improving the state mechanism of regulation of the competitiveness of higher education in Ukraine.
  • Item
    Академічна мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти
    (ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Коваленко, М. А.; Plynokos, D.; Kovalenko, M.
    У статті досліджуються процеси академічної мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти. Розглянуто сутність поняття «конкурентоспроможність системи вищої освіти» та особливості визначення рівня конкурентоспроможності системи освіти. Досліджено основні тенденції залучення іноземних студентів. Проаналізовано стан та тенденції академічної мобільності українських студентів. Досліджено основні перешкоди та перспективи розвитку міграційних процесів серед українських студентів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. В статье исследуются процессы академической мобильности в контексте повышения конкурентоспособности системы высшего образования. Рассмотрены сущность понятия «конкурентоспособность системы высшего образования» и особенности определения уровня конкурентоспособности системы образования. Исследованы основные тенденции привлечения иностранных студентов. Проанализировано состояние и тенденции академической мобильности украинских студентов. Исследованы основные препятствия и перспективы развития миграционных процессов среди украинских студентов с целью повышения конкурентоспособности отечественной системы высшего образования. The purpose of the article is to study the processes of academic mobility in the context of increasing the competitiveness of the higher education system. The article considers the essence of the concept of "competitiveness of the system of higher education" and features of determining the level of competitiveness of the education system. The main tendencies of attraction of foreign students are studied. The state and trends of academic mobility of Ukrainian students are analyzed. The main obstacles and perspectives of the development of migration processes among Ukrainian students are studied in order to increase the competitiveness of the national system of higher education. The number of foreign students in Ukraine remains at a rather low level - 3.3%, while in the OECD countries in 2015, international students accounted for an average of 8%.Despite the apparent high level of interest in studying abroad among Ukrainian students, the share of those who participate in academic mobility is rather low. The most common obstacles to studying abroad include additional financial costs associated with staying abroad; insufficient knowledge of a foreign language; divorce with family and relatives; problems with the rules of access to the chosen country (obtaining a visa, etc.); the difficulties associated with integration into the domestic education system. It should be noted that, as a rule, in Ukraine, for the most part, students came from post-Soviet countries, but their share in the structure of foreign students is decreasing. If in 2015, 44.62% of this category of foreign students was noted, then in 2017 they amounted to 29.47%. At the same time, there is an increase in the number of foreign students from Africa, in particular Nigeria and Morocco. The high rates of growth of the number of Ukrainian students who choose foreign higher educational establishments for studying and the lower level of attraction of foreign students in comparison with developed countries testify to the need to increase the competitiveness of the domestic higher education system. It is determined that the current conditions of development of the global educational services market for quality of education become particularly complex, should ensure the rapid reaction of educational systems to changing conditions, especially through the development of academic mobility, which will ensure a high level of competitiveness of the national higher education system.
  • Item
    Наукові та освітянські проблеми сучасної агроінженерії
    (ЦНТУ, 2017) Черновол, М. І.; Свірень, М. О.; Адамчук, В. В.; Булгаков, В. М.; Chernovol, M.; Sviren, M.; Adamchuk, V.; Bulgakov, V.
    Розвиток аграрно-промислового комплексу держави вимагає забезпечення високого рівня освіти, організації виробництва, його гнучкого управління, дисципліни та відповідальності. У статті критично проаналізовано сучасний стан підготовки в Україні агроінженерних кадрів, наукових кадрів вищої кваліфікації, в цілому агроінженерної науки та сучасного сільськогосподарського машинобудування. Окреслено перспективи виходу з кризи у напрямках підготовки кадрів, проведення фундаментальних та прикладних наукових досліджень сучасного рівня, проектних і конструкторських розробок зі створення сільськогосподарської техніки, яка б відповідала кращим світовим аналогам. To analyze the current state of the national branch of agro-engineering and to find ways for further development of the agro-engineering industry. The development of the agro-industrial complex of the state requires the support of a high level of education, organization of production, its flexible management, discipline and responsibility. The article deals with the critical analysis of the current state of training of agro-engineering personnel in Ukraine, highly skilled scientific personnel, in general agro-engineering science and modern agricultural machine-building. The prospects of coming over the crisis in training, carrying out of fundamental and applied scientific research at the modern level, design and engineering developments for the creation of agricultural machinery that corresponds to the best world analogues were outlined. Extensive, high-tech, economically grounded, and most importantly highly profitable industry for the producers is the real prospect, the key task of further evolutionary development of Ukrainian agriculture which was recently outlined by prominent scientists-agrarians of our country.
  • Item
    Сучасний стан та проблеми фінансового забезпечення вищої освіти в Україні
    (ЦНТУ, 2017) Сало, А. В.; Salo, А.
    В статті проаналізовано сучасний стан фінансування вищої освіти в Україні, виокремлені слабкі сторони та недоліки державного механізму фінансування. Досліджена світова практика недержавного фінансування. На основі отриманих результатів сформовані рекомендації щодо покращення фінансового забезпечення вищої освіти, а також щодо активізації науково-дослідницької діяльності ВНЗ. The work analyzes the current state the higher education financing in Ukraine. On the basis of the Treasury system financing higher education detailed analysis, it is possible to highlight the weaknesses and shortcomings of this funding mechanism. In order to review the current state of the higher education financing and directions of its improvement, this paper discovers the mechanism of the Treasury's funding for the higher education, its advantages and disadvantages. Nowadays, the higher educational institutions look for the alternative funding sources therefore, the research was conducted. Due to analysis, one may clearly see that the most common practices usually attract financial aid for the universities. The alternative methods of financing the higher education in Ukraine are offered as a result, there are various possible activities for domestic higher education to reach the desired goals. In addition, all the types of the state financial support were considered the international practices of the private funding became the core theoretical background for the research. On the basis of the obtained results, there are several recommendations to give for the improvement of the financial support of the Ukrainian higher education as well as the promotion of the scientific research activities of the University.
  • Item
    Проблеми фінансування вищої освіти регіону
    (КНТУ, 2013) Котенко, Т. М.; Kotenko, Т.
    Розкрито зміст реалізації державної політики фінансування вищої освіти на регіональному рівні. Виявлено основні ризики розвитку вищої освіти регіону. Визначено перспективи розвитку вищої освіти державної та приватної форми власності. This paper will analyze the strategy of public funding of educational institutions of Ukraine and the region and define prospects paid (private and public) higher education. Higher education should be oriented to the needs of the labor market and socio-economic development of the country and the region. As a result - contracts with final consumers of educational services partially displace state order. With the increasing role of non-budgetary funds encourages the establishment of university research and production facilities that will promote the commercialization and dissemination of research results and innovation. Further development of the toll of higher education in Ukraine is to some extent justified. Only should not forget that the cost of education services in this case must take into account not only the cost of high school, but the reality find jobs after graduation.