Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Елементи ремонтопридатності і технологічної надійності льонозбиральних комбайнів
    (ЦНТУ, 2017) Лімонт, А. С.; Добранський, С. С.; Лимонт, А. С.; Добранский, С. С.; Limont, A.; Dobransky, S.
    Узагальнені результати досліджень з визначення впливу тривалості усунення технологічних відмов льонозбиральних комбайнів, що спричинені зупинками агрегату на очищення робочих органів комбайна від рослинних решток і тривалості виконання щозмінного технічного обслуговування льонозбиральних комбайнів на продуктивність комбайнового агрегату. З’ясовано закон розподілу наробітку на технологічну відмову і тривалості їх усунення та вплив числа технологічних відмов комбайна за годину змінного часу на продуктивність комбайнового агрегату. Обобщены результаты исследований по определению влияния продолжительности устранения технологических отказов льноуборочных комбайнов, вызванных остановками агрегата на очистку рабочих органов от растительных остатков, и продолжительности выполнения ежесменного технологического обслуживания льноуборочных комбайнов на производительность комбайнового агрегата. Определены закон распределения наработки на технологический отказ и продолжительности их устранения, а также влияние числа технологических отказов комбайна в час сменного времени на производительность комбайнового агрегата. The investigation is aimed at enhancing the efficiency of using flax harvesters which was assessed by means of the production capacity of machine units as components of these harvesters. The use of flax harvesters under real conditions of harvesting fiber flax is investigated. The author studies the duration of maintance in shifts and in the basic time of the shift, as well as the distribution of the operating time with respect to the technological failure and the duration of removing failures of flax harvesters. The author also determines the qualitative and quantitative relations between the quoted indices and suggests the model equations of regression which describe the revealed quantitative changes in these indices. The author determines the laws of distribution of the operating time before failures and the terms for removing them/ The paper specifies the number of technological failures of the harvester per hour of the shift of its operation. The paper analyzes the correlation between the production capacity and the coefficient of using the shift working hours of the flax harvester unit and the number of technological failures of the harvester per hour of the shift time. On the basis of the specified coefficient of the correlation and the correlation ratios with the use of the Student t-criterion the author determines the non-linearity of the correlation between the harvester unit production capacity per hour of the shift time and the terms for removing technological failures. Within the shift time and the part of this term in the structure of the shift time which are described with the equations of dipping hyperbolas. The changes in the investigated production capacity depend on the partial coefficient which takes into account the idle time of the harvesting unit due to the process of removing technological failures. The above changes also depend on the reliability coefficient of the technological process and can be described with the equations of the corresponding gradually ascending hyperbolas. The author reveals the curve linear correlation links between the production capacity of the harvester unit per hour of the shift time and the term of the shiftly technical maintenance of the flax of the flax harvester, the part of this term in the structure of the shift time, partial coefficients of using the time for the shiftly technical maintenance with respect to the duration of the shift and the level of providing shiftly technical maintenance. The corresponding correlation and regression models are determined as well.
  • Item
    Модифікуючий вплив присадок на термін заміни моторної оливи в нестаціонарних умовах експлуатації
    (КНТУ, 2015) Слонь, В. В.; Slon', Viktor
    Розглянута проблема підвищення надійності транспортних засобів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації та вплив режимів їх роботи на термін заміни моторної оливи. Охарактеризовано вплив зміни властивостей моторної оливи на її показники якості. Наведені результати експериментальних досліджень впливу модифікування моторної оливи присадками дисульфід молібдену, "Roil Gold", "КГМТ-1" на швидкість надходження та концентрацію заліза з напрацюванням. Виявлено поліпшення показників якості моторної оливи і подовження терміну її експлуатації. The aim of this work is to study the impact modifying additives to change the speed of receipt and concentration of iron in the motor oil, vehicle operating in non-stationary conditions. The problem of improving the reliability of vehicles operating in non-stationary conditions and the impact of their operation modes for up replacing the engine oil. The characteristic types of unsteady operating conditions, depending on the environmental conditions, climate, traffic, mining conditions, operating conditions, are defined by their main parameters. Demonstrated techniques for obtaining and processing the results of experimental studies. The influence of changes in the properties of motor oil in its quality and condition of engine oil determined by the contents of her metal wear products, by method sprektrografii. The results of experimental studies of the effect of modification of motor oil additives molybdenum disulfide, "Roil Gold", "КГМТ-1" to speed receipt and concentration of iron and operating time of diesel vehicles. Found improvement in the quality of motor oil and the extension of its operation.
  • Item
    Вплив властивостей компонентів КМ (КП) на напружено-деформований стан і триботехнічні характеристики деталей СГТ
    (КНТУ, 2015) Аулін, В. В.; Кузик, О. В.; Носуленко, В. І.; Aulin, Viktor; Kuzyk, Oleksandr; Nosulenko, Victor
    Розглянуто різновиди контактування трибоелементів (ТЕ), зміцнених КМ (КП), які дозволяють істотно змінювати якість фізичного контакту, величину фактичної площі, здатність поверхневого шару (ПШ) ТЕ до еволюції складу і структури в процесі тертя та зношування. Виявлено ефективне гальмування руху дислокацій гетерогенними структурами КМ (КП), як при низьких, так і при високих температурах, а також рекристалізаційні процеси. Розглянуто напружений стан матеріалу ТЕ з КМ (КП) при терті. Отримано умову пластичної рівноваги компонентів у вигляді системи рівнянь та формула величини напруження при переході від матеріалу наповнювача до матеріалу матриці та визначено характер деформації, яким вони підлягають. Отримано вираз для критичного кута нахилу виступу і коефіцієнта тертя та проведена оцінка зміни коефіцієнта тертя. В процесі тертя і зношування ПШ КМ (КП) підлягає пружно-пластичному деформуванню, мало- або багато цикловому руйнуванню під силовим впливом, при протіканні теплових процесів та структурно-фазових перетворень, формуванню залишкових напружень різних знаків, спостерігається сумарний ефект силових, температурних та структурно-фазових залишкових напружень. The varieties of contact of triboelementov are considered tribo-element (TE), fortified composite material (CM) composition coating (CC), that allow substantially to change quality of physical contact, size of actual area, ability of superficial layer (SL) TE to the evolution of composition and structure in the process of friction and wear. The effective braking of motion of distributions the heterogeneous structures of CM(CC) is educed, both at subzero and at high temperatures, and also recrystallizations processes. The operating at a friction loading is distributed on hard fillers, that serve as opportune, barriers to movable distributions and reduce speed of flowage of matrix, that brings to the decline of intensity grasping over in a contact "matrix-matrix" and in a resiliently-plastic matrix there is relaxation of net voltages, minimum deformation and decline of probability of origin of cracks of tiredness. The tense state of material is considered TE of CM(CC) at a friction. The condition of plastic equilibrium of components as a system of equalizations and formula of size of tension are got in transition from material of filler to material of matrix and character of deformation is certain they are subject that. Expression for the critical angle of slope of performance and coefficient of friction and conducted estimation of change of coefficient of friction are got. In the process of friction and wear of SL CM(CC) subject to resiliently-plastic deformation, small- or much to cyclic destruction under power influence, at flowing of thermal processes and structurally-phase transformations, to forming of remaining tensions of different signs, there is a total effect of power, temperature and structurally-phase remaining tensions.
  • Item
    Прогнозування залишкового ресурсу агрегатів та систем транспортних засобів сільськогосподарського виробництва за їх технічним станом
    (КНТУ, 2015) Аулін, В. В.; Каліч, В. М.; Гриньків, А. В.; Голуб, Д. В.; Aulіn, Viktor; Kalich, Viktor; Grinkіv, Andriy; Golub, Dmitry
    В статті проаналізовано математичні моделі прогнозування ресурсу агрегатів, систем та транспортного засобу в цілому різних авторів, які працювали в напрямку удосконалення різних стратегій технічної експлуатації транспортних засобів. Дано математичну модель визначення ймовірності знаходження агрегату, систем та транспортного засобу в цілому, в працездатному стані, на основі інтенсивності відмов та відновлення агрегатів і систем транспортного засобу. Запропоновано уточнення розрахунку коефіцієнта технічної готовності та використання парку машин. In this article the opportunity to go to the adaptive maintenance strategy, which involves forecasting resource units and vehicles. Defining resource based on diagnostic information of special importance different parameters. The aim is to study and determine remaining resources units and vehicle-based diagnostic information. The first task of which was decided in the article is the analysis methods of forecasting technical condition of units and vehicles. Based on the analysis it was established possibility of determining the residual life of components and vehicles. The models is uptime due run at different stages of the life cycle. Retrieved generalized differential equation of the probability of working condition and given its solution. The expressions for the remaining resources in the different stages of the life cycle of machines, systems and TK in general and with specific technical actions. Included by the probability of the units, systems, vehicle generally operable, when assessing the technical readiness coefficient park and use machines.