Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Item
    Застосуваннягідроізоляційних покриттів для захисту від корозії дорожніх водопропускних труб з металевих гофрованих конструкцій
    (ЦНТУ, 2024) Гаркуша, М. В.; Harkusha, М.
    Дорожні водопропускні труби експлуатуються в складних умовах, які спричинюють розвиток корозійного впливу на метал конструкції, а сам метал потребує належного захисту для забезпечення надійності та довговічності споруди в цілому. Щоб забезпечити відповідність вимогам проєктного терміну служби, сталеву конструкцію захищають антикорозійним покриттям. В роботі розглянуто різноманітні захисні покриття для підвищення довговічності дорожніх водопропускних від впливу корозії. Road culverts made of corrugated metal structures were initially used as small pipes in both length and diameter. Today, road culverts made of corrugated metal structures are used with a span of 40 m and are a composite soil-steel system and are widely used in the field of transport construction. Road culverts made of corrugated metal structures are economical, aesthetically attractive, have the advantage of quick construction with minimal maintenance in the future, the estimated service life is usually from 50 to 100 years.
  • Item
    Впливу корозії на технічний стан дорожніх водопропускних труб та сучасні методи їх ремонту
    (ЦНТУ, 2023) Гаркуша, М. В.; Harkusha, М.
    Із збільшенням кількості дорожніх водопропускних труб на дорогах, особливе значення набувають питання забезпечення надійності і довговічності їх роботи в процесі експлуатації, так як має місце велика кількість деформацій, а також випадки повного руйнування труб під насипами як існуючих автомобільних доріг, так і доріг, які будуються. Світовий досвід показує, що корозійні пошкодження є надзвичайно важливою проблемою і вимагають належної реакції на дуже ранній стадії розвитку. Одним із методів підвищення довговічності дорожніх водопропускних труб є застосуваня сучасних матеріалів та технологій для їх виготовлення. ods of Their Repair There were about 130,000 pieces of hydraulic engineering structures of transport construction from road culverts on the highways of Ukraine, which is more than 90% of the total number of transport structures on the roads. This is explained, first of all, by the more cost-effective use of pipes compared to small bridges, the arrangement of the subgrade without break ups, the increase in safety, speed and comfort of movement.With the increase in the number of hydraulic engineering structures of transport construction from road culverts on roads, the issue of ensuring the reliability and durability of their work during operation is of particular importance, as there is a large number of deformations, as well as cases of complete destruction of pipes under embankments of both existing automobile roads and and roads under construction.World experience indicates that corrosion damage is an extremely important problem and requires an appropriate response at a very early stage of development.
  • Item
    Гібридні конструкції балок на транспорті із застосуванням металу
    (ЦНТУ, 2023) Кузєв, І. О.; Kuziev, I.
    Виконати аналіз можливого застосування гібридних та комбінованих конструкцій для перекриттів будівель та споруд цивільного та промислового призначення, у тому числі на транспорті, розширити номенклатуру балкових конструкцій, розробити інноваційне конструктивне рішення гібридної балки, що має низьку матеріаломісткість при підвищеній надійності. Аналіз переваг відомих гібридних конструкцій, які застосовуються для їх проектування матеріалів, розрахунок металокомпозитної балки із застосуванням існуючих інженерних методик. Наводяться нові розробки балок із застосуванням сталебетону та композитних матеріалів для проектування та посилюваних конструкцій. To analyze the future use of hybrid and combined structures for floors of buildings and structures for civil and industrial purposes, including in transport, to expand the range of beam structures, to develop an innovative design solution for a hybrid beam with low material consumption with increased reliability and durability of the structure. Analysis of the advantages of hybrid structures, materials used for their design, calculation of a metalcomposite beam using existing engineering methods according to STO “Strengthening steel structures with composite materials. Design and production technology of works ”and numerical methods of calculation with the involvement of calculation programs. The advantages of hybrid and combined structures were revealed, a decrease in the material consumption of a metal-composite beam reinforced with boroplastic was revealed in comparison with a steel one. The proposed constructive solution of the beam can be used in floors and roofs of buildings and structures, transport facilities, especially in aggressive environments, as well as in the overhaul and reconstruction of industrial and civil facilities. New developments of beams using steel concrete and composite materials for designed and reinforced structures are presented. An innovative design of a metal-composite beam was developed - a steel beam reinforced with an external reinforcement system made of a composite material, protected by a utility model patent, its static and structural calculation was performed using the SCAD computer complex, the stress-strain state was analyzed, an analysis was made of reducing the consumption of steel of a metal-composite beam and others. its advantages over traditional steel and reinforced concrete beam solutions.
  • Item
    Підвищення довговічності шестеренного насоса гідросистеми автотракторної техніки шляхом зниження зносів деталей, що утворюють радіальний зазор
    (ЦНТУ, 2022) Кулешков, Ю. В.; Черновол, М. І.; Красота, М. В.; Руденко, Т. В.; Осін, Р. А.; Kuleshkov, Yu.; Chernovol, М.; Krasota, M.; Rudenko, Т.; Osin, R.
    В роботі наведені результати досліджень залежності втрат робочої рідини через радіальний зазор. Визначені основні параметри, що на них впливають, та умови, при яких втрати робочої рідини будуть мінімальними, що відповідає раціональному значенню радіального зазору і забезпечує зменшення зносів деталей, які утворюють радіальний зазор. Встановлено, що підвищити довговічність шестеренного насоса можливо за рахунок того, що обробку шестерень і наступне складання шестеренного насоса здійснюють з гарантованим радіальним зазором в з’єднанні деталей «корпус – шестерні», що виключає початковий знос корпусу шестеренного насоса на при його обкатуванні. Запобіганню явища абразивного зношування сприяє збільшення радіального зазору до розмірів, через які спроможні вільно пройти абразивні частки будь–якої величини не зачепивши стінок корпусу і вершин зубів шестерень. Раціональний радіальний зазор забезпечує вільне проходження практично всіх абразивних часток що підвищує довговічність шестеренного насоса. The research goal is the determination of rational radial clearance, with what details, which create radial clearance, attrition will be minimal and eventually provides gear pump hydraulic systems of car and tractor machinery durability increasing. Research gives the results of the dependence of working liquid losses through radial clearance. Determined main parameters, which have an influence on them, and conditions due to which working liquid losses will be minimal, which corresponds to the rational value of radial clearance and provides decreasing of details attrition, which creates radial clearance. Were found as the main parameters, which allow managing working liquid losses through radial clearances. They consist of gear tooth tops width, gear rotation frequency, and outer gear radius. Offered a new conditions determination method, in which working liquid losses through radial clearances will be minimal. Mentioned models include the presence of pressurized and frictioned losses compounds. Was found that increasing gear pump durability is able due to gears processing and further gear pump assembling made with guaranteed radial clearance in connection «body - gears» details, which excludes initial attrition of gear pump body in time of its enabling. Increasing radial clearance to sizes, in which abrasive parts of any sizes are able to frequently walk through avoiding body walls and gear teeth tops, helps to prevent the abrasive attrition phenomenon. Rational radial clearance provides free passage for almost all abrasive parts, which increases gear pump durability. Rational radial clearance determination allows for increasing the efficiency of technology of gear pump manufacturing by rationalizing tolerances for gears manufacturing, which allows for increasing gear pump durability.
  • Item
    Оцінка надійності несучих конструкцій і вузлів бурякозбиральних комбайнів на початковій стадії розвитку тріщин
    (КНТУ, 2005) Рибак, Т. І.; Підгурський, М. І.; Сташків, М. Я.
    Розглянуто напрямки підвищення надійності рамних конструкцій бурякозбиральних машин. Проведено дослідження з моделювання процесів зародження та розвитку втомних тріщин у зварних вузлах мобільних сільськогосподарських машин. Directions of increase of reliability of frame constructions of beet combines are considered. Research is conducted from the design of processes of origin and development of fatigue cracks in the welded knots and constructions of mobile agricultural machines.
  • Item
    Підвищення довговічності ґрунтообробних робочих органів
    (ЦНТУ, 2017) Дудніков, А. А.; Дудніков, І. А.; Дудник, В. В.; Горбенко, О. В.; Лапеннко, Т. Г.; Дудников, А. А.; Дудников, И. А.; Горбенко, А. В.; Dudnikov, A.; Dudnikov, I.; Dudnik, V.; Gorbenko, A.; Lapenko, T.
    Проаналізована математична модель прогнозування довговічності робочих органів ґрунтообробних машин з метою вибору ефективного методу їх відновлення. Проанализирована математическая модель прогнозирования долговечности рабочих органов почвообрабатывающих машин с целью выбора эффективного метода их восстановления. The mathematical model of prediction of durability of working bodies of soil-working machines with the purpose of choosing the method of their restoration is analyzed. The process of formation of the geometry of the working surface during its restoration by reinforcing surfacing has been researched and its influence on the increase of durability of the cutting element of the stiffened cultivar leg is estimated. As a result of the conducted research the power characteristic, taking into account the frictional forces acting in the process of working on the arrowhead cultivar paw, is calculated, the density of the distribution of the size of the wear element of the cutting element is calculated.
  • Item
    Моніторинг умов роботи електроприводу ковальсько-штампувальних машин
    (КНТУ, 2006) Кришкін, Б. Б.; Карпусь, О. В.
    У статті описано методику фахового супроводження електроприводу ковальсько- штампувального обладнання, умови роботи якого вимагають постійного застосування режиму повторно- довготривалих пусків. Наведені результати відповідних експерементальних досліджень та запропоновано послідовність проведення процедур інженерного моніторингу з метою підвищення довговічності роботи обладнання. The method of professional accompaniment electric-drived blacksmith-punching equipment is described in the article, the terms of work of which require permanent application of the long repeatedlydurations startings mode. The results of the proper experimental researches and the sequence of procedures conducting of the engineering monitoring have been done with the purpose of increase of longewearvity of work of equipment.
  • Item
    Стенд для перевірки ресурсу шестеренних насосів
    (КНТУ, 2008) Павлюк-Мороз, В. А.; Осін, Р. А.; Чабанний, В. Я.
    В запропонованій статті приведено конструкцію і принцип роботи енергозберігаючого стенду для перевірки ресурсу шестеренних насосів. In the offered article a construction and principle of work of енергозберігаючого stand is resulted for verification of resource of cog-wheel pumps.
  • Item
    Моделювання довговічності роботи фрикційних муфт однокривошипних пресів
    (КНТУ, 2011) Кришкін, Б. Б.; Kryshkin, B.
    У статті описані результати експериментальних досліджень зношування робочих елементів фрикційних однодискових муфт кривошипних машин. На підставі проведених експериментів та аналізу статистичних даних стосовно довговічності роботи муфт в умовах їх тривалої експлуатації запропоновано математичну модель довговічності роботи зазначених елементів систем вмикання. The results of experimental researches of wear of elements of friction onedisk muffs of crank-type machines are described in the article. On the basis of the conducted experiments and analysis statistical data, touching longevity of work of muffs in the conditions of their protracted exploitation the mathematical model of longevity of work of foregoing elements of the systems of including is offered.
  • Item
    Методика експериментальних досліджень ефективності роботи та довговічності гвинтового робочого органу транспортера
    (КНТУ, 2011) Куликівський, В. Л.; Kulikivskiy, V.
    Наведена методика експериментальних досліджень ефективності роботи і довговічності гвинтового робочого органу транспортера. Представлена лабораторна установка для проведення досліджень зі встановленими на ній необхідними пристроями, механізмами і приладами для зміни, регулювання та вимірювання конструктивно-кінематичних параметрів експериментального гвинтового транспортера. Визначені критерії оптимізації, а також фактори, що впливають на них. The method of experimental researches of work and longevity of spiral working organ of conveyer is resulted. A laboratory fluidizer is presented lead through of researches with the necessary devices mechanisms and devices set on it for a change, adjusting and measuring of structurally kinematics parameters of experimental spiral conveyer. The criteria of optimization, and also factors which influence on them, are certain.