Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Дослідження впливу змінного електромагнітного поля на трибологічні властивості моторних олив
    (ЦНТУ, 2024) Гупка, А. Б.; Аулін, В. В.; Гудь, В. З.; Ткаченко, І. Г.; Слободян, Л. М.; Міронов, Д. В.; Gypka, A.; Aulin V.; Hud, V.; Tkachenko, I.; Slobodyan, L.; Mironov, D.
    Проаналізовано основні причини зниження експлуатаційної надійності двигунів автомобілів під час пуску. Систематизовано фактори які вливають на появу задирів на робочих поверхнях деталей трибоспряжень, характер їх зношування. Запропонована конструкція оливозакачуючого пристрою для обробки моторних олив змінним електромагнітним полем з метою покращення їх експлуатаційних властивостей. Проведено комплекс досліджень по впливу змінного електромагнітного поля на в’язкісно- температурні характеристики моторних олив. A set of studies was conducted on the influence of mechanical, thermal and electromagnetic factors under the action of the variable electromagnetic field of the oil pumping device on the properties of M-6В3 motor oils; M-10Г; M-10Г2. The research was carried out on a special stand, which allows to simulate the operating conditions of the oil injection device on the car engine during the start-up period. The evaluation of the efficiency of the oil pumping device was determined by the volume and effective coefficients of the useful action. In the process of research, oils (fresh and used) that were exposed to an alternating electromagnetic field and oils that were not exposed to the corresponding influence were compared according to the main physicochemical properties: kinematic viscosity at temperatures of 373, 323, 293, 273 and 258 K; solidification temperature of oil, K; viscosity index; ash content, %; the content of refractory mechanical impurities, %; iron content, %. The results were obtained on the effect of an alternating electromagnetic field on the viscositytemperature parameters of fresh M-6В3 oils; M-10Г; M-10Г2. In the temperature range of 293...323 K, a decrease in the viscosity of the studied oils was observed. An increase in temperature eliminates the difference between processed and unprocessed oils.
  • Item
    Вплив мастильних матеріалів на довговічність трибоспряжень
    (ЦНТУ, 2022) Макаренко, Д. О.; Деркач, Д. О.; Муранов, Є. С.; Івашкович, М. М.; Makarenko, D.; Derkach, O.; Muranov, Ye.; Ivashkovych, M.
    Викладені результати лабораторних досліджень щодо впливу мастильних матеріалів різних виробників на довговічність трибоспряжень. Дослідженнями не зафіксовано значної різниці, за середньою величиною моменту тертя, при терті в середовищі різних моторних олив. При цьому, при мащені моторною оливою Xado зафіксовано більшу сталість моменту тертя, у порівнянні з роботою в середовищі оливи ZIC. Встановлено, що інтенсивність лінійного зносу, за умови тертя в середовищі оливи Xado на 17,7 % менша у порівнянні з мащенням оливою ZIC. The aim of the research is to determine the influence of motor oils on operating modes, durability of tribocouples and substantiation of expediency of use of motor oils of corresponding brands. A study of the tribological properties of motor oils from different manufacturers. Characteristic features of friction moment change during lubrication with ZIC and Xado oils have been studied. During friction in the ZIC oil environment, significant oppositely directed changes in the moment of friction (oscillation) were recorded, which indicates an unstable friction mode. At the beginning of the experiment, a gradual increase in the friction moment when lubricating tribocouples with Xado oil was recorded. Studies of the dynamics of temperature in the friction zone depending on the lubricating medium are performed. It was found that the maximum temperature in the friction zone was when using Xado and ZIC engine oil - 90.0 ºC and 84.5 ºC, respectively. The value of wear intensity of steel-steel tripods depending on the engine oil of different manufacturers is determined. An analysis of micrographs of surfaces before and after the experiment was performed. It is established that the amount of damage to the surface friction as a whole without drastic changes. Unidirectional light lines are the places of direct contact between two friction bodies. After the experiment with lubrication with Xado engine oil on the friction surface of the pad recorded minor accumulations in the grooves and on their peripheries. It was found that the moment of friction when using the selected motor oils for the selected modes of friction of the tribocouples differs slightly, 1.13 N · m and 1.15 N · m, respectively, for ZIC X5 and Xado. At the same time, it should be noted that when lubricating with Xado engine oil, a higher constancy of the friction moment was recorded, compared to working in ZIC oil environment. It is established that the dynamics of temperature rise is gradual. The intensity of linear wear when using Xado oil is 17.7% lower compared to lubrication with ZIC oil. Thus, it can be concluded that the use of Xado motor oil can increase the durability of tribocouples.
  • Item
    Системно-спрямований підхід підвищення експлуатаційної надійності транспортних машин на етапах їх життєвого циклу
    (ЦНТУ, 2022) Лисенко, С. В.; Lysenko, S.
    В роботі на основі системно-спрямованого підходу визначено, як на етапах життєвого циклу транспортних машин, що працюють у відкритих кар'єрах та в умовах агропромислового виробництва, підвищити рівень їх експлуатаційної надійності. На етапі пуску силових агрегатів запропоновано спосіб зменшення зносу спряжень деталей. Розроблено схему реалізацію способу. Визначено, що ефективно цей спосіб застосувати при експлуатації транспортних машин в жорстких нестаціонарних умовах та режимах "пуск-зупинка". Експериментально доведено, що запропонований спосіб дає можливість економити до 15% експлуатаційні матеріали та збільшувати термін заміни моторної оливи. На етапі експлуатації транспортних машин у відкритому кар'єрі і умовах агропромислового виробництва дослідженнями доведено подовження використання моторної та трансмісійної оливи на 25...40%, виявлено зменшення кількості технічних обслуговувань та необхідність коректування термінів технічних обслуговувань транспортних машин. The paper, based on a system-oriented approach, identifies how to increase the level of their operational reliability at the stages of the life cycle of transport machines operating in open pits and in the conditions of agro-industrial production. At the start-up stage of power units, a method of reducing the wear of parts is proposed. The scheme of realization of a way is developed. It is determined that it is effective to use this method when operating vehicles in harsh non-stationary conditions and "start-stop" modes. It is experimentally proven that the proposed method allows to save up to 15% of consumables and increase the life of the engine oil. The study of the effectiveness of the use of additives NIOD-5, RoilGold and the proposed additive KGMT-1 to motor oil was carried out at the stage of bench tests of power units of transport vehicles. It has been determined that the addition of a composite additive to the engine oil provides a steady increase in power, torque and reduction of specific fuel consumption. RoilGold and KGMT-1 additives work especially effectively. At the stage of operation of transport vehicles in open quarries and conditions of agro-industrial production, research proved the extension of the use of motor and transmission oil by 25 ... 40%, revealed a decrease in maintenance and the need to adjust the maintenance of vehicles. Based on the results of operational studies, a corrective table of terms of replacement of motor oil of transport vehicles operating in harsh non-stationary conditions is constructed. It is found out how to ensure the proper level of operational reliability of transport vehicles.
  • Item
    Дослідження властивостей моторної оливи в процесі експлуатації дизелів
    (КНТУ, 2009) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.
    В статті дано комплекс показників, що характерезують зміну експлуатаційних властивостей моторної оливи в часі, наведено результати їх експерементального визначення. The complex of indexes is given in the article, that характерезують time-history of operating properties of agile olive is, results are resulted them determination.
  • Item
    Модифікуючий вплив присадок на термін заміни моторної оливи в нестаціонарних умовах експлуатації
    (КНТУ, 2015) Слонь, В. В.; Slon', Viktor
    Розглянута проблема підвищення надійності транспортних засобів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації та вплив режимів їх роботи на термін заміни моторної оливи. Охарактеризовано вплив зміни властивостей моторної оливи на її показники якості. Наведені результати експериментальних досліджень впливу модифікування моторної оливи присадками дисульфід молібдену, "Roil Gold", "КГМТ-1" на швидкість надходження та концентрацію заліза з напрацюванням. Виявлено поліпшення показників якості моторної оливи і подовження терміну її експлуатації. The aim of this work is to study the impact modifying additives to change the speed of receipt and concentration of iron in the motor oil, vehicle operating in non-stationary conditions. The problem of improving the reliability of vehicles operating in non-stationary conditions and the impact of their operation modes for up replacing the engine oil. The characteristic types of unsteady operating conditions, depending on the environmental conditions, climate, traffic, mining conditions, operating conditions, are defined by their main parameters. Demonstrated techniques for obtaining and processing the results of experimental studies. The influence of changes in the properties of motor oil in its quality and condition of engine oil determined by the contents of her metal wear products, by method sprektrografii. The results of experimental studies of the effect of modification of motor oil additives molybdenum disulfide, "Roil Gold", "КГМТ-1" to speed receipt and concentration of iron and operating time of diesel vehicles. Found improvement in the quality of motor oil and the extension of its operation.
  • Item
    Зміна фізико-хімічних показників моторної оливи дизелів автосамоскидів в процесі експлуатації
    (КНТУ, 2012) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Кузик, О. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Kuzyk, О.
    В статті виявлено вплив умов експлуатації на зміну фізико-хімічних показників базових моторних олив дизелів автосамоскидів, наведена схема причинно-наслідкових зв'язків цієї зміни. Дано результати досліджень зміни коксівності, густини оливи від терміну експлуатації, показано зміну концентрації хімічних елементів в ній. Встановлено, що ресурсом кар'єрних автосамоскидів можна управляти та збільшувати інтервал ТО, здійснюючи модифікуючий вплив на моторну оливу додаванням присадок та обробкою фізичним полем. Influence of external on the changes of physical and chemical indexes of base motor oil of diesels of dumper environments, the brought chart over of relationship of cause connections of these changes, is educed in the article. The results of researches of change of coked, closenesses of oil, are given from the term of exploitation, the change of concentration of chemical elements is shown in him. It is set that it is possible to manage the resource of quarry dumper and increase an interval maintenance, carrying out modifying influence on motor oil addition of additives and treatment the physical field.