Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Item
    Концепція оцінки ергономічної стійкості транспортного потоку великих міст з урахуванням динамічності зміни впливових факторів
    (ЦНТУ, 2024) Войтов, В. А.; Кравцов, А. Г.; Войтов, А. В.; Бережна, Н. Г.; Сисенко, І. І.; Кривенко, Л. Ф.; Бабарика, І. Г.; Vojtov, V.; Kravtsov, A.; Voitov, A.; Berezhna, N.; Sysenko, I.; Kryvenko, L.; Babaryka. I.
    Представлено концепцію оцінки стійкості руху транспортних потоків з урахуванням динамічності зміни впливових факторів. У роботі розроблено методичний підхід прогнозування завантаженості вулиць великих міст. Методичний підхід враховує коливання динамічності транспортного потоку у вигляді зміни прискорення руху автомобілів в потоці та коливання зміни інфраструктури дорожнього середовища, яке пов`язане з кількістю світлофорів, пішохідних переходів та кількістю смуг руху. Сформульовано концепцію моделювання та прогнозування стійкості транспортних потоків великих міст до утворення заторів. Обґрунтовано основні складові концепції, за якими поетапно виконується така оцінка з урахуванням динамічності зміни впливових факторів. Запропонована концепція відрізняється від відомих тим, що враховує коливання параметрів транспортного потоку – щільності та швидкості руху автомобілів, як функції часу. The methodological approach of forecasting the congestion of the streets of large cities, taking into account the fluctuations in the density of traffic flows and the speed of movement of cars in the flow, received further development. The methodical approach takes into account fluctuations in the dynamics of the traffic flow in the form of changes in the acceleration of the movement of cars in the flow and fluctuations in changes in the infrastructure of the road environment, which is associated with the number of traffic lights, pedestrian crossings and the number of lanes for the movement of vehicles. Through modeling, it was found that increasing the acceleration values of cars in the stream significantly increases the range of robustness. At low values of acceleration of cars, the reserve of resistance to the formation of traffic jams decreases, which negatively affects the traffic flow, there is a probability of the formation of traffic jams. The presence of fluctuations in the density of the traffic flow and the speed of movement of cars in the flow, due to changes in the acceleration of cars, allows making adjustments to the value of the robustness criterion ets.
  • Item
    Дослідження гальмівної динаміки автопоїзда
    (ЦНТУ, 2024) Прогній, П. Б.; Попович, Д. П.; Чорна, О. В.; Розум, Р. І.; Буряк, М. В.; Бірючинський, В. В.; Башуцький, М. Р.; Prohnii, P.; Popovych, D.; Chorna, O.; Rozum, R.; Buriak, M.; Biriuchynskyi, V.; Bashutskyi, M.
    У статті проведено аналіз динамічних характеристик гальмівного процесу дволанкового сідельного автопоїзда під час прямолінійного та криволінійного руху. Одержано залежності для розрахунку значення нормальних реакцій, що діють на колесах транспортного засобу. Встановлено, що під час зміни величини маси напівпричепа відбувається найбільше довантаження на вісь напівпричепа, найменше – передньої осі автомобіля-тягача. Під час гальмування в процесі прямолінійного руху, при підвищенні інтенсивності гальмування здійснюється зменшення навантаження задньої осі тягача, а також осей напівпричепа за рахунок збільшення навантаження на передню вісь автомобіля-тягача. Необхідно відмітити, що одночасно із розвантаженням осей напівпричепа відбувається збільшення навантаження на опорно-зчіпний пристрій транспортного засобу, результатом чого, в свою чергу, є підвищення навантаженості осей тягача. Гальмівна динаміка автопоїзда у криволінійному русі показує, що підвищення інтенсивності гальмування супроводжується перерозподілом величин нормальних опорних реакцій та довантаження передньої осі тягача. Разом з тим, більша величина нормальної реакції є характерною для коліс, що перебувають на зовнішньому колі відносно центру повороту. Даний ефект пояснюється впливом відцентрових сил. Максимальна величина бортового відхилення нормальних опорних реакцій спостерігається на задній осі тягача. The article analyzes the dynamic characteristics of the braking process of a two-link road train during straight and curvilinear movement. It has been proven that the greatest indicator of the efficiency of the braking process of a road train is observed during full loading of all axles, that is, when all wheels are on the verge of blocking at the same time, and the stability of the movement of the road train in the braking mode depends on the proportionality of the braking forces to the value of the normal reactions on each wheel and the nature of the interaction of the links in the support-coupling device. Dependencies for calculating the value of the normal reactions acting on the wheels of the vehicle have been obtained. It was established that when the weight of the semi-trailer changes, the largest additional load occurs on the axle of the semi-trailer, the smallest - on the front axle of the tractor. During braking in the process of straight-line movement, with increased braking intensity, the load on the rear axle of the tractor, as well as the axles of the semi-trailer, is reduced by increasing the load on the front axle of the tractor. It should be noted that simultaneously with the unloading of the axles of the semitrailer, there is an increase in the load on the support-coupling device of the vehicle, which, in turn, results in an increase in the load on the axles of the tractor. Braking dynamics of a road train in curvilinear movement shows that an increase in the intensity of braking is accompanied by a redistribution of the values of normal support reactions and additional loading of the front axle of the tractor. At the same time, a larger value of the normal reaction is characteristic of the wheels located on the outer circle relative to the center of rotation. This effect is explained by the influence of centrifugal forces. The maximum value of lateral deviation of normal support reactions is observed on the rear axle of the tractor.
  • Item
    Комбіновані методи обробки глибоких отворів
    (ЦНТУ, 2019) Свяцький, В. В.; Скрипник, О. В.; Сіса, О. Ф.; Конончук, С. В.; Свяцкий, В. В.; Скрипник, О. В.; Сиса, О. Ф.; Конончук, С. В.; Sviatskyi, V.; Skrypnyk, О.; Sisa, O.; Kononchuk, S.
    Наведено схеми розвантаження свердла, що основані на використанні комбінованої обробки „різання — пластична деформація” і підведенням мастильно-охолодного технічного засобу з надлишковим тиском. Способи вирішують задачі зниження складових технологічного навантаження і дозволяють розширити технологічні можливості процесу свердління по глибині обробки. Приведены схемы разгрузки сверла, основанные на использовании комбинированной обработки „резани – пластическая деформация” и подводом смазывающе-охлаждающего технического средства с избыточным давлением. Способы решают задачу снижения составляющих технологической нагрузки и позволяют расширить технологические возможности процесса сверления по глубине обработки. The drilling of deep openings is a labor-intensive technological process, especially when processing viscous materials. In the system "machine-fixture-tool-workpiece" with deep drilling in the most difficult conditions the tool – a drill. Closed processing volume, various functions, the implementation of which must provide the design of the tool, forced mode of cutting forced to work the drill body, its cutting and guiding elements with high stresses. Typically, the process of drilling deep openings is carried out on special or aggregate machines using a device containing a drill installed on a tubular stalk with ducts for chip removal and a lubricant receiving system for supplying a lubricating and cooling technical device under pressure. In the process of processing, the stem of the drill is under the influence of the axial component of the cutting force, which leads to its longitudinal bending and, consequently, to reduce the accuracy of the machining and stability of the tool. Optimization of the process of deep drilling is reduced, as a rule, to the removal of certain technical limitations on the stability, strength or stiffness of the drill. However, the possibility of increasing the stiffness of the tool due to the change in the shape of the cross section of the stem of the drill is currently sufficiently studied and practically exhausted. The above theoretical and experimental studies show that the control of the load of the tool stem along the axial component of the cutting force and the resistance forces is fundamentally possible with the use of processes of combined processing of openings. Developed methods of processing deep openings solve the problem of reducing the components of technological load and allow you to expand the technological capabilities of the drilling process at the depth of processing.
  • Item
    Застосування функції Гамільтона до визначення умов зрівноваження автобалансирами ротора, здійснюючого просторовий рух
    (КНТУ, 2007) Філімоніхіна, І. І.
    З використанням функції Гамільтона досліджені критичні швидкості системи, складеної з ротора, здійснюючого просторовий рух, мас, що створюють дисбаланс і автобалансира для зрівноваження ротора, при переході через які наступає або втрачається автобалансування. Отримані узагальнені критичні швидкості, придатні для будь-якого типу автобалансира. Встановлено, що зрівноваження динамічного дисбалансу двома автобалансирами у двох різних площинах корекції можливе тільки у разі довгого складеного ротора, утвореного ротором, масами дисбалансу і автобалансирами. With use of Hamilton’s function are investigated the critical speeds of the system consisting of a rotor which execute space motion, mass which create unbalance and the autobalancers for balancing of a rotor. At transition of this speeds is comes or lost the autobalancing. The generalized critical speeds which suitable for any type of autobalancers are received. Is established, that balancing of the dynamic unbalance by two autobalancers in two different planes of correction is possible only in the case of the long made rotor formed by a rotor, masses which create unbalance and autobalancers.
  • Item
    Концептуальні основи забезпечення життєздатності промислових підприємств
    (КНТУ, 2016) Жовновач, Р. І.; Zhovnovach, R.
    Стаття присвячена проблемі забезпечення життєздатності промислових підприємств. Розглянуто понятійний апарат та узагальнено основні положення концепцій життєздатності економічних систем, виокремлено складові елементи системи. Запропоновано основні напрями практичного застосування концептуальних основ забезпечення життєздатності промислових підприємств, які викладені у вигляді рекомендацій щодо формування вихідних умов їх функціонування та подальшого розвитку. Впровадження заходів підвищення життєздатності промислових підприємств в процесі їх розвитку рекомендовано здійснювати на основі забезпечення гнучкого управління. The article discloses the issue of viability support of industrial enterprises. The conceptual framework was considered and the main concepts of viability of economic systems were generalised. The constituents of the system of viability support of the enterprise were highlighted. They are resistance to changes, reliability and economic security of the enterprise, adaptation and improvement. The main directions of practical application of conceptual frameworks to ensure viability of industrial enterprises were suggested in the form of recommendations for the formation of initial conditions of their operation and further development. The implementation of these measures will enable taking justified decisions on the choice of strategic development of the enterprises. The implementation of measures to improve the viability of industrial enterprises in their development is recommended to carry out on the basis of flexible management that will further bring positive results that provide guaranteed survival and development of the national industrial enterprises in the conditions of instability and the growing influence of the environment on the internal parameters of their development.
  • Item
    Застосування функції Гамільтона до визначення умов настання автобалансування
    (КНТУ, 2006) Філімоніхін, Г. Б.; Філімоніхіна, І. І.
    Доведена застосовність функції Гамільтона до вивчення кількості й необхідних умов стійкості усталених рухів системи, складеної з ротора і приєднаних до нього коригувальних вантажів. Ефективність метода показана на прикладі кульового (маятникового) автобалансира, який зрівноважує ротор, що здійснює плоский рух і встановлений на симетричні опори. Установлено, що на закритичних швидкостях обертання ротора стійкі тільки основні рухи системи – на яких ротор найбільш зрівноважений. Is proved possibility of application of the Hamilton`s function to the study of quantity and terms of stability of the set motions of the system made from a rotor and added to him corrective masses. Efficiency of method is shown on the example of ball (pendulum) autobalancer which balancing a rotor on symmetric supports, accomplishing flat motion. It is set, that on speeds of rotation of rotor upper then critical speed only main motions of the system are steady – in which a rotor is most balanced on.
  • Item
    Методологічні аспекти використання обчислювальної техніки в курсі будівельної механіки
    (КНТУ, 2010) Портнов, Г. Д.; Дворніченко, А. П.
    В статті обговорюються проблеми, що виникають при використані комп'ютерних технологій в курсі будівельної механіки при підготовці інженерів-будівників.
  • Item
    Оценка структуры национальной экономики с точки зрения устойчивости развития
    (КНТУ, 2016) Аскерова, С. А.; Asgarova, Sona
    Основной целью исследования является уточнение факторов, определяющих устойчивость развития национальной экономики и механизма оптимизации ее структуры. В данной статье исследуются теоретические и практические проблемы реструктуризации экономики. Анализируется существующий уровень экономического потенциала и достигнутые результаты проводимой политики. Структурная политика государства согласовывается с прогнозами долгосрочного развития. Поэтому при определении основных направлений экономического развития нужно учесть взаимосвязи отдельных отраслей экономики. Основною метою дослідження є виявлення факторів, що визначають стійкість розвитку національної економіки та механізму оптимізації її структури. У даній статті досліджуються теоретичні та практичні проблеми реструктуризації економіки. Аналізується існуючий рівень економічного потенціалу та досягнуті результати проведеної політики. Структурна політика держави узгоджується з прогнозами довгострокового розвитку. Тому при визначенні основних напрямів економічного розвитку потрібно врахувати взаємозв'язки окремих галузей економіки. The main purpose of research is to find out factors determining the stability of the national economy mechanism and optimize its structure. This article explores the theoretical and practical problems of economic restructuring. However, it also analyzes the current level of economic potential and achievements of the policies. Structural policy of the government also agrees with the long-term development forecasts. While determining of the main directions of economic development relationships with individual sectors of the economy must be taken into account.
  • Item
    Еволюція інвестиційної привабливості торговельних підприємств
    (КНТУ, 2005) Деньга, С. М.; Куценко, В. А.
    У статті сформульовано ознаки поняття «інвестиційна привабливість», розмежовано контроль, оцінку та аналіз інвестиційної привабливості, удосконалено методологію контролю інвестиційної привабливості торговельних підприємств.In given article attributes of concept "investment appeal" are formulated, the control, the valuation and the analysis of investment appeal are divided, the methodology of the control of investment appeal of trade enterprises is improved.
  • Item
    Розробка привода для глибокого свердлення методом перехоплення стебла інструмента по його довжині
    (КНТУ, 2008) Пестунов, В. М.; Свяцький, В. В.; Свяцька, Л. П.
    Наведені теоретичні і експериментальні дослідження механізмів приводів верстатів для глибокого свердління, що мають проміжні опори. Показано, що застосування пристроїв, що використовують змінну величину вильоту інструмента в процесі обробки глибоких отворів, приводить до збільшення періоду його стійкості. In the article the theoretical and experimental research of mechanisms of machine tools drives for the deep drilling, having intermediate anvil post, are considered. The application of devices with a variable tool extension in deephole machining is bring to a tool durability are demonstrated.