Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Item
    Оцінювання ризиків несхоронних перевезень нафтопродуктів автомобільним транспортом
    (ЦНТУ, 2024) Аулін, В. В.; Кульова, Д. О.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Aulin V.; Kulova, D.; Hrinkiv, A.; Lysenko S.
    У статті проведено ідентифікацію та оцінювання ризиків, пов’язаних з перевезенням нафтопродуктів від нафтобаз до автозаправних станцій автомобільним транспортом. Розглянуто внутрішні фактори, зумовлені фізико-хімічними властивостями нафтопродуктів, такими як вогненебезпечність, вибухонебезпечність, випаровуваність та схильність до електризації, а також зовнішні фактори, включаючи механічні впливи, кліматичні умови, організаційні та технічні аспекти. За допомогою методу експертних оцінок визначено ймовірність виникнення ризиків і величину можливих наслідків, що дозволило встановити їх пріоритетність. Запропоновано рекомендації для зниження рівня ризиків, спрямовані на підвищення безпеки перевезень і схоронності нафтопродуктів. The article identifies and assesses risks associated with the transportation of petroleum products by road from oil depots to gas stations. The main external and internal factors affecting cargo safety have been determined, including the physicochemical properties of petroleum products such as flammability, explosiveness, volatility, and susceptibility to static electrification, as well as external factors, including mechanical impacts, climatic conditions, organizational, and technical aspects.
  • Item
    Моделювання процесу митної переробки вантажів при проходженні транспортних засобів через державний кордон України
    (ЦНТУ, 2023) Потаман, Н. В.; Орда, О. О.; Potaman, N.; Orda, O.
    В системах доставки вантажів у міжнародному сполученні все частіше застосовуються логістичні принципи роботи. При цьому важливу роль грає ефективна взаємодія усіх ланок логістичних ланцюгів, в число яких входить й процес митної переробки вантажів. Підвищення конкуренції на ринку вантажних міжнародних перевезень обумовило необхідність виділення процесу митної переробки вантажів у окрему ланку логістичного ланцюга доставки вантажів. Побудовано модель процесу митної переробки вантажів на основі теорії мереж Петрі. Developing a model of the customs cargo handling process that allows making sound technological, design, and management decisions, changing input parameters, and carrying out long-term planning based on information on the occupancy of control points, customs zones of the border customs office, customs teams, throughput capacity of checkpoints, technical means of customs control and communication, types of customs regimes, and standardisation of the duration of all components of customs cargo handling. To develop a model of the customs cargo processing process, it is advisable to use systems of parallel information processing and parallel operation of objects, which include, for example, modelling with the help of Petri nets. The model developed on the basis of Petri nets for describing the customs cargo handling process shows that, in addition to being clear and easy to use, it makes it possible to take into account various probabilistic factors. Having developed a mathematical model of customs processing of cargo when vehicles cross the state border, it can be concluded that along with technological operations (time for customs clearance at the internal customs, time for customs procedures at the checkpoint), there are non-productive operations - downtime (time for waiting for customs clearance at the internal customs, time for waiting for customs procedures at the checkpoint), which significantly affect the time of customs border crossing. The mathematical apparatus of Petri nets will allow to study the dynamics of the system under study and its behaviour under different initial conditions. It has been found that the number of customs control and customs clearance officers has the greatest impact on the time of customs processing of goods. By building a mathematical model based on Petri nets, an effect of 1.11% was achieved. As a result of applying the developed mathematical model of the customs cargo processing process, an effect of 42 minutes was obtained.
  • Item
    Логістика доставки фармацевтичних препаратів
    (ЦНТУ, 2023) Сван, О. Б.; Попович, Д. П.; Твардовський, Б. В.; Кучеренко, О. О.; Попович, П. В.; Чорна, О. В.; Swan, О.; Popovych, D.; Tvardovsky, B.; Kucherenko, О.; Popovich, P.; Chorna, O.
    У статті досліджено логістику транспортування лікарських засобів, а також проведено дослідження сучасних даних та порівняння обсягів транспортування лікарських засобів в Україні з іншими країнами. Розглянуто обсяг перевезень, складську логістику та структуру собівартості логістичних послуг. Проаналізовано обсяги перевезень лікарських засобів за 2022 рік, описано сучасні методи та інноваційні технології перевезень у логістиці. Використання таких технологій дає змогу знизити логістичні витрати та підвищити ефективність логістичних процесів. The article examines the logistics of the transportation of pharmaceuticals, as well as the study of current data and a comparison of the volume of transportation of drugs in Ukraine with other countries. The volume of transportation, warehouse logistics and the cost structure of logistics services is considered. The volume of transportation of drugs for 2022 is analyzed, modern methods and innovative technologies are described transportation in logistics. The use of such technologies makes it possible to reduce logistics costs and increase the efficiency of logistics processes. Thus, the logistical justification of decisions in the field of road transport of medicines is an important element of the logistics system. When solving this problem, it is necessary to take into account the specifics of logistics in the field of pharmaceuticals, as well as apply innovative technologies and methods that ensure the efficient functioning of the supply and transportation chain. In addition, compared to Ukraine, European countries have a more developed logistics infrastructure that ensures fast and efficient delivery of medicines. For example, in 2022, the total length of highways in Germany was 231,000 km, in France - 1.057 million km, and in Poland - 422,000 km. Compared to these countries, the length of Ukrainian roads is only 169.6 thousand km, of which 28% are public roads. This leads to difficulties in transporting goods, including medicines, which can deteriorate during long-term delivery.
  • Item
    Аналіз існуючих такелажних засобів для переміщення, завантаження та розвантаження вантажу при транспортуванні
    (ЦНТУ, 2022) Йовченко, А. В.; Крейда, А. М.; Усенко, Є. А.; Yovchenko, A.; Kreida, A.; Usenko, Е.
    Виконано аналіз існуючих такелажних засобів для транспортування, завантаження та розвантаження великогабаритного та великовагового вантажу. Наведено фактори, які необхідно враховувати при виборі такелажних візків для зменшення травм та підвищення ефективності транспортування вантажів. Надано вимоги для ефективного та безпечного транспортування вантажу. When carrying out rigging work, there are complex manipulations with heavy and bulky loads. Transportation of heavy and large-sized structures is carried out using rigging means and specialized equipment, for example - rigging carts, without which many different types of industries will have problems with transporting heavy loads necessary for the proper execution of work. However, it is necessary to take into account that there are many types of rigging trolleys and it is very difficult to choose the most suitable one for the required requirements. This article analyze the existing rigging trolleys and their scope of application. The analysis of existing rigging means for transportation, loading and unloading of large and heavy cargo is performed. The factors that must be taken into account when choosing rigging carts to reduce injuries and increase the efficiency of cargo transportation. The requirements for efficient and safe transportation of cargo are given. In the near future the design of the rigging trolley will be designed and calculated, which will allow its production and ensure more efficient transportation of large and heavy cargo. Here are the factors that must be taken into account when choosing rigging trolleys. For efficient and safe transportation of goods, it is necessary to observe the rules of transportation. In the near future, the structure of the rigging cart will be designed and calculated, which will allow its production and ensure more efficient transportation of large-sized and heavy cargo.
  • Item
    Транспортування зерна сої гвинтовими робочими органами під час збирання та післязбиральної обробки
    (ЦНТУ, 2018) Куликівський, В. Л.; Боровський, В. М.; Палійчук, В. К.; Куликовский, В. Л.; Боровский, В. Н.; Палийчук, В. К.; Kulykivskyi, V.; Borovskyi, V.; Palіychuk, V.
    Представлено результати експериментальних досліджень технологічного процесу переміщення зерна сої, гвинтовими робочими органами збиральних та очисних машин, які були направлені на визначення раціональних конструктивно-технологічних параметрів транспортерів. Встановлено, що основний вплив на травмування зернового матеріалу транспортером мають зазор між витками і кожухом, частота обертання гвинтового робочого органу та вологість насіння сої. Представлены результаты экспериментальных исследований технологического процесса перемещения зерна сои, винтовыми рабочими органами уборочных и очистительных машин, которые были направлены на определение рациональных конструктивно-технологических параметров транспортеров. Установлено, что основное влияние на повреждение зернового материала транспортером имеют зазор между витками и кожухом, частота вращения винтового рабочего органа и влажность семян сои. When performing technological processes agricultural production the grain is repeatedly subjected to shocks, compression and friction, which is accompanied by damage to the surface and internal tissues of the seeds. The main cause of damage to the seeds is the mechanical action of the screw working bodies of the machines and tools during post-harvest processing, drying and transportation. A significant portion of damaged seeds appears already at the stage of soybean harvesting. The level of damage to the grain during harvesting depends on the perfection of the design of the harvesting machines, the modes of operation of their working bodies, the timing and methods of harvesting, and the physical and mechanical properties of the grain at the time of displacement. The purpose of the paper is to determine the dependence of the grain material injury on the parameters of screw feeders and to substantiate their optimal values. The greatest influence on the damage of grain material carries a gap between the turns of the screw working organ and the screw housing its approximation to the size of the grain particles leads to increased destruction of individual grains. The use of conveyors with a minimum gap between the screw and the housing allows reducing soybean grain damage by up to 0.2% as well as reducing the microscopic damage to seeds threefold while maintaining the maximum productivity of the process. Increasing the travel distance significantly affects the damage to the grain material. During the twofold transmission of soybean grain through a screw conveyor, the maximum damage to the seeds was 1.4 % of the total amount of transported grain. A doubling of the transportation distance led to a significant increase in grain damage, which reached 2.8 %. Damage to soybean grain by screw conveyors during harvesting depends on its humidity. With a high moisture content of the material, the screw working bodies deform the soybean seeds and the seed coat peels off. The decrease in humidity leads to a significant fragmentation of the grains by the working bodies of the conveyors. The optimal indicators of moisture content of soybean grain, in terms of the formation of macroscopic and microscopic damage to seeds, by a screw conveyor, are in the range of 13...15%.
  • Item
    Травмування зернового матеріалу гвинтовими робочими органами шнекових живильників
    (ЦНТУ, 2017) Куликівський, В. Л.; Палійчук, В. К.; Боровський, В. М.; Куликовский, В. Л.; Палийчук, В. К.; Боровский, В. Н.; Kulykivskyi, V.; Palіychuk, V.; Borovskyi, V.
    Представлено результати експериментальних досліджень живильників, які були направлені на визначення раціональних конструктивно-технологічних параметрів шнеків. Встановлено, що основний вплив на травмування зернового матеріалу живильником мають зазор між витками і кожухом, частота обертання гвинтового робочого органу та кут нахилу транспортувального шнека. Представлены результаты экспериментальных исследований питателей, которые были направлены на определение рациональных конструктивно-технологических параметров шнеков. Установлено, что основное влияние на повреждение зернового материала питателем имеют зазор между витками и кожухом, частота вращения винтового рабочего органа и угол наклона транспортировочного шнека. The purpose of the paper is to determine the dependence of the grain material injury on the parameters of screw feeders and to substantiate their optimal values. The greatest influence on the damage of grain material carries a gap between the turns of the screw working organ and the screw housing, its approximation to the size of the grain particles leads to increased destruction of individual grains. When the gap is less than the minimum size of the grains, it is practically not observed in the movement during the casing, and when the clearance is more than three average parts of the parts, a passively barely moving material layer forms on the bottom of the casing. The use of feeders with the minimum gap between the screw turns and the casing reduces grain damage by the screw working organ while maintaining the maximum process performance. Changing the angle of the screw feeder not only increases the specific energy consumption of the process, but also affects the growth of damage to the moving grain material.
  • Item
    Особливості проходки свердловин великого діаметра в міцних ґрунтах
    (КНТУ, 2007) Сукач, М. К.; Дворніченко, А. П.; Кривоблоцька, Л. М.; Джирма, С. О.; Sukach, M.; Dvornichenko, A.; Kryvoblotska, L.; Dzhyrma, S.
    Розроблені нові конструкції кільцевих бурів, обладнаних вертикальним шнековим транспортером зруйнованого грунту. Проведені експериментальні дослідження в польових умовах при бурінні свердловин під опори ліній електропередач. Разработаны новые конструкции кольцевых буров, оборудованные вертикальным шнековым транспортером разрушенного грунта. Проведены экспериментальные исследования в полевых условиях при сооружении скважин под опоры линий электропередач. New constructions of circular are developed the boraxes equipped by the vertical shnekovim conveyer of the blasted soil. Experimental researches in the field terms at building of mining holes under supports of lines of electricity transmissions are conducted.
  • Item
    Тракторні причепи як засоби транспортування упаковок льонотрести
    (КНТУ, 2009) Лімонт, А. С.; Ломакін, В. О.; Limont, А.; Lomakin, V.
    Прогнозована продуктивність транспортних засобів упаковок льонотрести. Досліджена вантажо­ підйомність тракторних самоскидних причепів залежно від їх конструктивної маси, внутрішніх довжини і ширини, а також висоти основних бортів кузова. The vehicle productivity in the course of packing flax fiber straw has been forecasted. The loadcarrying capacity of tractor dump tuck trailers depending on their structural mass, inner length and width, as well as the height of the body gate has been investigated.
  • Item
    Упаковки льонотрести як логістичні об’єкти в транспортному забезпеченні її збирання
    (КНТУ, 2009) Лімонт, A. С.; Климчук, B. М.; Ломакін, В. О.; Limont, А.; Klymchuk, V.; Lomakin, V.
    Досліджені параметри снопів і рулонів льонотрести, що визначають вимоги до упаковок як об’єктів транспортної логістики. Опрацьована номограма зв’язку розмірів снопів льонотрести. Вивчене пошкодження трести в рулонах з урахуванням їх технологічних параметрів і товарних якостей. The parametres of broken flax sheaves and rolls determining the package requirements as an object of transportation logistics are investigated. The nomogramme of broken flax sheaves size correlation is developed. The damage of broken flax rolls with due regard for their technological parametres and product qualities is studied.
  • Item
    Аналіз конструкцій індивідуальних доїльних установок на відповідність забезпечення вимог виробництва молока
    (КНТУ, 2013) Рубльов, В. І.; Дев’ятко, О. С.; Rublev, V.; Deviatko, E.
    Розглянуто основні вимоги до конструкцій індивідуальних доїльних установок згідно з міжнародними стандартами. Наведено блок схему транспортування молока від дійок вимені до збірної ємності. Вказано напрямок удосконалення технічного забезпечення покращення якості молока в умовах технологій доїння особистих селянських та фермерських господарствах. Розроблена і апробована конструкція удосконаленого устрію для індивідуальних доїльних установок. Considered set of requirements for individual construction milking according to international standards to ensure milk quality at the global level, which was based on the analysis of the standard ISO 5707:2007 and ISO 6690:2007. It is possible by using a systematic approach to consider the individual components of the milking machines and create a flowchart. On the basis of which it was found that transport milk is in the system milking machine. It was therefore examined the interaction of the components of the reduced system of individual milking machines and their impact on the quality of milk. This analysis allowed to be determined with the the least protected stage in the line of transporting, and by direction of improvement of the technical providing and improvement of quality of milk in the conditions of technologies of milking the personal peasant and farmer economies. Based on patent information retrieval have been confirmed are listed priority areas of work and design. Improvements are taken to the improvement of receipt of quality of milk at his transporting in accordance with world requirements. A maintainance of the maximally close bacterial state of milk is on an output from a cattle. Designed and tested device of improved design for individual milking machines.