Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Напрями розвитку сегментованого регіонального ринку праці в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів
    (ЦНТУ, 2019) Красножон, Н. С.; Krasnojon, N.
    Стаття присвячена аналізу стану та тенденцій розвитку сегментованого регіонального ринку праці в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. Досліджено тенденції зміни демографічної ситуації в Україні, показників чисельності населення за економічною активністю, стан сегментів регіонального ринку праці за ознакою зосередженості населення в межах місцевості, віковою та освітньою структурою, зайнятості у неформальному секторі та міграційні аспекти. Наведено напрями поліпшення функціонування сегментованого регіонального ринку праці в контексті розвитку інноваційної моделі економіки. Статья посвящена анализу состояния и тенденций развития сегментированного регионального рынка труда в условиях активизации инновационно-интеграционных процессов. Исследованы тенденции изменения демографической ситуации в Украине, показателей численности населения по экономической активности, состояние сегментов регионального рынка труда по признаку сосредоточенности населения в пределах местности, по возрастной и образовательной структуре, занятости в неформальном секторе и миграционные аспекты. Обоснованы направления улучшения функционирования сегментированного регионального рынка труда в контексте развития инновационной модели экономики. The paper is devoted to the analysis of the state and trends of development of the segmented regional labor market in the conditions of activization of innovative-integrated processes. It is proposed to distinguish two subsystems in the model of segmented labor market – traditional and innovative segments. The tendencies of change the demographic situation in Ukraine, population indicators by the economic activities, the state of segments of the regional labor market on the basis of population concentration within the region, age and educational structure, employment in the informal sector and migration aspects are analyzed. The directions of the improvement of the segmented regional labor market functioning in the context of development of innovative model of economy are suggested. The analysis of the state of segments of the regional labor market on the basis of concentration of the population within the region and age structure of employees showed the presence of mostly negative tendencies. The development of the regional labor market is negatively affected by the general reduction of the population and its economically active population, high unemployment in general and, in particular, in rural areas, dominance in the structure of the employed population of middle-aged group and older-aged group. The ways of development of the segmented regional labor market in the context of intensification of innovative-integrated processes include: ensuring the availability of quality vocational education; creating the preconditions for the rational distribution of income and decent pay for skilled labor, ensuring the relationship between the level of wages and its productivity; stimulating the demand for the innovative activity; creation of new highly productive jobs-place and modernization of existing ones; stimulating the innovative activity of business entities; development of cooperation of the main participants of social and labor relations on the basis of social dialogue.
  • Item
    Професійний розвиток персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів
    (ЦНТУ, 2018) Левченко, А. О.; Левченко, А. А.; Levchenko, А.
    У статті досліджено роль професійного розвитку персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. Проведено аналіз підходів до визначення сутності професійного розвитку персоналу та інших взаємопов’язаних категорій. Охарактеризовано сучасні відмінності «навчання дорослих» з урахуванням виокремлення у структурі навчального простору фізичної, віртуальної, емоційної, когнітивної та соціальної складових, а також методи професійного навчання й моделі професійного розвитку персоналу в контексті інноваційних змін. Обґрунтовано ключові особливості трансформації підходів до організації професійного розвитку персоналу в умовах активізації інноваційно-інтеграційних процесів. В статье исследована роль профессионального развития персонала в условиях активизации инновационно-интеграционных процессов. Проведен анализ подходов к определению сущности профессионального развития персонала и других взаимосвязанных категорий. Охарактеризованы современные отличительные черты «обучения взрослых» с учетом выделения в структуре учебного пространства физической, виртуальной, эмоциональной, когнитивной и социальной составляющих, а также методы профессионального обучения и модели профессионального развития персонала в контексте инновационных изменений. Обоснованы ключевые особенности трансформации подходов к организации профессионального развития персонала в условиях активизации инновационно-интеграционных процессов. In the article the role of professional development of personnel in the conditions of activization of innovative-integrated processes is investigated. It was emphasized that at present time, the most urgent tasks are to preserve and develop the existing personnel potential, to rationalize its using, to increase the labor productivity through the using of advanced technologies in Ukraine. The analysis of approaches to the definition of the essence of personnel’s professional development and other interrelated categories is carried out. It has been determined that personnel’s professional development is a process of continuous updating and acquisition of new knowledge, skills, competencies, which is aimed at their further using in practice, and the active creation of new knowledge taking into account the innovative changes in the environment, allowing to receive the current and strategic beneficial socio-economic effect. The modern differences of "adult education" are characterized, taking into account the separation of physical, virtual, emotional, cognitive and social components into the educational space structure. The groups of teaching methods include the individual and collective-group, active and passive, long-term and short-term, methods of formal, informal and informal learning. With regard to the staff development models, a model of competitive advantages, a model of employee support, a model of community support and a model-concept of human development can be distinguished. The key features of the transformation of approaches to the organization of personnel’s professional development in the conditions of activization of innovative-integrated processes are substantiated. They are based on the necessity of change from the learning, which are oriented on knowledge-based learning to the learning of staff to learn and create a new knowledge, to promote the development of intellectual potential and emotional intelligence, taking into account during learning the individualized needs of the individual and the tendencies of globalization in expanding the knowledge sharing in the world community, the widespread using of distance learning organization forms, active and interactive methods of participation in the learning process, giving a lot of attention to the teamwork, the practical orientation of training courses, the strategic approach to the organization of professional development and creation of preconditions for the implementation of learning outcomes.