Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item Дослідження процесу теплопередачі в циліндрах двигуна внутрішнього згоряння(ЦНТУ, 2020) Сиволапов, В. А.; Новицький, А. В.; Хмельовський, В. С.; Бистрий, О. М.; Suvolapov, V.; Novitskiy, A.; Khmelevski, V.; Bustruy, O.; Новицкий, А. В.; Хмелёвский, В. С.; Быстрый, А. Н.В статі проведено аналіз наукових публікацій і літературних досліджень процесів теплопередачі в циліндрах двигунів внутрішнього згоряння. Представлено дослідження температурних полів в двигунах під час їх роботи на різних режимах з використанням програмного комплексу та розрахункового модуля. Проаналізовано результати моделювання та проведення термометрування в однорідній і пластинуваній гільзах циліндрів двигунів. Приведено графічні залежності та розподіл температури по товщині стінки циліндра під час максимальної і мінімальної температури на поверхні циліндра. На основі досліджень встановлено, що при пластинуванні і запресуванні вставки температурні поля в циліндрі двигуна змінюються, підвищується температура на внутрішній поверхні циліндра при пластинуванні на 6,5 С, а при запресуванні – на 4,5 С. Це пояснюється тим, що контактний шар при пластинуванні знаходиться в зоні нестаціонарного режиму, а при запресуванні контактний шар знаходиться в зоні стаціонару і, таким чином, збільшує товщину циліндра на 2 міліметри. Встановлено, що різниця мінімальної і максимальної температур на внутрішній поверхні циліндра практично залишається такою ж як у однорідного циліндра. The article analyzes scientific publications and literary studies of heat transfer processes in cylinders of internal combustion engines. The research of temperature fields in engines during their operation at different modes with the use of a software package and calculation module is presented. The results of modeling and thermo-metering in homogeneous and laminated engine cylinder liners are analyzed. Graphic dependencies and temperature distribution by cylinder wall thickness at maximum and minimum temperature on cylinder surface are given. On the basis of researches it is established that at laminating and pressing of inserts temperature fields in the engine cylinder change, temperature on an internal surface of the cylinder increases at laminating on 6,5 °С, and at pressing - on 4,5 °С. This is explained by the fact that the contact layer during plastification is in the zone of non-stationary mode, and when pressing the contact layer is in the zone of stationary mode and thus increases the thickness of the cylinder by 2 millimeters. It is established that the difference of minimum and maximum temperatures on the inner surface of the cylinder practically remains the same as that of a homogeneous cylinder. Thus, modeling becomes the most effective scientific tool in the development and implementation of long-term evaluation of options for improving ICE. В статье проведен анализ научных публикаций и литературных исследований процессов теплопередачи в цилиндрах двигателей внутреннего сгорания. Представлены исследования температурных полей в двигателях во время их работы на различных режимах с использованием программного комплекса и расчетного модуля. Проанализированы результаты моделирования и проведения термометрирования в однородной и пластинированной гильзах цилиндров двигателей. Приведены графические зависимости и распределение температуры по толщине стенки цилиндра при максимальной и минимальной температуры на поверхности цилиндра. На основании исследований установлено, что при пластинировании и запрессовке вставки температурные поля в цилиндре двигателя меняются, повышается температура на внутренней поверхности цилиндра при пластинировании на 6,5 °С, а при запрессовке – на 4,5 °С. Это объясняется тем, что контактный слой при пластинировании находится в зоне нестационарного режима, а при запрессовке контактный слой находится в зоне стационара и, таким образом, увеличивает толщину цилиндра на 2 миллиметра. Установлено, что разница минимальной и максимальной температур на внутренней поверхности цилиндра практически остается такой же как у однородного цилиндра.Item Анализ способов восстановления шестерен насосов НШ(КНТУ, 2005) Кропивный, В. Н.; Русских, В. В.; Кулешков, Ю. В.; Бевз, О. В.; Кропівний, В. М.; Кулєшков, Ю. В.В статье предложен принцип классификации способов восстановления шестерен насосов НШ по технологическому принципу. Предложен способ, позволяющий усовершенствовать восстановление шестерен электроконтактным навариванием износостойких композиционных порошковых материалов. У статті запропонований принцип класифікації способів відновлення шестірень насосів НШ по технологічному принципу. Запропоновано спосіб, що дозволяє удосконалити відновлення шестірень електроконтактним наварюванням зносостійких композиційних порошкових матеріалів. In the article principle of classification of methods of renewal of cog-wheels of pumps of ÍØ is offered on technological principle. A method allowing to perfect renewal of cog-wheels by the elektrokontaktnym welding on of wearproof compositions powder-like materials is offered.Item Особливості розвитку автоматизації зварювання і наплавлення з використанням промислових роботів(ЦНТУ, 2018) Герук, С. М.; Сукманюк, О. М.; Сукманюк, А. М.; Geruk, S.; Sukmaniuk, O.Робота присвячена складному і актуальному питанню розвитку одного з напрямків процесу відновлення деталей машин зварюванням і наплавленням з використанням промислових роботів. У статті висвітлені та проаналізовані досягнення світових фірм, що займаються розробкою і впровадженням робототехнічних комплексів та технологічних операцій відновлення деталей машин зварюванням і наплавленням. This research purpose is to highlight the activities of robots and robotic systems manufacturers for parts of machines repair by welding and surfacing. The paper highlights development of welding and surfacing automation with industrial robots usage, which dates back to the mid-70's of the twentieth century. The article deals with robots and robotic systems models that were developed and implemented in the production by the world leading countries firms, which produce more than a half of all robotized products in the world: Japan, Germany, USA, etc. Industrial robots are used for welding in active and inert gas with the consumable electrode and TIG electrodes in inert gas, this generates a significant amount of pollutants that adversely affect the staff. Thanks to special robots, a significant reduction of valuable surfacing metal and energy cost was reached, the sharpness of technological operations was increased and, consequently, the product quality was improved. The article indicates the scientific institutions - the Central Institute of Welding (ZIS) in the German city of Galli and the Institute of Electric Welding named after Y. O.Paton (Ukraine), that worked with the development of the machine parts repair new technologies, based on the additional material minimum layer application. Particular attention is paid to the firm "REIS-ROBOTICS" work, which developed the control devices for industrial robots basic standard functions for arc welding. These include automatic programming, the possible errors correction, robots automatic control in six degrees of freedom, the arc inflammation, the parameters adjustment, processing and rational choice of the working tool moving idle movements. The introduction and robots usage for welding and surfacing while the machine parts repair will allow to solve the creating complex automation problem on the new and higher scientific and technical level at enterprises, to reconsider the functions between a person and a machine, will significantly increase productivity. The industrial robots and robotic systems usage will ensure a product stable high quality, as well as the production mobile reconfiguration possibility.Item Підвищення довговічності ґрунтообробних робочих органів(ЦНТУ, 2017) Дудніков, А. А.; Дудніков, І. А.; Дудник, В. В.; Горбенко, О. В.; Лапеннко, Т. Г.; Дудников, А. А.; Дудников, И. А.; Горбенко, А. В.; Dudnikov, A.; Dudnikov, I.; Dudnik, V.; Gorbenko, A.; Lapenko, T.Проаналізована математична модель прогнозування довговічності робочих органів ґрунтообробних машин з метою вибору ефективного методу їх відновлення. Проанализирована математическая модель прогнозирования долговечности рабочих органов почвообрабатывающих машин с целью выбора эффективного метода их восстановления. The mathematical model of prediction of durability of working bodies of soil-working machines with the purpose of choosing the method of their restoration is analyzed. The process of formation of the geometry of the working surface during its restoration by reinforcing surfacing has been researched and its influence on the increase of durability of the cutting element of the stiffened cultivar leg is estimated. As a result of the conducted research the power characteristic, taking into account the frictional forces acting in the process of working on the arrowhead cultivar paw, is calculated, the density of the distribution of the size of the wear element of the cutting element is calculated.Item Способы формирования антифрикционных покрытий на металлические поверхности трения(КНТУ, 2012) Черновол, М. И.; Шепеленко, И. В.; Черновол, М.; Шепеленко, І.; Chernovol, М.; Shepelenko, І.В статье представлена классификация способов нанесения антифрикционных покрытий на металлические поверхности деталей трения. Проведен краткий анализ перспектив использования финишной антифрикционной безабразивной обработки. Рассмотрен комбинированный метод обработки, совмещающий поверхностное пластическое деформирование и нанесение покрытий финишной антифрикционной безабразивной обработкой. В статті представлена класифікація способів нанесення антифрикційних покриттів на металеві поверхні деталей тертя. Проведений короткий аналіз перспектив використання фінішної антифрикційної безабразивної обробки. Розглянутий комбінований метод обробки, що об’єднує поверхневе пластичне деформування та нанесення покриттів фінішною антифрикційною безабразивною обробкою. This article represents the classification of ways of antifriction coatings application on metal friction surfaces. A short analysis of prospects of usage of the finish antifriction non-abrasive processing has been performed. A combined processing method has been reviewed, which combines surface plastic deformation and application of coatings by means of finish antifriction non-abrasive processing.