Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
2 results
Search Results
Item Математична модель прогнозування ожеледоутворення на проводах повітряних ліній елетропередачі(КНТУ, 2016) Козловський, О. А.; Орлович, А. Ю.; Kozlovskyi, Oleksandr; Orlovich, AnatolijРозроблено адаптивну модель прогнозування на основі ковзної лінійної регресії, що дозволяє визначати час утворення ожеледно-паморозевих відкладень на проводах повітряних ліній. Для оцінки надійності прогнозів отримано аналітичне рівняння фідуціальних меж. Виконано порівняльний аналіз результатів прогнозування отриманих за методами ковзної лінійної та лінійної регресії. Запропонована прогностична модель має достатню точність та надійність для розробки на її основі прогнозуючої системи технічного діагностування ожеледоутворення на проводах повітряних ліній електропередачі. The purpose of research is to develop a mathematical model of time predicting icing on wires overhead lines based on the analysis of discrete time series. Developed adaptive forecasting model based on a rolling linear regression, allow appointing the time of ice and hoarfrost sediments formation on the transmission line wires in the changing data structures environment. For checking in assessing the reliability were founded the analytical equations of fiduсial limits. As a result of benchmarking the average absolute error and mean absolute error in percentage found that forecasts based on a rolling linear regression with error in ≈ 2 times lower than on the basis of linear regression. The proposed predictive model has sufficient accuracy and reliability for mathematically reasonable development on the basis of ice and hoarfrost sediments on wires overhead transmission lines technical predictive test system.Item Прогнозування залишкового ресурсу агрегатів та систем транспортних засобів сільськогосподарського виробництва за їх технічним станом(КНТУ, 2015) Аулін, В. В.; Каліч, В. М.; Гриньків, А. В.; Голуб, Д. В.; Aulіn, Viktor; Kalich, Viktor; Grinkіv, Andriy; Golub, DmitryВ статті проаналізовано математичні моделі прогнозування ресурсу агрегатів, систем та транспортного засобу в цілому різних авторів, які працювали в напрямку удосконалення різних стратегій технічної експлуатації транспортних засобів. Дано математичну модель визначення ймовірності знаходження агрегату, систем та транспортного засобу в цілому, в працездатному стані, на основі інтенсивності відмов та відновлення агрегатів і систем транспортного засобу. Запропоновано уточнення розрахунку коефіцієнта технічної готовності та використання парку машин. In this article the opportunity to go to the adaptive maintenance strategy, which involves forecasting resource units and vehicles. Defining resource based on diagnostic information of special importance different parameters. The aim is to study and determine remaining resources units and vehicle-based diagnostic information. The first task of which was decided in the article is the analysis methods of forecasting technical condition of units and vehicles. Based on the analysis it was established possibility of determining the residual life of components and vehicles. The models is uptime due run at different stages of the life cycle. Retrieved generalized differential equation of the probability of working condition and given its solution. The expressions for the remaining resources in the different stages of the life cycle of machines, systems and TK in general and with specific technical actions. Included by the probability of the units, systems, vehicle generally operable, when assessing the technical readiness coefficient park and use machines.