Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Логістична інфраструктура Тернопільської області
    (ЦНТУ, 2022) Фалович, Н. М.; Фалович, В. А.; Шевчук, О. С.; Попович, П. В.; Прогній, П. Б.; Мельниченко, В. В.; Falovych, N.; Falovych, V.; Shevchuk, O.; Popovich, P.; Progniy, P.; Melnichenko, V.
    В статті досліджено транспортну мережу Тернопільської області. Проаналізовано наявну транспортну мережу за усіма видами транспорту, які функціонують в області, зокрема, залізничний, автомобільний, авіаційний, річковий, трубопровідний в розрізі обсягів перевезень. Проаналізовано динаміку обсягів пасажирообороту області за видами транспорту у період з 2016 по 2020 роки та зроблено висновки щодо його функціонування. Здійснено аналіз обсягів вантажних перевезень в Тернопільській області за видами транспорту у період 2016-2020 роки. Охарактеризовано транспортну галузь в розрізі залізничного, автомобільного, авіаційного та трубопровідного комплексу щодо наявності автопарку, станцій, залів очікування та іншої необхідної інфраструктури. A study of the transport network of Ternopil region was conducted. The existing transport network for all types of transport operating in the region, in particular, railway, road, aviation, river, pipeline in terms of traffic volumes is analyzed. The dynamics of passenger traffic in the region by mode of transport in the period from 2016 to 2020 is analyzed and conclusions are drawn on its operation. An analysis of the volume of freight traffic in the Ternopil region by mode of transport in the period 2016-2020. The transport industry is characterized in terms of railway, automobile, aviation and pipeline complex in terms of the availability of fleet, stations, waiting rooms and other necessary infrastructure. The logistics infrastructure of Ternopil region is represented by rail, road, river, pipeline and air transport. The main factors that reflect the peculiarities of the formation of transport infrastructure of Ternopil region are as follows: 1. Location in the center of the Western region of Ukraine, as well as proximity to the borders with EU countries provides a unique economic and geographical position of the region. 2. Favorable physical-geographical and favorable natural and climatic conditions for the development of transport infrastructure (most of the region is a flat area, only in the north are the Kremenets Mountains). 3. Availability of the required amount of transport, warehousing infrastructure, communication lines and power lines. 4.The economic potential of the region contributes to the development of transport infrastructure that provides transportation of passengers and raw materials, finished products in the required volumes. 5. International transport highways pass through the region, which contributes to the development of the infrastructure of the surrounding areas. 6. Proximity to major centers of business cooperation and border cities. Railway transport in Ternopil region is widely used in both domestic and international relations. In 2020, its share in the structure of freight turnover was 22%, and passenger turnover - 2%. If we compare these data with the volume of traffic in 2016 (24% and 7%, respectively), we can conclude that the quarantine restrictions during the COVID-19 pandemic have a significant impact on the volume of rail transport.
  • Item
    Аналіз діяльності по здійсненню авіаційних перевезень в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Саркісова, О. М.; Токарь, А. Ф.; Саркисова, О. М.; Sarkisova, O.; Tokar, A.
    У статті досліджена діяльність по здійсненню авіаційних перевезень в Україні, її сучасний стан та проаналізовано основні показники авіаційної діяльності. Наведено та проаналізовано проблемні аспекти організації українського авіаційного транспорту, які потребують вирішення. Надано практичні рекомендації щодо підвищення конкурентоздатності авіаційного транспорту України. В статье исследована деятельность по осуществлению авиационных перевозок в Украине, ее современное состояние и проанализированы основные показатели авиационной деятельности. Приведены и проанализированы проблемные аспекты организации украинского авиационного транспорта, которые требуют решения. Даны практические рекомендации по повышению конкурентоспособности авиационного транспорта Украины. The developed transport system is a guarantee of sustainable economic growth and improvement of interstate relations of Ukraine. Activities of all types of transport are an integral part of the process of becoming a state as an economically independent unit. One of the main problems of the aviation industry is the imperfection of infrastructure, due to the monopolization and closure of the air transport market. The purpose of the article is to analyze the main indicators of aviation activity, the shortcomings and reasons for insufficiently high rates of aviation transportation compared with other modes of transport. The role and tendency of air transport development in Ukraine are determined. Air transportation has advantages in the use for transcontinental passenger transportation, but it is considerably inferior to short-distance transportation, which is clearly illuminated and illustrated in the article. That is why, the reason for the slow growth of volumes of transportation is still the problem of updating the aviation park, the development of airports, which together with the high cost of carriage on the Ukrainian market of airline services and the difficult economic situation in the country leads to disappointing indicators of the industry of air transport. In order to improve the efficiency of air transport, a number of recommended proposals for improving the process of aviation transportation, increasing the competitiveness of domestic carriers and increasing demand for transportation among the population of Ukraine was identified. Improving the efficiency of air transport is to determine how the most efficient use of available resources of each enterprise. Fierce competition in the market of transport services leads to systematic and detailed analysis of its activities, on the basis of which it is necessary to justify the economic evaluation of work. Such detail will enable the timely identification of deficiencies in the work at each stage of the process of transportation of passengers, cargo or mail, to evaluate their consequences, to prevent their appearance and to quickly implement effective measures to eliminate them.
  • Item
    До питання про вплив шуму на людину під час виконання авіаційних хімічних робіт
    (КНТУ, 2015) Бондарчук, С. В.; Bondarchuk, Svitlana
    В статті розглядаються деякі питання про вплив шуму на людину, як шкідливого фактора, що виникає від повітряних суден та інших механізмів, які використовуються в цивільній авіації. Наведено механізм нормування та стандартні значення показників шуму, показано вплив шуму на органи і системи людини. Надані рекомендації щодо зменшення шкідливої дії шуму на людину. The article deals with the hazard of the influence of aircraft noise on a human. The paper also determines harmful factors which affect the nervous system and discloses mechanisms of determining qualitative and quantitative characteristics of aircraft noise. The article touches upon the issue of analyzing of the consequences that arise while operating of aircraft, assemblies and mechanisms applied in civil aviation, and have a harmful effect not only on aviation personnel but also on people who travel by air and live in settlements near airports. The importance of the problem highlighted in the article is that people's need for air transport will eventually grow, and, therefore, the significance of looking for ways to reduce the impact of harmful factors on human health will increase. The article gives information about mechanisms of determining and rule-making of parameters (standards) of noise figures, depending on the aircraft airborne weight linking them to the place or the measuring points of these parameters. The article presents negative effects of aircraft noise on various human organs, depending on the quantitative characteristics. The paper provides recommendations to reduce harmful effects of noise on a human while operating of the system of air transport.