Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин. Загальнодержавний міжвідомчий науково-технічний збірник.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/19
Ідентифікатор медіа: R30-03925 (рішення Національної ради України від 25.04.2024 р. № 1418).
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - один раз на рік.
Browse
9 results
Search Results
Item Транспортування зерна сої гвинтовими робочими органами під час збирання та післязбиральної обробки(ЦНТУ, 2018) Куликівський, В. Л.; Боровський, В. М.; Палійчук, В. К.; Куликовский, В. Л.; Боровский, В. Н.; Палийчук, В. К.; Kulykivskyi, V.; Borovskyi, V.; Palіychuk, V.Представлено результати експериментальних досліджень технологічного процесу переміщення зерна сої, гвинтовими робочими органами збиральних та очисних машин, які були направлені на визначення раціональних конструктивно-технологічних параметрів транспортерів. Встановлено, що основний вплив на травмування зернового матеріалу транспортером мають зазор між витками і кожухом, частота обертання гвинтового робочого органу та вологість насіння сої. Представлены результаты экспериментальных исследований технологического процесса перемещения зерна сои, винтовыми рабочими органами уборочных и очистительных машин, которые были направлены на определение рациональных конструктивно-технологических параметров транспортеров. Установлено, что основное влияние на повреждение зернового материала транспортером имеют зазор между витками и кожухом, частота вращения винтового рабочего органа и влажность семян сои. When performing technological processes agricultural production the grain is repeatedly subjected to shocks, compression and friction, which is accompanied by damage to the surface and internal tissues of the seeds. The main cause of damage to the seeds is the mechanical action of the screw working bodies of the machines and tools during post-harvest processing, drying and transportation. A significant portion of damaged seeds appears already at the stage of soybean harvesting. The level of damage to the grain during harvesting depends on the perfection of the design of the harvesting machines, the modes of operation of their working bodies, the timing and methods of harvesting, and the physical and mechanical properties of the grain at the time of displacement. The purpose of the paper is to determine the dependence of the grain material injury on the parameters of screw feeders and to substantiate their optimal values. The greatest influence on the damage of grain material carries a gap between the turns of the screw working organ and the screw housing its approximation to the size of the grain particles leads to increased destruction of individual grains. The use of conveyors with a minimum gap between the screw and the housing allows reducing soybean grain damage by up to 0.2% as well as reducing the microscopic damage to seeds threefold while maintaining the maximum productivity of the process. Increasing the travel distance significantly affects the damage to the grain material. During the twofold transmission of soybean grain through a screw conveyor, the maximum damage to the seeds was 1.4 % of the total amount of transported grain. A doubling of the transportation distance led to a significant increase in grain damage, which reached 2.8 %. Damage to soybean grain by screw conveyors during harvesting depends on its humidity. With a high moisture content of the material, the screw working bodies deform the soybean seeds and the seed coat peels off. The decrease in humidity leads to a significant fragmentation of the grains by the working bodies of the conveyors. The optimal indicators of moisture content of soybean grain, in terms of the formation of macroscopic and microscopic damage to seeds, by a screw conveyor, are in the range of 13...15%.Item Травмування зернового матеріалу гвинтовими робочими органами шнекових живильників(ЦНТУ, 2017) Куликівський, В. Л.; Палійчук, В. К.; Боровський, В. М.; Куликовский, В. Л.; Палийчук, В. К.; Боровский, В. Н.; Kulykivskyi, V.; Palіychuk, V.; Borovskyi, V.Представлено результати експериментальних досліджень живильників, які були направлені на визначення раціональних конструктивно-технологічних параметрів шнеків. Встановлено, що основний вплив на травмування зернового матеріалу живильником мають зазор між витками і кожухом, частота обертання гвинтового робочого органу та кут нахилу транспортувального шнека. Представлены результаты экспериментальных исследований питателей, которые были направлены на определение рациональных конструктивно-технологических параметров шнеков. Установлено, что основное влияние на повреждение зернового материала питателем имеют зазор между витками и кожухом, частота вращения винтового рабочего органа и угол наклона транспортировочного шнека. The purpose of the paper is to determine the dependence of the grain material injury on the parameters of screw feeders and to substantiate their optimal values. The greatest influence on the damage of grain material carries a gap between the turns of the screw working organ and the screw housing, its approximation to the size of the grain particles leads to increased destruction of individual grains. When the gap is less than the minimum size of the grains, it is practically not observed in the movement during the casing, and when the clearance is more than three average parts of the parts, a passively barely moving material layer forms on the bottom of the casing. The use of feeders with the minimum gap between the screw turns and the casing reduces grain damage by the screw working organ while maintaining the maximum process performance. Changing the angle of the screw feeder not only increases the specific energy consumption of the process, but also affects the growth of damage to the moving grain material.Item Особливості проходки свердловин великого діаметра в міцних ґрунтах(КНТУ, 2007) Сукач, М. К.; Дворніченко, А. П.; Кривоблоцька, Л. М.; Джирма, С. О.; Sukach, M.; Dvornichenko, A.; Kryvoblotska, L.; Dzhyrma, S.Розроблені нові конструкції кільцевих бурів, обладнаних вертикальним шнековим транспортером зруйнованого грунту. Проведені експериментальні дослідження в польових умовах при бурінні свердловин під опори ліній електропередач. Разработаны новые конструкции кольцевых буров, оборудованные вертикальным шнековым транспортером разрушенного грунта. Проведены экспериментальные исследования в полевых условиях при сооружении скважин под опоры линий электропередач. New constructions of circular are developed the boraxes equipped by the vertical shnekovim conveyer of the blasted soil. Experimental researches in the field terms at building of mining holes under supports of lines of electricity transmissions are conducted.Item Тракторні причепи як засоби транспортування упаковок льонотрести(КНТУ, 2009) Лімонт, А. С.; Ломакін, В. О.; Limont, А.; Lomakin, V.Прогнозована продуктивність транспортних засобів упаковок льонотрести. Досліджена вантажо підйомність тракторних самоскидних причепів залежно від їх конструктивної маси, внутрішніх довжини і ширини, а також висоти основних бортів кузова. The vehicle productivity in the course of packing flax fiber straw has been forecasted. The loadcarrying capacity of tractor dump tuck trailers depending on their structural mass, inner length and width, as well as the height of the body gate has been investigated.Item Упаковки льонотрести як логістичні об’єкти в транспортному забезпеченні її збирання(КНТУ, 2009) Лімонт, A. С.; Климчук, B. М.; Ломакін, В. О.; Limont, А.; Klymchuk, V.; Lomakin, V.Досліджені параметри снопів і рулонів льонотрести, що визначають вимоги до упаковок як об’єктів транспортної логістики. Опрацьована номограма зв’язку розмірів снопів льонотрести. Вивчене пошкодження трести в рулонах з урахуванням їх технологічних параметрів і товарних якостей. The parametres of broken flax sheaves and rolls determining the package requirements as an object of transportation logistics are investigated. The nomogramme of broken flax sheaves size correlation is developed. The damage of broken flax rolls with due regard for their technological parametres and product qualities is studied.Item Аналіз конструкцій індивідуальних доїльних установок на відповідність забезпечення вимог виробництва молока(КНТУ, 2013) Рубльов, В. І.; Дев’ятко, О. С.; Rublev, V.; Deviatko, E.Розглянуто основні вимоги до конструкцій індивідуальних доїльних установок згідно з міжнародними стандартами. Наведено блок схему транспортування молока від дійок вимені до збірної ємності. Вказано напрямок удосконалення технічного забезпечення покращення якості молока в умовах технологій доїння особистих селянських та фермерських господарствах. Розроблена і апробована конструкція удосконаленого устрію для індивідуальних доїльних установок. Considered set of requirements for individual construction milking according to international standards to ensure milk quality at the global level, which was based on the analysis of the standard ISO 5707:2007 and ISO 6690:2007. It is possible by using a systematic approach to consider the individual components of the milking machines and create a flowchart. On the basis of which it was found that transport milk is in the system milking machine. It was therefore examined the interaction of the components of the reduced system of individual milking machines and their impact on the quality of milk. This analysis allowed to be determined with the the least protected stage in the line of transporting, and by direction of improvement of the technical providing and improvement of quality of milk in the conditions of technologies of milking the personal peasant and farmer economies. Based on patent information retrieval have been confirmed are listed priority areas of work and design. Improvements are taken to the improvement of receipt of quality of milk at his transporting in accordance with world requirements. A maintainance of the maximally close bacterial state of milk is on an output from a cattle. Designed and tested device of improved design for individual milking machines.Item Транспортне забезпечення льонозбирального процесу(КНТУ, 2012) Лімонт, А. С.; Limont, A.Досліджено і визначено елементи транспортного забезпечення збирання льоновороху при використанні льонозбиральних комбайнових агрегатів. Охарактеризовані розподіли маси вороху в причепі і що поступає за зміну роботи комбайнового агрегату. Оцінено потік причепів з ворохом, що формує льонозбиральний комбайновий агрегат. The paper investigates and determines the elements of the transport service of flax heap harvesting when using flax harvesting combine units. It characterizes the distribution of the heap bulk in the trailer and the bulk coming during the shift of the combine unit operation. The flow of trailers with heap which forms the flax harvesting combine unit has been estimated.Item Вантажно-транспортне забезпечення збирання льонотрести(КНТУ, 2011) Лімонт, А. С.; Limont, A.Опрацьована методика розрахунку вантажно-транспортного забезпечення збирання льонотрести. Наведені розрахункові залежності для визначення тривалості навантажування снопів і рулонів трести в транспортні засоби та потреби в транспортних засобах, використання яких сприятиме реалізації потоковості технологічного процесу збирання. The paper develops the methods of calculating the loading and transport support of broken flax harvesting. It presents calculation relationships for determining the time needed for loading broken flax sheafs and rolls into a transport vehicle and the demand for transportation facilities the use of which will facilitate the continuity of the technological process of harvesting.Item Дослідження і прогнозування продуктивності навантажувача льонотрести(КНТУ, 2010) Лімонт, А. С.; Limont, A.Визначено вплив вантажопідйомності причепів на продуктивність транспортних засобів і пропускну спроможність навантажувача з урахуванням його продуктивності. Наведена зміна затрат праці на навантажування трести і продуктивності транспортних засобів залежно від продуктивності навантажувача. The influence-duty of trailers for the performance of vehicles and the capacity of the loader with its performance was determined. A change in the cost of labor for loading and performance of tanks of vehicles, depending on the productivity of the loader is stated.