Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Item
    Інформаційне забезпечення управління інноваційною діяльністю
    (ЦНТУ, 2022) Савченко, В. М.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Savchenko, V.; Smirnova, I.; Smirnova, N.
    Ефективність інноваційної діяльності обумовлена якістю інформаційного забезпечення управління. Тому адекватне облікове супроводження інноваційної діяльності та інформаційне забезпечення оцінювання її результатів є важливим фактором розвитку інноваційної діяльності. Мета написання статті полягає в дослідженні сутності термінів «інновації», «інноваційна діяльність», «інноваційні витрати» з метою інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю та відображення їх в системів ражунків бухгалтерського обліку. Узагальнено підходи до розуміння терміну «інновація» як економічної категорії та як категорії бухгалтерського обліку. Доведено, що існує неоднозначність трактування інноваційної діяльності у законодавстві та фаховій літературі. Обґрунтовано, що саме нормативне визначення уможливлює виокремлення об’єктів облікового спостереження як в частині інноваційних процесів, так і їх результатів, та має бути покладено в основу побудови системи обліку інноваційної діяльності суб’єктів господарювання. Запропоновано уточнення терміну «інновація» шляхом заміни терміну «використання» на термін «капіталізація». Доведено, що з точки зору інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю, необхідно виокремлювати об’єкти облікового спостереження як в частині інноваційного процесу, так і його результатів. Здійснено групування та аналіз підходів щодо відображення інноваційних витрат на рахунках бухгалтерського обліку. Доведено, що в обліку мають бути розмежовані витрати інноваційної діяльності відповідно до капітального або поточного характеру. Результати інноваційної діяльності, які комерціалізуються і відповідно по яких отримано інноваційний продукт, доцільно обліковувати у складі необоротниї матеріальних активів. Для підприємств, що спеціалізуються на впровадженні інновацій, придбані необоротні матеріальні активи, що утримуються для продажу та супроводження використання у замовників також доцільно обліковувати на спеціальних субрахунках другого порядку 12 «Необоротні матеріальні активи призначені для продажу». The effectiveness of innovation is due to the quality of information management. Therefore, adequate accounting support of innovation activities and information support for the evaluation of its results is an important factor in the development of innovation activities. The purpose of writing the article is to study the essence of the terms "innovation", "innovation activity", "innovation costs" for the purpose of information support of management of innovative activity and their reflection in the system of accounting. Approaches to understanding the term "innovation" as an economic category and as a category of accounting are generalized. It is determined that there is ambiguity in the interpretation of innovation activity in legislation and professional literature. It is substantiated that the normative definition allows the separation of accounting objects both in terms of innovation processes and their results, and should be the basis for building a system of accounting for innovation activities of economic entities. It is proposed to clarify the term "innovation" by replacing the term "using" with the term "capitalization". It is proved that from the point of view of information support of innovation activity management, it is necessary to single out the objects of accounting observation both in terms of the innovation process and its results. The grouping and analysis of approaches to the reflection of innovation costs in the accounts was carried out. It is substantiated that the costs of innovation activity should be differentiated in the accounting according to the capital or current nature. The results of innovation activities, which are commercialized and according to which the innovative product is obtained, it is advisable to take into account as part of non-current tangible assets. For enterprises specializing in the implementation of innovations, purchased non-current tangible assets held for sale and support of use from customers should also be recorded in special sub-accounts of the second order 12 "Non-current tangible assets are for sale".
  • Item
    Increasing the reliability of machines and the efficiency of their use in transportation processes in agro-industrial production using service logistics methods
    (ЦНТУ, 2022) Dyachenko, V.; Дяченко, В. О.
    The article considers the problem of increasing the reliability of machines and the efficiency of their use when transporting agricultural products. Increasing the reliability of machines at agro-industrial production enterprises is considered on the basis of improving the strategy of their technical maintenance and repair. At the same time, logistic service methods are used to provide the fleet of cars with the necessary spare parts. The theoretical justification of the formation of the composition of spare parts at the enterprise, its limitations and the supply system is given. It is noted that in the processes of providing the necessary spare parts, the logistics center takes control. The main factors affecting the efficiency of spare parts supply organization have been identified. On the basis of the cost function, optimal management based on logistic models is considered. Comparative analysis proved the advantage of the developed system of technical maintenance and repair along with the existing planned preventive system. This is, first of all, an increase in the probability of trouble-free operation and the availability ratio of KamAZ vehicles and mobile agricultural and mobile agricultural machinery of the John Deere family. В статті розглядається проблема підвищення надійності машин і ефективності їх використання при перевезенні сільськогосподарської продукції. Підвищення надійності машин на підприємствах агропромислового виробництва розглядається на основі удосконалення стратегії їх технічного обслуговування і ремонту. При цьому використовуються методи логістичного сервісу при забезпеченні парку машин необхідною комплектацією запасних частин. Дано теоретичне обґрунтування формування складу запасних частин на підприємстві, його обмеженість і система поставок. Зазначено, що в процесах забезпечення необхідними запасними частинами приймає логістичний центр управління. Виявлені основні фактори, що впливають на ефективність організації поставок запасних частин. На основі функції витрат розглядають оптимальне управління на основі логістичних моделей. Ці моделі дають оптимальне значення визначених факторів. На основі моделювання сервісної логістики розроблена удосконалена система технічного обслуговування і ремонту машин, яка дає можливість істотно підвищені показники надійності. Це підтверджено дослідженнями на експериментальних підприємствах агропромислового виробництва. Парк машин на цих підприємствах в основному, задіяні у процесах перевезень сільськогосподарської продукції. Порівняльним аналізом доведена перевага розробленої системи технічного обслуговування і ремонту поряд з діючою планово-запобіжною системою. Це передусім підвищення ймовірності безвідмовної роботи та коефіцієнта готовності автомобілів сімейства КамАЗ і мобільної сільськогосподарської і мобільної сільськогосподарської техніки сімейства John Deere.
  • Item
    Інформаційне забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур
    (ЦНТУ, 2021) Селіщева, Є. В.; Selishcheva, Ye.
    У статті розглянуто сучасні підходи до інформаційного забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур. Зазначено, що однією з основних проблем, вирішення якої забезпечує виживання та досягнення стратегічних цілей суб’єкта господарювання, є ефективне управління ним. При цьому сам процес управління потребує відповідної системи забезпечення, до якої поряд із підсистемами методологічного, організаційного та управлінського забезпечення входить і інформаційне, яке на сьогодні є найбільш невизначеним. Розглянуто підходи до визначення категорій «інформація» та «інформаційне забезпечення». Підкреслено, що інформаційне забезпечення є лише «знаряддям» для досягнення цілей. Доведено, що інформаційне забезпечення функціонування інноваційно-інтегрованих структур є достатньо складним. Зазначена пріоритетність створення та функціонування інноваційно-інтегрованих структур та досліджено види їх інформаційного забезпечення. The article deals with modern approaches to the information provision of the functioning of innovative and integrated structures. The solution of the tasks set out in the article is carried out with the help of general scientific research methods, namely: analysis, systematization and generalization. The methodological and theoretical basis of the study served as the provisions of economic theory, theory of management, ideas and provisions set forth in scientific works on the problems of information provision of the functioning of innovative and integrated structures. It is noted that one of the main problems, the solution of which ensures survival and achieving the strategic goals of the entity are the effective management of it. At the same time, the management process requires an appropriate provision system, which, along with subsystems of methodological, organizational and managerial, includes information provision, which today is the most uncertain. It is substantiated that for optimal functioning of the entity, information provision should be fully integrated into its activities, and on the other hand - business should continuously experience support from information provision and receive maximum benefits from their use. Consequently, information security is shifted to the center of the enterprise management paradigm. The modern system of management of the entity is characterized by a complex information system, which is associated with the exchange of external and internal information flows, multivariation of types of information that circulates in the management system. Approaches to the definition of categories "Information" and "Information Provision" are considered. It is emphasized that the information provision is only "tools" to achieve the goals. It is proved that the information provision of the functioning of innovative - integrated structures is more complex. The priority of the creation and functioning of innovative and integrated structures and investigates the types of their information provision. It is proved that effective functioning of innovation-integrated structures is possible only in the effective use of adequate information provision, which is an instrument for making managerial decisions at all levels, the strategic resource of innovation-integrated structures.
  • Item
    Вдосконалення технічного сервісу автотракторної техніки в умовах агропромислового виробництва
    (ЦНТУ, 2021) Лівіцький, О. М.; Livitskyi, O.
    Розглянуто стан технічного сервісу автотракторної техніки на підприємствах агропромислового виробництва Кіровоградської області. Визначено тенденції розвитку забезпеченості сільськогосподарського виробництва різноманітною автотракторною технікою. Розглянуто методику підвищення якості надання операцій технічного обслуговування та ремонту автотракторної техніки, поліпшення її технічного стану. Зазначено, що наявний стан, якість техніки, її продуктивність та оперативність не знаходиться на належному рівні, а отже потребує трансформації системи технічного сервісу. Запропоновано перспективну організацію технічного сервісу на підприємствах різного рівня, в якій враховується попит та пропозиції на техніку, особливо закордонну. Зазначено, що фірмовий технічний сервіс проводиться заводом-виробником через центри сервісного обслуговування, головним з яких є торгівельно-накопичувальне координуюче підприємство в системі заводу виробника. Показано, що схема технічного сервісу повинна базуватися на існуючій ремонтно-обслуговуючій базі, вказані основні напрямки, за яким здійснюється організація робіт. Сформульовані основні положення модернізованого технічного сервісу, а також зазначено необхідність побудови повної структури управління системою технічного сервісу. Показано, що в сучасних умовах для підвищення ефективної системи технічного сервісу зростає роль і значення оперативного управління і інформаційного забезпечення, запропоновано в систему управління інженерною службою ввести інформаційний відділ, загальний для всього підприємства. З'ясовано основні етапи оперативного управління на підприємствах технічного сервісу. The state of technical service of tractor equipment at the enterprises of agro-industrial production of Kirovograd region is considered. The tendencies of development of provision of agricultural production with various autotractor equipment are determined. The method of improving the quality of maintenance and repair of tractor equipment, improving its technical condition is considered. It is noted that the current condition, quality of equipment, its productivity and efficiency is not at the proper level, and therefore requires the transformation of the technical service system. The perspective organization of technical service at the enterprises of various level in which demand and offers for technics, especially foreign is considered is offered. It is noted that the branded technical service is carried out by the manufacturer through service centers, the main of which is the trade and accumulation coordinating enterprise in the system of the manufacturer. It is shown that the scheme of technical service should be based on the existing repair and maintenance base, the main directions in which the organization of works is carried out are specified. The main provisions of the modernized technical service are formulated, as well as the need to build a complete management structure of the technical service system. It is shown that in modern conditions to increase the effective system of technical service the role and importance of operational management and information support grows, it is offered to enter the information department common to all enterprise into the management system of engineering service. The main stages of operational management at technical service enterprises are clarified.
  • Item
    Інформаційна та кібернетична безпека сучасного підприємства: забезпечення та моделювання
    (ЦНТУ, 2019) Волот, О. І.; Волот, Е. И.; Volot, O.
    Висвітлені питання щодо забезпечення безпеки економічної інформації та створення надійної моделі кібернетичної безпеки підприємства. Визначено основні завдання та джерела загроз інформаційній безпеці, а також методологічні засади побудови інформаційної та кібернетичної безпеки сучасного підприємства. Представлено модель побудови системи інформаційної безпеки підприємства та проаналізовані основні моделі організації кібербезпеки. Освещены вопросы обеспечения безопасности экономической информации и создания надежной модели кибернетической безопасности предприятия. Определены основные задачи и источники угроз информационной безопасности, а также методологические основы построения информационной и кибернетической безопасности современного предприятия. Представлена модель построения системы информационной безопасности предприятия и проанализированы основные модели организации кибербезопасности. The article covers the issues of economic information security and creation of a reliable model of enterprise cyber security. The overriding goal of any enterprise information security system is to ensure that the enterprise operates smoothly, prevention of threats to its security, protection of legitimate interests against unlawful attacks, preventing theft of funds, disclosure, loss, distortion and destruction of official information, ensuring the normal production activity of all units of the facility. Therefore, the article identifies the main tasks and sources of information security threats, as well as the methodological principles for building information and cyber security of a modern enterprise. The model of building of information security system of the enterprise is presented and the basic models of the organization of cybersecurity are analyzed. Methodical approaches are offered, which allow to fully analyze and formulate requirements related to ensuring information security of the enterprise; avoid the expense of unnecessary security measures that are possible in subjective risk assessment; to assist in the planning and implementation of protection at all stages of the life cycle of the enterprise information system; provide justification for the choice of counteraction means; evaluate performance and compare different countermeasures. In general, a methodical approach to modeling information security and cyber security was considered allows to evaluate or overestimate the level of the current state of information security of information flows of the enterprise, to make recommendations for ensuring information security of the enterprise, reduce the potential costs of the enterprise by increasing the stability of the information flow system, to develop the concept and policy of information and cyber security of the enterprise.
  • Item
    Інформаційне забезпечення податкового менеджменту
    (ЦНТУ, 2018) Савченко, В. М.; Пальчук, О. В.; Кононенко, Л. В.; Savchenko, V.; Palchuk, О.; Kononenko, L.
    У статті здійснено дослідження інформаційного забезпечення податкового менеджменту. Визначено тенденції розвитку податкового менеджменту відповідно до розвитку податкової системи України. Досліджено організаційні та методичні складові інформаційного забезпечення податкового менеджменту підприємств. Доведено, що ефективність податкового менеджменту безпосередньо залежить від якості його інформаційного забезпечення. Окреслено етапи податкового менеджменту суб’єкта господарювання та його інформаційного забезпечення. В статье проведено исследование информационного обеспечения налогового менеджмента. Определены тенденции развития налогового менеджмента в соответствии с развитием налоговой системы Украины. Исследованы организационные и методические составляющие информационного обеспечения налогового менеджмента предприятий. Доказано, что эффективность налогового менеджмента напрямую зависит от качества его информационного обеспечения. Определены этапы налогового менеджмента предприятия и его информационного обеспечения. The application of the tax management system at enterprises is an integral part of modern management of commercial activity of the subject of taxation. Therefore, the study of information support of tax management is relevant, and the development of trends for its optimization at the level of economic entity’s activity is practical. There are organizational problems of information support of tax management at the level of economic entities. The problems are due to the presence of discussion points and unsolved issues at the theoretical and methodological levels. This requires research in this direction. These considerations determine the relevance of the research topic. The current market situation causes the emergence of new tasks concerning solving the problems of information support management. So, it is necessary to study information support of tax management of enterprises according to the business importance for the Ukrainian economy. The objective of this publication is to determine organizational and methodological components of information support of tax management of enterprises. The most important element of information support of tax management is information on financial and managerial accounting. In Ukraine, according to the experts in the sphere of accounting, there has been a negative trend in the direction of accounting work to ensure fiscal requirements. This has led to the negligence of financial accounting standards. In turn, after the introduction of tax legislation that maximally brings closer the formation of turnover for taxation to the requirements of financial accounting, it is problematic at the level of the subject of taxation to comply with the norms of standards for the formation of financial statements. Tax management which is directly related to the entrepreneurial activity of the enterprise is operational. It should be carried out in the process of current economic activity at all its levels and stages as its indispensable and direct element. In our opinion, taking decisions regarding taxation in commercial activity is intended to prevent penalties and to optimize contractual relations and settlement transactions. That can be made in the process of development of accounting policies. Accordingly, we associate information support of operational tax management with the formation of tax aspect of accounting policy in the context of underlying taxes and the stages of tax management. In this regard, the trends of further research will include development of organizational and methodological approaches to the formation of accounting policies according to the tax aspect.
  • Item
    Інноваційний розвиток системи бухгалтерського обліку як інформаційного забезпечення діяльності підприємства
    (ЦНТУ, 2018) Кононенко, Л. В.; Kononenko, L.
    У статті здійснено дослідження інноваційного розвитку системи бухгалтерського обліку як інформаційного забезпечення діяльності підприємства та обґрунтована необхідність оптимізації форм бухгалтерського обліку за порядком оформлення у відповідності як з можливостями автоматизованих систем, так і з вимогами зовнішнього середовища. Доведена циклічність еволюції форм бухгалтерського обліку відповідно до класичної теорії розвитку. В статье исследовано инновационное развитие системы бухгалтерского учета как информационного обеспечения деятельности предприятия и обоснована необходимость оптимизации форм бухгалтерского учета по порядку оформления в соответствии как с возможностями автоматизированных систем, так и с требованиями внешней среды. Доказана цикличность эволюции форм бухгалтерского учета в соответствии с классической теорией развития. Innovative development of the accounting system as information support of a company activity is a constituent part of the innovation process of the company. Nowadays, we observe inconsistency of the existing accounting system with the requirements of modern economy. This fact shows the necessity to study innovative development of the accounting system as information support of a company and to substantiate the need for optimization of the forms of accounting according to the procedure of automated systems as well as the requirements of the environment. The retrospective analysis of the innovative development of accounting makes possible to state that it was mainly associated with changes in accounting forms. Traditional cycles of the development of accounting forms are distinguished by two main classification features of their division in the time continuum: firstly, by the type of means of accounting, and secondly, according to the procedure of registration. At the same time, their innovative development of forms of accounting by type of means for accounting and the order of registration took place cyclically and in parallel according to the classical theory of development. The modern stage of the innovative development of accounting forms can be considered as a transition which is characterized by evolutionary changes not only in accounting technologies but also in procedures and methods (but not in the order of registration) of accounting control (the introduction of computer-based "cloud” technologies). Taking into account that information support of company activity is characterized only by technical adaptation of accounting forms according to the requirements of computer systems and "cloud" technologies, it becomes necessary to develop the ways of their optimization in accordance with the order of registration agreeing with the capabilities of automated systems as well as with requirements of external environment (management system requirements). The expediency of developing this trend is also highlighted by the tendencies of the classical theory of development (including innovation).
  • Item
    Аналіз інформаційного забезпечення процесу управління віртуального об’єкту (на прикладі підприємства з пошиття одягу «Альфа»)
    (КНТУ, 2013) Рибакова, Л. В.; Рябошапка, М. О.
    В статті аналізується поняття інформаційного забезпечення та описуються його складові елементи. Автор розглядає базу даних як основну складову інформаційного забезпечення підприємства та АРМ працівників на прикладі програми Microsoft Access. Наголошується на важливості впровадження на підприємствах електронного документообігу у зв язку з переходом України до сучасної ринкової економіки.
  • Item
    Вторинний ринок сільськогосподарської техніки: проблеми та перспективи розвитку
    (КНТУ, 2005) Ковтуненко, І. О.
    В статті розглянуто поняття вторинного ринку сільськогосподарської техніки, досліджено його стан, інформаційне забезпечення, проведено аналіз його формування та перспективи подальшого розвитку. In the article the notion of the second market of agricultural technique is considered, his state, informative providing, is explored, the analysis of his forming and prospect of subsequent development is conducted.
  • Item
    Особливості проведення аудиту діяльності готельних підприємств в умовах використання інформаційних систем
    (КНТУ, 2006) Герасимова, Н. С.
    В статті розглянуто особливості формування інформаційного забезпечення аудиту в умовах автоматизації. In clause the features of formation of information maintenance of audit in conditions of automation are considered