Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Повышение износостойкости деталей судовых машин и механизмов покрытиями дискретной структуры. Технологическое обеспечение покрытий дискретной структуры электроконтактным припеканием
    (НАУ, 2015) Ляшенко, Б. А.; Волков, Ю. В.; Соловых, Е. К.; Солових, Є. К.; Лопата, Л. А.; Liashenko, B.; Volkov, Y.; Solovykh, Y.; Lopata, L.
    Відновлення валів СММ є важливим резервом розвитку судноремонтного виробництва,підвищення його ефективності. Розроблено технологічні схеми формування зносостійких дискретних покриттів електроконтактактним методом на деталі типу вал. Варіантпокриттів дискретної структури підвищує несучу здатність покриттів. Використаннявідновлених валів дозволяє знизити витрати судноремонтних підприємств на запаснічастини, зберегти велику кількість металу. Восстановление валов судовых машин и механизмов (СММ) является важным резервом развития судоремонтного производства, повышения его эффективности. Разработаны технологические схемы формирования износостойких дискретных покрытий электроконтактным методом на детали типа вал. Вариант покрытий дискретной структуры повышает несущую способность покрытий. Использование восстановленных валов позволяет снизить затраты судоремонтных предприятий на запасные части, сохранить большое количество металла. Restoring shafts SMM is an important reserve of ship repair production, increasing its efficiency. Using reconstructed trees can reduce the cost of ship repair companies for spare parts, save a large amount of metal. Therefore, the proposed method of recovery shaft covers discrete structure electrocontact sintering is a very urgent task, and helps to make the production of cost-effective ship repair. Technological schemes of formation of wear-resistant coatings electrocontact discrete method. Variant covers discrete structure increases the carrying capacity of the coatings. High quality coating provides a pulsed nature of the process. Parameters of discrete coatings are selected on the stress-strain state of the composition "basecoat." A program of computer simulation of stress-strain state of the system, "the basis - coating" with Electrocontact sintering coating discrete structure allows the design of discrete coating. Developed standard processes and equipment EPC DP for hardening and restoration of details of the "shaft" of marine machinery, in particular distribution and crankshafts CMM, compressors, vehicles, construction equipment and other vehicles.
  • Item
    Определение оптимальных режимов электроконтактного припекания дискретных покрытий при восстановлении и упрочнении валов двигателей
    (ХНУ, 2017-01-10) Соловых, Е. К.; Волков, Ю. В.; Ворона, Т. В.; Лопата, Л. А.; Николайчук, В. Я.; Дудан, А. В.; Солових, Є. К.; Волков, Ю. В.; Ворона, Т. В.; Лопата, Л. А; Ніколайчук, В. Я.; Дудан, А. В.
    В статье на основе экспериментальных исследований и с использованием методов математического моделирования представлена комплексная оценка влияния основных технологических параметров (давления, тока припекания, скорости) процесса электроконтактного припекания дискретных покрытий (ЕКПДП) на физико-механические свойства полученных покрытий (пористость и износостойкость). Многофакторный эксперимент с определенным варьированием этих параметров позволил оценить влияние каждого из них на свойства покрытий и выявить эффекты взаимодействия. Сделан вывод о том, что с целью улучшения физико-механических свойств получаемых покрытий целесообразно комплексно использовать все три технологические параметры рассматриваемого процесса. On the basis of experimental studies and using mathematical modeling comprehensive assessment of the impact of major technological parameters (pressure, current, speed of sintering) of the electrocontact sintering process of powders on physical and mechanical properties of the coatings (adhesion strength and durability) is given. Multivariate experiment with a certain variation of these parameters allowed us to estimate the impact of each of them on the properties of the coatings and to identify the effects of the interaction. It is concluded that in order to improve the physical and mechanical properties of the resulting coatings is advisable to use all three complex technological parameters of the process.