Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
4 results
Search Results
Item Digitalization of truck companies: current challenges and development prospects(ЦНТУ, 2022) Rozhko, N.; Plekan, U.; Tson, O.; Matviishyn, A.; Рожко, Н. Я.; Плекан, У. М.; Цьонь, О. П.; Матвіїшин, А. Й.Innovations in the logistics support of enterprises have always played an important role in business. They are aimed at improving service delivery and information dissemination. Therefore, individual clients see the traditional "value" for logistics: short service time, availability and timely delivery. This article examines the supply chain, the goal of which is to deliver a quality product in the shortest possible time, with the lowest costs and in the best possible condition. It is possible to fulfill these requirements only on the basis of small business access to innovative technologies. To implement these technologies, it is advisable for road transport enterprises to use existing management practices, namely: construction of modern infrastructure; provision of preferential leasing conditions to car carriers; solving the issue of obtaining permits, crossing the border, downtime; creation of high-quality digital platforms for information exchange and interaction between transportation market participants. На сьогоднішній день між державами відбувається гостра конкуренція за домінування на світовому ринку надання транспортних послуг, де конкурентні переваги полягають у швидкості, безпеці та ефективності, які безпосередньо залежать від широкого використання інновацій та високих технологій. Рівень інноваційних транспортних технологій відображає та підвищує рівень конкурентоспроможності країни. Інновації в матеріально-технічному забезпеченні підприємств завжди відігравали важливу роль у бізнесі. Вони спрямовані на покращення надання послуг та поширення інформації. Тому індивідуальні клієнти бачать традиційну «цінність» для логістики: короткий термін обслуговування, наявність і своєчасну доставку. У цій статті розглядається ланцюг поставок, метою якого є поставка якісного продукту в найкоротші терміни, з найменшими витратами та в найкращому стані. Виконати ці вимоги можливо лише за умови доступу малого бізнесу до інноваційних технологій. Для реалізації цих технологій підприємствам автомобільного транспорту доцільно використовувати наявні управлінські практики а саме: побудова сучасної інфраструктури; надання автомобільним перевізникам пільгових умов лізингу; вирішення питання отримання дозволів, перетину кордону, простоїв; створення якісних цифрових майданчиків для обміну інформацією і взаємодії між учасниками ринку перевезень. Актуальним є питання єдиного цифрового простору. Сьогодні Мінтранс має розробити платформу, куди можна буде передавати інформацію, на основі якої створюватимуться проїзні документи, відстежуватимуть вантаж і керуватимуть перевізним процесом. Можна стверджувати, що модернізована високотехнологічна транспортна інфраструктура, включаючи розвиток мережі інноваційних логістичних систем обслуговування пасажирів і вантажопереробки, формування інтелектуальних транспортних систем, забезпечить максимальне використання транспортного потенціалу України.Item Удосконалення забезпечення запасними частинами сервісних підприємств(ЦНТУ, 2019) Субочев, О. І.; Завалій, Т. А.; Погорєлов, М. Г.; Субочев, А. И.; Завалий, Т. А.; Погорелов, М. Г.; Subochev, O.; Pogorelov, M.; Zavaliy, T.Проаналізовано фактори, що впливають на споживання запасних частин, існуючі принципи побудови систем управління запасами, методи моделювання попиту та часу поповнення запасів. Розроблена методика формування номенклатури і розрахунку запасів запасних частин. Розроблена методика визначення оптимального запасу агрегатів, яка дозволяє визначати найвигідніші стратегії в різних випадках. Проанализированы факторы, влияющие на потребление запасных частей, существующие принципы построения систем управления запасами, методы моделирования спроса и времени пополнения запасов. Разработана методика формирования номенклатуры и расчета запасов запасных частей. Разработана методика определения оптимального запаса агрегатов, которая позволяет определять наиболее выгодные стратегии в различных случаях. The article is devoted to the analysis and search for possible solutions for the construction of logistic models for rationing the consumption of spare parts, based on the criteria of efficiency and information technology and an individual approach to rationing. The need of service enterprises for spare parts to ensure the normal functioning of rolling stock and its quality repair is determined by a large number of factors characterizing both consumers and the existing system of supplying spare parts. The influence of these factors is manifested in the organization of transport and production processes. The basis of the quality management of the supply of spare parts for the operating and repair organizations of road transport is progressive technically and economically sound norms of their consumption, which must objectively take into account the features of operation, the reliability of the vehicle and its components, the repair system. The main feature of the formation of flows of failures of parts of the car is that in addition to failures due to the limiting condition of the part and those that can be eliminated by the current repair, there is an artificial cutoff of the flow through the overhaul of the units and the car, writing off the units and the car. The formation of a flow of failures with regard to repair effects actually means the mixing of unsteady flows of failures (for example, parts and aggregate). The factors affecting the consumption of spare parts, the existing principles of building inventory management systems, methods for modeling demand and replenishment time, modern conditions for the development of the spare parts market are analyzed. A method has been developed for forming a nomenclature and calculating stocks of spare parts based on logistic methods that are coordinated with the average resource and the case of sudden failure of parts. A method has been developed for determining the optimal stock of aggregates, which makes it possible to determine the most advantageous strategies in various cases: under conditions of lack of information; at risk; in conditions of partial certainty. The increase in the number of rolling stock serviced by the service company increases the gain from the maintenance of the optimal number of spare parts. This is a result of the fact that the income of the enterprise is directly dependent on the number of needs met.Item Дослідження підвищення ефективності виробничого кластеру(КНТУ, 2013) Захарченко, В. І.; Бондаренко, О. В.; Zakharchenko, V.; Bondarenko, A.У статті доводиться теза про ефективність виробничого кластеру. У якості бази для доказу використовується ромб конкурентоздатності М. Портера. Визначені основні чинники конкурентоспроможності кластеру. Розкрита сутність мікроекономічної ефективності кластеру. Обгрунтовані основоположні ринкові сили ефективність кластеру в порівнянні з окремою фірмою. Визначені важливі переваги кластеру з позиції попиту та пропозиції, The purpose of this article is to review the main factors of competitiveness and justify the benefits of the cluster for each company. The author proves that clusters as a new form of organization of production in the global economy is concentrated by geography group of related companies that are competitors, but are working together. In order to disclose the nature of microeconomic efficiency of the cluster in the article used a diamond competitiveness M. Porter, describing the supply as a set of key factors - these include skilled labor, infrastructure, capital and non-key - raw materials and unskilled labor. The author examined the specificity of the interaction of each of the elements of the cluster. In this connection the author considers it appropriate to consider the four fundamental forces of the market to justify the effectiveness of the cluster compared to individual firms. This effect of clustering is an important competitive advantage and gaining more and more valuable in a knowledge economy. The results allowed to conclude that the purchase of goods and services through the cluster is the most convenient and profitable for the buyer, which is clearly evidenced by the history of cluster success. Thus, a cluster is a successful market mechanism.Item Регулююча функція ринку праці в сфері зайнятості(КНТУ, 2014) Ушенко, Н. В.; Ushenko, NataliaУ статті охарактеризовано концептуальні засади функціонування продуктивної економіки, яка проявляється через процеси капіталізації всіх її ресурсних складових. Розкрито вплив ринкових умов на трансформаційні процеси в соціально-трудових відносинах, що зумовлюють зміни у взаємодії власників-суб’єктів ринку праці. Визначено взаємозалежність та взаємовплив ринку праці і зайнятості як органічно пов’язаних складових систем ринкової економіки. The aim of this article is to characterize the regulative function of labor market in the sphere of employment under the transformative conditions of the transition to the productive economy. The article describes the conceptual principles of the operation of productive economy, which shows itself through the process of capitalization of all its resource components. It exposes the influence of market conditions on the transformation processes of social and labor relations that cause the changes in the interaction between business-owners i.e. the subjects of labor market. Here the interdependence and mutual influence of labor market and employment as organically related parts of the market economy are defined. It is proved that the theory of the new productive economy forecasts and justifies the formation of market relations, where labor force takes the form of human capital and operates as an active factor of the economic relations productivity. It’s defined that the labor market is one of the major components of market economy which development is a precondition of the other markets’ development, a possibility of effective labor potential usage, a condition providing social progress and thus by the level of risk is one of the most significant , and the one that concerns significant social consequences, notably regarding working conditions, its price, the guarantee of payment and that is connected with the peculiarities of labor market. It is proved that the transition from the compulsory labor of a governed worker to the acquisition of everyone’s right to determine their own attitude to work characterize fundamentally different model of labor market therefore the labor market is an organic component of employment as a market mechanism of its existence and realization at the stage the human potential usage.