Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
11 results
Search Results
Item Бізнес-аналітика та її роль в управлінні конкурентоспроможністю підприємства(ЦНТУ, 2020) Дмитришин, Б. В.; Боровий, М. В.; Dmitrishin, B.; Boroviy, M.; Боровой, М. В.Статтю присвячено актуальним питанням проведення бізнес-аналітики на підприємстві. Узагальнено завдання, принципи та цілі бізнес-аналітики. Визначено взаємозв’язок бізнес-аналітики та конкурентоспроможності підприємства. Встановлено та обґрунтовано чинники впливу на конкурентоспроможність підприємства. Розкрито значущість та необхідність проведення бізнес-аналізу для прийняття управлінських рішень. Запропоновано інструментарій спеціаліста бізнес-аналітика в умовах швидко мінливого зовнішнього середовища. The purpose of the article is to develop the methodological foundations of business analytics as a necessary component in the competitiveness management system of a modern enterprise. The article is devoted to solving the problem of relations business analytics (in particular business decision support systems) and systemic characteristics of enterprise competitiveness management. Substantiation of factors influencing the formation of the competitiveness of an enterprise becomes significant at this stage of development of the national economy. The publication summarizes the tasks, principles and goals of business analytics. The relations between business analytics and enterprise competitiveness is defined and structured. Business analytics aims to simplify the work of the company as much as possible, increasing the profitability of sales and minimizing losses, which will certainly have a positive effect on the competitiveness of an enterprise. It is noted that the qualitative improvement of the range and intellectual potential of an enterprise has a positive effect on the competitiveness of manufactured goods (services), personnel of an enterprise. Factors influencing the competitiveness of an enterprise are established and substantiated. The types of relations between business strategy and business analytics are analyzed. The significance and necessity of conducting business analysis for making managerial decisions are revealed. The tools of a business analyst in a rapidly changing environment are proposed. Ukrainian enterprises are recommended to use not static, but strategically-oriented adaptive systems of competitiveness management, based on the widespread use of business process modeling and business intelligence tools. Further research should be focused on the implementation of modern methods of business analytics in enterprises, taking into account the experience of the most developed countries, conducting a comparative analysis of business analysis tools to reveal their full potential, highlighting the advantages and disadvantages. Статья посвящена актуальным вопросам проведения бизнес-аналитики на предприятии. Обобщены задачи, принципы и цели бизнес-аналитики. Определена взаимосвязь бизнес-аналитики и конкурентоспособности предприятия. Установлено и обоснованно факторы влияния на конкурентоспособность предприятия. Раскрыто значимость и необходимость проведения бизнес-анализа для принятия управленческих решений. Предложен инструментарий специалиста бизнес-аналитика в условиях быстро меняющейся внешней среды.Item Витрати в системі планування маркетингу на підприємстві(ЦНТУ, 2020) Корінєв, В. Л.; Романчук, C. А.; Бойко, С. В.; Korinyev, V.; Romanchuk, S.; Boiko, S.; Коринев, В. Л.Визначено проблему планування маркетингової діяльності вітчизняних підприємств та досліджено її особливості. Запропоновано алгоритм процесу планування маркетингової діяльності згідно результатів цього дослідження. Уточнено роль витрат з позиції ціноутворення при маркетинговому плануванні. Обґрунтовано рекомендації по підвищенню ефективності маркетингової діяльності підприємства з урахуванням особливостей формування витрат на виробництво та реалізацію продукції. The problem of planning of marketing activity of domestic enterprises is defined and its features are investigated. An algorithm for the process of planning marketing activities according to the results of this study is proposed. The role of costs from the point of view of pricing at marketing planning is specified. It is established that the key to the success of the enterprise in modern conditions is the planning of its marketing activities, taking into account the peculiarities of the micro and macro environment. It is important for the company to pay attention to reducing marketing risks by reducing the uncertainty of operating conditions and concentration of resources in the most promising areas. Therefore, the company tries to reduce the level of risk in both long-term and short-term, developing and implementing strategic and tactical planning measures.Considerable attention should be paid to the level of costs for production and sales. This will achieve the goals set by the company and will improve the sales of the company's products and increase its profits. It is advisable to conduct a SWOT-analysis of the strengths and weaknesses of the enterprise and apply a matrix of varieties of its strategic business units. In all areas and at all levels of planning the marketing activities of the enterprise requires the preparation and streamlining of decisions about the goals, means and measures that should ensure the production and sale of products that meet existing demand and future consumer needs. With such marketing planning, this will allow the company to decide on its pricing policy in order not to lose old and attract new customers, which will achieve production efficiency and product competitiveness. Определены проблемы планирования маркетинговой деятельности отечественных предприятий и исследованы ее особенности. Предложен алгоритм процесса планирования маркетинговой деятельности согласно результатам этого исследования. Уточнена роль затрат с позиции ценообразования при маркетинговом планировании. Обоснованы рекомендации по повышению эффективности маркетинговой деятельности предприятия с учетом особенностей формирования затрат на производство и реализацию продукции.Item Економічна безпека підприємств в умовах цифрових технологій і пандемії(ЦНТУ, 2020) Жадько, К. С.; Самойленко, Д. М.; Zhadko, K.; Samoilenko, D.Стаття присвячена вирішенню наукових проблем економічної безпеки суб'єктів господарювання різних форм власності, зокрема в умовах цифрових технологій та пандемії. Визначено суть поняття "економічна безпека підприємства", проведено аналіз поглядів провідних вчених-економістів щодо зазначеної теми досліджень. Обгрунтовані значущість економічної безпеки підприємств, запропоновано шляхи вирішення проблем економічної безпеки для діяльності підприємств у формі пропозицій. The article is devoted to solving scientific problems of economic security of economic entities of various forms of ownership, in particular in the conditions of digital technologies and pandemics. The essence of "economic security of the enterprise" is defined, the review of leading scientists-economists concerning the specified research topic is made. The significance of economic security of enterprises is substantiated, the ways of solving problems in activity of enterprises are offered. Based on the analysis of the publications of scientists, we have identified in the classical form: international, state, regional, sectoral, private or economic level of economic security. In our opinion, the economic security of any enterprise is an opportunity to carry out activities, maintain normal working conditions, development, and in cases of external and internal challenges, threats, risks, dangers to resist and resume their activities. Among the proposals to strengthen the economic security of each enterprise, we recommend: diversification and expansion of production, which will increase economic efficiency, namely the profitability of the enterprise, the range and additionally attract existing employees; reduce operating costs by optimizing online and offline operation, implementation of energy savings - day and night, etc; introduction of aggressive marketing, namely increase of net income due to occupation of new market segments; introduction of investment attractiveness of the enterprise, introduction of new technologies, creation of more qualitative production; input quality control of raw materials, control over technological operations, development of control system and quality assessment for individual technological operations - search for analogues; participation in exhibitions, presentations at various levels; constant monitoring and adjustment of data; conducting promotional discounts and attracting new potential consumers of the company's products. Статья посвящена решению научных проблем экономической безопасности субъектов хозяйствования разных форм собственности, в частности в условиях цифровых технологий и пандемии. Определена суть понятия "экономическая безопасность предприятия", проанализированы взгляды ведущих экономистов относительно указанной темы исследований. Обоснована значимость экономической безопасности предприятий, предложены пути решения проблем во время кризиса в деятельности предприятий.Item Аналіз чинників, які впливають на фінансові результати сільськогосподарських підприємств(ЦНТУ, 2020) Петрова, М. Г.; Petrova, M.Стаття присвячена аналізу чинників, які впливають на підвищення фінансових результатів сільськогосподарських підприємств. Систематизовано підходи науковців щодо визначення сутності поняття «прибуток» та на їх основі сформовано власне визначення. Проаналізовано чинники, що впливають на фінансові результати підприємства. Запропоновано шляхи їх збільшення за рахунок зменшення собівартості продукції, коригування цін на продукцію, підвищення технологічного рівня виробництва, зміни структури та обсягу продукції, підвищення продуктивності праці і т.д., що дасть можливість підприємству бути більш рентабельним, конкурентоспроможним, збільшити попит на продукцію, працювати на експорт, залучити нових інвесторів, оновити основні засоби, підвищити родючість грунтів, а цим самим покращити екологію. The article is devoted to the analysis of factors of influence on the increase in financial performance of agricultural enterprises. The approaches of scientists to determine the essence of the concept of profit are analyzed, their own definition of the concept is formed. The system of proof that the company's task is to make a profit, which is the main stimulus of economic activity is provided. Profit ensures the economic stability of the company, guarantees its financial independence. In order to improve financial results, the company is interested in looking for untapped opportunities and reserves, more efficient ways of using resources, producing products for which there is demand, applying organizational and technical innovations that ensure the efficiency of production, etc. Therefore, the study of factors that affect the level of profitability of the company is a very topical topic that requires further research. It has been established that profit is the main financial result and an incentive for the economic activity of enterprises, the main source of its functioning and development. In today's environment, improving financial results is a complex problem. For their continued growth, the company is interested in updating methods of mobilizing hidden opportunities and reserves, preserving existing and attracting additional resources, upgrading production facilities, focusing on the production of goods of constant and high demand, introducing organizational and technical innovations, and constantly improving the efficiency of production. The need for continuous creative analysis of factors that affect the size of the profit is emphasized. Ways to ensure the growth of financial results of agricultural enterprises by reducing the cost of production, adjusting the prices of products, increasing the technological level of production, changing the structure and volume of products, increasing soil fertility, the level of productivity, the most rational use of labor, material and financial potential are explored. All this, combined with the effect, is able to provide the company with a high level of profitability of operation, increase its level of competitiveness, increase the demand for products, develop export potential, attract new investors, update the fixed capital, improve the fertility of the soil, eventually improve the environment. Статья посвящена анализу факторов, влияющих на повышение финансовых результатов сельскохозяйственных предприятий. Систематизированы подходы ученых к определению сущности понятия «прибыль» и на их основании сформировано собственное определение. Проанализированы факторы, влияющие на финансовые результаты предприятия. Предложены пути их увеличения за счет уменьшения себестоимости продукции, корректировки цен на продукцию, повышения технологического уровня производства, изменения структуры и объема продукции, повышения производительности труда и т.д., что позволит предприятию быть более рентабельным, конкурентоспособным, увеличить спрос на продукцию, работать на экспорт, привлечь новых инвесторов, обновить основные средства, повысить плодородие почв, а тем самым улучшить экологию.Item Визначення напрямів реалізації стратегії управління персоналом підприємства в контексті забезпечення її взаємозв’язку із конкурентною стратегією підприємства(ЦНТУ, 2020) Романюк, Л. М.; Харченко, І. В.; Romaniuk, L.; Kharchenko, I.; Харченко, И. В.У статті проаналізовано характерні ознаки класифікації конкурентних стратегій підприємства. Доведено важливість зв’язку конкурентної стратегії підприємства зі стратегією управління персоналом. Відповідно до конкурентних стратегій підприємства, визначено загальні вимоги до персоналу. Розроблено напрями реалізації стратегії управління персоналом. Визначено характерні ознаки напрямів реалізації стратегії управління персоналом для промислових підприємств. The purpose of the article is to identify and substantiate the implementation of human resource management strategy in accordance with the competitive strategy of an enterprise and to develop its characteristics. The analysis of the essence of a company's competitive strategies has been made: cost leadership, differentiation, optimal costs, targeted strategy of low costs and differentiation as well as requirements for qualification and assessment of personnel that are determined in accordance with these strategies. The competitive strategy of the enterprise determines the human resources management strategy, which should ensure the achievement of competitive strategy. The corresponding human resources management strategy is carried out by realization of following objectives: recruitment and selection of personnel, development and enhancement of skills and competences, determining the required level of expertise, development of personal qualities, ensuring the adaptation of personnel, further training, maintaining the necessary motivation of personnel and establishment of corporate culture. The constituent elements that are necessary in order to implement the human resources management strategy – the requirements for each of the objectives – were identified. These sets of requirements were developed in 2019 for the enterprises of the Kropyvnytskyi city „LLC Agrokhim“ and „LLC Astra-S“ (Ukraine). It is of a great importance for the modern enterprises to implement a strategic human resources management. Along with the ongoing improvement of the personnel management it is necessary to introduce strategic management and to provide conformity with competitive strategy of an enterprise. In order to forecast the needs of an enterprise regarding the personnel and to define the requirements to the personnel it is necessary to have a clear description of distinctive features for the realization of the human resources management strategy and to analyse the corelation of the human resources management strategy with competitive strategy of the enterprise. The level of importance of the specific requirements to the personnel changes depending on the competitive strategy of the enterprise, since different strategic directions or preferences cause the need for different types of employees. The developed guidelines for the realization of the human resources management strategy shall contribute to ensuring its compliance with the competitive strategy of the enterprise as well as achievement of competitive advantages. В статье проанализированы характерные признаки классификации конкурентных стратегий предприятий. Доказана важность взаимосвязи конкурентной стратегии предприятия со стратегией управления персоналом. В соответствии с конкурентными стратегиям предприятия определены общие требования к персоналу. Разработаны направления реализации стратегии управления персоналом. Определены характерные признаки направлений реализации стратегии управления персоналом для промышленных предприятий.Item Аутсорсинг як фактор маркетингу інвестиційної привабливості диверсифікованих промислових підприємств(ЦНТУ, 2019) Калінін, О. В.; Калинин, А. В.; Kalinin, O.В статті досліджено теоретичні аспекти процесів аутсорсингу на диверсифікованих промислових виробництвах з точки зору ефективності їх інвестиційного маркетингу. Запропоновано алгоритм визначення доцільності передачі функцій на аутсорсинг диверсифікованого промислового холдингу. В роботі надано опис ефективності матричного аналізу аутсорсингу для диверсифікованого промислового холдингу. Також розкрито критерії для вибору постачальників послуг з аутсорсингу для промислових підприємств. В статье исследованы теоретические аспекты процессов аутсорсинга на диверсифицированных промышленных производствах с точки зрения эффективности их инвестиционного маркетинга. Предложен алгоритм определения целесообразности передачи функций на аутсорсинг диверсифицированного промышленного холдинга. В работе дано описание эффективности матричного анализа аутсорсинга для диверсифицированного промышленного холдинга. Также описаны критерии для выбора поставщиков услуг по аутсорсингу для промышленных предприятий. The article highlights the theoretical aspects of the relevance of the study of outsourcing processes in diversified industrial enterprises in terms of the of their investment marketing effectiveness. The analysis of relevant scientific publications in this area of research was carried out and areas requiring further processing were identified. The article provides classification features and types of outsourcing that cab be characteristics of a particular criterion. In the research process, the following general scientific methods were used: analysis and synthesis, grouping and systematization of identifying the essence of outsourcing, its structure, the principles of its formation, control of this process; induction and deduction - to summarize the theoretical aspects of the outsourcing structure formation and investment marketing; statistical and economic - to assess the investment attractiveness of a diversified enterprise. An algorithm is proposed for determining the feasibility of transferring functions to outsourcing a diversified industrial holding. The paper describes the effectiveness of the matrix analysis of outsourcing for a diversified industrial holding. It also describes the criteria for selecting outsourcing service providers for industrial enterprises and provides conclusions and areas for further research in this area. Analyzing diversified industrial enterprises from the point of view of investment marketing, the necessity arises for management to achieve steady profit growth of the company. And an important factor that positively (in terms of image) affects the investment attractiveness of the enterprise, but can also bring about positive organizational reforms in industrial enterprises. An example of such changes is the reduction of executives, the rationality of communication processes, and greater productivity of industrial processes per worker. Improving the enterprise business processes through the use of outsourcing models, in the first place, enables the enterprise to make better management decisions on the quality of outsourcing services through competition and the ability to quickly change such suppliers while enterprises have to undergo long enough bureaucratic procedures to reorganize their own subdivisions. whose work proved to be ineffective.Item Підходи до розробки інформаційно-аналітичної системи для прийняття управлінських рішень на підприємстві(ЦНТУ, 2019) Ніколаєв, І. В.; Вишневська, В. А.; Жовновач, Р. І.; Николаев, И. В.; Вишневская, В. А.; Жовновач, Р. И.; Nikolaiev, I.; Vyshnevska, V.; Zhovnovach, R.Враховуючи, що великій кількості виробничих підприємств України притаманна неефективність функціонування, пов’язана з недоліками в управлінні, обґрунтовано необхідність створення інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень (ІАСПУР). Розроблено структуру локальної інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень у режимі реального часу, що використовує комплекс моделей оцінки й аналізу стійкості функціонування підприємств у динаміці. Проаналізовано зміст етапів побудови інформаційно-аналітичної системи прийняття управлінських рішень з метою здійснення її програмної реалізації. Учитывая, что большому количеству производственных предприятий Украины присуща неэффективность функционирования, связанная с недостатками в управлении, обоснована необходимость создания информационно-аналитической системы принятия управленческих решений (ИАСПУР). Разработана структура локальной информационно-аналитической системы принятия управленческих решений в режиме реального времени, которая использует комплекс моделей оценки и анализа устойчивости функционирования предприятий в динамике. Проанализировано содержание этапов построения информационно-аналитической системы принятия управленческих решений с целью осуществления ее программной реализации. Taking into account the fact that a large number of manufacturing enterprises in Ukraine are characterized by inefficient functioning due to weaknesses in management, was substantiated the necessity of creation of information-analytical system for managerial decision-making (IASMDM), which is designed to provide support for managerial decisions to improve the efficiency of the operation of the enterprise. Therefore, the purpose of the paper is to develop the structure of the information- analytical system for managerial decision-making using a set of economic and mathematical models. The structure of the local information-analytical system of managerial decision-making in real-time, using a set of models for estimating and analyzing the stability of the enterprise functioning in dynamics was developed. These models are based on the classical apparatus of the automatic control theory (ACT) and the logistic approach in economic systems. This approach opens the wide possibilities of a formal description of such complex systems as manufacturing enterprises and the application of well-known stability criteria to them – the algebraic Hurwitz criterion and the graph-analytical criterion of Mikhailov. The content of the stages of construction of the information-analytical system for managerial decision-making, which will allow its program implementation, is also considered and analyzed. Information-analytical system of managerial decision-making allows to determine the level of stability of the enterprise quickly, proceeding from this, to make grounded managerial decisions in real-time and, ultimately, to ensure the stability of the enterprise functioning, and therefore increase its efficiency.Item Науково-методичні аспекти прогнозування витрат і планування сталого розвитку агропідприємства(ЦНТУ, 2018) Кернасюк, Ю. В.; Kernasyuk, Yu.В статті розглянуто питання організації забезпечення прогнозування витрат і планування сталого розвитку сільськогосподарського підприємства. Здійснено аналіз сучасного економічного стану розвитку аграрних підприємств на регіональному, зональному і загальнодержавному рівні. Узагальнено теоретичні аспекти визначення дефініції «сталий розвиток» для аграрного підприємства. Науково обґрунтовано методичні підходи прогнозування витрат і планування сталого розвитку аграрного підприємства з врахуванням впливу ринкового середовища, погодно-кліматичних умов та інших факторів. В статье рассмотрены вопросы организации обеспечения прогнозирования расходов и планирования устойчивого развития сельскохозяйственного предприятия. Осуществлён анализ современного экономического состояния развития аграрных предприятий на региональном, зональном и общегосударственном уровне. Обобщены теоретические аспекты определения дефиниции «устойчивое развитие» для аграрного предприятия. Научно обоснованы методические подходы прогнозирования расходов и планирования устойчивого развития аграрного предприятия с учётом влияния рыночной среды, погодно-климатических условий и других факторов. The purpose of the article is the generalization and development of scientific and methodical approaches to forecasting expenditures in combination with planning for sustainable development of an agricultural enterprise based on the use of economic modeling methods, system analysis and intelligent computer technologies. In the modern economy, one of the important aspects of the competitive functioning of agribusiness enterprises on the principles of sustainable development is the effective management of their financial and material resources. Now it is difficult and problematic to achieve high performance results in the management of enterprises without a comprehensive use of economic modeling methods, system analysis and intelligent computer technologies that significantly expand the existing information and analytical support for forecasting costs and the level of profitability of production activities. The article deals with the organization of ensuring the forecasting of expenditures and planning the sustainable development of an agricultural enterprise. The analysis of the current economic state of the development of agrarian enterprises at the regional, zonal and national levels is carried out. The theoretical aspects of defining the definition of "sustainable development" for an agrarian enterprise are generalized. The methodical approaches to forecasting costs and planning sustainable development of an agricultural enterprise, taking into account the influence of the market environment and other factors were substantiated scientifically. It was suggested to use the tool in the Excel spreadsheet editor, which is called the "Scenario Manager" to automate the calculation of the cost forecast. The scenario approach of the forecast of costs based on 5 variants is grounded. An economic model of cost forecasting based on the example of soybean production is developed. The advantage of this is the ability to provide management with a convenient tool for substantiating and making informed decisions taking into account the influence of the market environment, weather and climate, environmental conditions and other factors. The forecasting model allows to take into account a significant number of factors of influence and trends in the development of super complex systems, including agriculture, and also to ensure a higher level of its reliability.Item Інноваційний розвиток системи бухгалтерського обліку як інформаційного забезпечення діяльності підприємства(ЦНТУ, 2018) Кононенко, Л. В.; Kononenko, L.У статті здійснено дослідження інноваційного розвитку системи бухгалтерського обліку як інформаційного забезпечення діяльності підприємства та обґрунтована необхідність оптимізації форм бухгалтерського обліку за порядком оформлення у відповідності як з можливостями автоматизованих систем, так і з вимогами зовнішнього середовища. Доведена циклічність еволюції форм бухгалтерського обліку відповідно до класичної теорії розвитку. В статье исследовано инновационное развитие системы бухгалтерского учета как информационного обеспечения деятельности предприятия и обоснована необходимость оптимизации форм бухгалтерского учета по порядку оформления в соответствии как с возможностями автоматизированных систем, так и с требованиями внешней среды. Доказана цикличность эволюции форм бухгалтерского учета в соответствии с классической теорией развития. Innovative development of the accounting system as information support of a company activity is a constituent part of the innovation process of the company. Nowadays, we observe inconsistency of the existing accounting system with the requirements of modern economy. This fact shows the necessity to study innovative development of the accounting system as information support of a company and to substantiate the need for optimization of the forms of accounting according to the procedure of automated systems as well as the requirements of the environment. The retrospective analysis of the innovative development of accounting makes possible to state that it was mainly associated with changes in accounting forms. Traditional cycles of the development of accounting forms are distinguished by two main classification features of their division in the time continuum: firstly, by the type of means of accounting, and secondly, according to the procedure of registration. At the same time, their innovative development of forms of accounting by type of means for accounting and the order of registration took place cyclically and in parallel according to the classical theory of development. The modern stage of the innovative development of accounting forms can be considered as a transition which is characterized by evolutionary changes not only in accounting technologies but also in procedures and methods (but not in the order of registration) of accounting control (the introduction of computer-based "cloud” technologies). Taking into account that information support of company activity is characterized only by technical adaptation of accounting forms according to the requirements of computer systems and "cloud" technologies, it becomes necessary to develop the ways of their optimization in accordance with the order of registration agreeing with the capabilities of automated systems as well as with requirements of external environment (management system requirements). The expediency of developing this trend is also highlighted by the tendencies of the classical theory of development (including innovation).Item Ресурсное обеспечение инновационных проектов(КНТУ, 2004) Перерва, П. Г.; Шводиаур, Г.; Райт, М.; Маслак, О. И.В статье рассматривается процесс создания в нашей стране системы финансирования и специальных зон, способствующих ресурсному обеспечению инновационных процессов. В статті розглядається процес створення в нашій державі системи фінансування та спеціальних зон, які сприяють ресурсному забзпеченню інноваційних процесів. The following article considers a process of creation in our country systemof financing, as well as creation of special zones promoting resource maintenance of innovative.