Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
29 results
Search Results
Item Маркетинг лікарських препаратів у контексті державного регулювання фармацевтичного ринку(ЦНТУ, 2020) Кузьминчук, Н. В.; Куценко, Т. М.; Коваль, В. В.; Бондарь, В. А.; Kuzmynchuk, N.; Kutsenko, T.; Koval, V.; Bondar, V.Дослідження спрямоване на визначення особливостей діяльності представників фармацевтичної галузі в контексті дотримання вимог міжнародних стандартів з метою забезпечення населення якісними, доступними та ефективними лікарськими препаратами в умовах пандемії коронавірусу COVID–19. Розвинено теоретичні основи державного регулювання фармацевтичного ринку в напрямку створення правових основ функціонування суб’єктів фармацевтичної системи шляхом встановлення законних та ефективних взаємовідносин між виробниками, постачальниками та споживачами лікарських засобів на принципах реалізації соціально-відповідального маркетингу, дотримання законодавчих та етичних норм в аспекті забезпечення здоров’я громадян України. За допомогою методів узагальнення та системного аналізу сформовано теоретико-методичні рекомендації щодо удосконалення напрямків державного регулювання фармацевтичного ринку в аспекті дотримання принципів соціально-відповідального маркетингу, реалізація яких дозволить державним органам розробити ефективний механізм державного регулювання фармацевтичного ринку. The study is aimed at determining the characteristics of the activities of representatives of the pharmaceutical industry in the context of compliance with the requirements of international standards in order to provide the population with high-quality, affordable and effective drugs in the context of the COVID-19 coronavirus pandemic. It is substantiated that the marketing activities of pharmaceutical companies and pharmacy chains should comply with the principles of socially responsible marketing and be subject to state regulation in terms of protecting and ensuring public health. The use of individual tools of the marketing complex is not able to solve the problem of reforming relations in the system of providing pharmaceutical care as a whole, since it is necessary to take into account the social orientation of the activities of pharmaceutical companies and the restrictions that exist in the system of informing consumers about the consumer properties of medicines. The theoretical foundations of state regulation of the pharmaceutical market in the direction of creating a legal basis for the functioning of the subjects of the pharmaceutical system by establishing legal and effective relationships between manufacturers, suppliers and consumers of medicines on the principles of implementing socially responsible marketing, compliance with legislative and ethical norms in terms of ensuring the health of citizens of Ukraine have been developed. The social orientation of the activities of representatives of the pharmaceutical sector is focused on providing the population with affordable and effective medicines by improving the pricing system for medicines, producing safe medicines, providing complete and reliable information about the consumer properties of medicines. With the help of generalization and system analysis methods, theoretical and methodological recommendations have been formed for improving the directions of state regulation of the pharmaceutical market in terms of adhering to the principles of socially responsible marketing, the implementation of which will allow government bodies to develop an effective mechanism for state regulation of the pharmaceutical market. Исследование направлено на определение особенностей деятельности представителей фармацевтической отрасли в контексте соблюдения требований международных стандартов с целью обеспечения населения качественными, доступными и эффективными лекарственными препаратами в условиях пандемии коронавируса COVID-19. Развиты теоретические основы государственного регулирования фармацевтического рынка в направлении создания правовых основ функционирования субъектов фармацевтической системы путем установления законных и эффективных взаимоотношений между производителями, поставщиками и потребителями лекарственных средств на принципах реализации социально-ответственного маркетинга, соблюдения законодательных и этических норм в аспекте обеспечения здоровья граждан Украины. С помощью методов обобщения и системного анализа сформированы теоретико-методические рекомендации по совершенствованию направлений государственного регулирования фармацевтического рынка в аспекте соблюдения принципов социально-ответственного маркетинга, реализация которых позволит государственным органам разработать эффективный механизм государственного регулирования фармацевтического рынка.Item Проблеми формування інвестиційних джерел в АПК України та напрями їх ефективного використання(ЦНТУ, 2018) Фрунза, С. А.; Frunza, S.В статті розглянуті основні проблеми формування інвестиційних джерел в агропромисловому комплексі України. Визначені урядові пріоритети витрат держави щодо забезпечення розвитку аграрної політики, проаналізовані основі джерела фінансових ресурсів по галузі АПК. Запропоновані основні напрями ефективного використання інвестиційних ресурсів сільськогосподарських підприємств, що впливають на покращення їх господарської та фінансової діяльності . В статье рассмотрены основные проблемы формирования инвестиционных источников в агропромышленный комплекс Украины. Определены государственные приоритеты расходов бюджета на развитие аграрной политики, проанализированы основные источники ресурсов финансирования по отрасли АПК. Предложены основные направления эффективного использования инвестиционных ресурсов сельскохозяйственных предприятий, которые влияют на улучшение их хозяйственной и финансовой деятельности. The purpose of the article is to analyze the current state of formation of investment sources in the field of agrarian industrial complex. Effective reform of the economy, possible on the basis of intensification of investment activity, increase of investment volume, use of all sources of investment. Own sources are not enough, and borrowed and borrowed are the task of investment development of the agrarian sector. The main areas of investment of agricultural institutions are: land and infrastructure. Financial instruments include: bank lending, investments, agrarian receipts, commodity loans, bill financing. The main causes of the weakness of the mechanism of state support to agrarian enterprises are the imperfection of the mechanisms for obtaining and distributing budget funds and violation of budgetary discipline during their use. Changing the mechanism of allocation of funds from the state budget, cumbersome, belated approval and constant change during the year cause untimely receipt of state financial support, ineffective use and return at the end of the year to the state budget. The macroeconomic factors that caused the depressive nature of the development of agrarian enterprises are: reduction of their own investment sources of producers due to increased price disparities and depreciation of investment resources under inflation, reduction of state investment support, not compensated by their own and attracted sources of investment financing; the deterioration of access to credit, the growth of non-payment, the breach of economic ties, the deterioration of material and technical supply, etc. A significant source is the attracted funds from the state, as well as non-state institutions, in addition to foreign investments.Item Інтегральна оцінка рівня конкурентоспроможності вищої освіти України в умовах переходу до інноваційної моделі економіки: регіональний аспект(ЦНТУ, 2018) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.У статті розроблено методичний підхід до інтегральної оцінки рівня конкурентоспроможності вищої освіти на регіональному рівні. Здійснено інтегральне оцінювання конкурентоспроможності вищої освіти за регіонами України, за результатами якого запропоновано диференційовані заходи державного регуляторного впливу, запровадження яких дасть змогу забезпечити подолання існуючих територіальних асиметрій, підвищення ефективності функціонування закладів вищої освіти і конкурентоспроможності вищої освіти в умовах переходу до інноваційної моделі економіки України в цілому. В статье разработан методический подход к интегральной оценки уровня конкурентоспособности высшего образования на региональном уровне. Осуществлена интегральная оценка конкурентоспособности высшего образования по регионам Украины, по результатам которой предложены дифференцированные меры государственного регуляторного влияния, внедрение которых позволит обеспечить преодоление существующих территориальных асимметрий, повышения эффективности функционирования учреждений высшего образования и конкурентоспособности высшего образования в условиях перехода к инновационной модели экономики Украины в целом. The paper deals with the issue of integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, in particularly the regional aspect of the conducted result. The aim of this paper is to carry out an integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine at the regional level and the development of the appropriate recommendations for each group of regions. The paper is developed the methodological approach to the conduction an integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, its regional aspect. The works of domestic and foreign researchers in the field of the development of higher education and the carrying out an integral evaluation are analyzed by the author. It has been established, that there is no single method for evaluation the competitiveness of higher education in the territorial perspective, which is an urgent issue for make an analysis the regional disparities in the level of competitiveness of higher education in Ukraine. The scheme of indicators of the integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine is formed. According to the results of the development of the integral indicator of the competitiveness of higher education and the implementation of an appropriate integrated assessment of the regions of Ukraine, it has been stated that there is a significant differentiation of the regions of Ukraine by the most of the studied indicators that were selected to characterize the level of competitiveness of higher education. An integral evaluation of the competitiveness of higher education by the regions of Ukraine was carried out, within the limits of which the Kherson region (0.21) received the lowest integrated score and the highest - Kyiv (0.58). Five groups of regions were distinguished: with the highest, high, middle, low and lowest level of competitiveness of higher education in Ukraine. According to the obtained results, the differentiated measures of the state regulation was proposed, the implementation of which would allow to overcome the existing territorial asymmetries, improve the efficiency of higher education institutions and competitiveness of higher education in the transition to an innovative model of the Ukrainian economy as a whole. The prospect for further research is the development of ways of improving the state mechanism of regulation of the competitiveness of higher education in Ukraine.Item State regulation of cluster’ mesosystems in the structure of national economic(ЦНТУ, 2017) Malakhovskyi, Y.; Lizunkov, O.; Savitska, I.; Малаховський, Ю. В.; Лізунков, О. В.; Савіцька, І. М.The article summarizes international experience upgrading methodological approaches to the analysis of cluster mesoeconomical systems that occupy an intermediate position between the micro and macro levels of the national economy. The options for the introduction of specialized analytical procedures in the process of analysis of cluster mesosystems in the structure of the national economy are investigated. Special attention is paid to the sectoral and regional clusters. The description of the main stages of the life cycle of clusters of the sectoral and regional profiles is given. The purpose of functioning of cluster` mesosystems which is in the targeted attraction and using of resources of lower level system in order to reach the purpose of functioning of higher level system while using specific tools for the realization of the economic potential of the institutional units within mesoeconomical association is formulated. У статті підсумовано досвід вдосконалення методологічних підходів до аналізу кластерних мезоекономічних систем, що займають проміжне положення між мікро- та макрорівнями національної економіки. Досліджено варіанти впровадження спеціалізованих процедур у процесі проведення аналізу кластерних мезосистем в структурі національної економіки. Особливу увагу приділено галузевим та територіальним кластерам. Описуються основні етапи життєвого циклу функціонування мезоструктур виробничого та регіонального профілю. Сформульовано мету функціонування кластерних мезоекономічних систем, яка полягає у цілеспрямованому залученні та організації використання ресурсів систем нижчого рівня з метою досягнення мети функціонування систем вищого рівня у ході застосування конкретних інструментів для реалізації економічного потенціалу інституційних одиниць у рамках мезоекономічних асоціацій.Item Збалансованість ринку праці як складова державного регулювання його економічної безпеки(КНТУ, 2016) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Розширено зміст поняття збалансованості ринку праці шляхом введення додаткового переліку пропорцій та раціональних співвідношень між окремими параметрами його функціонування та розвитку. Визначено причинно-наслідкові зв’язки між формами прояву незбалансованості ринку праці та складовими визначення його економічної безпеки. Наявність таких причинно-наслідкових зв’язків поставлено в основу методичного підходу щодо відбору методів та інструментів державного регулювання національного ринку праці. Aim of the article reduced to the development of theoretical and methodological foundations of state regulation of labor market economic security. Such regulation based on the establishment of optimal relations between individual characteristics and parameters functioning of the market. The meaning of labor market balance has expanded by entered an additional list of rational proportions and correlations between different parameters of labor market operation and development. The causal relationships between the labor market manifestations of imbalance and components its economic security has defined. The presence of such causation raised methodological approach based on selection methods and tools of state regulation of national labor market. The causal relationships between the labor market manifestations of imbalance and components its economic security formalized by using the architectural approach. The balance of the labor market are considered not in terms of getting its quantitative assessment but in in terms of its presentation as preconditions for the development of the labor market The logic of labor market state regulation by using the criterion of ensuring its balance and economic sufficiency has presented.Item Вплив ризиків на механізм фінансування переробної галузі АПК у зв’язку з циклічністю економіки(КНТУ, 2016) Ланова, М. І.; Lanova, М.В статті аналізується вплив фінансових ризиків на діяльність підприємств переробної галузі АПК для визначення необхідних обсягів фінансових ресурсів та їх оптимізації, визначено потенційні можливості переробних підприємств АПК щодо їх формування за рахунок власних коштів і варіантів залучення зовнішніх інвесторів. Крім того, досліджено значення коливання показників економіки, які становлять ризики впровадження механізмів фінансування переробних підприємств АПК. The objective of the given article is analyzing the aspects of influence of processing industries enterprises in the agricultural sector financing mechanism risks taking into account cyclic economic scheme with the purpose of enterprises economic financing mechanism improvement under market conditions. The influence of the financial risks on the activity of processing industries enterprises in the agricultural sector has been analyzed in the given article to define the necessary amounts of financial resources and their optimization, find out potential possibilities of processing industries enterprises in the agricultural sector as for their formation using their own funds and attracting external investors. In addition to this, the significance of economic indices fluctuations which provide certain risks for processing industries enterprises in the agricultural sector financing mechanisms implementation has been researched in the given article. Having analyzed the available statistical resources in the process of research the financial mechanism risks of processing industries in the agricultural sector due to economics cyclic recurrence have been defined. In our case analyzing Gross Domestic Product trend for the period of 1997-2015 we observe that the economic process belongs to TS class. It means that the shocks which appear from time to time are temporary, they do not change long term process development trajectory, the process itself always returns to a certain fundamental form (trend). Thus, the general economy state, people’s consumption possibilities (their level of income), the inflation rate, the level of investments into the basic branch resources have been considered the macro level risks for processing industries enterprises in the agricultural sector.Item Міжгалузева диференціація заробітної плати та її вплив на рівень зайнятості населення(КНТУ, 2010) Сінокоп, Д. С.Item Державне регулювання туристичного бізнесу в Україні(КНТУ, 2011) Чернишова, А. О.Метою цієї статті є розглянути державне регулювання туристичної галузі як сукупність форм і методів впливу органів державної влади на розвиток туристичної галузі і створення умов для ефективної співпраці органів державної влади, місцевого самоврядування та приватного сектора щодо розвитку туризму через різні механізми: адміністративні, організаційні, економічні, правові, екологічні тощо.Item Нормативно-правове регулювання відносин між афілійованими особами у міжнародному та українському законодавстві : порівняльний аспект(КНТУ, 2016) Клименко, Я. В.; Klimenko, YanaУ статті проаналізовано нормативну базу України з питань регулювання операцій між афілійованими (пов’язаними) суб’єктами господарювання, аргументовано важливість достовірного та неупередженого відображення у звітності операцій зі зв’язаними особами. Особливу увагу приділено дослідженню спільних тез та основних відмінностей між МСБО 24 «Розкриття інформації про зв’язані сторони» та П(С)БО 23 «Розкриття інформації щодо пов’язаних сторін». The article is a study of the major differences between domestic and foreign regulatory acts that provide state regulation affiliates relationship (dependency) between the entities. Affiliates (interest related) individuals as entities have a special legal status associated with Upholding the possibility of limiting their autonomy in management. As a result of the introduction of the category of «affiliates» also acute problem of state regulation of relations afiliyovanosti (dependence) between the entities. The article analyzes the regulatory framework of Ukraine on regulation of transactions between affiliated (related) entities argued the importance of fair and impartial in the reporting of transactions with related parties. Particular attention is given to joint research theses and major differences between IAS 24 Related Party Disclosures and Ukraine Regulation (Standard) of accounting 23 Related Party Disclosures. The main differences between the provisions of Regulation (Standard) of accounting 23 Related Party Disclosures and IAS 24 Related Party Disclosures is aiming at international legislation more detailed than the domestic, the list of businesses that owned and non- related parties; consideration situations where connectivity sides somehow can influence the business, which is a related party. It should also be noted that domestic Regulation (Standard) of accounting have the force of law and are binding. At the same time, IAS are advisоry in nature. Therefore we should expect appropriate amendments to the existing Regulation (Standard) of accounting and new standards in the future.Item Державне регулювання процесів корпоратизації в Україні(КНТУ, 2005) Поліщук, В. П.В статті розглянута діюча система державного регулювання процесів корпоратизації в Україні та перспективи її розвитку. In the article the operating system of government control of processes of korporatizatsii in Ukraine and prospect of its development is considered.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »