Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Analysis of tribological efficiency of movable junctions "polymeric-composite materials – steel"
    (PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Hrynkiv, A.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.
    An analysis of tribological efficacy was performed of polymeric composite materials - because of the incorrectly selected materials from Tribology points of view give considerable operational costs. Therefore, the choice of polymer-composite brand materials for use in knot structures and machine parts are a task of significant promotion their technical level. Tests of polymer-composite samples materials for relative abrasion resistance in the with the samples of steel 45, it was possible to to keep the lowest value of weight wear has Nylon 66 material. we have the relative abrasion resistance of the subjects materials for Nylon 66 have material PA-6-210КС, with values 1.65 times smaller. In operation of machines in the presence of abrasive wear, but use the Nylon 66 material pairing - steel 45 "and" PA-6-210KS - steel 45 ". Results tribotechnical research without machine lubrication friction of SMC-2 couplings "polymer-composite material - steel 45 "make it possible to establish- you that have the least wear and tear on the material UPA-6-30 - 0.00083 g. The closest to him for demolition is resistance is a sample of PAG / 6.6 material R196-GF30, which 6.1 times greater than the weight wear. Material sample lu steel 45 in conjunction with the sample material UPA- 6-30 has the lowest weight-loss value of 0.00005 d. The lowest value is the coefficient of friction has the conjunction of materials "steel 45 – UPA-6-30" - 0.163. The process of working out is most quickly achieved with UPA-6-30 material after 20 min. with the value of of friction in the friction zone 348 ± 2 K. The research presented is necessary for the further exploitation and selection of polymer- of no-composite materials for conjugations that work in difficult conditions. The research data of are of interest to agricultural producers and career equipment and various transport machines. Проведено аналiз трибологiчної ефективностi спряжень "полiмерних-композитних матерiалiв – сталь". Оскiльки неправильно пiдiбранi матерiли з точки зору трибологiї дають значнi експлуатацiйнi витрати. Тому вибiр марки полiмерно-композитних матерiалiв для використання у конструкцiях вузлiв та деталей машин є завданням суттєвого пiдвищення їх технiчного рiвня. Випробування зразкiв з полiмерно-композицiйних матерiалiв на вiдносну абразивну стiйкiсть в спряженнi зi зразками сталi 45 дало можливiсть встановити, що найменше значення вагового зношування має матерiал Nylon 66. Найближчими за значеннями вiдносної абразивної стiйкостi з дослiджуваних матерiалiв до Nylon 66 має матерiал ПА-6-210КС, зi значеннями в 1,65 разiв меншими. В експлуатацiї машин при наявностi абразивного зношування доцiль¬но використовувати спряження матерiалiв "Nylon 66 – сталь 45" та "ПА-6-210КС – сталь 45". Результати триботехнiчних дослiджень без мащення на машинi тертя СМЦ-2 спряжень "полiмерно-композитний матерiал – сталь 45" дають можливiсть встановити, що найменше зношування має зразок з матерiалу УПА-6-30 – 0.00083 г. Найближчим до нього за зносостiйкiстю є зразок матерiалу PAG/6.6 R196-GF30, що в 6.1 раз бiльший за ваговим зносом. Зразок з матерiалу сталь 45 в спряженi зi зразком матерiалу УПА- 6-30 має найнижче значення вагового зносу 0,00005 г. При цьому найнижче значення коефiцiєнту тертя має спряження матерiалiв "сталь 45 –УПА-6-30"– 0.163. Процес припрацювання найшвидше досягається з матерiалом УПА-6-30 пiсля 20 хв. зi значенням температури в зонi тертя 348±2 K. Представленi дослiдження необхiднi для обґрунтування подальшої експлуатацiї та пiдбору полiмерно-композицiйних матерiалiв для спряжень, що працюють у важких умовах. Данi дослiдження представляють iнтерес для виробникiв сiльськогосподарської i кар'єрної технiки та рiзних транспортних машин.
  • Item
    Вплив режимів експлуатації на зношування деталей, виготовлених з полімерно-композитного матеріалу
    (ХНУ, 2018) Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Aulin, V.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Grynkiv, A.
    Зазначено, що до посівних машин висуваються особливі вимоги: повне забезпечення якості посіву, висока надійність, ремонтопридатність у польових умовах, тривала перерва між технічними обслуговуваннями техніки тощо. Метою роботи є обґрунтування раціональних режимів експлуатації деталей, виготовлених з полімерно-композитного матеріалу. Для досягнення мети виконувались такі завдання: обґрунтувати закономірність зношування деталей рухомих спряжень в залежності від умов експлуатації та визначити раціональні режими їх роботи. Доведено, що основними факторами умов експлуатації, які впливають на триботехнічні характеристики рухомих з'єднань є навантаження, лінійна швидкість ковзання та зазор в спряженнях деталей. Виявлено, що суттєвий вплив на триботехнічні характеристики здійснює навантаження на трибоспряження деталей в той час, як відносна швидкість ковзання практично не впливає на них. Встановлено, що величина зазору в спряженні деталей при мінімальному значенні навантаження практично не змінюється величина зносу деталей. Мінімальне значення зносу становить (6,4 • 10-3 г) при наступних режимах експлуатації: Р = 250 Н та v = 0,1 м/с, S = 300 мкм. При розробці математичної моделі впливу режимів експлуатації на величину зношування, складали схему планування експерименту при трьох факторах: швидкість ковзання, навантаження та зазор у спряженнях зразків Отримана регресійна модель дозволяє оптимізувати параметри рухомих спряжень деталей в залежності від умов їх експлуатації. It was established that one of the main technological operations in growing any agricultural crop is sowing or planting. It is noted that special requirements apply to sowing machines: full quality assurance of sowing, high reliability, repair in field conditions, a long gap between maintenance of machinery and the like. The purpose of the work is to justify the rational modes of operation of parts made of polymer-composite material. To achieve the goal, the following tasks were performed: to substantiate the regularity of the wear of parts of moving conjugates depending on the conditions of operation and to determine the rational modes of their work. It is proved that the main factors of the operating conditions that affect the tribotechnical characteristics of the mobile connections are the load, the linear speed of sliding and the gap in the joints of the parts. It was revealed that significant influence on the tribotechnical characteristics carries the load on the detachment of three parts while the relative slip speed practically does not affect them. It is established that the size of the gap in the conjugation of parts with a minimum load value does not change the value of wear of parts. The minimum wear value is (6.4 ∙ 10-3 g) with the following operating modes: P = 250 N and v = 0.1 m / s, S = 300 microns. In developing the mathematical model of the influence of operating modes on the amount of wear, they compiled the scheme of planning the experiment in three factors: slip speed, load and gap in conjugation of samples. The obtained regression model allows to optimize the parameters of moving parts of the joints depending on the conditions of their operation.