Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Підвищення надійності автотракторної техніки елементно-модульною системою технічного обслуговування і ремонту
    (ХНТУСГ, 2021) Лівіцький, О. М.; Livitskyi, O.
    Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуального науково-практичного завдання підвищення надійності автотракторної техніки за допомогою вдосконалення підходів технічного сервісу при використанні елементно-модульної системи організації технічного обслуговування і ремонту на підприємствах агропромислового виробництва. Наведено результати теоретичного обґрунтування підтримки технічного стану та рівня експлуатаційної надійності автотракторної техніки при врахуванні діагностичних параметрів і реального технічного стану техніки в експлуатації. Дано закономірності зв'язку діагностичної інформації елементів автотракторної техніки з показниками їх експлуатаційної надійності. Сформовано основні алгоритми реалізації елементно-модульної системи технічного сервісу та підібрано відповідне обладнання. Отримано результати дослідження технічного стану силових агрегатів техніки за інформативно значимими діагностичними параметрами, що відображають зміну технічного стану її модулів в експлуатації. На основі бази діагностичних параметрів та використанні алгоритмів реалізації елементно-модульної системи встановлені нормативи проведення операцій технічного сервісу для різних модулів досліджуваного парку автотракторної техніки, що експлуатуються в жорстких режимах сільськогосподарського виробництва. The dissertation work is devoted to the solution of an actual scientific and practical problem of reliability of autotractor equipment increase by improving the approaches of technical service using element-modular system of the technical service organization at the enterprises of agro-industrial production. The results of theoretical justification of technical condition maintenance and level of operational reliability of autotractor equipment taking into account diagnostic parameters and real technical operation condition of equipment are given. The regularities of connection of diagnostic information of autotractor equipment elements with indicators of their operational reliability are given. The basic algorithms of realization of element-modular system of technical service are formed and the corresponding equipment is selected. The results of research of a technical condition of power units of equipment on informatively significant diagnostic parameters reflecting change of a technical condition of its modules in operation are received. Based on the diagnostic parameters and the use of algorithms for the implementation of the element-module system the standards for technical service operations for various modules of the studied park of tractor equipment are set, operated in hard modes of agricultural production.
  • Item
    Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters for a cylinder-piston group in the diesel engine during operation
    (PC Technology Center, 2020) Grynkiv, A.; Rogovskii, I.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Titova, L.; Zagurskiy, O.; Kolosok, I.; Гриньків, А. В.; Роговський, І. Л.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Тітова, Л. Л.; Загурский, О. М.; Колосок, І. О.; Гринькив, А. В.; Роговский, И. Л.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Титова, Л. Л.; Загурсикй, А. М.; Колосок, И. А.
    Possibilities of diagnosing the cylinder-piston group of the KamAZ-740.63-400 diesel of KamAZ-6460 trucks for 60 thousand km of their run are investigated. The following diagnostic parameters were chosen: crankcase gas pressure, compression and vacuum geometric properties of the cylinder-piston group. The peculiarity of these conjugations is that the normal combustion process in the diesel cylinders is supported, as well as its service life. Limits for diagnosing crankcase gas pressure of 2.39–2.41 KPa were revealed. According to the crankcase gas pressure for the investigated trucks, faults were detected on the runs: 36 thousand km, 48 thousand km, 60 thousand km. its difference between the cylinders did not exceed 10–12%. According to the compression data, faults of 48 thousand km and 60 thousand km of experimental operation were detected. Limits of wear according to vacuumometric parameters are revealed: maximum vacuum - 69–86 KPa; residual vacuum - 26-41 KPa. According to the control of the vacuumometric properties of the cylinder-piston group, diesel malfunctions were detected for the range of 36–60 thousand km. Using the entropy approach, the informativeness of the corresponding diagnostic parameters in bits was estimated. The level of informativeness of the crankcase gas pressure is 0.329 bits, the compression in the cylinders is 0.249 bits, and the vacuum gauges are 0.582 bits. These researches allow to rationally form complexes of diagnosing of a condition of the diesel engine during technical operation, and also to define preconditions of development of malfunctions. The obtained data are important for transport and service enterprises and companies engaged in trucks. Досліджено можливостi дiагностування цилiндро-поршневої групи дизеля КамАЗ-740.63-400 вантажних автомобiлiв КамАЗ-6460 на 60 тис. км їх пробiгу. Обрано наступнi дiагностичнi параметри: тиск картерних газiв, компресiйнi та вакуометричнi властивостi цилiндро-поршневої групи. Особливiсть цих спряжень полягає в тому, що пiдтримується нормальний процес горiння в цилiндрах дизеля, а також його ресурс. Виявлено граничнi межi для дiагностування тиску картерних газiв 2,39– 2,41 КПа. За даними тиску картерних газiв для дослiджуваних вантажних ав- томобiлiв несправностi виявленi на пробiгах: 36 тис. км, 48 тис. км, 60 тис. км Враховуючи правила оцiнки характеристик несправностей за компресiєю, мiнiмальне значення компресiї для дизелiв становила 30,05 МПа, або її рiзниця мiж цилiндрами не перевищувала 10–12 %. За даними компресiї виявлено несправностi на 48 тис. км та 60 тис. км дослiдного напрацювання. Виявлено граничнi межi зношування за вакуометричними параметрами: максимальний вакуум – 69– 86 КПа; залишковий вакуум – 26–41 КПа. За контролем вакуометричних властивостей цилiндро-поршневої групи виявлено несправностi дизелiв для iнтервалу пробiгу 36–60 тис. км. Використовуючи ентропiйний пiдхiд, проведено оцiнку iнформативнiсть вiдповiдних дiагностичних параметрiв в бiтах. Рiвень iнформативностi тиску картерних газiв становить 0,329 бiт, компресiя в цилiндрах – 0,249 бiт, вакуометричнi показники – 0,582 бiт. Данi дослiдження дають змогу рацiонально формувати комплекси дiагностування стану дизеля пiдчас технiчної експлуатацiї, а також визначити передумови розвитку несправностей. Отриманi данi важливi для транспортних та сервiсних пiдприємств та компанiй, що займаються вантажними автомобiлями. Исследованы возможности диагностирования цилиндра поршневой группы дизеля КамАЗ-740.63-400 грузовых автомобилей КамАЗ-6460 на 60 тыс. км их пробега. Избраны следующие диагностические параметры: давление картерных газов, компрессионные и вакуумметрические свойства цилиндра поршневой группы. Особенность этих сопряжений заключается в том, что поддерживается нормальный процесс горения в цилиндрах дизеля, а также его ресурс. Выявлено предельные границы для диагностирования давления картерных газов 2,39- 2,41 кПа. По данным давления картерных газов для исследуемых грузовых автомобилей неисправности выявлены на пробегом 36 тыс. Км, 48 тыс. Км, 60 тыс. км. Учитывая правила оценки характеристик неисправностей компрессии, минимальное значение компрессии для дизелей составляла 30,05 МПа, или ее разница между цилиндрами не превышала 10-12%. По данным компрессии выявлено неисправности на 48 тыс. км и 60 тыс. км исследовательского наработки. Выявлено предельные границы износа по вакуумметрическим параметрами: максимальный вакуум - 69-86 кПа; остаточный вакуум - 26-41 кПа. По контролю вакуумметрических свойств цилиндра поршневой группы обнаружено неисправности дизелей для интервала пробега 36-60 тыс. км. Используя энтропийный подход, проведено оценку информативность соответствующих диагностических параметров в битах. Уровень информативности давления картерных газов составляет 0,329 бит, компрессия в цилиндрах - 0,249 бит, вакуумметрические показатели - 0,582 бит. Данные исследования позволяют рационально формировать комплексы диагностирования состояния дизеля во время технической эксплуатации, а также определить предпосылки развития неисправностей. Полученные данные важны для транспортных и сервисных предприятий и компаний, занимающихся грузовыми автомобилями.
  • Item
    Влияние комбинированного физико-химического модифицирования моторного масла на изменения момента трения и потребляемой мощности в сопряжениях образцов и деталей
    (ООО Научно-техническое издательство Машиностроение, 2014) Аулин, В. В.; Аулін, В. В.; Aulin, V.
    Представлены результаты экспериментальных исследований влияния комбинированного модифицирования моторных масел М10Г2к и М10-ДМ, при внесении в них присадок ("Ниод-5", "Roild Gold", глицерата меди, "КГМТ-1") и обработке электрическим и магнитным полями, на момент трения и потребляемую мощность в сопряжениях образцов и деталей. Испытания проведены в непрерывном и "пуск-остановка" режимах при фиксированном, ступенчатом и непрерывном нагружении и разгружении трибосопряженных образцов, а также деталей компрессора Forte-24. Выявлены закономерности изменения момента трения и гистерезисные явления при изменении потребляемой мощности. Представлені результати експериментальних досліджень впливу комбінованого модифікування моторних масел М10Г2к і М10-ДМ, при внесенні в них присадок ( "НИОД-5", "Roild Gold", гліцерата міді, "КГМТ-1") і обробці електричним і магнітним полями, на момент тертя і споживану потужність в сполученнях зразків і деталей. Випробування проведені в безперервному і "пуск-зупинка" режимах при фіксованому, ступеневу і безперервному навантаженні та розвантаженні трибоспряженних зразків, а також деталей компресора Forte-24. Виявлено закономірності зміни моменту тертя і гістерезисна явища при зміні споживаної потужності. The results of experimental researches of influence of the combined modification of motor oils of М10Г2к and М10-ДМ are presented, at bringing in them additives ("Ниод-5", "Roild Gold", glycerate of copper, "КГМТ-1") and to treatment electric and magnetic the fields, on a moment of friction and power in the tribounit of models and details. Tests are conducted in continuous and "starting-stop" modes at the ladening fixed, step and continuous and discharged tribounits models and details of compressor of Forte-24. Conformities to law of change of moment of friction and hysteresis phenomena are educed at the change of power consumption.
  • Item
    Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації
    (УкрДАЗТ, 2014) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Holub, D.
    В статті розглянуто вплив присадок на зовнішньо-швидкісні характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах. Виявлено збільшення рівня потужності та крутного моменту і зниження питомої витрати палива при додаванні присадок дисульфід молібдена, "НИОД-5", "Roil Gold, і "КГМТ-1" запропонованої авторами. Отримані результати обґрунтовуються впливом присадок на характеристики та властивості моторної оливи, її зношувальну здатність та припрацьованість основних спряжень дизелі. Визначено також відновлюваний характер властивостей оливи при додаванні присадок, що підтверджують експериментальні дослідження зміни моменту тертя з напрацюванням в різних режимах функціонування: безперервному і "пуск-зупинка". The article considers the influence of additives on the externally-speed characteristics of diesel engines operating under transient conditions. Investigations were carried out on the break-in-roller stand КС-276-032 to validate the running-in and testing of diesel engines in the cold no-load and hot  load and no load. Testing procedures and evaluate the performance of the engine. In the basic engine oil added various functional additives in optimum concentrations. Speed range crankshaft commensurate with the operational range. Tests were carried out in a continuous mode, and the "start-stop". Revealed that the addition of molybdenum disulphide additives, "НИОД-5", "Roil Gold", and "КГМТ-1" suggested by the authors, increased levels of power and torque and reduced fuel consumption. The findings substantiate the influence of additives on the characteristics and properties of the engine oil, it wears capacity and runningmates main diesel. Restorative properties of the oil with the addition of additives, is supported by experimental studies of changes in the friction torque with operating in different modes of operation: continuous and "start-stop". In the used motor oil without making the test additives friction torque peaks recorded in a continuous mode and in the "start-stop". When making additive remained initial peak friction torque in continuous operation at the beginning of each period mode "start-stop". To some extent reduce the overall level of the friction torque value. The characteristic is that the moment of friction in the reduction of oil additives of magnitude lower than in the continuous mode.
  • Item
    Характер зміни триботехнічних характеристик спряжень дизелів при їх роботі в різних режимах
    (ХНУ, 2013) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.
    В статті наведено результати впливу різних присадок на зміну моменту тертя спряжених зразків "ролик-колодочка" змащених базовою та композиційною моторною оливою М10Г2к на машині тертя СМЦ-2. Дослідження проведені в безперервному та "пуск-зупинка" режимі. Виявлено, що при додаванні присадок "НИОД-5", "Roil Gold", "КГМТ-1" до моторної оливи М10Г2к зменшується рівень і ширина піку моменту тертя на першому інтервалі і зниження піків моменту тертя на решта інтервалах випробувань. Встановлено, що моментом тертя спряжених зразків та деталей, які працюють на моторній оливі М10Г2к, можна керувати, а спрацьовану моторну оливу – відновлювати при її модифікуванні присадкою. The article describes the effects of various additives to replace the friction torque coupled models "roller-block" base lubricants and motor oils compositional M10Г2к on the friction machine СМЦ-2. Studies conducted in a continuous and "start-stop" mode. We found that the addition of additives "Ниод-5", "Roil Gold", "КГМТ-1" to the motor oil M10Г2к reduced level and the peak width of the first friction torque range and lower peak friction torque test on the remaining intervals. Found that the friction factor conjugate samples and components that run on motor oil M10Г2к can be handled and worn motor oil – restore it at modifying additive.