Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
Search Results
Item Реалізація бюджетної політики об’єднаних територіальних громад в частині формування доходів місцевих бюджетів(ЦНТУ, 2018) Любченко, Н. Л.; Liybchenko, N.У статті вивчено стан виконання дохідної частини місцевих бюдетів обєднаних територіальних громад Хмельницької області. Проведено аналіз наповнення бюджетів ОТГ, визначено його безпосередній вплив на реалізацію запланованих соціальних та інфраструктурних програм та проектів, здійснено моніторинг фінансової спроможності громади як дієвий інструмент ефективного впливу на процеси соціально-економічного розвитку території. В статье изучено выполнение доходной части местных бюджетов территориальных громад Хмельницкой области. Проведен анализ наполнения бюджетов ОТГ, определено его непосредственное влияние на реализацию запланированных социальных и инфраструктурных программ и проектов, осуществлен мониторинг финансовой состоятельности громад как действенный инструмент эффективного воздействия на процессы социально-экономического развития территории. The purpose of the article is to analyze the filling of local budgets of the amalgamated gromadas of the Khmelnitsky region, which will further become the basis for understanding the economic potential of communities, building an effective management system aimed at developing and identifying the possibilities of relations between budgets of different levels. Decentralisation and regional development have been the top priorities for the government since early 2014. Efforts at national level have led to the adoption of important laws and implementing guidelines, with more in the pipeline. Budget and tax legislation, for instance, have been adapted to enable local authorities to mobilise more domestic revenue and to strengthen municipal financial systems. The main objective of decentralization reform is to give state institutions at national, regional and local level an opportunity to do their duties in the decentralisation process more effectively. Also municipal services are provided with the involvement of civil society and with a focus on citizens. At present, implementation of the decentralisation reform is not yet sustainable. State actors at national, regional and local level still do not have all of the necessary skills and financial resources to carry out their duties and responsibilities effectively. The article studies the implementation of the revenue part of local budgets of territorial communities of Khmelnitsky region. As filling the budget directly influences the implementation of planned social and infrastructure programs and projects, continuous monitoring of the financial well-being of the community is an effective tool for effective impact on the processes of socio-economic development of the territory. Local managers, on the basis of constant analysis of financial resources, decide on their own needs what is needed to spend on budget funds, which is especially important for the development of united territorial communities. Thus, the reform of intergovernmental fiscal relations stimulates territorial communities to fill their estimates more efficiently, go to self-sufficiency and plan their spending in a cost-effective manner.Item Роль територіальних громад у забезпеченні розвитку інноваційно-інтегрованих структур в умовах децентралізації(ЦНТУ, 2018) Зайченко, В. В.; Zaichenko, V.Стаття присвячена дослідженню ролі територіальних громад у забезпеченні сталого розвитку інноваційно-інтегрованих структур різного типу під час активізації процесу децентралізації влади й управління в Україні. Охарактеризовано сутність інтеграційних кластерних утворень та доведена доцільність використання сучасних технологій стратегічного менеджменту задля ефективного управління створенням і функціонуванням інноваційно-інтегрованих структур у межах територій. Наведено ключові критерії оцінки результатів впровадження децентралізації. Здійснено аналіз регіональних відмінностей щодо кількості Об’єднаних територіальних громад та рівня охоплення ними населення, оцінено індикатори моніторингу фінансової підтримки процесу децентралізації влади за регіонами України. Визначено позитивний ефект від розвитку інноваційно-інтегрованих структур для основних стейкхолдерів (держави, територіальних громад, бізнес-структур, інвесторів, освітніх і наукових установ). Статья посвящена исследованию роли территориальных общин в обеспечении устойчивого развития инновационно-интегрированных структур различного типа при активизации процесса децентрализации власти и управления в Украине. Охарактеризованы сущность интеграционных кластерных образований и доказана целесообразность использования современных технологий стратегического менеджмента для эффективного управления созданием и функционированием инновационно-интегрированных структур в пределах территорий. Приведены ключевые критерии оценки результатов внедрения децентрализации. Осуществлен анализ региональных различий по количеству Объединенных территориальных общин и уровню охвата ими населения, оценены индикаторы мониторинга финансовой поддержки процесса децентрализации власти по регионам Украины. Определен положительный эффект от развития инновационно-интегрированных структур для основных стейкхолдеров (государства, территориальных общин, бизнес-структур, инвесторов, образовательных и научных учреждений). The article is devoted to the study of the role of territorial communities in ensuring the sustainable development of innovative integrated structures of the different types during the intensification of the process of decentralization of power and governance in Ukraine. The essence of integration cluster formations was characterized and the expediency of using the modern technologies of the strategic management for the effective management of the creation and functioning of the innovative integrated structures within the territories was stated. The key criteria of the evaluation of the results of decentralization’s implementation are: redistribution of powers, financial base of the local self-government authorities, transparency, accountability and public participation, sustainable development and competitiveness of the territories, quality and accessibility of public services, management and coordination of the reform presented. The analysis of regional differences about the quantity of the United territorial communities and level of coverage by them the population, indicators of the financial support of the decentralization have shown that there are contradictory tendencies in the development of territorial communities and volumes of their funding, which suggests the appropriateness of further reform of decentralization on the basis the improvement of existing methods, levers and tools for its implementation. The positive effect from the development of innovative integrated structures for the main stakeholders (state, territorial communities, business structures, investors, educational and scientific institutions) has been determined. For the territorial communities, such effect is the complex consideration of the territorial specificity of the economic and social development, increasing the revenues to the local budgets, optimization of using of the territorial potential of the territory, development the innovative infrastructure of the regions, solving the urgent socio-economic and environmental problems of the territory, introduction a smart approach in the organizational and management activity. It was stated that under current conditions, clustering tools are an effective means of ensuring sustainable development of the territories, more rational using of available resources of the community, creation of the favourable business environment, improving the level and quality of life of the population of the community.