Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Організація дорожнього руху поза межами населених пунктів
    (ЦНТУ, 2025) Дорощук, В. О.; Бережняк, І. А.; Сліпенький, Є. Б.; Doroshchuk, V.; Berezhniak, I.; Slipenkyy, E.
    У статті досліджується організація дорожнього руху поза межами населених пунктів. Метою дослідження є вивчення закономірностей впливу характеристик транспортного потоку на рівень безпеки дорожнього руху на міжміських автомобільних дорогах. Для оцінки рівня безпеки дорожнього руху визначено структуру транспортного потоку та коефіцієнти аварійності на ділянці автомобільної дороги поза межами населених пунктів. Дане дослідження спрямоване на підвищення рівня безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах поза населеними пунктами. Основним завданням дослідження є визначення та оптимізація швидкісного режиму транспортних засобів. The article investigates the organisation of traffic on intercity motorways outside settlements. The main purpose of the research is to study the patterns of influence of traffic flow characteristics on the level of road safety. The organisation of traffic outside settlements has its own characteristics that differ from the conditions of urban roads, so an important task is to ensure the safety and efficiency of vehicle movement at high speeds. Ensuring road safety is an international priority that requires a systematic and comprehensive approach. An effective solution to this problem involves the integration of strategic and operational measures aimed at reducing the level of accidents and injuries, as well as increasing the sustainability of the transport system. The study assesses the level of road safety by determining the structure of traffic flow and accident rates on a selected section of an intercity road. The key factors affecting traffic safety are analysed: vehicle speed, traffic intensity, vehicle types and road conditions etc.
  • Item
    Удосконалення організації дорожнього руху та експлуатації транспортних засобів методом математичного і комп`ютерного моделювання
    (ЦНТУ, 2024) Молоштан, Д. В.; Король, С. О.; Король, К. С.; Moloshtan, D.; Korol, S.; Korol, K.
    Успішне управління пасажирським транспортом у швидкозмінному середовищі вимагає постійного вдосконалення. Це стосується структур управління та використання сучасних інструментів, таких як математичні моделі та автоматизовані системи. Інформація відіграє дуже важливу роль. Вона потрібна на всіх етапах роботи: від планування маршруту до аналізу ефективності. Розклад руху - це основа, на якій будується вся система пасажирських перевезень. The intensive development of road transport requires further improvement of the efficiency of the management apparatus, improvement of its structure, introduction of economic and mathematical methods and automated control systems. The effectiveness of passenger transportation management depends on the information support of managers at each stage of management - planning, dispatching, regulating, accounting and analyzing transportation activities. This axiom of management requires managers of all ranks to implement and use certain information technologies (IT). The bus schedule is the main document that ensures the quality and degree of satisfaction of passengers' transportation needs, bus performance, and the organization of drivers' work. The purpose of this research work is to develop a methodology for assessing the accuracy of a route bus's schedule and identifying problem areas along the route based on probability theory and mathematical statistics.
  • Item
    Вiдновлeння листових деталeй транспортних засобiв пiсля дорожньо-транспортних пригод
    (ЦНТУ, 2023) Драгобецький, В. В.; Молоштан, Д. В.; Черниш, А. А.; Dragobetskii, V.; Moloshtan, D.; Chernysh, A.
    Ця стаття є продовжeнням дослiджeнь щодо використання методiв удосконалeння рeмонту кузовних деталeй транспортних засобiв пiсля eкспертизи дoрoжньo-транспoртних пригод. Корпуснieлeмeнти вiднoсяться до oснoвних та найбiльш складних i рeсурсомiстких у вигoтoвленнi складoвих конструкцiї транспoртногo засoбу (наземного, повiтряного, мoрського). Крiм тoгo, кoрпyснi дeталi є oснoвою конструкцiї транспoртнoгo зaсoбу, яка об'єднyє в силoвому аспекті всі його частини в єдине ціле. Ресурс корпусу в цілому визначає експлуатаційну тривалість служби наземного транспорту загалом. На ресурс корпусних елементiв, якi зaзвичaй виготoвляються з листa штaмпуванням, впливaють корoзiя, експлуатацiйнi пoшкoдження та дoрoжньo-транспoртні пригoди. Резервoм підвищення дoвгoвiчності корпусних, в тому числii листових деталей (ресори, ободи коліс тощо), є кoмплекс технолoгiчних засoбiв i рацioальний вибiр технологічних параметрів процесу їх виготовлення листовим штампуванням. This article is a continuation of research on the use of methods to improve the repair of vehicle body parts after the examination of road accidents. Body parts are among the main and most complex and laborintensive structural elements of a vehicle (land, air, sea). In addition, body parts are the basis of the vehicle structure, which combines all its parts into a single whole in terms of power. The service life of the body as a whole largely determines the operational durability of land transport in general. The service life of body parts, which are usually made from sheet metal by stamping, is affected by corrosion, operational damage and traffic accidents. The reserve for increasing the durability of body parts, including sheet metal parts (springs, wheel rims, etc.), is a set of technological means and a rational choice of technological parameters of the process of their manufacture by sheet stamping.
  • Item
    Підвищення ефективності управління технологічним процесом доставки на основі аналізу статичних та динамічних резервів транспортної системи
    (ЦНТУ, 2023) Голуб, Д. В.; Holub, D.
    В статті розроблений теоретичний підход, який здійснює опис процесів організації і дезорганізації логістичних потоків в транспортній системі та відображає важливі сторони її функціонування. Запропоновано, що управління в транспортній системі слід розглядати як підтримку її стійкого стану і створення нової системної властивості, а саме динамічних резервів. The nature of static and dynamic reserves of the transport system and the degree of their influence on the technological process of delivery are given. The structure of flows connecting a specific supplier and consumer is considered. It was found that dynamic reserves are management reserves, and their size is determined by the amount by which static reserves can be reduced. The classification of dynamic reserves is given, the conditions of their occurrence are described, and interaction schemes are given. It is shown that assigning the priority of one of the jets in the flows of the transport system leads to the acceleration of the passage of one jet at the expense of slowing down the other (others), and the delays are transferred from one jet to another while maintaining their total amount, that is, at an unchanged average speed of the flows. It was found that the acceleration of the flow leads to the release of a certain group of vehicles, which can be used as a reserve, and when it slows down, on the contrary, additional vehicles are absorbed due to an increase in their number on the road. There are also a number of technological mechanisms for speeding up and slowing down the progress of flows. It has been found that the transport system can actively adapt to changes in the rhythms of senders and receivers due to the management of stream jets, but the possibilities of its adaptation are quite limited. And therefore, if the rhythms of the jets in the flow are too much out of sync, there is a possibility of a moment when reliable transport communication cannot be ensured and the transport system begins to play the role of limitation. It was found that the set of dynamic reserves allows to significantly increase the efficiency of the transport system in conditions of unevenness, but it requires the development of new approaches to the principles and methods of optimization, as well as the choice of effective work organization. It is assumed that the management capabilities and the size of the dynamic reserves of the transport system are greater, the more different jets are released in the flow, and therefore the greater the diversity in the subsystems, the more noticeable is the effect of organization, combining them into a single system.
  • Item
    Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів
    (ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.
    У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.