Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 47
  • Item
    Detection of changes in the characteristics and properties of friction zones of parts of tribocoupling systems and machine assemblies based on the entropy approach
    (ХНУ, 2023) Aulin, V.; Tykhyi, A.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Zhylova, I.; Аулін, В. В.; Тихий, А. А.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Жилова, І. В.
    The role of entropy in the processes of friction and wear of tribocoupling materials of moving parts is clarified. The implementation of the effect of self-organization of materials depending on the production of entropy is theoretically substantiated. The conditions of self-organization with negative entropy production were obtained. The relationship between the rate of volumetric wear of tribocoupled parts and the production of excess entropy and its flow is determined. Expressions for the intensity of wear of tribocoupling parts were obtained, taking into account thermal processes in the friction zone. The trends of changes in the characteristics and properties of tribocouplers of components, systems and machine aggregates with a change in entropy have been clarified. Виявлення змін характеристик і властивостей зон тертя деталей трибоспряжень систем і агрегатів машин на основі ентропійного підходу З'ясовано роль ентропії в процесах тертя і зношування матеріалів трибоспряження рухомих деталей. Теоретично обґрунтовано реалізацію ефекту самоорганізації матеріалів в залежності від виробництва ентропії. Отримано умови самоорганізації при від'ємному виробництві ентропії. Визначено зв'язок швидкості об'ємного зношування трибоспряження деталей від виробництва надлишкової ентропії і її потоку. Отримано вирази для інтенсивності зношування деталей трибоспряження з урахуванням теплових процесів в зоні тертя. З'ясовано тенденції зміни характеристик і властивостей трибоспряжень деталей вузлів, систем і агрегатів машин зі зміною ентропії.
  • Item
    Трибофізичні основи підвищення зносостійкості і надійності робочих органів ґрунтообробних машин з різальними елементами
    (Лисенко В.Ф., 2017) Аулін, В. В.; Тихий, А. А.
    В монографії розроблено методологію розв’язання проблеми підвищення зносостійкості і надійності робочих органів ґрунтообробних машин (РОҐМ) з різальними елементами. Наведені результати теоретичних і експериментальних досліджень процесів і станів в триботехнічній системі "РОҐМ-ґрунт", дано трибофізичне обґрунтування закономірностей зміни характеристик і властивостей елементів цієї системи, наведені фізичні та математичні моделі. Основна увага зосереджена на зміні характеристик і властивостей приповерхневих шарів ґрунту і поверхневих шарів матеріалів РОҐМ. З’ясовано вплив способів зміцнення на триботехнічні характеристики робочих поверхонь РОҐМ. Виявлені можливості управління процесами зміцнення РОҐМ та підвищення їх надійності. Запропоновано автоматичне та синергетичне керування процесами і станом в трибосистемах "РОҐМ-ґрунт", запропоновані схеми реалізації. Видання призначене науковим та інженерно-технічним співробітникам, які здійснюють дослідження питань проектування, експлуатації та керування триботехнічними системами "РОҐМ-грунт", буде корисним викладачам, аспірантам, магістрам і студентам машинобудівельних, агротехнічних та транспортних ЗВО.
  • Item
    Методологічні основи проектування та функціонування інтелектуальних транспортних і виробничих систем
    (Лисенко В. Ф., 2020) Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Головатий, А. О.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Кузик, О. В.; Тихий, А. А.
    В монографії запропоновано методологічні основи проектування та функціонування інтелектуальних транспортних і виробничих систем. З'ясовано сутність, характерні риси та специфіку інтелектуальних систем, їх роль в досліджені показників цілей стійкого, надійного та ефективного розвитку з більш високим рівнем безпеки, мобільності та адаптивності. Наведено основи штучного інтелекту як теорії ефективних інтелектуальних систем. Показано, що інтелектуальні методи дослідження транспортних і виробничих систем є інструментарієм вирішення їх щоденних проблем і завдань, а також проведення прогнозування показників ефективності і надійності. Розглянуто методи формування, представлення та обробки інформації (бази знань) в інтелектуальних системах. Дано аналіз методів нечітких множин, нейронних мереж, еволюційних процесів та генетичних алгоритмів, інтелектуального мультиагентного, використання системного, лінгвістичного синергетичного підходів та аналізів, розглянуто засоби комп'ютерної підтримки. Наведена реалізація інтелектуальних методів побудови та функціонування інтелектуальних транспортних та виробничих систем. Показано яким чином оцінюється їх ефективність. Видання призначене науковим та інженерно-технічним співробітникам, які здійснюють дослідження питань проектування, експлуатації та управління транспортними і виробничими системами і процесами, їх надійності та ефективності, буде корисною викладачам, аспірантам, магістрам і студентам транспортних, машинобудівельних та агротехнічних ЗВО.
  • Item
    Підвищення енергоефективності екскаваторних ковшів нанесенням антиадгезійних покриттів
    (ЦНТУ, 2020) Тихий, А. А.; Аржанцев, О. К.; Тихий, А. А.; Аржанцев, О. К.; Tykhyi, А.; Arzhantsev, О.
  • Item
    Пневматична висівна система точного висіву
    (2020-01-27) Аулін, В. В.; Панков, А. О.; Гриньків, А. В.; Деркач, О. Д.; Замота, Т. М.; Коваль, В. Я.; Щеглов, А. В.; Тихий, А. А.; Aulin, V.; Pankov, A.; Hrynkiv, A.; Derkach, O.; Zamota, T.; Koval, V.; Shchehlov, A.; Tykhyi, A.
    Пневматична висівна система точного висіву, що містить висівний апарат верхньої подачі насіння, корпус, сошник, силовий повітряний вентилятор, 5 завантажувальний канал, насіннєва камера, скидач зайвих насінин, яка відрізняється тим, що висівний апарат містить пневмокамеру крокового приводу, малоінерційний орган барабанного типу з перегородками, що утворюють окремі радіальні камери з присмоктуючими отворами по його периметру, канал надлишкового тиску, канал розрідження, реверсний канал та блок керування, який складається 10 з секції розподілу повітряного потоку, секції створення розрідження повітряного потоку та секції реверсу повітряного потоку.
  • Item
    Determining the rational composition of tribologically active additive to oil to improve characteristics of tribosystems
    (Technology Center, 2019) Aulin, V .; Hrynkiv, A .; Lysenko, S.; Zamota, T.; Pankov, A.; Tykhyi, A .; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.
    Formation studies rational composition tribologically active- No additives to the base oil are shown. to improve the performance of tribosystems. It is revealed that this tribologically active added- ka gives the opportunity to form tribological properties that provide normal conditions exploitation of connections of tribosystem parts. On the basis of optimization of the technical condition tribo- logically active additives obtained rational the value of each of its components. Optimization conducted on condition that the amount of wear should be kept to a minimum, and critical loading and loading of weld- not to the maximum. Based on the experimental databases on a four-ball friction machine the equation for each of the response functions is obtained the resulting features. The obtained regression equals- and the desirability of the order desirability function 0,698 made it possible to determine the composition of the tribo- logically active additives: metakaolin, dispers- sowing powder of clay from Katerynivska rhodo- higher, sodium oleate, lithium hydroxide and sulfur. It is established that when using received tribological active additives in the laboratory conditions recorded decrease in wear 26.8% increase in critical load; increase of load by 17.2% welding by 4.89%. Experimental analysis- their data indicates that the proposed tribolo- the active ingredient can be operated at local contact load in contact up to 1078 N and at peak over- tachings to 2372 N. The results of the studies give reason claim that it is proposed tribologically the active supplement gives the opportunity to improve characteristics of tribosystems. It can be useful service and road transport the benefits of technical service and for the manufacture of composite oil. Проведеними дослідженнями формування раціонального складу трибологічно активної добавки до базової оливи показана можливість покращення характеристик трибосистем. Виявлено, що дана трибологічно активна добавка дає можливість формувати трибологічні властивості, що забезпечують нормальні умови експлуатації спряжень деталей трибосистеми. На основі оптимізації технічного стану трибологічно активної добавки отримано раціональні значення кожного з її складових. Оптимізацію проведено за умов, що величина зношування повинна прямувати до мінімуму, а критичне навантаження та навантажування зварювання – до максимуму. На основі експериментальної бази даних на чотирикульковій машині тертя отримано рівняння для кожної з функцій відгуку результуючих ознак. Отриманні регресійні рівняння та значення функції бажаності порядку 0,698 дали можливість визначити склад трибологічно активної добавки: метакаолін, дисперсійний порошок глини з Катеринівського родовища, олеат натрію, гідрооксид літію та сірки. Встановлено, що при використанні отриманої трибологічної активної добавки в лабораторних умовах зафіксовано зменшення зношування зразків на 26,8 %, збільшення критичного навантаження на 17,2 %, збільшення навантажування зварювання на 4,89 %. Аналіз експериментальних даних свідчить, що пропоновану трибологічно активну добавку можливо експлуатувати при локальному контактному навантажуванні в контакті до 1078 Н та при піковому перенавантажуванні до 2372 Н. Результати досліджень дають підстави стверджувати, що пропонована трибологічно активна добавка дає можливість покращити характеристики трибосистем. Вона може бути корисною сервісним та автотранспортним підприємствам при проведені технічного сервісу та для виготовлення композиційної оливи.
  • Item
    Зменшення тягового опору РОГЗМ застосуванням композиційних гідрофобних покриттів
    (2019-06-30) Аулін, В. В.; Солових, Є. К.; Тихий, А. А.; Солових, А. Є.; Катеринич, С. Є.; Aulin, V.; Solovykh, E.; Tykhyi, A.; Solovykh, A.; Katerynych, S.
    The article presents the research results on the problem of increasing the efficiency of working elements of soil tillage and soil-digging machines by reducing their traction resistance. The analysis of the current state of this problem was carried out and one of the main factors which increases the traction resistance on wet soils is the adherence. It is proposed to cover the places of the greatest adhesion of the working surfaces of deep-throwers with the following polymeric materials: polyethylene, pentonite and Kocetal K300. The results of the studies of the coefficient of friction and adhesion of the working surfaces of serial aerators on the degree of moisture content of the soil are presented. On the basis of the results of research the formation of composite hydrophobic coatings Kocetal K300 is suggested to be used in order to reduce traction resistance. Таким чином, отримані значення потенціалу і його зв’язку з процесом налипання РОГЗМ. Результати вказують на залежність налипання поверхні з полімерними покриттями не тільки від гідрофільності (Kocetal K300, поліетилен) або гідрофільності (пентопласт) самого покриття, але і електричного потенціалу, що виникає в зоні контакту. Електричний заряд, що виникає на поверхні полімера, сприяє розділенню зарядів і тим самим усунення прилипання та як результат зниження тягового опору. Цим можна також пояснити зрушення в більшу сторону (для полімерних матеріалів) максимального значення вологості при якому спостерігаються найменші сила прилипання і коефіцієнт тертя.
  • Item
    Determination of the rational composition of the additive to oil with the use of the Katerynivka friction geo modifier
    (University of Kragujevac, 2019) Aulin, V.; Lyashuk, O.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Zamota, T.; Vovk, Y.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Horkunenko, A.; Аулін, В. В.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Вовк, Ю. Я.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.; Горкуненко, А. Б.
    Studies of the formation of the optimal composition of Tribological additives to the base oil have shown the possibility of improving the characteristics of the tribosystem. It was revealed that this Tribological additive makes it possible to form functional surface layers that provide normal operating conditions for tribological conjugation of parts. Based on the optimization of the technical condition of the Tribological additives, the optimal values of each of its components are obtained. Optimization of the condition provided that the amount of wear should tend to a minimum, and the maximum load and loading of the weld should tend to a maximum. Based on the experimental database on the 4-ball friction machine, an equation is obtained for each of the indicated response functions of the resulting features, based on which, with a desirability value of the order of 1.0, the composition of Tribological additives is obtained: from Katerynivka Friction geo modifiers; Sodium oleate, copper sulfate and phosphor TAT 33. It was found that the adding of TM-3-18k into the oil Tribological additives in the amount of 5.75 % under laboratory conditions can reduce the wear rate by 35.1 – 35.5 %, the maximum load also increases by 17.1 – 17.2 %, and the welding load increases by 5.3 – 8.4 %. The analysis of experimental data shows that this Tribological additive can be operated at locally loaded parts of 1035 N, and the peak contact overload is up to 2385 N. The research results suggest that the proposed Tribological supplement makes it possible to improve the characteristics of the tribosystem. It can be useful to service and trucking enterprises during technical service and for the manufacturing of composite oil. Дослідження формування оптимального складу трибологічних присадок до базової оливи показали можливість покращення характеристик трибосистеми. Було виявлено, що ця трибологічна присадка дає можливість формувати функціональні поверхневі шари, які забезпечують нормальні умови експлуатації для трибологічних спряжень деталей. На основі оптимізації вмісту трибологічних присадок отримують оптимальні значення кожного з його компонентів. Оптимізація умови за умови, що кількість зносу має бути до мінімуму, а максимальне навантаження та навантаження зварювання має бути максимальним. На основі експериментальної бази даних на 4-кульковій машині тертя отримують рівняння для кожної із зазначених функцій реагування отриманих ознак, на основі якої зі значенням бажаності порядку 1,0 отримують склад трибологічних присадок : Катеринівські геомодифікатори тертя; олеат натрію, мідний купорос та фосфор TAT 33. Було встановлено, що додавання ТМ-3-18к в оливу трибологічної присадки в кількості 5,75% в лабораторних умовах дозволяє знизити швидкість зносу на 35,1 - 35,5%, максимальне навантаження також збільшується на 17,1 - 17,2%, а зварювальне навантаження збільшується на 5,3 - 8,4%. Аналіз експериментальних даних показує, що цю трибологічну присадку можна експлуатувати на локально завантажених ділянках 1035 Н, а пікове контактне перевантаження становить до 2385 Н. Результати досліджень говорять про те, що запропонована трибологічна присадка дозволяє покращити характеристики трибосистеми. Це може бути корисно для обслуговування під час технічного обслуговування та для виготовлення композиційних олив.
  • Item
    Analysis of tribological efficiency of movable junctions "polymeric-composite materials – steel"
    (PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Hrynkiv, A.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.
    An analysis of tribological efficacy was performed of polymeric composite materials - because of the incorrectly selected materials from Tribology points of view give considerable operational costs. Therefore, the choice of polymer-composite brand materials for use in knot structures and machine parts are a task of significant promotion their technical level. Tests of polymer-composite samples materials for relative abrasion resistance in the with the samples of steel 45, it was possible to to keep the lowest value of weight wear has Nylon 66 material. we have the relative abrasion resistance of the subjects materials for Nylon 66 have material PA-6-210КС, with values 1.65 times smaller. In operation of machines in the presence of abrasive wear, but use the Nylon 66 material pairing - steel 45 "and" PA-6-210KS - steel 45 ". Results tribotechnical research without machine lubrication friction of SMC-2 couplings "polymer-composite material - steel 45 "make it possible to establish- you that have the least wear and tear on the material UPA-6-30 - 0.00083 g. The closest to him for demolition is resistance is a sample of PAG / 6.6 material R196-GF30, which 6.1 times greater than the weight wear. Material sample lu steel 45 in conjunction with the sample material UPA- 6-30 has the lowest weight-loss value of 0.00005 d. The lowest value is the coefficient of friction has the conjunction of materials "steel 45 – UPA-6-30" - 0.163. The process of working out is most quickly achieved with UPA-6-30 material after 20 min. with the value of of friction in the friction zone 348 ± 2 K. The research presented is necessary for the further exploitation and selection of polymer- of no-composite materials for conjugations that work in difficult conditions. The research data of are of interest to agricultural producers and career equipment and various transport machines. Проведено аналiз трибологiчної ефективностi спряжень "полiмерних-композитних матерiалiв – сталь". Оскiльки неправильно пiдiбранi матерiли з точки зору трибологiї дають значнi експлуатацiйнi витрати. Тому вибiр марки полiмерно-композитних матерiалiв для використання у конструкцiях вузлiв та деталей машин є завданням суттєвого пiдвищення їх технiчного рiвня. Випробування зразкiв з полiмерно-композицiйних матерiалiв на вiдносну абразивну стiйкiсть в спряженнi зi зразками сталi 45 дало можливiсть встановити, що найменше значення вагового зношування має матерiал Nylon 66. Найближчими за значеннями вiдносної абразивної стiйкостi з дослiджуваних матерiалiв до Nylon 66 має матерiал ПА-6-210КС, зi значеннями в 1,65 разiв меншими. В експлуатацiї машин при наявностi абразивного зношування доцiль¬но використовувати спряження матерiалiв "Nylon 66 – сталь 45" та "ПА-6-210КС – сталь 45". Результати триботехнiчних дослiджень без мащення на машинi тертя СМЦ-2 спряжень "полiмерно-композитний матерiал – сталь 45" дають можливiсть встановити, що найменше зношування має зразок з матерiалу УПА-6-30 – 0.00083 г. Найближчим до нього за зносостiйкiстю є зразок матерiалу PAG/6.6 R196-GF30, що в 6.1 раз бiльший за ваговим зносом. Зразок з матерiалу сталь 45 в спряженi зi зразком матерiалу УПА- 6-30 має найнижче значення вагового зносу 0,00005 г. При цьому найнижче значення коефiцiєнту тертя має спряження матерiалiв "сталь 45 –УПА-6-30"– 0.163. Процес припрацювання найшвидше досягається з матерiалом УПА-6-30 пiсля 20 хв. зi значенням температури в зонi тертя 348±2 K. Представленi дослiдження необхiднi для обґрунтування подальшої експлуатацiї та пiдбору полiмерно-композицiйних матерiалiв для спряжень, що працюють у важких умовах. Данi дослiдження представляють iнтерес для виробникiв сiльськогосподарської i кар'єрної технiки та рiзних транспортних машин.
  • Item
    Спосіб отримання самозагострюваних різальних елементів деталей машин
    (2010-03-10) Аулін, В. В.; Бобрицький, В. М.; Тихий, А. А.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Bobrytskyi, V.; Tykhyi, A.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.; Holub, D.
    Спосіб отримання самозагострюваних різальних елементів робочих органів ґрунтообробних машин, при якому різальний елемент формується різанням концентрованими потоками енергії під кутом a до деталі, який дорівнює куту загострювання. A method of producing self-sharpening cutting elements of operating units of soil-cultivating machines, at which a cutting element is formed by cutting by concentrated energy flows at an angle a to the component, which is equal to the angle of sharpening.