Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Exploring a possibility to control the stressed-strained state of cylinder liners in diesel engines by the tribotechnology of alignment
    (PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Dykha, O.; Zamota, T.; Dzyura, V.; Аулін, В. В.; Гринькив, А. В.; Лисенко, С. В.; Диха, О. В.; Замота, Т. М.; Дзюра, В. О.
    Using a finite element method, we have investigated the stressed-strained state of part in a diesel cylinder liner. It was established that the distribution of a stress field corresponds to the distribution of the mean wear along the generatrix and the diameter of cylinder liners in the powertrain KamAZ at different operating duration. It is shown that the coercimetric method makes it possible to obtain objective pattern of the stressed-strained state of cylinder liners by building a histogram of distributions of coercive force along their generatrix and the cross section. It was found that an important magnitude along the generatrix of the examined cylinder liners is within 12...68 mm along the generatrix from the upper plane. It was established that the intensity of wear of cylinder liners at operating duration of 112 thousand km is 2.5∙10–6 mm/km; at 220.5 thousand km, it increases by 1.36 times and equals 3.4∙10–6 mm/km; following the implementation of tribotechnology of alignment, at operating duration of 254.8 thousand km the intensity of wear is 2.4∙10–6 mm/km. This shows the improved wear resistance of cylinder liners for the case of a combined modification of a motor oil with a 4 % copper glycerate additive and the implementation of the proposed tribotechnology of align¬ment, as well as the increased resource of cylinder liners by 16 %. We have theoretically substantiated the dynamics of change in the wear resistance of the part consisting of a diesel cylinder liner when implementing the proposed tribotechnology of alignment, taking into consideration the character of additive wear. A refined mathematical model has been constructed for the wear of parts in the diesel engines when applying active additives to motor oils, which subsequently could be used for the theoretical estimation of their residual resource. A comparative analysis of the results obtained from applying a coercimetric method confirms that the proposed tribotechnology of alignment leads to a decrease in the stressed-strained state. That enhances the wear resistance and improves the technical condition of diesel cylinder liners: the magnitude of coercive force reduces by 7.5 % while the operating duration increases by 16 %. In this case, at longer operating duration: 254.8 thousand km vs. 220.5 thousand km based on data on coercive force (14.2...9.1) A/cm (13.2...9.0) A/cm, it is in almost the same technical condition. Проведеними дослідженнями формування функціонального мідьвмісного поверхневого шару на деталях двигунів автомобілів триботехнологією припрацювання встановлено зниження зношування деталей підчас їх експлуатації. Виявлено, що сформоване покриття створює можливість еластичного шару який зменшує напруження в матеріалі деталей двигунів. Експериментальними дослідженнями коерцитивної сили робочих поверхонь деталей підтверджено зниження накопичення руйнуючих напружень в приповерхневих шарах матеріалу деталей. В свою чергу, порівняльний аналіз отриманих результатів коерцитиметричним методом підтверджує, що запропонована триботехнологя припрацювання приводить до зменшення напружено-деформованого стану та дає можливість підвищити зносостійкість і поліпши¬ти технічний стан гільз циліндрів дизеля: величи¬на коерцитивної сили знижується на 7,5 %, в той час коли напрацювання збільшується на 16 %. При цьому при більшому напрацюванні: 254,8 тис. км проти 220,5 тис. км за даними коерцитивної сили (14,2…9,1) А/см і (13,2…9,0) А/см знаходиться в практично однаковому технічному стані. Функціональний поверхневий шар формується при впроваджені композиційної оливи в триботехнологію холодного припрацювання силового агрегату автомобіля. Запропоновано та реалізовано схему підключення електричного струму до деталей циліндропоршневої групи двигуна при дослідженні розробленої триботехнології припрацювання. Особливостями даної схеми є те, що постійний електричний струм подається наступною полярністю, плюсом, через щітково-колекторний вузол на колінчастий вал, а мінусом – через затискний контакт на блок картер. Результати досліджень дають підстави стверджувати про можливість контролю внутрішніх напружень та подальшої величини зношування в матеріалі робочих важконавантажених деталей силових агрегатів автомобілів підчас певних їх сервісних дій. Запропонована триботехнологія припрацювання може представляти інтерес як для сервісних служб автотранспортних підприємств, так і для станцій технічного обслуговування автомобілів.
  • Item
    Дослідження стану поверхневих шарів деталей триботехнічних систем коерцитиметричним методом
    (ХНУ, 2014) Аулін, В. В.; Aulin, V.
    Розглянуто методику вимірювання коерцитивної сили. Показано можливості коерцитиметричного методу при аналізі напружено-деформованого стану поверхневих шарів деталей триботехнічних систем: побудова номограми; аналіз напружень І-ІІІ роду; побудова картограми з виділенням діапазонів значень коерцитивної сили, характерним різним станам; залежність коерцитивної сили від прикладеного навантаження та класифікація режимів експлуатації; статистичний розподіл коерцитивної сили та визначення залишкового ресурсу. Дано експериментальні результати напружено-деформованого стану деталей триботехнічних систем ЦПГ дизеля КамАЗ-740. Наведені результати зносного стану і напружено-деформованого стану за коерцитивною силою, побудовано картограми і розподілу коерцитивної сили вздовж твірної гільз циліндрів і по куту сектору їх поперечного перерізу при напрацюванні дизеля мобільної сільськогосподарської техніки: 1600 мото-год., 3150 мото-год. – без відновлюючих дій; 3640 мото-год. – з технологічними та технічними відновлюючими діями. Показано, що при комбінованому фізико-хімічному модифікуванні моторної оливи мідьвмісними присадками з накладанням електричного і магнітного полів знижується знос, створюються рівнозношувальні робочі поверхні з мінімальним напружено-деформованим станом та мінімальною епюрою зносу, подовжується ресурс деталей ЦПГ і дизеля в цілому. The method of measuring the coercive force. The possibilities coercimetric method in the analysis of stress-strain state of the surface layers of parts of tribological systems: the construction of the nomogram; stress analysis I-III kind; construction of cartograms to select a range of values of the coercive force characteristic of the various states; dependence of the coercive force of the applied load and classification of modes of operation; statistical distribution of the coercive force and determination of residual life. Given the experimental results of the stress-strain state components of tribological systems CPG diesel КамАЗ-740. The results given the wear condition and the stress-strain state in the coercive force, built cartograms coercive force distribution along the generatrix of the cylinder liners and the angle of the sector of the cross-section if the service life of diesel mobile agricultural machinery in 1600 moto-h., 3150 moto-h. – without remedial action; 3640 moto-h. – technological and technical regenerates. It is shown that with the combined physical and chemical modification of copper-based engine oil additives with the imposition of the electric and magnetic fields, reducing wear, created equal to the wear work surfaces with a minimum of stress-strain state and the minimum orthographic wear, lengthens life CPG parts and diesel engine as a whole. Key words: stress-strain state, wear, coercive force, the technical condition, the resource.