Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Стан і напрямки підвищення ефективності технічного сервісу вантажних автомобілів в агропромисловому комплексі
    (ЦНТУ, 2024) Красота, М. В.; Шепеленко, І. В.; Кулєшков, Ю. В.; Осін, Р. А.; Руденко, Т. В.; Krasota, M.; Shepelenko, I.; Kuleshkov, Yu.; Osin, R.; Rudenko, T.
    В роботі виконано аналіз організації технічного сервісу вантажних автомобілів в умовах сільськогосподарського виробництва. Встановлено, що для даної галузі характерно висока трудомісткість сервісних дій, низька технічна та інформаційна забезпеченість технічного сервісу, що приводить до зниження продуктивності транспортних операцій та рентабельності сільськогосподарського виробництва. The purpose of this work is to study the current state of truck service in the agricultural production sector and identify ways to improve the efficiency of truck maintenance in the conditions of the AIC. The work analyzes the organization and state of truck service in agricultural production conditions. It is established that this sector is characterized by high labor intensity of service actions, low technical and information support of technical service, which leads to a decrease in the productivity of transport operations and the profitability of agricultural production.
  • Item
    Обґрунтування діагностичних параметрів комплексної системи дистанційного діагностування повітряних ліній на базі БпЛА
    (ЦНТУ, 2024) Козловський, О. А.; Рендзіняк, С. Й.; Kozlovskyi, O.; Rendzinyak, S.
    У статті представлено результати обґрунтування діагностичних параметрів для багатопараметрової системи дистанційного моніторингу повітряних ліній, яка базується на використанні безпілотного літального апарату. Більшість дефектів конструктивних елементів повітряних ліній проявляються у вигляді видимих механічних пошкоджень, тоді як їх решта – прихована. Виявлення таких дефектів можливе за допомогою дистанційних методів неруйнівного контролю. Використовуючи теорію інформації визначено, що для діагностування стану повітряної лінії 110 кВ найбільшу інформативність має група з семи параметрів, до складу якої входять візуальні сигнатури дефектів, температури провідників і контактних з’єднань, а також розрядна активність ізоляторів і струмопровідних частин.Запропонований підхід доцільно використовувати при проведенні технікоекономічного обґрунтування вибору обладнання для систем технічного діагностування ліній. The article presents the results of substantiating diagnostic parameters for a multiparametric remote monitoring system of overhead power lines based on the use of an unmanned aerial vehicle (UAV). Significant wear of the structural elements of overhead power lines (OHL) in the IPS of Ukraine, exacerbated by the impact of climate change, leads to an increase in the number of damages. This makes proper maintenance of OHL a priority task. Existing technical diagnostic systems based UAVs are mainly aimed at solving narrow specialized tasks. Therefore, there is a need to develop more universal and comprehensive systems. The analysis of operational defects in the structural elements of OHL has shown that most of these defects manifest as visible mechanical damages, while others remain hidden. Detection of such defects is possible through remote non-destructive testing methods. Based on typical defects, a list of diagnostic parameters for a 110 kV overhead line was formulated. Considering that OHL elements have the same probability of failure, only those defects that may pose a threat to its operability in the near future were considered. Based on the selected defects and diagnostic parameters, a table of possible states of the OHL was compiled. The selection of the necessary and sufficient group of diagnostic parameters was carried out based on their average informativeness, which characterizes the degree of entropy reduction of the overhead line.
  • Item
    Підвищення точності вимірювання силових параметрів при діагностуванні гальмівних систем автомобілів
    (ЦНТУ, 2019) Дубовик, В. О.; Невдаха, Ю. А.; Василенко, І. Ф.; Богатирьов, Д. В.; Дубовик, В. А.; Василенко, И. Ф.; Богатирев, Д. В.; Dubovyk, V.; Nevdakha, Yu.; Vasylenko, I.; Bohatyrov, D.
    Сучасні стенди з біговими барабанами при контролі гальмівної системи автомобіля не завжди дають об'єктивну оцінку її технічного стану, з причини виникнення великих похибок вимірювання силових параметрів, що характеризують гальмівну ефективність і стійкість автомобіля при гальмуванні. Розробці динамічних моделей гальмівної системи автомобіля присвячена досить велика кількість досліджень. При цьому питання відносного розташування вісі автомобіля і стенду майже не розглядаються, а це приводе до зниження точності визначення гальмівних сил при діагностуванні. Цим пояснюється великі розбіжності значень гальмівних сил при випробуваннях в стендових і дорожніх умовах. В дослідженні проведено уточнення динамічної моделі, що дозволяє моделювати процес гальмування автомобіля з непаралельністю його діагностуємої вісі відносно вісі стенда, і визначати залежності точності вимірювання силових параметрів від величини кута їх взаємної непаралельності. Таке доповнення динамічної моделі суттєво уточнює розрахунки процесу гальмування автомобільного колеса на гальмівному стенді з біговими барабанами. Современные стенды с беговыми барабанами при контроле тормозной системы автомобиля не всегда дают объективную оценку ее технического состояния, по причине возникновения больших погрешностей измерения силовых параметров, характеризующих тормозную эффективность и устойчивость автомобиля при торможении. Разработке динамических моделей тормозной системы автомобиля посвящено достаточно большое количество исследований. При этом вопрос относительного расположения оси автомобиля и стенда почти не рассматриваются, а это приводит к снижению точности определения тормозных сил при диагностировании. Этим объясняется большие различия значений тормозных сил при испытаниях в стендовых и дорожных условиях. В исследовании проведено уточнение динамической модели, позволяющей моделировать процесс торможения автомобиля с непараллельностью его диагностируемой оси относительно оси стенда, и определять зависимости точности измерения силовых параметров от величины угла их взаимной непараллельности. Такое дополнение динамической модели существенно уточняет расчеты процесса торможения автомобильного колеса на тормозном стенде с беговыми барабанами. Modern stands with jogging drums in the control of the brake system of the car do not always give an objective assessment of its technical condition, due to the large errors in the measurement of the power parameters that characterize the brake efficiency and stability of the car during braking. A considerable amount of research is devoted to the development of dynamic models of the car's braking system. In this case, the issues of relative positioning of the axles of the car and the stand are almost not considered, and this leads to a decrease in the accuracy of determination of braking forces at diagnosis. This explains the large differences in the values of the braking forces when tested in bench and road conditions. Therefore, the purpose of the article is to improve the accuracy of measurement of power parameters in the diagnosis of brake systems of cars. For analytical research, the car is presented as a vibrating system with a sprung mass in the form of a solid body, which has three degrees of freedom. The suspension of the car is presented in the form of parallel working elastic elements and dampers. The model does not take into account the effect of lateral forces on the car. Particular attention is paid to the process of interaction of wheels with the running drums of the stand in the longitudinal direction. The model assumes the following assumptions: in the process of calculations simulated the braking of not all axles of the car, but only one; the body of the car is a solid body, the mass of which affects the brake axle of the car; unbalance and gyroscopic moments of rotating masses of the car are zero; points of contact of tires with the reference surface are taken in the middle of the tire imprints on the support rollers of the stand. non-parallelism. This addition to the dynamic model significantly clarifies the calculations of the process of braking the car wheel on the brake stand with treadmill. The developed dynamic model allows to simulate the process of braking the car with the parallelism of its diagonal axis relative to the axis of the stand, and to determine the dependence of the accuracy of measurement of power parameters on the magnitude of the angle of their mutual non-parallelism. This addition to the dynamic model substantially clarifies the calculations of the process of braking the car wheel on the brake stand with treadmill.
  • Item
    Діагностика ймовірності банкрутства підприємства та шляхи його стабілізації
    (ЦНТУ, 2017) Іщенко, Н. А.; Íshchenko, N.
    У статті висвітлено методичні підходи до діагностики ймовірності банкрутства підприємства. Проаналізовано ймовірність банкрутства підприємства за допомогою моделей прогнозування банкрутства. Визначено обмеження для використання на українських підприємствах моделей прогнозування банкрутства зарубіжних вчених. Обгрунтовано напрями використання результатів прогнозування при розробці стратегічних механізмів фінансової стабілізації. The article’s aim is to elucidate the methodological approaches to the diagnosis of probability of the enterprise bankruptcy and ways to stabilize its financial condition. The study used general scientific and special methods (comparative, economic and statistical). It was done the diagnosis of probability of the enterprise bankruptcy with the help of five-factor E. Altman, J. Bevere, Springate’s model, generalized model, Sayfulina-Kadykova’s model, Irkutsk model and O. Tereshchenko’s model. We have found restrictions for use by Ukrainian enterprises bankruptcy prediction models of foreign scientists. There were proposed the national adapted economy methods taking into consideration foreign bankruptcy prediction models. The results of the evaluation of the bankruptcy probability demonstrate financial stability of the company and the law probability of the bankruptcy. The research results ascertain that using the strategic mechanism of the financial stabilization is expedient. Strategic mechanism of the financial stabilization is a system of the measures that based on using the financial support models of the rapid economic growth of the enterprise, namely an effective pricing policy, tax policy; dividend policy.