Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
3 results
Search Results
Item Розвиток людського потенціалу в університетських бізнес-інкубаторах(ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Москаленко, А. О.; Москаленко, А. А.; Plynokos, D.; Moskalenko, A.В статті досліджується розвиток людського та інтелектуального потенціалу в середовищі бізнес-інкубаторів, які діють на базі вищих навчальних закладів. Розглянуто сутність поняття “бізнес-інкубатор” та його розвиток в системі національної економіки. Розкрито основну модель взаємодії університетів, бізнес-середовищ (інкубаторів) та держави. Проаналізовано основні тенденції зміни кількості студентів закладів вищої освіти та виявлено основні причини даної тенденції. Розглянуто тенденції та процеси розвитку бізнес-інкубаторів в системі закладів вищої освіти. В статье исследуется развитие человеческого и интеллектуального потенциала в среде бизнес-инкубаторов, которые действуют на базе высших учебных заведений. Рассмотрена сущность понятия "бизнес-инкубатор" и его развитие в системе национальной экономики. Раскрыта основная модель взаимодействия университетов, бизнес-среды (инкубаторов) и государства. Проанализированы основные тенденции изменения количества студентов высших учебных заведений и выявлены основные причины данной тенденции. Рассмотрены тенденции и процессы развития бизнес-инкубаторов в системе учреждений высшего образования. The main purpose of this article is to do a research of the development of human potential in a business incubator environment based on the universities. The processes of interaction between universities, business and the state are considered in the article. The tendency of changing the number of students of the universities as the basis for the formation of human potential was investigated. The development of an innovative national economy takes place in close connection with the development of scientific and technical activities in the universities. These types of cooperation are presented as the forms of internships, training on the enterprise basis in Ukraine. However, this interaction can also be executed at the university-business-state level. The main purpose and the basis of this model is that the university acts as a core of innovation in a modern society, which works closely with business processes. Thus, the state receives a qualitatively formed human potential, which has developed fundamentally within business incubators. However, there is a decrease in the number of students of university around the whole country. The main reasons of this are that most of the future students are going to enter the universities in the EU, and most of them plan to stay there to work. This situation can be greatly improved by involving business representatives in the scientific and educational processes through the creation and operation of business incubators as an important and indispensable provider of quality human potential. It was found out that the development of business incubators is an integral part and one of the main components of the innovative development of the national economy. The interaction of universities, business and the state is the key to the rapid development of the state’s human potential. The business incubator as an intermediary between universities and the state is a significant structural unit for the development of scientific and educational researches, getting new knowledge and experience of cooperation with enterprises. There are all the favorable conditions for the development and improvement of the own potential of each of its participants within this business environment, forming the overall indicator of human development of the state.Item Людський капітал та людський потенціал(КНТУ, 2013) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.Досліджено і систематизовано історичні та теоретико–методологічні закономірності формування концепцій людського капіталу та людського потенціалу, здійснено їх порівняльну характеристику. The article reveals the evolution of views on the role of a human in economics in the papers of economists of different scientific schools and trends. The essence and structure of human potential, the importance of which is occupied, both by economic and non–economic elements and factors that characterize the development of an „homo economicus” into a „homo creativus”, in the process of transforming of economic and social relations, and their transition to a qualitative new level have been determined. Main differences between the categories „human capital” and „human potential” are determined. These features based according to main characteristics, such as: object of research, human growing role, main motive of social development, theoretically-economical basement, source of reproduction, evolution target and so on. Human capital is a first historical conception, which characterizes the human role in production. Human potential is a further way, which concerns not only manufacturing, but all social processes. Modern development of a human capital conception, day-by-day nearing the human potential theory.Item „Людина економічна” та її еволюція(КНТУ, 2015) Яковенко, Р. В.; Бобочка, Т. В.; Линченко, М. Д.; Yakovenko, R.; Bobochka, T.; Lynchenko, M.Проаналізовано становлення поняття „людина економічна” у відповідності до розвитку економічної думки та світової історії. Виявлено значення цієї категорії для економічного аналізу, зокрема для сфери державного управління та державного регулювання економіки. Досліджено еволюцію „людини економічної” в сучасних умовах, проведено порівняння поведінки людини на індустріальній та постіндустріальній стадіях розвитку економічної системи. The purpose of this article is to examine the model of „economic human” from different perspectives by various schools of economic thought in line with global evolutionary progress, identifying the problems of conformity with the motives of economic behavior of modern man both in the world and Ukraine. The variety of views on the „economic human” have been analyzed, including those of the representatives of the classical economic school, primarily Adam Smith’s, Marxist and neo-classical theories, and marginal analysis in particular. Fundamental differences in the approaches to the economic accumulation of human qualities have been defined. The objective prerequisites of the transformation of „economic human” model under intellectualization of labor and knowledge transfer have been presented. There has been defined that the precondition for the current stage of Ukraine’s evolutionary progress is the increase of the proportion of creative work and intellectual activity in the structure of labor employment.