Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Теоретичні витоки управління розвитком інноваційного підприємництва
    (ЦНТУ, 2021) Бугаєва, М. В.; Демченко, С. В.; Buhaieva, M.; Demchenko, S.
    У статті проведене комплексне дослідження теоретичних витоків управління розвитком інноваційного підприємництва, зокрема проаналізовано зародження поглядів на сутність таких понять, як «інновація», «інноваційне підприємство», «інноваційне підприємництво», «розвиток інноваційного підприємництва». З урахуванням аналізу вітчизняних і зарубіжних підходів та теоретичних положень щодо даних категорій у сучасному їх розумінні, запропоновано власне їх трактування, а також систематизовано авторське уявлення особливостей управління інноваційною діяльністю підприємства у сучасних умовах господарювання. The development of any economic system involves the transformation of the basic characteristics of its participants. In this case, the development itself can be both traditional and innovative. Currently, it is important to consider the innovative type of development at the enterprise level, which means a purposeful process of finding ideas, preparing innovations and their implementation, to increase their efficiency, and for society - to increase needs, the state - to increase the competitiveness of national products in the international market. It is obvious that the development of innovative activity of the enterprise is one of the decisive factors of its successful development. The purpose of this study is a comprehensive study of the theoretical origins of management of innovative entrepreneurship, the formation of a systematic view of the features of innovation management of the enterprise in modern business conditions. A comprehensive study of the theoretical origins of management of innovative entrepreneurship development was carried out, in particular, the emergence of views on the essence of such concepts as “innovation”, “innovative enterprise”, “innovative entrepreneurship”, “development of innovative entrepreneurship” were analyzed in the article. The authors suggest their own interpretation of such categories taking into account the analysis of domestic and foreign approaches and theoretical provisions for this problems in the modern understanding. Also, a systematic presentation of the features of management of the innovative activity of an enterprise in modern economic conditions was formed. The authors believe that for successful management of innovative development of the enterprise there should be a "smart" management system of innovative development of the enterprise. The purpose of the IDE management is to increase the competitiveness of the enterprise - the stable market position for continuous development in a constantly changing external and internal environment. Features of managing the development of innovative entrepreneurship at the present stage are the following: the ability and readiness of the economic entity to positive change, progress; the sequence of management actions that realize the innovation potential; quantitative changes in the relevant "growth points"; qualitative changes based on cooperation and rivalry between market participants for better conditions of production, purchase and sale of goods. It should be noted that management of innovation entrepreneurship development should have the support of the state in the context of Ukraine's innovation policy. The prospects for further research are related to the improvement of the innovation entrepreneurship management system as a key element for increasing the competitiveness of modern enterprises in a constantly changing external and internal environment.
  • Item
    Інформаційне забезпечення маркетинг-статистики інноваційних підприємств
    (ЦНТУ, 2020) Горященко, Ю. Г.; Horiashchenk, Yu.
    У статті визначено та проаналізовано методи і основні завдання маркетинг-статистики. Встановлено види, джерела та способи отримання маркетингової інформації підприємств. Проведено паралель між маркетинговим та статистичним спостереженням. Доведено системність маркетингових досліджень. Викладено зміст, значення та стратегічне бачення розвитку інформативності як міри корисності та повноти даних, а також ключової характеристики результатів маркетингових досліджень. Наведено релевантні факти статистики інтернет-маркетингу та цифрового маркетингу. Запропоновано вимоги до маркетингової інформації інноваційних підприємств, пропозиції щодо супроводження споживачів на всіх стадіях життєвого циклу, щодо укрупнення, систематизації та оптимізації методів маркетинг-статистики. Виокремлено ключові фактори успіху в маркетинг-статистиці: аналітичні інструменти та ефективний аналіз даних. Ukraine continues to actively develop a civilized business environment, including by means of marketing promotion as a factor that determines the economic development and well-being of the country, support to small and medium-sized businesses through the implementation of marketing principles in economic activity, effective Standards of marketing research UAM 91.12.0-2108654-001-2002 in order to promote fair competition. In combination with the global trend of network society development – Internet – marketing, digital marketing and marketing statistics are nowadays becoming a special source of intellectual resources. The problem remains the complexity of obtaining and integrating data, the volumes of which continue to grow. The purpose of this study is to substantiate the relevance of the study of marketing statistics and to seek optimization of modern methods of processing and analysis of marketing information in order to simplify the acquisition and integration of data. In the process of research such methods of scientific cognition were used: observation and abstraction, comparison, analysis and synthesis, methods of historical and logical analysis of socio-economic realities. Modern marketing statistics tools include a variety of SMM (Social Media Marketing) cases, guides, Search Engine Optimization, hashtags, UTM tags, custom auditing, analytics, and social advertising programs networks, project management, context tools. The main results of the study were the argumentation of the relevance of the study of marketing statistics and proposals for the optimization of modern methods of processing and analysis of marketing information to facilitate the acquisition and integration of data. The main ones are: 1) marketing information should be relevant, accessible and understandable to all market participants; 2) in the market conditions, higher education institutions in the respective field of training should train special specialists – highly qualified analysts with the necessary skills; 3) consumers of marketing services will not be completely satisfied until marketers are able to accompany them at all stages of the life cycle; 4) marketing statistics methods should be consolidated, systematized and optimized; 5) analytical tools should become key success factors in marketing statistics; 6) other factors for success should be establishing an effective data analysis at a particular enterprise. В статье определены и проанализированы методы и основные задачи маркетинг-статистики. Установлены виды, источники и способы получения маркетинговой информации. Проведена параллель между маркетинговым и статистическим наблюдением. Доказано системность маркетинговых исследований. Изложены содержание, значение и стратегическое видение развития информативности как меры полезности и полноты данных, а также ключевой характеристики результатов маркетинговых исследований. Приведены релевантные факты статистики интернет-маркетинга и цифрового маркетинга. Разработаны требования к маркетинговой информации инновационных предприятий, предложения по сопровождению потребителей на всех стадиях жизненного цикла, по укрупнению, систематизации и оптимизации методов маркетинг-статистики. Выделены ключевые факторы успеха в маркетинг-статистике: аналитические инструменты и эффективный анализ данных.