Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item Аналіз конструкцій глушників вакуумних насосів(ЦНТУ, 2024) Хмельовський, О. В.; Khmelovskyi, O.Виконано обґрунтування конструкційно-функціональної схеми фільтра-глушника роторно-лопатевого вакуумного насосу, який має можливість відділяти оливу від повітря та збирати її для подальшого переробітку. Запропонована конструкція, завдяки конструкційній особливості, забезпечує гасіння звуку, знижує шум та має мінімальний опір рухові повітряного потоку в середині фільтра-глушника. Конструкція фільтра-глушника, умовно, може бути розділена на дві конструкційні частини, кожна з яких виконує свою функцію. В роботі встановлені аналітичні зв’язки технологічних характеристик процесу відділення оливи від повітря із врахуванням швидкості повітря на вході в глушник. Встановлено взаємозв'язок між продуктивністю насоса і конструктивними параметрами фільтра-глушника. У виробничих умовах досліджено, що відокремлення оливи від повітря, в запропонованому фільтрі-глушнику, складає 93-95%, а величина зниження шуму становить 15-22 дБ. The substantiation of the structural and functional scheme of the muffler filter of the rotary vane vacuum pump, which has the ability to separate oil from air and collect it for further processing, has been completed. The proposed design, due to its design feature, provides sound suppression, reduces noise and has minimal resistance to the movement of the air flow in the middle of the muffler filter. The muffler filter is based on the fact that air, together with the oil that lubricates the vacuum pump nodes, enters the muffler filter through the inlet pipe at a speed of 11...16 m/s, which allows the most complete separation of oil from air. The trajectory of the movement of air in the muffler is described by a helical winding, and therefore, centrifugal force acts on the oil particles in a suspended state, as a result of which the oil particles are thrown to the sieve catcher, the oil is separated from the air and enters the interwall space of the housing and the sieve catcher, and flows down into the oil sump, from where it is drained using a tap. After that, it can be sent for processing, or, after cleaning, enter the pump lubrication system. The oil-free air continues to move over the surface of the screw winding, and due to the change in the pitch of the screw winding, the air decreases its speed, as a result of which the noise level decreases and oil content is cleaned more efficiently. Air passes to the top cover and enters the environment through the outlet pipe.Item Метод синтезу оптимального багатовимірного фільтру для виділення регулярного сигналу на фоні випадкових перешкод(ЦНТУ, 2021) Осадчий, С. І.; Дідик, О. К.; Сербул, О. М.; Каліч, В. М.; Osadchiy, S.; Didyk, O.; Serbul, O.; Kalich, V.В даній статті приводиться дослідження можливості застосування комплексування вимірювальної інформації в умовах, коли корисна інформація являє собою вектор регулярних сигналів, а завади вимірювання – багатовимірний стаціонарний випадковий процес. In terms of [1] we formulate the problem of synthesis of a complex system of allocation of a useful regular signal. Suppose that a multidimensional stationary filter best processes the input information about the same regular signal r(t), which is obtained by several "non-ideal" meters, and the result is transmitted to the evaluation system. In this article, a multi-channel measurement system, which is connected to the input of a multidimensional data transmission system, the dynamics of which is described by a system of linear differential equations. The input of the measuring system receives an n-dimensional vector of measured signals r (t), the components of which are deterministic functions. The vector r (t) belongs to the main group of "non-ideal" meters. Measurements are accompanied by interference, which is a random stationary process with zero mathematical expectation and a known fractional-rational matrix of spectral densities. An integral indicator of the quality of the system is the sum of the weighted integral quadratic error of the regular signal estimation and the variance of the random component of the error. Thus, a new algorithm for the synthesis of a complete optimal regular signal extraction system against the background of a multidimensional stationary random interference is obtained, which allows to find the structure and parameters of a multidimensional optimal filter taking into account the dynamics of the information transmission system.Item Экспериментальные исследования спектров шума шестеренного насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления(КНТУ, 2015) Кулешков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвиенко, А. А.; Осин, Р. А.; Kuleshkov, Yuriy; Rudenko, Timofey; Krasota, Mikhail; Matvienko, Alexandr; Osin, Ruslan; Кулєшков, Ю. В.; Матвієнко, О. О.; Осін, Р. А.В статье приведены результаты испытаний шумовых характеристик экспериментального шестеренного насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления. Исследованы уровни звука, спектры шума экспериментального насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления, а также серийного насоса аналогичного типоразмера при разных режимах их работы. Выполнен сравнительный анализ шумовых характеристик насосов при разных нагрузках с целью оценки эффективности использования зубчатого зацепления с повышенным коэффициентом перекрытия в шестеренных насосах с целью снижения шума. В статті наведені результати випробовувань шумових характеристик експериментального шестеренного насоса з підвищеним коефіцієнтом перекриття зубчатого зачеплення. Досліджено рівні звуку, спектри шуму експериментального насосу з підвищеним коефіцієнтом перекриття зубчатого зачеплення, а також серійного насосу аналогічного типорозміру при різних режимах їх роботи. Виконано порівняльний аналіз шумових характеристик насосів при різних навантаженнях з метою оцінки ефективності використання зубчатого зачеплення з підвищеними коефіцієнтом перекриття в шестеренних насосах з метою зниження шуму. The objective of the work is the experimental testing of the noise level by the lines of spectrum of the experimental gear pump with helical toothing and the comparison with the noise level of a serial pump. The article presents the results of tests of noise characteristics of the experimental gear pump with the increased overlapping coefficient. The levels of noise, noise spectrums of the experimental gear pump with the increased overlapping coefficient and a serial pump of the analogical size with straight toothing were investigated using different operating modes. The comparative analysis of noise characteristics of the pumps under different load was carried out in order to estimate the efficiency of using increased overlapping coefficient in gear pumps from the point of view of noise reduction. The researching of the sound level of experimental pump showed, that the using of gearing with increased ratio of overlap allows to decrease the noise level that radiated. Mainly the noise level is influenced by speed mode of work, with increasing the frequency of rotation the sound level of a pump increasing by 9…14.5 dB. Comparative analysis of experimental and serial pumps allows to approve, that the level of noise of experimental pump with lower pressure of working liquid 4..16 MPa, and only with zero pressure has higher value. In tests on the maximal loading mode (P=16,0 MPa) in all diapason of rotation experimental pump has lower sound level, than a serial pump. Difference in the sound level of a serial pump and experimental pump is located within 0.5…4.5 dB depending on speed work mode.Item Экспериментальные исследования спектров шума шестеренного насоса с косозубым зацеплением(КНТУ, 2015) Кулешков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвиенко, О. О.; Осин, Р. А.; Kuleshkov, Y.; Rudenko, T.; Krasota, M.; Matvienko, O.; Osin, R.; Кулєшков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвієнко, О. О.; Осін, Р. А.В статье приведены результаты испытаний шумовых характеристик экспериментального шестеренного насоса с косозубым зацеплением. Исследованы уровни звука, спектры шума. экспериментального насоса с косозубым зацеплением, а также серийного насоса аналогичного типоразмера при разных режимах их работы. Выполнен сравнительный анализ шумовых характеристик насосов при разных нагрузках с целью оценки эффективности использования косозубых зацеплений в шестеренных насосах с точки зрения снижения шума. В статті наведені результати випробовувань шумових характеристик експериментального шестеренного насоса з косозубим зачепленням. Досліджено рівні звуку, спектри шуму експериментального шестеренного з косозубим зачепленням, а також серійного насосу аналогічного типорозміру при різних режимах їх роботи. Виконано порівняльний аналіз шумових характеристик насосів при різних навантаженнях з метою оцінки ефективності використання косозубих зачеплень в шестеренних насосах з точки зору зниження шуму. The objective of the work is the experimental testing of the noise level by the lines of spectrum of the experimental gear pump with helical toothing and the comparison with the noise level of a serial pump. The article presents the results of tests of noise characteristics of the experimental gear pump with helical toothing. The levels of noise, noise spectrums of the experimental gear pump with helical toothing and a serial pump of the analogical size with straight toothing were investigated using different operating modes. The comparative analysis of noise characteristics of the pumps under different load was carried out in order to estimate the efficiency of using helical toothing in gear pumps from the point of view of noise reduction. Experiments of the noise level of a gear pump with helical toothing showed that with the increase of pressure of hydraulic fluid the level of noise slowly increases from 1,5 to 6 dB depending on speed mode. The highest noise level of a pump with helical toothing (91,5 dB ) is noticed under the pressure of 16,0 MPa and rotation frequency n=2400 revolutions per minute. The comparative analysis of the experimental pump and a serial pump enables to state that the noise level of the experimental pump is lower in all operating modes compared to the serial pump. During tests it was marked that the noise level of the stand which is a barrier is quite high and under some operating modes it is close to the noise level of the experimental pump on the stand.Item До питання про вплив шуму на людину під час виконання авіаційних хімічних робіт(КНТУ, 2015) Бондарчук, С. В.; Bondarchuk, SvitlanaВ статті розглядаються деякі питання про вплив шуму на людину, як шкідливого фактора, що виникає від повітряних суден та інших механізмів, які використовуються в цивільній авіації. Наведено механізм нормування та стандартні значення показників шуму, показано вплив шуму на органи і системи людини. Надані рекомендації щодо зменшення шкідливої дії шуму на людину. The article deals with the hazard of the influence of aircraft noise on a human. The paper also determines harmful factors which affect the nervous system and discloses mechanisms of determining qualitative and quantitative characteristics of aircraft noise. The article touches upon the issue of analyzing of the consequences that arise while operating of aircraft, assemblies and mechanisms applied in civil aviation, and have a harmful effect not only on aviation personnel but also on people who travel by air and live in settlements near airports. The importance of the problem highlighted in the article is that people's need for air transport will eventually grow, and, therefore, the significance of looking for ways to reduce the impact of harmful factors on human health will increase. The article gives information about mechanisms of determining and rule-making of parameters (standards) of noise figures, depending on the aircraft airborne weight linking them to the place or the measuring points of these parameters. The article presents negative effects of aircraft noise on various human organs, depending on the quantitative characteristics. The paper provides recommendations to reduce harmful effects of noise on a human while operating of the system of air transport.