Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
3 results
Search Results
Item Фінансові результати бюджетної установи як предмет судової економічної експертизи(ЦНТУ, 2022) Іванков, В. М.; Ivankov, V.Статтю присвячено дослідженню фінансових результатів діяльності бюджетних установ в якості предмету судово-економічної експертизи для судового розгляду справ про розкрадання та привласнення державних коштів та майна. На основі декомпозиційного поділу процесу обліку фінансового результату за двома етапами було визначено процеси і підпроцеси, які визначають предмет судово-економічної експертизи фінансового результату. Встановлено, що перший етап охоплює процеси закриття субрахунків доходів і витрат за обмінними і необмінними операціями. Виявлені підпроцеси облікового відображення доходів і витрат, які полягають у формуванні підсумкових значень сальдо відповідних рахунків бухгалтерського обліку. Встановлено процеси другого етапу відображення фінансових результатів бюджетної установи у формах фінансової звітності. Запропоновано виділити точки експертного дослідження фінансового результату, які відповідають алгоритмам його формування в обліку на обох етапах. Зроблено висновок про доцільність застосування такої послідовності експертного дослідження фінансового результату бюджетної установи, яка відповідає алгоритмам його облікового формування і відображення у фінансовій звітності. Доведено, що побудова експертного дослідження у спосіб, який не відтворює послідовність формування фінансового результату на рахунках бухгалтерського обліку, може призвести до неправильних висновків, викривлення оцінки співвідношення доходи-витрати у формах фінансової звітності. Корисність та практичне застосування визначеного предмету судово-економічної експертизи полягає у можливості його адаптації до зміни норм чинного законодавства через уточнення процесів і підпроцесів бухгалтерського обліку формування фінансового результату через ідентифікацію точок експертного дослідження, а у випадку розширення задач експертизи іншими показниками, наприклад фінансового стану бюджетної установи, - їх доповнення та розширення. The article is devoted to the study of the financial results of budgetary institutions when they become the subject of forensic economic examination under the trial of cases of embezzlement and misappropriation of public funds and property. The author described accounting processes and sub-processes based on the decompositional division of the process of forming the financial result in budgetary organizations into two stages. The latter are the foundation of the subject of forensic economic examination of the financial result. As revealed, the first stage covers the processes of closing sub-accounts of income and expenses for exchange and non-exchange transactions. The sub-processes of accounting reflection of income and expenses are identified, which determine the final values of the balance of the corresponding accounts. The processes of the second stage of reflecting the financial results of a budgetary institution in the forms of financial statements are determined. It is proposed to highlight the points of expert study of the financial result, corresponding to the algorithms for its development in accounting. As concluded, it is expedient to use s uch a sequence of expert research of the financial result of a budgetary institution that meets the algorithms for its accounting formation and reflection in financial statements. It is proved that the construction of an expert study in a way that does not reproduce the sequence of formation of the financial result on the accounts can lead to incorrect conclusions, distortion of the assessment of the income-expense ratio in the forms of financial statements. The usefulness and practical application of such a subject of forensic economic expertise lies in the possibility of its adaptation to changes in the norms of the current legislation. Adaptation is proposed to be carried out by clarifying the processes and sub-processes of accounting for the formation of financial results via the identification of points of expert study, and in the case of expanding the tasks of examination with other indicators, for example, the financial condition of a budgetary institution, their addition and expansion.Item Звітність підприємств в умовах сталого розвитку: сучасний стан, проблеми, перспективи, інформаційне забезпечення(ЦНТУ, 2021) Кононенко, Л. В.; Сисоліна, Н. П.; Чумаченко, О. С.; Kononenko, L.; Sysolina, N.; Chumachenko, O.Статтю присвячено дослідженню проблем задоволення інформаційних запитів користувачів звітності підприємств на сучасному етапі розвитку суспільства. Доведена нездатність діючої парадигми бухгалтерської звітності вирішувати питання, які сучасне суспільство висуває до неї. Це обумовило виникнення нової парадигми звітності - інтегрованої. Обґрунтовано, що основною передумовою її виникнення слугувала позиція міжнародних організацій щодо сталого розвитку суспільства як єдиного напряму, який надає можливість забезпечити потреби як сучасного, так і майбутнього поколінь. Розглянуто основні компоненти концепції сталого розвитку. The current stage in the development of mankind is characterized by low problems that cause serious concerns internationally. To solve them, a so-called "conception of sustainable development" was developed. Most scientists to the main components of sustainable development include respect and concern for the community; environmental dignity; social and economic justice; Democracy, non-violence and peace. One of the main components that ensure the implementation of the concept of sustainable development is its information provision, one of the sources of which is the financial statements formed in the accounting system. However, the modern stage of development is characterized by the discrepancy of information provision of financial statements of enterprises in the needs of users in this direction. This caused the birth of a new reporting paradigm. The emergence of a new reporting paradigm - integrated - is logical, since changes that have taken place over recent years in the institutional accounting environment must be taken into account by improving the accounting methodological apparatus. Integrated reporting makes it possible to combine in a single form of diverse information resources, which informs the adoption of optimal management decisions. In this case, transparency is achieved for all users of the enterprise, its advantages and disadvantages. It is the inability of the existing paradigm of accounting reporting to solve the issues that modern society puts forward to it, caused the need for a new one. The main prerequisite for its emergence was the position of international organizations on sustainable development of society as a single direction, which provides an opportunity to provide both modern and future generations. Integrated reporting is closely linked both with financial and non-financial, is the result of the evolution of the accounting system to ensure information needs of users, increasing the transparency of data, relevancy of the accounting information.Item Національні та міжнародні стандарти обліку для державного сектору: особливості застосування(ЦНТУ, 2018) Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Смирнова, И. В.; Смирнова, Н. В.; Smirnova, I.; Smirnova, N.У статті узагальнені передумови реформування системи бухгалтерського обліку в державному секторі у світі та в Україні. Уточнено зміст категорії «державний сектор». Досліджено етапи міжнародної та вітчизняної стандартизації бухгалтерського обліку в державному секторі, зокрема, щодо запровадження міжнародних та національних стандартів бухгалтерського обліку для державного сектору. Запропоновані напрямки удосконалення нормативно-правової бази з бухгалтерського обліку та фінансової звітності в державному секторі. В статье обобщенные предпосылки реформирования системы бухгалтерского учета в государственном секторе в мире и в Украине. Уточнено содержание категории «государственный сектор». Исследованы этапы международной и отечественной стандартизации бухгалтерского учета в государственном секторе, в частности, разработка международных и национальных стандартов бухгалтерского учета для государственного сектора. Предложенные направления совершенствования нормативно-правовой базы бухгалтерского учета и финансовой отчетности в государственном секторе. In the sphere of of public finance, the reform of the management system confirms the close linkage of measures aimed at achieving the effective use of budget funds, with the improvement of management methods, methodological and methodological provision of accounting and financial control. Accordingly, for Ukraine, it is useful to borrow a systematic approach in developing the legal and regulatory framework for the budget process, accounting and control. In order to create reliable and objective economic information, the process of introducing common standards of accounting and financial reporting continues in Ukraine and in the world. Therefore, the aim of writing of the article consists in finding out of features of application of requirements of international and national public sector accounting standards. Pre-conditions of reformation of the system of accounting in public sector in the world and in Ukraine were generalized in the article. Table of contents of category «a public sector» was specified. The features of development and input of international public sector accounting standards were investigational. The stages of national standardization of accounting in a public sector were systematized. A comparative analysis of international and national public sector accounting standards was conducted. Directions of improvement of normative base from а accounting and financial reporting in a public sector were offered. Positive results in development of methodology of accounting in a public sector can be attain only as a result of only approaches to accounting. One of the basic stages of reform here are application in practice of already existent national public sector accounting standards and development of new. National public sector accounting standards are based on the conceptual provisions of international standards, which contain common methodological approaches to the assessment and disclosure of information. They are in line with international standards, taking into account socio-economic development of the country and the peculiarities of the national budget legislation. The development of methodological recommendations for the introduction of national public sector accounting standards, as well as the review of regulatory and methodological support for the implementation of budget execution operations, taking into account changes in the accounting system, should be undertaken to continue the implementation of reforms in the public sector and bring it closer to international practice.